Het regent klachten over vuurwerk in Twente, Enschede aan kop

Brainiac

VWC lid
ENSCHEDE - Van alle gemeentes in Overijssel worden de meeste klachten over vuurwerk gemeld in Enschede, zo meldt het landelijk Meldpunt Vuurwerkoverlast.

Ruim vierhonderd inwoners van Enschede hebben sinds de opening van het meldpunt afgelopen zondag, geklaagd via vuurwerkoverlast.nl.

Overlast
Daarmee staat de stad, die vijftien jaar geleden getroffen werd door de vuurwerkramp, aan kop in Overijssel. In Zwolle klaagden 200 mensen over vuurwerkoverlast en in Deventer 192. Totaal kwamen er sinds de opening van het meldpunt afgelopen zondag al 1200 klachten binnen uit Twente, waaronder 122 uit Hengelo en 87 uit Almelo. In de Oost-Achterhoek wordt weinig vuurwerk afgestoken.

Stress
De meeste mensen melden overlast door zware vuurwerkbonnen, die vaak midden in de nacht worden afgestoken. Huisdieren schieten daarvan in de stress en mensen liggen er ‘s nachts wakker van, zegt Robert Jansen, Statenlid GroenLinks Overijssel, de partij die het initiatief heeft genomen voor de landelijke meldpunt.

Impact
Voor vluchtelingen heeft het vuurwerk grote impact, aldus Dick Turk van Alifa in Enschede, dat zich bezig houdt met vluchtelingenopvang. “Dit jaar zijn er 200 vluchtelingen in Enschede komen wonen. Ze zijn vanwege oorlogsgeweld naar ons land gevlucht. Veel mensen hebben een oorlogstrauma. Het vuurwerkgeknal herinnert vluchtelingen aan geweerschoten en bommen. Vooral kinderen zijn bang door het geknal. Mensen die vuurwerk afsteken beseffen dat niet, maar dat zouden ze dus wel moeten doen.”

Drama
De overheid moet ervoor zorgen dat iedereen een veilige jaarwisseling heeft, zegt Statenlid Robert Jansen. “Dat is nu niet het geval. De jaarwisseling loopt elk jaar uit op een drama voor mensen die met ernstig letsel in ziekenhuis belanden, voor dieren en voor het milieu. Groen Links pleit voor vuurwerkvrije steden of zones tijdens de jaarwisseling. “De gemeente Rijssen-Holten is een voorbeeld. Deze gemeente heeft vuurwerkvrije zones ingesteld bij fietstunnels en rondom kerken,” aldus Jansen.

Teller
De teller van het vuurwerkmeldpunt staat drie dagen na de opening al op ruim 16.000 in het hele land. Met het meldpunt wil GroenLinks de omvang van het vuurwerkprobleem in kaart brengen. De meldingen worden gebundeld in een rapport en begin 2016 aangeboden aan de Tweede Kamer. Daarnaast maken inmiddels achttien organisaties zich samen sterk voor een vuurwerkverbod, waaronder verenigingen van oogartsen, en medewerkers van de spoedeisende hulp.

Bron: Tubantia

Voor vluchtelingen heeft het vuurwerk grote impact

hmmm ik kan me er wel iets bij voorstellen dat deze mensen schrikken .
maar op het moment dat zij een groot feest willen vieren weten ze dat lont heus wel te vinden hoor .
je gaat mij niet vertellen dat ze van te voren niet wisten naar wat voor land ze gingen .
als wij hier ook een oorlog dreiging hadden kwamen ze heus niet bij ons schuilen hoor .

kleine opmerking nog : een vuurwerk vrije zone instellen bij fietstunnels is een hele goeie zet .
want je zult er maar onder door rijen terwijl er iemand met een vlinder staat te spelen .

En kerken moet je ook bij weg blijven vind ik .
want die kunnen een monumentale waarde/status hebben .

al die reacties op de site zelf zijn wel voor 90% positief, en de anti vuurwerk mensen die een reactie achter laten worden met de grond gelijk gemaakt met waarheden en feiten! heerlijk om te zien:)

Laat ik even twee dingen zeggen.

Ten eerste: Ramp in Enschede iedere keer aanhalen is niet nodig.

Ten tweede: Kinderen die geboren zijn in oorlogsgebieden hebben geen last van knallen e.d. onderzoek heeft aangetoond dat juist deze kinderen slechter slapen wanneer het heel rustig is.

Wat vindt u?
Het regent alweer klachten bij het landelijk Meldpunt Vuurwerkoverlast

- Ik wil een vuurwerkverbod, net als in Hilversum

- Laat iedereen toch lekker knallen; hoort bij de feestdagen

- Zo vroeg al dat geknal is absurd. Politie, doe er eens wat aan!

Met geen van deze antwoorden kan ik deze poll naar mijn mening positief beïnvloeden.

de media lijkt wel te leren, zo staat er inmiddels in het artikel het volgende opgenomen

Het Meldpunt was maandagavond overigens niet vrij van technische mankementen. Van een plaatsje in Limburg bleken er 237 van de in totaal 244 ingediende klachten van hetzelfde IP-adres afkomstig te zijn. De dubbele meldingen zijn inmiddels verwijderd. Of er tussen de Twentse klachten ook nepmeldingen zaten, is niet bekend

De meldingen zijn niet verwijderd volgens mij.

Als je inzoomt op de kaart staan er nog steeds hoge aantallen. Ik durf te wedden dat deze ook nog niet van het totaal zijn afgehaald, net zoals die van de Afsluitdijk en de wadden Eilanden.

Ik kan mij hier zo boos om maken. Zeker het impact stukje.
Maar dat zal ik maar niet doen.. het is het niet waard..

Vuurwerk voor vluchtelingen grote impact...laat me niet lachen...hoe vaak zie je niet op you tube, bij bruiloften en feesten in het Midden-Oosten, dat ze daar met machinegeweren in de lucht zitten te knallen. En nu hier zeker huilie huilie doen. Of zit Dick Turk voor zichzelf te denken!!

ik werk in Almelo, woon omgeving Hengelo... hoe je het ook wendt of keert, er wordt wel veel en zwaar geknald, dat kan ik niet ontkennen. dagelijks is het bingo. Teken aan de wand dat men meer aan opsporing van het illegale spul moet doen!

Back
Bovenaan