Het weer op 31 december en 1 januari.

Laat ik voorop stellen dat de post waarnaar je verwijst niet als reactie op jouw eerdere berichtgeving gepost is. Denk ook dat we hetzelfde zien. Dus je conclusie is in de basis niet heel afwijkend ten opzichte van die van mij. Verschil is louter dat ik vwb neerslagkans de dagen voor de jaarwisseling als referentie heb gepakt, en jij de vorige runs. In de basis zien we echter hetzelfde; een toenemend neerslagsignaal richting de 31e.

Enige wat ik toelicht is de trend naar langzaam toenemende cyclonaliteit aan de oostflank van de Atlantische rug richting oudjaarsavond en de nieuwjaarsnacht. In beide modellen met behoorlijke eensgezindheid. Dat daaraan een verhoogde neerslagkans en een mogelijke windpiek verbonden zit is imo niets meer dan logisch. Verdere details zijn niet te geven, en de tijd zal uit moeten wijzen hoe de timing zal gaan zijn. Puur trendwatchen, meer doen we nu niet. De rest volgt later. Zo ver zitten we niet van elkaar af ;).
Eens. Die cyclonaliteit zie je dan het meest terug in op de Wadden en het noordwesten met enkele lijntjes naar 20/22 m/s voor de windstoten. Landinwaarts en in het zuidwesten is dat met 14 m/s nog wel binnen de perken natuurlijk. Maar we kijken naar de algehele trends, zeker. Die zien er goed uit maar de amplitude op de trendlijn is nog stevig ja..

Qua neerslag zal het denk wel meevallen. Maar nu lijkt het Noorden dus wat meer kans te hebben op wederom flinke windstoten?

Als we de letterlijke output nemen is die kans 4%....Twee lijntjes tikken dat aan. Boven de 15 m/s (windstoten): misschien 10%. Dus wat meer kans ja...maar die kans is vooralsnog erg klein. Maar toch ook...zoals DaBombe ook al zei: dit is wel het gevolg van cyclonaliteit komende vanaf Scandinavie/het noorden. Ik zie dit ook in de opers terug. Soms resulterend in nauwelijks effect bij ons en soms echt wel meer....
Zeker is op deze termijn niks, maar op basis van de kansverdeling ziet het er vind ik echt gunstig uit. Na de kerst volgen de details, verdwijnt de spreidng etc.
Voor nu: een goede basis voor een mooi resultaat ja. Hopen dat die basis ook benut wordt.

Nieuwste GFS run ziet er wel aardig positief uit. Droog, weinig wind en zowaar onbewolkt over een deel van Nederland, dus tikkie kouder dan eerder.

Bijlagen

• GFSOPEU18_222_4.png
    GFSOPEU18_222_4.png
    71,6 KB · Weergaven: 20
  • GFSOPEU18_222_9.png
    GFSOPEU18_222_9.png
    152,5 KB · Weergaven: 20
  • GFSOPEU18_222_17.png
    GFSOPEU18_222_17.png
    64,3 KB · Weergaven: 20
  • GFSOPEU18_222_24.png
    GFSOPEU18_222_24.png
    150,1 KB · Weergaven: 25
Google zegt 31ste in de avond avond 20% kans op minder dan 0,25mm neerslag per uur. Rond middernacht gedurende enkele uren droog. 1 Januari na 2 weer diezelfde neerslagkansen.

Bijlagen

• Screenshot_20251223_002325_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    Screenshot_20251223_002325_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    527,9 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_20251223_002337_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    Screenshot_20251223_002337_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity.jpg
    488,4 KB · Weergaven: 15
Nieuwste GFS run ziet er wel aardig positief uit. Droog, weinig wind en zowaar onbewolkt over een deel van Nederland, dus tikkie kouder dan eerder.
Nou.... op zich nog een prima kaart. Opklaringen weinig wind afkoeling en vochtige lucht....met vuurwerk...Dit is een echt mistkaart voor de opgeklaarde gebieden. Voorts is dit een scenario waarbij een kleine, westwaartse verplaatsing van dat laag boven Scandinavie voor ons echt niet best meer uitpakt. Maar...het zit in de modellen ja. Niet teveel maar toch...

Nou.... op zich nog een prima kaart. Opklaringen weinig wind afkoeling en vochtige lucht....met vuurwerk...Dit is een echt mistkaart voor de opgeklaarde gebieden. Voorts is dit een scenario waarbij een kleine, westwaartse verplaatsing van dat laag boven Scandinavie voor ons echt niet best meer uitpakt. Maar...het zit in de modellen ja. Niet teveel maar toch...

Nou volg ik jou niet meer de specifieke oper run toont dauwpunten van -8 alles behalve vochtig , zeer lokaal zelfs -10. Op 2 meter kan het gewoon tot matige vorst komen zeker in de oostelijke helften. De oper pakt weer duidelijk de koudere cluster die ik telkens aanhaal. Ok het is wel de pubrun, eerlijk is eerlijk.

GFSOPME18_219_10.png,

Op 1 januari komt er zelfs een sneeuwzone over nou. Nogmaals ik blijf nog even lekker deze ontwikkeling volgen want die ruimte is er nog. Zonder volledig over te gaan naar een zachtere variant. De slag is nog langs niet beslist.

Laatst bewerkt:
Nou volg ik jou niet meer de specifieke oper run toont dauwpunten van -8 alles behalve vochtig , zeer lokaal zelfs -10. Op 2 meter kan het gewoon tot matige vorst komen zeker in de oostelijke helften. De oper pakt weer duidelijk de koudere cluster die ik telkens aanhaal. Ok het is wel de pubrun, eerlijk is eerlijk.

Bekijk bijlage 1821940,

Op 1 januari komt er zelfs een sneeuwzone over nou. Nogmaals ik blijf nog even lekker deze ontwikkeling volgen want die ruimte is er nog. Zonder volledig over te gaan naar een zachtere variant. De slag is nog langs niet beslist.
Het kaartje van gfs OPER is mooi maar ligt wel helemaal onderin het ensemble, laten we hopen dat het geen uitbijter is.

Bijlagen

• Screenshot 2025-12-23 020718.png
    Screenshot 2025-12-23 020718.png
    259,1 KB · Weergaven: 6
Back
Bovenaan