Het grote kerstdorp topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
geweldig onderwerp, heb vanavond de kerstboom opgetuigd en wil de aankomende dagen met mijn drop bezig :) :thumbsup: iedereen!

IMG_1085.jpg

Koop een volle doos oase bij de action en snijden en branden maar :)

@Niels.... Wow dat is super mooi!

Ik ga dit jaar ook beginnen met een kerstdorp. Ik verdiep me nu in de verschillende merken. Lemax blijkt een hele goeie te zijn, maar bij de action kan je ook hele leuke gebouwtjes van het merk 'Magic Village' aanschaffen. Ik zal wat meer van Magic Village willen zien maar ik kan nergens een site van ze vinden. Weet één van jullie kerstdorp-bouwers wat meer van dit merk? ^^

Misschien dat iemand me ook wat advies of tips wilt geven over kerstdorpen? Do's en don'ts, dingetjes die je vooraf had willen weten, etc.

Een tip die ik in ieder geval voor je heb: Zorg dat alles wat eventueel op batterijen is ook gewoon op een adapter aangesloten zit. Bij de action heb (of had, weet niet hoe het dit jaar is) je van die leuke marktkraampjes. Die zijn erg leuk voor in je kerstdorp, maar als je er een aantal hebt is het vervelend om ze steeds op te moeten tillen om het schuifje aan de onderkant aan te zetten.

Dat heb ik opgelost door een Lemax adapter te kopen met vier 3 volt aansluitingen. Op elk van die 3 V aansluitingen sluit ik dan 4 of 5 kraampjes of andere dingen op batterijen aan. Ja, daarvoor moet je wel wat met elektriciteitsdraadjes gaan stoeien om alles aan te sluiten maar als je het eenmaal door hebt is dat niet zo ingewikkeld meer. Bij mij gaat het hele kerstdorp, inclusief 25 dingen die anders op batterijen waren, met 1 knop aan en uit. Eventueel kan ik daar nog wel een wat uitgebreidere post over plaatsen als je dat interessant vindt.

Verder zou ik zorgen dat je van te voren wat plekken in je kerstdorp maakt waar je de snoertjes doorheen kan halen. Zo hoeft niet alles langs de rand van het kerstdorp weg en kun je de draden dus makkelijker wegwerken. Ik weet niet hoe groot je wilt, maar ik zou voordat je begint een beetje bedenken wat je waar wilt hebben. Het eerste jaar dat ik een echt groot dorp had was het laatste stukje dat ik inrichtte een beetje een bij elkaar geraapt zooitje. Een heel bouwplan is natuurlijk niet nodig, maar een beetje plannen kan geen kwaad.

Merken heb ik trouwens nooit echt naar gekeken. Ik heb gewoon gekocht wat ik mooi vond en dat tot een geheel verwerkt. Ik heb dan wel huisjes of figuren die 2 x zo groot zijn als anderen, maar als je het tactisch indeelt hoeft dat er helemaal niet gek uit te zien.

Tja, ik kan nog wel pagina's vol schrijven over wat ik allemaal wel en niet doe, maar dit is wel het belangrijkste. Ben benieuwd naar je dorp!

Bedankt voor je reactie Niels.
Ik zal zeker een adapter kopen zodra het nodig is! En je andere tips zal ik zeker in mijn achterhoofd houden. Ik zat een beetje te kijken op de webshop van Lemax... klopt het dat de meeste gebouwtjes geen verlichting of bewegingen hebben? Of is die site gewoon onduidelijk?

En ja, dat over de merken, ik ben dus bang voor precies de reden die jij benoemde. Ik wou dus voor de kerst voor wat gebouwtjes vragen maar ben bang dat iemand dan een huisje van 15 cm geeft en de ander een kerstman van 25 cm haha.

Sorry voor al de vragen. Ik heb vorige week pas besloten om hiermee te beginnen en wil het gelijk goed doen.

Vind het echt prachtig om te zien!! Ik heb een kater die dit als dagelijkse SLOOPACTIE gaat zien helaas

Bedankt voor je reactie Niels.
Ik zal zeker een adapter kopen zodra het nodig is! En je andere tips zal ik zeker in mijn achterhoofd houden. Ik zat een beetje te kijken op de webshop van Lemax... klopt het dat de meeste gebouwtjes geen verlichting of bewegingen hebben? Of is die site gewoon onduidelijk?

En ja, dat over de merken, ik ben dus bang voor precies de reden die jij benoemde. Ik wou dus voor de kerst voor wat gebouwtjes vragen maar ben bang dat iemand dan een huisje van 15 cm geeft en de ander een kerstman van 25 cm haha.

Sorry voor al de vragen. Ik heb vorige week pas besloten om hiermee te beginnen en wil het gelijk goed doen.

Vraag maar raak hoor, geen probleem! Zo vaak krijg ik niet de kans om uitgebreid over kerstdorpen te l*llen.

De meeste gebouwen hebben inderdaad geen beweging, maar wel vrijwel allemaal licht voor zover ik weet. In ieder geval de grotere gebouwen. Ik heb zelf alleen geen Lemax gebouwen in mijn dorp staan maar vooral kleinere gebouwtjes en huisjes. Wat ik van Lemax heb zijn bewegende 'table accents' zoals ze dat dan noemen. Dus hoe het precies zit en wat voor verlichting het is (met ingebouwde lichtjes of dat je aan de onderkant een lamp erin moet stoppen) kan ik je niet met zekerheid zeggen bij de gebouwen.

Kijk eens op de website van Tuincentrum Osdorp. Naar mijn idee een van de wat goedkopere sites en daar staat bij specificaties in ieder geval aangegeven of er wel of geen licht in zit. Verder ga ik elk jaar weer bij een aantal tuincentra langs voor inspiratie. En daar kun je ook meteen zien hoe iets er in het echt uitziet. Tip: bij een aantal tuincentra, in ieder geval de Intratuin, kun je een zak met iets van 20 bomen kopen voor een tientje.

Verder zou ik ook zorgen dat je wat figuurtjes/poppetjes in je kerstdorp hebt. Dat brengt je dorp namelijk echt tot leven. Liever een paar extra figuren dan een extra huisje. En heb niet de ambitie om het allemaal in 1 avond neer te knallen. Als dat gewoon op je gemak lukt is dat natuurlijk prima, maar maak er geen haastklus van. Als alles precies zo staat zoals je het wilt hebben haal je daar veel voldoening uit, is mijn ervaring.

En dan het krijgen voor dingen in je dorp, ja, daar heb ik ook niet al te beste ervaringen mee. Als je iets krijgt verwachten mensen dat je het er ook in zet namelijk, en dat is nog wel eens vervelend... Als ik iets vraag, vraag ik daarom echt een specifiek iets, zoals 'deze boom' of 'dat poppetje'. En niet 'iets voor in mijn kerstdorp', want dat gaat meestal fout...

Nou, tot zo ver, als je nog meer vragen hebt, laat maar horen!

Heel mooi gemaakt Niels, Partyraiser spul.
Opbouw van je dorp ziet er ook echt mooi en top uit

En inderdaad zelf kopen of aangeven wat je wil hebben. Anders krijg je "kranentroep" huisjes of van de blokker en die passen er inderdaad niet tussen.
Figuren (en die kan je niet genoeg hebben) en losse ornamenten (lantaarns met licht, boompjes, bankjes, sleetjes, haardvuur, autotjes, sneeuwschuiver) maken het echt af.
Zoek ook dingen/huizen die passen bij je dorp. Zo heb ik ooit een station gekovht maar zonder trein(rails) slaat dat ook nergens op.
Zorg ook dat je bij één thema blijft. Zie heel veel KERSTdorpen waar men ook die schreeuwende kermisatributen bij heeft staan. Ik heb nog nooit een echt kerstdorp gezien met een skipiste waar ook een kermis bij staat. Persoonlijk vind ik dat dus niet echt bij elkaar passen, maar goed dat is wellicht ook smaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan