Het weer op 31 december en 1 januari.

Kan iemand deze comment even pinnen? En iedereen een permaban geven die zometeen met screenshots komt van 21 dagen vooruit en zeggen: “kan iemand vertellen wat het gaat doen in Schubbekuttenveen?”
Ik moest even zoeken maar de plaats Schubbekuttenveen gevonden: 31 december is het daar in de avond droog en helder, -1 graad, windkracht 2-3 uit het oosten en zeer droge lucht!
Elders blijft het afwachten tot ruim na de kerst!

Ik moest even zoeken maar de plaats Schubbekuttenveen gevonden: 31 december is het daar in de avond droog en helder, -1 graad, windkracht 2-3 uit het oosten en zeer droge lucht!
Elders blijft het afwachten tot ruim na de kerst!
Ik heb er zojuist een huisje geboekt, thanks David. ;)

Vorig jaar was het ook rond deze tijd kouder, en als ik zo de weersvoorspellingen van de komende 14 dagen bekijk gaat het weer precies dezelfde kant op als vorig jaar... toen werd het ook begin december rond de 10 graden :frusty:

Ik zie de bui alweer hangen dat het eind December exact zoals vorig jaar gaat, maargoed we wachten het weer af de komende weken..
Precies dit inderdaad!

Update voor de lange termijn inclusief oud en nieuw: dit ziet er niet best uit...modellen neigen naar herhaling van vorig jaar.

Lang verhaal in het kort: we evolueren naar een setting die heel erg lijkt op dat van vorig jaar, namelijk met een zuidelijke tot zuidwestelijke stroming. Net als vorig jaar lijken we daarbij meer hogedrukinvloed te krijgen dan depressie-invloed, want de neerslagafwijking is gering, echter zien we in de laatste uitdraaien elke dag dat we dichter in de buurt komen van een regio met een grotere kans op bovennormale hoeveelheden neerslag van 29 december tot en met 5 januari. Maar vooralsnog is de ingetekende hoeveelheid normaal. Let wel: die kan ook heel normaal zijn over een week als er vier dagen 4-5 mm valt en de rest droog is.

Nu is het nog ruim 5 weken, dat snap ik, maar ik zou het liever anders zien. Ook is het zo dat deze trend al snel gaat inzetten en ook met kleine variaties een paar dagen eerder ook al zo op de kaarten stond. Daarbij komt dat dit soort patronen zeker in de laatste decennia erg persistent is gebleken. Namelijk grote kans op hogedruk op het continent ten zuidoosten van ons en lagedruk ten noordwesten en later meer west van ons...Doortrekkende depressies gaan boven langs en zitten zo noordelijk dat wij geen Maritiem arctische lucht krijgen, zelfs zelden in polaire lucht zullen zitten en vaak in maritiem tropische lucht...Voor nu is als variatie op dit thema de beste optie dat de hogedruk zich heel dicht in de buurt ophoudt, de depressies een baan nemen van zuidwest van Ierland, via de Hebriden naar Midden Scandiland en het windveld zich vooral op de Britse Eilanden concentreert. Dat zat er vorig jaar ook langere tijd in.

Verwachting voor nu voor 31 december 2025: wat regen, (vrij) winderig en (zeer) zacht. Deze kun je vooralsnog aanhouden totdat de kaarten een ander regiem laten zien. Voor nu lijkt het heel waarschijnlijk dat deze verwachting nog talloze keren gaat worden aangepast....

Onthoud: het is nog heel erg vroeg dag en zoals jullie inmiddels weten wordt alles ook dit keer in de loop van de laatste 7-10 dagen duidelijk op hoofdlijnen en worden de exacte uitkomsten meestal pas in de laatste 3-4 dagen steeds concreter..

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de lange termijn verwachting. Vorig jaar was het een paar dagen voor de jaarwisseling heel gunstig stookweer. Hopelijk valt zo’n dag dit jaar gunstig op de 31e.
Precies dit, het is wat Davidh ook al zei, het ligt aan de timing.
Volgens mij was het met het 2e jaar corona verbod, dat het overdag echt vies hard waaide, en het juist in de avond prima opklaarde en rustig werd. Toen hadden we rond middernacht echt prima stookweer. Als zoiets 12 uur opschuift dan is het lachen juist huilen of andersom 🤷

Precies dit, het is wat Davidh ook al zei, het ligt aan de timing.
Volgens mij was het met het 2e jaar corona verbod, dat het overdag echt vies hard waaide, en het juist in de avond prima opklaarde en rustig werd. Toen hadden we rond middernacht echt prima stookweer. Als zoiets 12 uur opschuift dan is het lachen juist huilen of andersom 🤷

Dat was de eerste keer dat ik alleen stookte en ook de beste keer. Wat een geweldig weer hadden we toen!

Back
Bovenaan