Het grote speciaal bier topic

Ik hou zeker van speciaalbiertjes. Laatst zelf nog een biertje gebrouwen dat is een hele leuke hobby voor om de niet vuurwerk maanden door te komen.

Ik heb t geluk dicht bij België te wonen en ik kan iedereen aanraden om een keer bij net bierparadijs te gaan kijken in meer. Dat is net voorbij grensovergang hazeldonk. Bizar groot assortiment hebben ze daar http://www.bier-paradijs.be/Home echt 100en soorten.

België is zeker wel een bierland.

M'n favoriete Nederlandse pils is hertog jan.

Laatst ook een jopen biertje op en dat was ook echt heel lekker.

Zeker door de Amerikaanse markt (kijk wat je daar betaalt voor een Trappist bijvoorbeeld, een bierdopje van Westvleteren levert al 3dollar op) is speciaal bier erg hip. Maar het is zeker niet kapot gehypet vind ik. Je mag best wat betalen voor een goed bier.

Alleen kan je de top 50 van ratebeer (http://www.ratebeer.com/beer/top-50/) helaas niet serieus nemen. Vooral exclusieve, zware, donkere bieren staan hier heel hoog en dat is waar de Amerikanen vooral voor gaan.
En Westvleteren is leuk om een keer geproefd te hebben en het is een heerlijk bier, maar veel goedkoper en makkelijker te krijgen zijn de Rochefort 10 en Sint Bernardus 12 en die zijn eigenlijk net zo lekker.

St. Bernardus 12 is het oude recept van west vleteren, deze brouwerij heeft tot begin 90 namelijk west vleteren gebrouwen. daarna is het nieuwe recept in de eigen brouwerij voortgezet en is St. Bernardus doorgegaan met de oude. St. Bernardus is zeker lekker.
In december hadden ze bij de bierschuur WF12 voor 8 euro per fles, kratje kost bij het klooster 36,- meen ik...

Leuk dit, een collega van me ( werk in de horeca ) heeft een heel plakboek met allemaal labels. Als ik eraan denk dan zal ik die eens lenen en inscannen.
Zit nu lekker aan de leffe blond. Vind het toch heerlijk bier voor een prima prijs.

Ben geen grote drinker en al helemaal geen kenner, maar een La chouffe of Mc chouffe gaat er zo nu en dan wel in hoor. Heerlijk dat kabouter bier :D

Tegenwoordig in veel grotere Jumbo's (sowieso):

750907-a9a41831821b9fb694def800c3d55c0c.jpg

en volgens mij in alle supermarkten wel:

Leffe-royale-400x400.png

Twee behoorlijk genietbare supermarktbiertjes!

jammie.................speciaalbier, ik ben dr dol op. Veel lekkerder dan dat slappe waterige pils.

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar de zwaardere speciaalbieren: grand prestige van hertog jan, gladiator van gulpener, Kanon van grolsch, Malheur (belgie). Ook een dubbel of trippel gaat er in als ketellapper. Zo op z'n tijd vindt ik een weizen ook wel erg fijn.

Weizener van Hertog Jan is ook een hele goeie! Voor vanavond heb ik ook maar even een Texelse Skuumkoppe gehaald.

Hier ook een liefhebber! Leuk topic! Tripel Karmeliet is mijn favoriet omdat deze goed verkrijgbaar is en ik gek ben op korianderaroma in bier.

Degene die vuurwerk halen in belgië halen kan ik aanraden ook langs te gaan bij de biethal in poppel.
Tegenover het tankstation op de grens van belgië vanaf hoirlen
Kopen vaak kleine partijen op en hebben altijd wel iets nieuws.
Verkopen sinds eind vorig jaar ook sporadisch westvleteren bier.
Verder ontzettend veel trapisten bier, speciaal bier, fruitbieren.
Dubbel triple vlond bruin noem het maar op.
Ook veel wijnen, sterke drank en goedkope shag, chocola en frisdrank.
Bijna alles goedkoper dan in nederland (soms flink giedkoper).

Degene die vuurwerk halen in belgië halen kan ik aanraden ook langs te gaan bij de biethal in poppel.
Tegenover het tankstation op de grens van belgië vanaf hoirlen
Kopen vaak kleine partijen op en hebben altijd wel iets nieuws.
Verkopen sinds eind vorig jaar ook sporadisch westvleteren bier.
Verder ontzettend veel trapisten bier, speciaal bier, fruitbieren.
Dubbel triple vlond bruin noem het maar op.
Ook veel wijnen, sterke drank en goedkope shag, chocola en frisdrank.
Bijna alles goedkoper dan in nederland (soms flink giedkoper).

Vind de winkel in Poppel niet fijn. Klein, erg onoverzichtelijke en het is er altijd druk. Ik denk dat je dan beter naar de Biergrens in Baarle-Hertog kan gaan (500meter van Zena), hier verkopen ze bijvoorbeeld bier van Dochter van de Korenaar, echte aanrader.
En anders doorrijden naar Meer (grensovergang Hazeldonk), die hebben een assortiment van meer dan 300 verschillende bieren.

Met het gevaar nu echt als een snob te beginnen te klinken, maar zijn jullie echt nog zo gek op al dat Belgische bier, wat qua stijl grotendeels hetzelfde is (abbey dubble, triples, quadruples)? Ga eens naar Bierkoning in Amsterdam of winkeltje van De Molen in Bodegraven en duik eens in de (wel stúk duurdere, maar o zo veel lekkerder en veelzijdiger) wereld van Amerikaanse en Scandinavische bieren. En vergeet de NL brouwerijen niet. Naast wereldtopper De Molen, zijn er heel veel thuisbrouwerijen in dit landje bijgekomen die het heel goed doen. Emelissen natuurlijk, maar ook iets als Rooie Dop of Oerbier tasten alle mogelijke bierstijlen af met goed resultaat. Het beste Belgisch bier vind je in de goeie slijterijen wel (Van Erp hier in Grunn), de exclusievere weer in A'dam of Bodegraven, en het Nederlandse begin je ook steeds vaker in goeie slijterijen en de Mitra's te vinden.
Maar goed, ieder z'n smaak en het Belgische is zeker te genieten. Misschien ook beter daarbij te blijven want anders is het niet goed voor je portemonnee, laat staan je lever! haha

Ik ben zelf ook wel erg van het belgische bier. De reden waarom ik zo gek ben op belgisch bier en niet op Amerikaans of Scandinavisch? Ik weet gewoon niet beter;-) Nu inmiddels dus wel en nu zal ik ook zeker eens op zoek gaan naar dit bier.
Ik vind het gewoon leuk om een keer wat nieuws te proberen. Alleen moet ik dus wel even goed gaan zoeken waar dit te halen is. Ik ga er niet apart om rijden dus dan zal het een gecombineerde trip moeten worden waarbij ik ook voor iets anders ergens heen moet.
greetzz

Klopt hoor, dat vind ik ook het nadeel van de bierwinkels in Bels is dat ze zo weinig Nederlands bier verkopen.
Nederland heeft meerdere goede brouwerijen. Drink graag bier van t Ij, Jopen, Emelisse en Ramses. Uit Amerika heb ik alleen nog bier op van Flying Dog.

Doe mij maar een heerlijke Desperado! Redelijk duur bier, maar oh zo lekker. Op het terras, lekkere zon, graadje of 25, fris schijfje citroen erin! Heerlijk! :D

450px-Desperados.jpg

Voor wie het niet kent (lijkt me sterk):
Desperados is een bier met toegevoegd tequila-aroma met een alcoholgehalte van 5,9% Vol. Daarom heeft het ook een zoete smaak, in tegenstelling tot een gewone pils. Het bier waar Desperados van gemaakt wordt is een lager bier. Desperados werd voor het eerst in 1995 gebrouwen in Frankrijk door Brasserie Fischer (sinds 1996 in handen van Heineken). Inmiddels wordt het in meer dan 50 landen verkocht. Desperados wordt sinds 2012 ook in Nederland gebrouwen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Desperados

Tristen, zal ik jou eens jaloers maken? Ik heb hier meerdere smaken Despo staan. Onder andere Fuego en Verde. Wat ook veruit mijn favorieten zijn kwa Desperados zijn.

Verder doet een Malheur hier het ook goed, net alseen HJ Grand Prestige. En om het linstje compleet te maken doen Gordon biertjes het ook goed.

Tristen, zal ik jou eens jaloers maken? Ik heb hier meerdere smaken Despo staan. Onder andere Fuego en Verde. Wat ook veruit mijn favorieten zijn kwa Desperados zijn.

Verder doet een Malheur hier het ook goed, net alseen HJ Grand Prestige. En om het linstje compleet te maken doen Gordon biertjes het ook goed.
Ik weet dat er in België de Red variant te verkrijgen is. Meer heb ik eigenlijk nog nooit gehad! :cry:

hier ook een desperados fan, maar zijn daar serieus meerdere smaken van..? :|

Back
Bovenaan