Het is weer zover: artsen willen vuurwerkverbod

Babiloot

VWC lid
Het is een alsmaar terugkerend ritueel in december dat zijn gelijke alleen maar kent in het Zwartepietendebat. Als de kruitdampen daarvan nog maar net zijn opgetrokken volgt onmiddellijk het vuurwerkdebat. De grote verbieders zijn maar al te vaak GroenLinksers (als Arno Bonte) en dokters. “Artsenvereniging KNMG wil roken verbieden in auto”, “Huidartsen pleiten voor verbod op zonnebank thuis”, “Kinderartsen pleiten voor verbod op energiedrank”, “Oogartsen roepen op tot vuurwerkverbod”. Artsen hebben een verbodslust die geen enkele andere beroepsgroep (op wellicht de politici na) kent.

Ze krijgen ook nog regelmatig hun zin. Dit jaar zijn de babypijltjes en romeinse kaarsen al verboden. In plaats van te wijzen op vuurwerkbrillen die de oogschade ook kan voorkomen moet het met een totalverbot worden opgelost. Inmiddels zijn er nog veel meer artsen aangesloten bij de verbodsclub van de oogartsen. Kinderartsen, plastisch chirurgen en artsen van spoedeisende hulp staan achter deze schijnoplossing. Want van een échte oplossing is geen sprake.

De overlast verdwijnt niet bij een eventueel totaalverbod. We zien het nu al in de bestrijding van illegaal vuurwerk. De knallen gaan al weken voor oud en nieuw af en de politie staat er machteloos tegen. We zagen het eerder ook bij de vuurwerkvrije zones die niet te handhaven bleken. Opvallend is overigens dat in Duitsland en België, waar dat “illegale” vuurwerk wel legaal is, er nauwelijks vuurwerkoverlast bestaat. Dat is niet zozeer omdat de cultuur daar anders zou zijn, maar omdat datgene wat verboden is, nu eenmaal ook leuker is. In Frankrijk is ook ooit een vuurwerkverbod geprobeerd, toen gingen de Parijzenaren auto’s in de fik steken. Dat is niet bepaald een wenselijke vervanging.

Zelf heb ik niets met vuurwerk, ik zit met oud op nieuw het liefst binnen. Deels komt dat ook voort uit mijn angst voor vuurwerkgebruikers. Met name de twaalfjarigen met karren vol vuurwerk dat ze rondstrooien werkt op mijn zenuwen, zeker als het mijn richting in komt. Maar ligt het probleem daar bij het vuurwerk? Nee, dat mogen die twaalfjarigen officieel niet eens hebben dus voor hen geldt al een verbod. Het probleem ligt bij niet-opvoedende ouders. Ouders, voed je kinderen op, politie, pak vandalen op, maar pak niet het pleziertje af van verantwoordelijke mensen.

Ik heb dan ook weinig zin om de volwassen verantwoordelijke vuurwerkgebruiker te verbieden een pijl af te steken. Waarom kunnen mensen niet gewoon de ander hun pleziertje gunnen? Voor de een is dat een wijntje, voor de ander een sigaretje, voor weer een ander een vuurpijl. Vooral dokters zullen die boodschap eens ter harte moeten nemen.

Bron:

Goed artikel!

Amen!!! Helemaal mee eens terwijl degene niets met vw heeft. Uitstekend artikel en met verstand uitgedrukt!

Ik vind dit weer een ondoordacht artikel, gewoon lekker populistisch gal uitspuwen.

Vooral dokters zullen die boodschap eens ter harte moeten nemen. Maar wel zeuren over onbetaalbare zorg kosten die makkelijk voorkomen kunnen worden

“Artsenvereniging KNMG wil roken verbieden in auto” Voor het gemak wordt "in het bijzijn van kinderen" maar weggelaten.

“Huidartsen pleiten voor verbod op zonnebank thuis” De beroepsvereniging van dermatologen (NVDV) eist een verbod op de verkoop van zonnebanken aan particulieren. Onderzoek toont aan dat mensen die gebruikmaken van de zonnebank een sterk verhoogd risico hebben op huid******.

De gevaren van het 'zonnen' onder een zonnebank worden stelselmatig onderschat, zeggen de dermatologen. Vooral door gebruik op jonge leeftijd neemt het risico op huid****** toe.
http://nos.nl/artikel/2035711-huidartsen-pleiten-voor-verbod-op-zonnebank-thuis.html

“Kinderartsen pleiten voor verbod op energiedrank” Voor het gemak wordt "voor kinderen onder de 13 weggelaten" "Pelleboer noemt als voorbeeld een meisje bij wie de lever niet goed werkte, een kwaal die voorbij was zodra ze was gestopt met het drinken van energiedrankjes. Hij ziet ook veel kinderen die ontzettend rusteloos zijn en zelfs hartkloppingen krijgen.http://nos.nl/artikel/2001915-verbied-kinderen-energiedrankjes-te-kopen.html

Het is juist goed dat artsen hun zorgen uiten. Dit zorgt echter niet altijd voor een verbod, en als er al een verbod komt duurt dit vaak veel te lang.

Om huid******, long******, COPD en de overlast die veroorzaakt wordt door roken nou te vergelijken met de relatief kleine getallen van de oogongelukken gaat mij te ver. De artsen hebben natuurlijk een goed punt, het kan allemaal makkelijk voorkomen worden, alleen is het aantal gevallen met schade door vuurwerk natuurlijk veel lager dan die van huid****** of long******. Er wordt een beetje gedaan alsof de artsen allemaal maar een beetje zitten te zeuren. Dat mag, maar dan moet men ook niet raar opkijken van (te) hoge zorg kosten.

"Ze krijgen ook nog regelmatig hun zin. Dit jaar zijn de babypijltjes en romeinse kaarsen al verboden. In plaats van te wijzen op vuurwerkbrillen die de oogschade ook kan voorkomen moet het met een totalverbot worden opgelost. Inmiddels zijn er nog veel meer artsen aangesloten bij de verbodsclub van de oogartsen. Kinderartsen, plastisch chirurgen en artsen van spoedeisende hulp staan achter deze schijnoplossing. Want van een échte oplossing is geen sprake."

Ik snap niet hoe en verbod afgedaan kan worden als schijnoplossing want dit is natuurlijk wél een oplossing voor de oog-ongelukken. Artsen hebben vaak gewezen op vuurwerkbrillen, maar pubers zijn nou eenmaal eigenwijs en vinden die dingen maar lelijk. Leuk dat wordt gedaan alsof artsen direct voor een verbod zijn maar dit is natuurlijk je reinste onzin.

Begrijp me niet verkeerd, ik houd van vuurwerk. Maar mensen die ongefundeerde populistische artikelen schrijven door de waarheid te verdraaien kan ik niet uitstaan.

Opvallend is overigens dat in Duitsland en België, waar dat “illegale” vuurwerk wel legaal is, er nauwelijks vuurwerkoverlast bestaat. Dat is niet zozeer omdat de cultuur daar anders zou zijn, maar omdat datgene wat verboden is, nu eenmaal ook leuker is.

Bron:

Goed artikel!

Spijkers met koppen..

De kick van 200km/u te rijden is in Nederland veel groter dan in Duitsland. Met narcotica juist hetzelfde, landen met de strengste wetten hebben het hoogst aantal verslaafden. Gevolg van het feit dat wat verboden is, nu eenmaal aantrekkelijk is.

Pyrowork: voor wat context, de schrijver van dit artikel is voorzitter van de Libertarische Partij. Het libertarisme is tegen overheidsinmenging in zo'n beetje alles (de ene libertariër is fanatieker dan de andere). Het is juist heel rechtlijnig om over de hele linie dezelfde argumenten te hanteren. Als jij zegt: vuurwerkongelukken zijn wel acceptabel, maar zonnebankzieken zijn niet acceptabel, dan is dat een volstrekt arbitraire grens. Wat verboden moet worden hangt dan alleen af van je eigen voorkeuren, en dat is nou net waarom half Nederland vuurwerk wil verbieden. Het is veel beter om mensen meer eigen verantwoordelijkheid te geven, zodat ze daar ook mee om leren gaan. Meer wetten maken mensen alleen maar dommer en afhankelijker.

Zoals je zegt: prima dat artsen hun zorgen uiten. Het is heel goed dat mensen geïnformeerd zijn zodat ze zelf kunnen besluiten wat ze wel of niet kunnen doen. Maar dan hoeven ze nog niet meteen voor een verbod te pleiten. Natuurlijk zijn vrijwel alle verboden schijnoplossingen. Mensen die kwaad willen houd je niet tegen met een verbod; je pakt altijd alleen de mensen ermee die zich wel aan de regels houden en toch al hun gezond verstand gebruiken. Bovendien: babypijltjes werden al niet meer geïmporteerd, dus dat is een onnodig verbod (plus inderdaad vuurwerkbrillen). Romeinse kaarsen zijn niet gevaarlijk, behalve als mensen ermee op elkaar gaan schieten. Maar waarom zou ik geen Romeinse kaars meer mogen omdat één of andere idioot zijn vriendje in zijn gezicht schiet met zo'n ding?

Je kunt mensen niet beschermen tegen ongelukken, of tegen idioterie, met eindeloze wetgeving. De mensen die nu vuurwerkbommen maken, prullenbakken opblazen etc worden echt niet ineens modelburgers op het moment dat ik geen fonteintje meer af mag steken. Dus daar schiet je niets mee op. Dus een verbod is een schijnoplossing. Dat is de gedachte achter dit artikel.

Ik vind wel dat ik iets moet verduidelijken,vuurwerk met zilverkruid zoals het Belgische of Poolse vuurwerk is in Duitsland ook verboden!Laat daar geen misverstand over bestaan,want ook de Duitse politie en Zoll(Douane),pak je aan als je met Pools of Belgisch vuurwerk de grens van Duitsland passeert,dus wees gewaarschuwd!Alleen word d'r nietzoow Heksenjacht van gemaakt :p

Back
Bovenaan