Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren in de kou even een mooie fietstocht gemaakt, inclusief lekker wat vuurwerk afsteken.
Daardoor vergat ik de kou eigenlijk.

9wl50zs.jpeg

Laatst bewerkt:
Wat was het koud vannacht inderdaad, heerlijk om wakker te worden met witte daken en witte grasvelden!

Dat is wel heel veel inderdaad. Maar het mag van mij nou echt wel weer eens een keer goed gaan sneeuwen hoor. Vind het de afgelopen dagen wel fris en zag ook enkele nieuwsberichten dat het licht kon sneeuwen op sommige plekken die wat hoger gelegen zijn.

Zou wel mooi zijn wat sneeuw. De beelden hier boven zijn van eind 70. Helemaal geen gezeur of zo hoe moet dat nou met het ov en zo. Het was nou eenmaal zo. Tegenwoordig lopen ze al te piepen als er wat meer wind of natte sneeuw voorspeld wordt. Maar ja deze beelden zijn al ruim 40 jaar oud he.

Ik mis het sneeuwen tijdens de donkere dagen. Ik droom weer naar vroeger, toen ik wakker werd en de gordijnen opende met een centimeter of 20 aan witte sneeuw. Dik aankleden, en erop uit met de skelter en een aantal plastic bakken. De plasic bakken steeds opnieuw vullen, en samen met vriendjes en hulp van mn vader een iglo bouwen in de achtertuin.

Het geluid van auto's door de knisperende sneeuw, de lekkere frisse lucht als je met de hond ging lopen die het geweldig vond. Man wat zou ik dat graag weer eens willen, het geeft mij toch echt een stukje blijdschap de sneeuw en kou.

De sfeer met de witte grasvelden, en een grote kop warme chocomelk met een oliebol. En in dat prachtige plaatje, lekker wat vuurwerk afsteken. Ik verlang, en ik droom..20181216_164953.jpg

Met een op termijn opbouwende WC (West circulatie) worden de kansen op flinke randstoringen weer groter, eveneens zachter weer. Winterse aspiraties blijven ver weg in dit verhaal. En we zien dat ook wel terug in de pluimen. De zachtere leden blijven dan ook overheersen in de pluimen.Op de langere termijn blijven er leden aanwezig die gaan voor kouder weertype, deze blijven echter in de minderheid. We sukkelen zeg maar door met het huidige weerbeeld, soms kan daar een nacht nachtvorst tussen zitten. Maar die gaan er ook weer deels uit, ook gaat de dag temperatuur weer iets omhoog.

GFSOPME00_348_1.png
Ook krijgen we een eerste glimp richting de :kerst:kerstdagen:kerst:. Model Gfs komt zelfs rond die dagen met een flinke randstoring (Storm). Hetgeen niet geheel ondenkbaar is met het aansterken van de jetstream. Maar simpelweg nog te ver is, om daar al meer duidelijkheid in te geven. Dat word pas interessant tegen 200 uur dan kun je ook een 2e model erbij pakken (Ecmwf). En vanaf daar is het weer verder kijken.

De kansen zijn dus wat groter op een onstuimige kerst, veel wind, neerslag,zacht weer.Dan dat we daar dingen terug gaan zien in de vorm van sneeuw, vrieskou o.i.d. Echter, met 2 weken te gaan nog eer we hier beland zijn. Kan pas rond volgend weekeinde. Een aardig gooi gedaan worden voor wat het weer in grote lijnen gaat doen rond kerst. En dat kan prima ook kouder weer zijn nog, met wellicht wat winterse neerslag Tegen die tijd, kom ik wel weer met een bericht en/of David vast wel.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Bedankt voor je duidelijke uitleg, top. Jammer op de lezen dat we niet echt afgaan op echt kouder weer tot nu toe helaas. Hopelijk gaat het nog komen.

Bedankt voor je duidelijke uitleg, top. Jammer op de lezen dat we niet echt afgaan op echt kouder weer tot nu toe helaas. Hopelijk gaat het nog komen.

Het was anders behoorlijk fris op de wielrenfiets gisteren.

20201128_133946.jpg

20201128_133951.jpg

20201128_145624.jpg

20201128_145629.jpg

Heerlijk die grauwe lucht. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan