Het grote 'nieuwe thunderking' topic (mines en combinaties van mines/fonteinen)

pyrofan#1

VWC lid
Na het verbod op de single shots kwamen diverse importeurs met vervangers voor dit populaire stukje vuurwerk. Dit werd gevonden in de categorie mines. Mines zijn al jaren te koop in alle soorten en maten. In de categorie mines mag er ook sprake zijn van één of meer pyrotechnische units die een burstlading bevatten. Hier hebben de importeurs op in gespeeld en zodoende kwamen ze met mines waarbij er sprake is van 1 bombette met burstlading, maar in veel gevallen zelfs 2 of 3. Ook zijn er varianten waarbij het gaat om een combinatie van een fontein en een mine.

Helaas zijn ze door de verboden nog niet in Nederland over de toonbank gegaan, maar als ik meerdere compilaties op youtube bekijk, zijn ze wel al door diverse liefhebbers getest, die ze in BE of Duitsland hebben kunnen bemachtigen. Op 1 januari tijdens een rondje door de wijk, kwam ik zelfs op meerdere plekken deze nieuwe mines tegen.

Nu is de vraag: Welke nieuwe 'thunderking' in de categorie mines vind jij de beste? Onderbouw dit ook graag.

Troep, levensgevaarlijk, gigantisch dom van de branche, de oude thunderkings waren vele malen veiliger.

Ik pleit ervoor om alle mine-thunderkings dit jaar niet te verkopen. Ik snap dat jeugd iets te knallen wil, breng de oude thunderkings maar terug, desnoods met zwart-kruit burst. Druk de prijs 5x omhoog, maak het onaantrekkelijk er mee te stunten. Daar valt wel wat te bedenken.

Als deze dingen op de markt komen, in de handen van voornamelijk kinderen en jeugd, gaat dat niet goed aflopen. Bombettes die nog geen meter hoog komen, dat lijkt me zeer ongewenst.

Eens met Koala, dit is gewoon vragen om problemen. Ondanks dat ik het liefste al het vuurwerk toegestaan zie is dit met het oog op hoe ermee wordt omgegaan door een deel van NL niet verantwoord, zeker met een potentieel algeheel verbod.

Eigenlijk is dit een beetje hetzelfde verhaal als de discussie omtrent kleine cakes die snel omvallen. Als er goed mee omgegaan zou het in principe moeten kunnen, echter is dit helaas lang niet altijd het geval.

Oneens.
Vuurwerk is nou eenmaal niet zonder gevaar. Als het door de keuring komt is het bij juist gebruik veilig.
We hebben niet lang meer, laten we nu gewoon alles verkopen en kopen wat mogelijk is.

Troep, levensgevaarlijk, gigantisch dom van de branche, de oude thunderkings waren vele malen veiliger.

Ik pleit ervoor om alle mine-thunderkings dit jaar niet te verkopen. Ik snap dat jeugd iets te knallen wil, breng de oude thunderkings maar terug, desnoods met zwart-kruit burst. Druk de prijs 5x omhoog, maak het onaantrekkelijk er mee te stunten. Daar valt wel wat te bedenken.

Als deze dingen op de markt komen, in de handen van voornamelijk kinderen en jeugd, gaat dat niet goed aflopen. Bombettes die nog geen meter hoog komen, dat lijkt me zeer ongewenst.

Mee eens! Heb ze meegemaakt die met mines en kleine salutes. 1 op de 2 komt terug naar je nek toe. Gaat nergens meer over! Niet uitbrengen deze dingen, hoogstens alleen mines, maak dan mines met allerlei kleuren en soorten knetters ? Ook leuk voor de jeugd. Of parachutes terug. |
Maar deze dingen zijn inderdaad vragen om ongelukken.

Gelijk uit de handel halen. Is toch eigenlijk van de zotte dat er een bepaald product niet meer verkocht mag worden, maar doordat men creatief met de regels omgaat deze items nagenoeg identiek op de markt brengt.

Hiermee laat de branche zien dat men de kop in het zand steekt en puur met een korte termijn strategie bezig is. Dit helpt niet voor het anti-kamp en in mijn ogen moet de BPN hier ook een collectief statement in maken en de items niet verkopen.

We willen nog lang genieten van goed en veilig vuurwerk in Nederland, maar deze rotzooi gaat ons hierbij niet helpen. Zou fijn zijn als er een importeur is die hier meeleest die hier een inhoudelijke reactie op wil geven.

Puur mine vind ik anders dan een dubbele schots "single shot". Denk dat de mine's alleen door liefhebbers worden gekocht, behalve die met een dikke Crackling wolk.

Kan mij enigszins wel vinden in de gedachte gang, je bent uiteindelijk een bedrijf. Maar wij bevinden ons in gevaarlijk vaarwater, dus misschien geen slimme zet nee.

Mijn idee is om F3 singelshots van 50 mm terug te laten komen. Zowel sier als knal. Deze zijn stabiel genoeg en vallen bijna nooit om. Deze zijn ook gewoon te koop in Spanje. Ik zag deze voorbij komen bij Vuurvent compilatie van Valencia

Mijn idee is om F3 singelshots van 50 mm terug te laten komen. Zowel sier als knal. Deze zijn stabiel genoeg en vallen bijna nooit om. Deze zijn ook gewoon te koop in Spanje. Ik zag deze voorbij komen bij Vuurvent compilatie van Valencia

ja wat een fantastisch idee... 50mm salute... ahum.

Ik ben het met Koala eens. dit is vragen om problemen. Het ILT is ook niet gek. eind december zijn bij een winkel alle single shots waar 'mine' op stond in beslag genomen ter onderzoek. of het nu legaal is of niet, ze willen die single shots er uit hebben. en terecht.
Geloof mij, volgend jaar zijn deze regels weer aangescherpt en is verkoop van deze 'mines' niet meer mogelijk.

Ja die mines weet ik ook niet zo wat ik ervan moet vinden, aan de ene kant is het een legaal alternatief voor nitraten en geeft het een goede maar niet té harde knal. Het lastige is dat veel reljeugd die dingen naar hulpverleners schieten wat de traditie totaal niet helpen. De kwaliteit van de mines zelf is vrij ruk te noemen, ik heb 2 soorten in mijn handen gehad en inderdaad, onbetrouwbaar en schieten niet hoog. Is geen verbetering. Naast het zoeken van de maas in de wet. Ik snap echter ook wel de positieve geluiden van mensen die vinden dat alles afgepakt wordt. Volgens mij is het symptoombestrijding van het probleem waarin mensen het vuurwerk gebruiken als relmiddel.

ja wat een fantastisch idee... 50mm salute... ahum.

Ik ben het met Koala eens. dit is vragen om problemen. Het ILT is ook niet gek. eind december zijn bij een winkel alle single shots waar 'mine' op stond in beslag genomen ter onderzoek. of het nu legaal is of niet, ze willen die single shots er uit hebben. en terecht.
Geloof mij, volgend jaar zijn deze regels weer aangescherpt en is verkoop van deze 'mines' niet meer mogelijk.

Vreemd. Er is geen geheim van gemaakt dat juist de branche het Ministerie heeft aangesproken op het risico dat Mines als alternatief voor de Single Shots ingezet zouden kunnen worden. Desondanks heeft het Ministerie besloten om Mines toe te blijven staan. Met als gevolg dat elke importeur bang was voor verlies van marktaandeel en mee is gegaan in de ontwikkeling van Mines met als neveneffect knal. Elke Importeur heeft ze immers inmiddels.

Raar dat dan volgens de reacties hierboven een instantie die in opdracht van datzelfde Ministerie onderzoek verricht naar datzelfde vuurwerk er nu zogenaamd niet vanaf zou weten en spullen in beslag neemt voor onderzoek. Of dat er verwacht wordt dat deze artikelgroep alsnog verboden wordt.

Omdat het Ministerie er zelf bewust voor gekozen heeft om ze toe te blijven staan zie ik juist geen verscherping in het vooruitzicht. Afkeur van artikelen na testen door IL&T zou natuurlijk wel kunnen maar dat is een terugkerend fenomeen over de hele linie, niet alleen specifiek voor de (nieuwe) Mines.

Vreemd. Er is geen geheim van gemaakt dat juist de branche het Ministerie heeft aangesproken op het risico dat Mines als alternatief voor de Single Shots ingezet zouden kunnen worden. Desondanks heeft het Ministerie besloten om Mines toe te blijven staan. Met als gevolg dat elke importeur bang was voor verlies van marktaandeel en mee is gegaan in de ontwikkeling van Mines met als neveneffect knal. Elke Importeur heeft ze immers inmiddels.

Raar dat dan volgens de reacties hierboven een instantie die in opdracht van datzelfde Ministerie onderzoek verricht naar datzelfde vuurwerk er nu zogenaamd niet vanaf zou weten en spullen in beslag neemt voor onderzoek. Of dat er verwacht wordt dat deze artikelgroep alsnog verboden wordt.

Omdat het Ministerie er zelf bewust voor gekozen heeft om ze toe te blijven staan zie ik juist geen verscherping in het vooruitzicht. Afkeur van artikelen na testen door IL&T zou natuurlijk wel kunnen maar dat is een terugkerend fenomeen over de hele linie, niet alleen specifiek voor de (nieuwe) Mines.

Hoop dat heel de boel afgekeurd wordt en dat deze rommel niet in de handel komt.

Moeilijke zaak,zelf mis ik ze niet die leeftijd wel gehad. Voor de jeugd kan het een gemis worden bij verbod.domme zet destijds om een simpel rotje te verbieden daar had de jeugd zich wel mee bezig gehouden en zo veilig alst maar kan. Tenzij je er een bij een hulpverlener int oog parkeert. Ja deuh.

Zelden een topic gezien dat vanaf post 2 volledig ontspoort. Na 13 posts is nog geen enkel antwoord op de vraag van de topic starter te noteren.

Ik heb zelf alleen de Mega Mine geschoten. Leuk, maar het geld absoluut niet waard. Ik begrijp ook niet zo goed waarom Broekhoff/Magnum daar zo'n groot lomp ding van hebben gemaakt, terwijl er maar een paar tubes in zitten.

Zelden een topic gezien dat vanaf post 2 volledig ontspoort. Na 13 posts is nog geen enkel antwoord op de vraag van de topic starter te noteren.

Ik heb zelf alleen de Mega Mine geschoten. Leuk, maar het geld absoluut niet waard. Ik begrijp ook niet zo goed waarom Broekhoff/Magnum daar zo'n groot lomp ding van hebben gemaakt, terwijl er maar een paar tubes in zitten.
Ik vond de mega mine anders een tof product, vooral om een cake/box zonder finale een finale te geven!

Rtc vond ik dan weer tegen vallen. Maar de Crackling mine van broekhof was weer ver, maar krakkemikkig.

Heb zelf alleen de Thunderking Crackling Mine getest, die heeft geen knal ofzo er bij dus die was niet onveilig. Wel viel het voetje er meteen van af. Effect zelf vond ik prima. Deze waren bij sommige winkels op z'n goedkoopst nog geen 7 euro per 40.

De Mega Mine van Broekhoff/Magnum is geen mine of combinatie, maar gewoon een all at once cake toch?
Staat hoog op mijn lijstje voor dit jaar trouwens, vond hem op de demo goed uit de verf komen.

Het probleem is dat de jeugd straks geen leuk vuurwerk meer heeft en er geen binding meer mee gaat krijgen.
We willen nu ook al de kleine potjes eruit halen, er blijft straks niks meer voor ze over.

Ik blijf er bij dat het geen goed idee is om alles er maar uit te gooien. Voorlichting op scholen/YouTube etc. heeft in mijn ogen veel en veel meer nut. Daarnaast is het echt niet verkeerd om de jeugd op een normale manier aan te spreken als ze het verkeerd gebruiken. Dat laatste zal uiteraard niet altijd even makkelijk zijn.

En als laatst misschien moet de media/politie ook eens wat minder aandacht geven aan de zware knallers. Aangezien de huidige aanpak alleen maar een averechts effect geeft.

Ik heb The General van Wolff gezien in de straat. Echt een prima crackling mine met paar rode sterren als ik t goed zag. Dingen kwamen best hoog en breed. Echt wel leuke dingen vond ik zelf. Alleen wel in een brede straat stoken.

Het probleem is dat de jeugd straks geen leuk vuurwerk meer heeft en er geen binding meer mee gaat krijgen.
We willen nu ook al de kleine potjes eruit halen, er blijft straks niks meer voor ze over.

Dat probleem is inderdaad een paar jaar geleden ontstaan met het verbannen van de romeinse kaarsen, babypijlen etc. Het huidige cat 1 vuurwerk draagt hier ook niet positief aan bij, want dat was het afgelopen jaar echt troep. Men zal hier toch structureel een oplossing voor moeten gaan vinden.

Back
Bovenaan