Het vragenuurtje in de 2e kamer over import illegaal vuurwerk

RedBaron

Pyroworld
Daarnet was op televisie Minister Cramer in debat met 2e kamerleden over de handel in illegaal vuurwerk door legale handelaren met alle daar aangekoppelde illegale praktijken. Ook kwam aan bod de belgische KvK regeling. Ik heb het debat in een MP3 opgenomen.

Je kunt het *HIER* beluisteren. Het debat duurt een dik kwartier.

Ik vermoed dat het einde van de zo geliefde KvK regeling misschien wel eens ten einde zal gaan kunnen komen. :cry:

Heb het vanmiddag beluisterd maar weet even niet wat ik hier op moet zeggen, er worden weer rare feiten belicht. Eerst begint ze over de cijfers maar corrigeerd ze daarna weer door ze te nuanceren, terwijl ze er volgens mij zelf ook niet zeker van is. En debat eindigt weer over de normen en waarden van de mensen die juist de hele oorzaak zijn van de shit van vorig jaar. En is het dus duidelijk dat het niet aan het vuurwerk ligt maar aan de opvoeding van dat tuig.

Ik kijk wel vaker het vragen uurtje, maar erger me er meestal groen en geel.
Ik kan goed begrijpen dat ze de bronnen willen aanpakken. Maar als er vergunningen of certificaten komen zal er vast weer een andere manier komen.

Als het echt op de politieke agenda stond had groen links of de sp wel een spoeddenat aangevraagd. Het gaat niet zozeer over het vuurwerk maar meer over de criminele activiteiten wat ze stoort. En zeg nou zelf... Ze hebben het over 8 bedrijven. Er zijnbedrijven zat die illegale zaken doen, neen de bouwfraude, incassobureaus, taxibedrijven, farmaceutische industrie, glazenwassers etc, ik kan nog wel door gaan!

Laatst bewerkt:
Vergunningsplicht in strijd tegen illegaal vuurwerk

ANP
gepubliceerd op 16 december 2008 15:53, bijgewerkt op 15:56

DEN HAAG - Minister Jacqueline Cramer (Milieu) vindt dat groothandelaren in vuurwerk een vergunning moeten aanvragen voor hun bedrijf. Die aanpak moet helpen voorkomen dat importeurs naast legaal ook illegaal vuurwerk naar Nederland halen.

‘We moeten zorgen dat deze illegale praktijken gestopt worden’, zei Cramer dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer. ‘En dat gaat zeer snel gebeuren.’ De minister moet nog besluiten of ze de vuurwerkbranche een vergunningstelsel of een erkenningstelsel oplegt.

Een vergunningstelsel is volgens Cramer zekerder, maar zou een hoop bureaucratische rompslomp betekenen.

Afgelopen weekeinde werd duidelijk dat veel illegaal vuurwerk via officiële groothandelaren Nederland binnenkomt. Dat is gebleken uit onderzoek van de VROM-inspectie.

Jaarlijks gaat het om ongeveer duizend ton. China is de grootste exporteur, aldus Cramer. Zij was onlangs in China om afspraken te maken over de juiste labelling van vuurwerk. ‘Nederlandse handelaren geven in China opdracht om zwaar explosief vuurwerk van valse etiketten te voorzien.’ De Chinezen werken aan wetgeving die dit soort praktijken strafbaar maakt.

http://www.volkskrant.nl/binnenland...ningsplicht_in_strijd_tegen_illegaal_vuurwerk

en anders maak je toch conector blokken
hoppa iedereen bij
hier en daar een stukje quikfuse en gaan met die banaan

achterlijke kramer:angry:

Ze hebben het in de tweede kamer echt nog niet helemaal door. Hoe kan je ergens over vertellen als je er geen flauw benul van hebt. En uitspraken als:

We moeten zorgen dat deze illegale praktijken gestopt worden’, zei Cramer dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer. ‘En dat gaat zeer snel gebeuren.

Naar mijn mening een beetje te optimistisch.

Back
Bovenaan