Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Hoewel het de hele film is vind ik dit een prachtig kerstnummer dat opzichzelf geen kerstnummer is.
Het is 21 december 1984. Ouders doen die avond boodschappen, ik blijf alleen thuis en zet de TV aan. Na nieuws over een brand in Sheffield (als ik me goed herinner) in een school volgt een animatie. The Snowman. David Bowie doet de intro. Die 23 minuten ben ik nooit vergeten. Hoe mooi was dit allemaal gemaakt, het tekenwerk van de onlangs overleden Raymond Briggs, die Sneeuwman die zo'n grote lieve vriend was, dat ventje en die muziek. ALles klopte. Het einde was droevig. En voor een absolute winterliefhebber was dit ook schitterend. Misschien een prelude op wat komen zou, dat hoopte ik altijd: veel sneeuw, strenge winter. Een kleine twee weken later ging het kille decemberweer snel over in uitgesproken streng winterweer. Gemiddelde van 1-20 januari was -7,5 C en dat zou een maandrecord zijn sinds tenminste 1705, ware het niet dat er na 21 januari dooi optrad die ook een Elfstedentocht zou dwarsbomen. 8 februari dat jaar ging de regen snel over in ijzel en sneeuw. Een nieuwe koudegolf met in de zuidelijke helft van NL veel sneeuw en vaak strenge tot soms zeer strenge vorst. De Elfstedentocht kwam er.
En zo is The Snowman niet alleen van het winterweer in die animatie maar ook het echte winterweer vlak na de uitzending voor altijd in mijn geheugen gegrift. De meesten die het zien, vinden het ook schitterend. Maar ja: ook dat is smaak.
Gezien je onderschrift (December will be magic again)...Dit is toch echt magisch. Kate Bush. Bijna de ideale vrouw sowieso. Schitterend om naar te kijken erg slim en erg vrouwelijk en met de nodige humor. Toch kies of voor iemand die Burtons The nightmare before Christmas erbij heeft geplakt.
Wel een kerstnummer maar werd in Nederland pas echt een hit in februari 1985. Ik herinner me dat nog goed: wat was het heerlijk koud weer! Schaatsen, Elfstedentocht. En gezellig. McCartney is heel goed in het scheppen van een gezellige sfeer.