Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vind het echt knap dat sommige leden positief blijven. Ik kan dat niet en zeker nu alles erop wijst dat het bar en boos word. Windkracht 5/6 en een bak regen rond de 10 tot 15 mm. Ik baal er gewoon van, want dan moet ik me vuurwerk weer bewaren. Vorig jaar droog maar windkracht 6. 2 jaar een vuurwerkverbod.. Het jaar 2019 dikke mist. Het jaar daarvoor een bak regen. Ze moeten de afsteek tijden echt verruimen, want de kans dat het slecht weer is in die 8 uur per jaar is echt groot. Weer een jaartje bewaren ben ik bang..

Met nog 5 dagen te gaan kan het gewoon nog steeds alle kanten op.
Regen is sowieso moeilijk te voorspellen.
Daarbij heeft geen enkele zin om je zo druk te maken als wat jij doet.
Je kunt er toch niks aan veranderen.

Ik vind dit topic juist geweldig,ene moment is alles in kannen en kruiken,kom je een uur later terug is alles weer bagger.
Alleen al doordat het zo erg verspringt is er naar mijn idee nog helemaal niks zeker.

De tijden dat het met oud en nieuw altijd goed stookweer was ligt al ver achter ons.
Het zal dus elk jaar weer spannend blijven.

Laatste EC12 hieronder. Windpiek eerder op de dag dan GFS12, gekoppeld aan de Noordzeedepressie en koufrontpassage. Timing van het laag bepaalt hoeveel wind er blijft staan tijdens de stookperiode. Spreiding is dan ook nog enorm. Laten we hopen dat het kreng snel doortrekt, beetje zoals in de operkaarten getoond door Roald. Gezien de andere modellen lijkt me die kans nu niet groot (40-60 verdeling). Verder wisselend bewolkt en een paar buien, de meeste in het noord(oost)en.

EC12
eps_pluim_ff_06260 (1).png

GFS12
GFS_12z.jpg

Vind het echt knap dat sommige leden positief blijven. Ik kan dat niet en zeker nu alles erop wijst dat het bar en boos word. Windkracht 5/6 en een bak regen rond de 10 tot 15 mm. Ik baal er gewoon van, want dan moet ik me vuurwerk weer bewaren. Vorig jaar droog maar windkracht 6. 2 jaar een vuurwerkverbod.. Het jaar 2019 dikke mist. Het jaar daarvoor een bak regen. Ze moeten de afsteek tijden echt verruimen, want de kans dat het slecht weer is in die 8 uur per jaar is echt groot. Weer een jaartje bewaren ben ik bang..

En nu kappen hoor. Ga lekker jezelf gek maken.

Laatste EC12 hieronder. Windpiek eerder op de dag dan GFS12, gekoppeld aan de Noordzeedepressie en koufrontpassage. Timing van het laag bepaalt hoeveel wind er blijft staan tijdens de stookperiode. Spreiding is dan ook nog enorm. Laten we hopen dat het kreng snel doortrekt, beetje zoals in de operkaarten getoond door Roald. Gezien de andere modellen lijkt me die kans nu niet groot (40-60 verdeling). Verder wisselend bewolkt en een paar buien, de meeste in het noord(oost)en.

EC12
Bekijk bijlage 78463

GFS12
Bekijk bijlage 78464

Regio zuidwest lijkt volgens ecmwf net wat eerder in de windafname te komen.
eps_pluim_ff_06310.png

Je maakt jezelf helemaal gek man. Je doet er niks aan! En het begint nu wel een beetje vervelend te worden. We weten dat je een negatief ingesteld persoon bent, sorry voor je. Ik hoop voor je dat dat ooit veranderd. Lijkt me niet lekker dit.

Ai, schuift naar voren in laatste run... Nu 8m/s rond 00u...duimen dat nog terugschuift. Meer kielekiele dan vanmorgen nog...

Weer of geen weer, stoken zullen we! Misschien niet alles met het resultaat wat we hopen, maar we laten ons toch niet tegen houden!?

Gemiddelde 6 m/s om 00:00u en afnemend.
eps_pluim_ff_06280.png

Modelbespreking nieuwste ECMF en GFS.
Eigenlijk kunnen we best kort zijn:
1) De beide modellen zijn naar elkaar toegeevolueerd.
2) We zien in de ensembles van beide modellen een noord van ons langs trekkende depressie richting Scandinavie
3) Vrijwel alle ensembles zullen een variatie op het bovenstaande thema zijn
4) de verschillen zitten voornamelijk in de timing en positie van het voor ons bepalende lagedrukgebied.
5) de spreiding is er altijd, maar op de 30e liggen de meeste ensembleleden nog binnen 5 m/s van elkaar, op 31 december is die spreiding zodanig dat er een grote groep binnen 5-13 m/s liggen (regio midden)
5b) Voor GFS is dat 4-6 B op de 29e op de 31e is de spreiding van de meeste ensemble leden tussen 2 en 7 B (!)

Punt 3 betekent dat we vandaag dus echt geen uitsluitsel kunnen geven.

Ter illustratie de oper van ECWMF die qua wind bovenin het ensemble ligt.

Op 29 december ligt er een vlak lagedrukgebiedje van 1000 hPa ergens tussen Newfoundland en Ierland. 12 uur later ligt dit 200 km west van Ierland en is uitgediept naar 980 hPa in de kern. Weer twaalf uur later ligt het 200 km NNW van Ierland. Dicht op elkaar gepakte isobaren verraden een stevig windveld. Kerndruk is < 970 hPA. Op de westelijke Noordzee is er een windveld ontstaan van 7-8B.
Om 18 uur op 30 december is dit windveld de Nederlandse kust genaderd met 5-6 B in het noordwesten en aan zee 7B gbij VLieland tippend aan 8B.
Op 31 december om 6 uur UTC zien we op de Noordzee een laedrukgebied waarin een tweede kern is ontstaan (en dat bevalt me niet). De treksnelheid van het laag bij Ierland is sowieso niet zo vlot.
Om 12 uur UTC aan de kust 6-7 B, op de Noordzee her en der een volle storm (9B)!
Er trekken in de middag diverse zones met regen (buien) over het land. Maar in de avond wordt het vanuit het zuidwesten droog.
In de avond zien we het (sterke) windveld de zuidelijke Noordzee verlaten en concentreert de hoogste windsnelheid zich op het noorden van het land. Rond 21 uur UTC zien aan de noordkust 6B staan, op de oostelijke Wadden 7 B. In het zuidwesten aan zee 5B, ten zuiden van de lijn Vlissingen Enschede 4B.
Om 0,00 uur UTC verandert daar niet veel aan.
In de 6 uur erna bouwt er een rug boven Engeland zich op en neemt de invloed van de depressie qua wind af. De boel stabiliseert zich. Op de Wadden staat er dan nog steeds een 6 B, met name de oostelijke Wadden. In een groot deel van het land is het echter 3-4 B en in het zuidwesten, dat het dichtst bij de stabiliserende rug zit op veel plaatsen 2B.
Doordat er van 21 uur tot en met 6 uur UTC (1 januari) een westenwind staat is het zuidwesten droog. Buien achter de depressie om kunnen over de korte route over de Noordzee van Engeland naar Nederland niet ontstaan. Maar noord van de lijn Amsterdam- Enschede blijft de kans op ondiepe buien bestaan (niet teveel neerslag dus).
Om 12 uur in de ochtend van de 1e januari is de stabilisatie zodanig dat er in vrijwel heel het land 1 - 2 B staat. In het uiterste noorden 3 - 4B.

Als alles 6-12 uur eerder plaats heeft, dan is de situatie voor het uiterste noorden niet zo verschillend, maar hoe zuidelijker en zuidwestelijker we gaan, wel. We zien dit in de controlrun terug: hier zien we de wind qua patroon dicht bij de oper staan, maar alles geschiedt 6 uur eerder. ZW Nederland zit dan op 3 B.

GFS oper: lijkt op ECWMF qua timing, maar ziet een windveld dat veel minder gericht is op slechts het noorden. Hier zien we eigenlijk gedurende hele voor ons interessant periode langs de hele westkust een stevig windveld staan met minimaal 6 en maximaal (toch weer bij de Wadden) 8 B. Over het land een wind van meest 5 B (vanaf 20-40 km landinwaarts).

Eigenlijk verandert er weinig aan het verhaal: afhankelijk van de timing kan het een goed oud en nieuwe worden of een matig oud en nieuw. De komende 48-72 uur zullen duidelijkheid brengen.

Laatst bewerkt:
Precies wat mn eerste reactie in dit topic was haha, blijft echt nagelbijten.
Het is op dit moment overigens echt ideaal stookweer zeg, klein zuchtje wind hier en heldere nacht

Laten we hopen dat het allemaal voor iedere mee valt. Ik zou voor nu tekenen voor een windkracht 4. Woon in zuidoost limburg. We gaan het zien

Zo dan, wat een perfect stook weer is het nu zeg. Hopelijk lijkt het met oudjaarsdag hier wat op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan