Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voorlopige wintervoorspelling 2019-2020 Winter: koud en op schaatsen

joyce-derksen-1-630x354.jpg

Ik ga er van uit dat de komende winter 2019-2020 als koud de boeken in zal gaan. De winter kan wel eens vroeg beginnen. In november kan het al koud worden met het eerste winterweer. De wintermaanden december, januari en februari zullen soms rommelig verlopen, kwakkelend. Aan de andere kant komt het tot een of twee lange(re) perioden met winterweer. We komen dan ook voor een of twee langere of kortere perioden op schaatsen.

Algemeen: het wordt een winter met geregeld veel overlast door sneeuw, soms ijzel en door af en toe stormachtig/herfstachtig weer.

Op 30 november of 1 december kom ik met mijn definitieve voorspelling.

https://www.pietsweer.nl/piets-blog...elling-2019-2020-winter-koud-en-op-schaatsen/

ik hoop het...ben er aan toe...

Voorlopige wintervoorspelling 2019-2020 Winter: koud en op schaatsen

joyce-derksen-1-630x354.jpg

Ik ga er van uit dat de komende winter 2019-2020 als koud de boeken in zal gaan. De winter kan wel eens vroeg beginnen. In november kan het al koud worden met het eerste winterweer. De wintermaanden december, januari en februari zullen soms rommelig verlopen, kwakkelend. Aan de andere kant komt het tot een of twee lange(re) perioden met winterweer. We komen dan ook voor een of twee langere of kortere perioden op schaatsen.

Algemeen: het wordt een winter met geregeld veel overlast door sneeuw, soms ijzel en door af en toe stormachtig/herfstachtig weer.

Op 30 november of 1 december kom ik met mijn definitieve voorspelling.

https://www.pietsweer.nl/piets-blog...elling-2019-2020-winter-koud-en-op-schaatsen/

Mooie vent die piet, laat hem eerst het weer van morgen maar eens juist voorspellen..

Was gister avond om 23:30 ook goed fris op de fiets. Maar helemaal prima, ik kan er lekker van genieten:thumbup:

Mwoaah.....koud....lees, het weer wordt meer normaal.....maar aangezien we alleen maar warmte gewend waren voelt het wel koud aan.
Ik zit te genieten van de weerkaarten, in noord Scandinavië al volop winter en zelfs al bijna -30 graden gemeten. Ook blijft de druk daar best hoog en depressies weten die kou niet te verdrijven, sterker nog, ze lijken vrij zuidelijk Europa in te komen...genieten hoor....hier de komende dagen lichte vorst in de nacht, wellicht dat Twenthe een keer -4 op de thermometer weet te tonen op 1.50 meter hoogt tussen nu en donderdag..
Bijgevoegd de kaart van ECMWF voor 240 uur vooruit...koud Scandinavië en die kou lijkt onze kant op te gaan lekken...(op de kaart dan, we gaan wel zien wat er van overblijft....feit is dat de winter al stevig aan de gang is in noord Scandinavië en langzaam naar het zuiden kruipt)
Bovenste kaart de grond druk, onderste kaart de 1500 meter temperaturen, daar waar die -5 aangeeft boven land vriest het ongeveer...)
ec druk.jpgec 850.jpg

Laatst bewerkt:
Bij Gfs is er al meer inzage omtrent het scandinavie verhaal, echter op lange termijn.Maar zijn wel de eerste echte winterkaarten voor winter 2019/20 die getoond worden. Vanwege de termijn ook zeer onbetrouwbaar. Als beide modellen Ecmwf en Gfs eens richting 200 uur gaan met dit soort kaarten. Dan kan het winterhartje sneller gaan kloppen.

Om te beginnen is dit leuk, het kan voor de eerste sneeuwsituatie's zorgen. En met de gevallen sneeuw kan er toegewerkt worden naar matige vorst. Aangezien we nog vroeg in het seizoen zitten word het overdag vaak nog wel een graad of 4 in de +.

GFSOPEU00_372_1.png

GFSOPME00_384_2 (2).png

Leuk om te zien maar nog te ver weg!!

Prachtige setting inderdaad maar....de onderste kaart is de temperatuur op 1500 m hoogte en staat los van de grond temperatuur....even om verwarring te voorkomen...

Bij Gfs is er al meer inzage omtrent het scandinavie verhaal, echter op lange termijn.Maar zijn wel de eerste echte winterkaarten voor winter 2019/20 die getoond worden. Vanwege de termijn ook zeer onbetrouwbaar. Als beide modellen Ecmwf en Gfs eens richting 200 uur gaan met dit soort kaarten. Dan kan het winterhartje sneller gaan kloppen.

Om te beginnen is dit leuk, het kan voor de eerste sneeuwsituatie's zorgen. En met de gevallen sneeuw kan er toegewerkt worden naar matige vorst. Aangezien we nog vroeg in het seizoen zitten word het overdag vaak nog wel een graad of 4 in de +.

Bekijk bijlage 48303

Bekijk bijlage 48302

Leuk om te zien maar nog te ver weg!!

Dat klopt op 2 meter is dat rond vriespunt of met sneeuw wat kouder. Overdag + 3/4 maar tis er ook al weer uit in 1 run. De 850hpa die ik toon is 1 van de sneeuw parameters. Geeft aan dat er langzaam aan de eerste leuke dingetjes langs komen op wintergebied

Laat dat winterweer maar komen. De temperatuur is aanzienlijk gedaald, heerlijk. Super om met dit weer buiten te mogen werken! :thumbsup:

Wacht nog maar even tot begin/half december tot echt winterweer. Winterweer in november is vaak funest voor de rest van de winter.

Afgelopen nacht heeft het voor het eerst deze herfst gevroren. In Eelde (Drenthe) werd het -0,4 graden en weerstation Twente (nabij Enschede) heeft -0,5 graden gemeten. Aan de grond werd het in Twente -3,1 graden. In september en oktober heeft het al een paar nachten gevroren aan de grond, maar op normale waarneemhoogte (1,5 m) lukte dit nog niet in ons land. De eerste vorst valt iets aan de late kant. Normaal vriest het in oktober 3 nachten in het oosten.

Normaalgesproken komt het in Nederland op basis van de klimatologie over de afgelopen 30 jaar op 23 oktober tot de eerste vorst van het jaar. Meestal gebeurt dit dus in de tweede helft van oktober, maar het kan ook veel vroeger vriezen. Vorig jaar nog kwam het op 29 september al tot lichte vorst op weerstation Twente, met toen -0,8 graden. Recordvroeg gebeurde dit in 1971, toen het in Deelen op 15 september al een beetje vroor. Het kan ook anders, want in het jaar 2000 moesten we wachten tot 16 december, voordat het ergens in Nederland op een officieel weerstation tot vorst kwam.

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019-10-29-eerste-vorst-van-deze-herfst-een-feit/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan