Het weer op 31 december en 1 januari.

Op weeronline word het in elk geval steeds beroerder, ik denk 29 & 30 december maar vast een mooi deel de lucht in beuken... draagvlak is toch al weg🤣

• Haha
Waarderingen: TCO
Verwachting voor O&N gebaseerd op de ECMWF uitdraai van 20.01 25 12 2025.

Verwachting in de basis: (ZEER) GUNSTIG.

Beschrijving:
we zagen de afgelopen dagen toenemende consistentie in de regenverwachting, windverwachting, temperatuur en bewolkingsgraad. Wel konden we vaststellen dat 1 januari er steeds duidelijk slechter vanaf kwam dan 31 december en dat dus een relatief gering timingsverschil toch behoorlijke gevolgen kon hebben.
Met deze run is dat risico vooral wat betreft neerslag weer duidelijk kleiner geworden in het grootste deel van het land. Op de dag zelf zijn de parameters gunstig en voor regen ook gunstiger geworden.
De kans op opklaringen zit op de meeste plaatsen op slechts 10% zodat stralingsmist echt marginale kansen lijkt te krijgen ook in regio zuidoost. Komen ze er toch, dan wordt het verhaal anders.

Details:
Windrichting:
is duidelijk dat de richtingen uit west zwaar dominant zijn.
Windkracht: drie zuidelijke provincies grens 2/3 bft gemiddeld, elders laag in de 3 Bft regio noordwest en Wadden midden in die schaal. In de zuidelijke drie provincies is de kans dat men de 4 Bft aantikt of meer < 20%. Elders zit dat net iets hoger Alleen op de Wadden valt geldt dat 5 Bft of meer < 20% kans heeft.
Windstoten: deze zijn weer teruggezakt. iets meer dan 6 m/s zuid van de grote rivieren, 7 m/s in het heel midden Nederland van West naar Oost. 8 m/s in het noordoosten en tussen 9-10 m/s in het noordwesten en op de Wadden. Kans op windstoten volgt dezelfde lijn. Grofweg kunnen we zeggen dat kans op windstoren > 10 m/s < 20% is in het grootste deel van het land in het noordwesten en op de Wadden geldt dat voor 13-14 m/s.
Timing: blijft hier belangrijk. Met name regio zuidwest zou er behoorlijk op achteruitgaan en vergelijkbaar worden met de overige kustgebieden. Maar een vertraging van 12 uur betekent overal een merkbare verslechtering, maar slecht wordt het ook dan waarschijnlijk niet.
Consistentie: groot! Ik schrijf nu al dagenlang "wat als het sneller doorkomt", maar dat is al die tijd nog in geen enkele run gebeurd.

Conclusie wind: niks wijst op een versnelling van het proces EN de gemiddelde windsnelheid en die van windstoten is naar beneden gegaan. De situatie is virtueel verbeterd!

Neerslag:
lag de kans op 1-3 mm/6uur nog op 10-20%, nu zien we dat deze overal gedaald is. Hier is nu een heel duidelijk verloop van noord/noordoost naar west en zuidwest. Laten we voor de vuist gebied ten zuiden van Haarlem - Oss nemen....hier is de hele dag sprake van meest < 5% op 1-3 mm regen per 6 uur.....Elders 5-10%. Wadden en regio noordoost zitten op nog altijd zeer acceptabele (want lage) kans van 10-20%.
Mocht alles 12 uur sneller gaan dan komen alleen de Wadden en regio noordoost op 40-50% kans te zitten op merkbare regen (1-3 mm/6uur). Elders zou het 18 uur sneller moeten gaan om in de buurt van die stijging te komen en in regio zuidwest gebeurt dit in het geheel niet. Overigens: er lijkt hier eerder sprake van of vertraging of een versterkte invloed van het oceanische hoog.

Conclusie: zeer consistent qua timing en de situatie op de hele 31e vrijwel overal duidelijk verbeterd.

Temperatuur:
varierend van 2 tot 4 C, laagste waarden in oostelijke landshelft en de hoogste op de Wadden.

Dauwpunt: we zitten met dauwpunten die dicht tegen de droge bol temperatuur aanzitten. Dus dit is relatief hoog.

Bewolking: kans op behoorlijke opklaringen overal verlaagd naar 10%. Uitgaande van voornamelijk middelbare bewolking heeft dit een dempend effect op mistvorming.

Samenvattend: wind, neerslagsituatie en bewolking is verbeterd. Er is geen enkel zicht op een sneller doortrekken van frontale systemen uit het noordoosten.
Hiermee een opwaardering van de samenvattende situatie op die avond: noordoost en noord GUNSTIG, elders ZEER GUNSTIG.

(Edit: ik maak deze wat prominenter want echt een onzekere factor met mogelijk grote gevolgen...) Voor dit moment de enige adder: mocht het toch opklaren dan is met de windafname die we zien de mistkans reeel.

Nog zes dagen....daarin kan het alsnog veranderen. De zaak is nog niet beklonken!

Laatst bewerkt:
Ik zie eigenlijk nergens meer iemand het over mist hebben, lijken die kansen er compleet uit te zijn ondanks hoge dauwpunt temp?
Staat wel in de verwachting. Maar ik ga er vanuit dat het grootste deel van de bewolking middelbare bewolking zal zijn. De kans dat die breekt is 10%. Gebeurt dat niet, dan is de kans dat onder die bewolking zich mist vorm niet te groot. Maar mist is in deze situatie wel echt tricky, dus die moeten we zeker in de gaten houden. Voor nu lijkt deze kans dus niet zo groot maar zoals ik schrijf: de adder onder het gras voor nu is toch wel mist.

Staat wel in de verwachting. Maar ik ga er vanuit dat het grootste deel van de bewolking middelbare bewolking zal zijn. De kans dat die breekt is 10%. Gebeurt dat niet, dan is de kans dat onder die bewolking zich mist vorm niet te groot. Maar mist is in deze situatie wel echt tricky, dus die moeten we zeker in de gaten houden. Voor nu lijkt deze kans dus niet zo groot maar zoals ik schrijf: de adder onder het gras voor nu is toch wel mist.
En die kaarten van GFS? Want die zien er minder rooskleurig uit toch? Vooral betreft neerslag

Back
Bovenaan