Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
ozibvb.jpg

Bijlagen

• IMG_20181203_200626.jpg
    IMG_20181203_200626.jpg
    324,9 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt door een moderator:
Vorig weekend één weekendje Valkenburg gegaan met gezin en (schoon)ouders.

Super leuk versierd bij het Landal park waar we verbleven.
8A2CD735-A9EB-43DF-9068-3D5D84F050C2.jpg

En nog twee fototjes van versieringen in de welbekende grotten.
73AD7456-B029-4636-8F18-FDFBDC756624.jpg

C352CD1F-9275-4014-A845-BAFD14BD7E0C.jpg

Volgend weekend kan het maar zo eens gaan sneeuwen.

sneeuw-ameland-buienradar.jpg

Het wordt de komende dagen langzaam kouder in Nederland. Tegen het einde van de week komen temperaturen overdag nog maar net boven nul. En er is zelfs een kans dat het zondagnacht gaat sneeuwen.

Buienradar-weervrouw Amara Onwuka, houdt nog wel flink wat slagen rond de arm. "De weermodellen zijn het nog niet met elkaar eens over de sneeuw, maar kouder wordt het in iedere geval wel en ’s nachts gaat het zeker vriezen."

Sneeuw blijft liggen
Vandaag en morgen blijft het nog onrustig, door stevige wind en regenbuien. Dinsdag wordt het rustiger en vanaf dan wordt het ook kouder. "Dinsdag wordt het een graad of 7 overdag en 's nachts zo'n 3 graden. Woensdag wordt het overdag 5 graden en donderdag 4 graden. De nachten en ochtenden vriest het dan. Vrijdag komt het kwik overdag nog maar net boven nul uit."

Er is een, weliswaar kleine, kans dat het dit weekend gaat sneeuwen. Omdat het dan ook vriest, blijft de sneeuw mogelijk langer liggen.

Zware sneeuwstorm vorig jaar
Volgens Onwuka is het zeker mogelijk, maar kan het volgens andere weermodellen gewoon ook droog blijven, of juist nat en minder koud. Het kan dus nog alle kanten op, maar dit soort 'sneeuwkaarten' zijn altijd spannend, aldus Onwuka.

Deze week is het precies een jaar geleden dat er een sneeuwstorm over Nederland trok, zegt Onwuka. "Die had die zelfs code rood tot gevolg. Bij veel mensen staat dat nog vers in het geheugen gegrift. Die sneeuwval ontstond destijds uit een zelfde soort situatie als de weerkaarten nu schetsen."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...nd-weekend-kan-het-maar-zo-eens-gaan-sneeuwen

Hou voor wat betreft die sneeuw wel even een (flinke) slag om de arm.
De grootste kans op neerslag (en dus sneeuw) is (zoals de modellen het nu berekenen) in de nacht van zaterdag op zondag. Deze neerslag wordt echter veroorzaakt door een lagedrukgebied die zachte lucht met zich mee brengt. De neerslag zou dus ook als regen kunnen vallen, of eerst sneeuw maar overgaand in regen. Ook ijzel valt gezien de termijn denk ik nog niet uit te sluiten.

De grootste kans op sneeuw lijkt voor het noordoosten bestemd te zijn, daar lijk het het meeste af te koelen voor de neerslag komt.

Maar, zoals gezegd, de termijn is nog redelijk lang. Er kan dus nog van alles veranderen, zowel positief als negatief. De afgelopen dagen was dat goed te zien in de weerberekeningen. Waar afgelopen vrijdag/zaterdag de weermodellen nog berekenden dat de kou maar (hooguit) tot aankomende vrijdag zou duren, en het met behoorlijk onstuimig weer zou worden verjaagd, lijkt het nu tot en met zaterdag koud te zijn met een rustigere overgang (met eventueel sneeuw) naar zachter weer.
Van mij mag de sneeuw zeker komen!

Edit: In de nieuwste run van het Europese weermodel (ECMWF) is de kans op sneeuw nog verder teruggelopen. :shy:

Maar herinneren jullie je vorig jaar rond deze tijd nog? :D

8 december 2017:
djHegRV.jpg

11 december 2017:
tD4mfh3.jpg

uTPV1gD.jpg

jp9Z4KZ.jpg

KUGqYl2.jpg

GcRcRwS.jpg

cr7oVtJ.jpg

Eddy.

Ja Eddy, dat herinner ik me zeker nog! 8 december vorig jaar zat ik op school, Nijmegen, alles wit. Met de trein terug naar huis en thuis aangekomen alles nog groen! Geen vlokje te zien. Vervolgens maandag opgestaan met het idee naar school te gaan, alles wit, en geen trein die nog reed.. Mooie tijd, mag van mij weer komen.

Erg jammer om te lezen dat de kansen op sneeuw weer een stuk kleiner zijn geworden. Zou tog geweldig zijn als we weer eens een flink pak sneeuw krijgen.

hou je sneeuw maar , vaak is het na een sneeuw periode regen . niet als vorig jaar .
liever matige vorst

Wat een heerlijk weer was het vandaag. Temperatuur net boven 0, een klein beetje wind en redelijk wat zon. Als we het over de decembersfeer hebben, dan dragen dit soort weersomstandigheden daar toch wel aan bij. Hoogtijd voor een wandeling en ik kwam zelfs al een klein laagje natuurijs tegen. Flinterdun en het is op dat punt ook erg ondiep, maar goed op zo'n moment begint het toch wel even te kriebelen en komt het besef dat de mooiste tijd van het jaar is aangebroken.

ijs dec 2018.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag was het ook erg fris, Jordi. Zeg maar koud! Moet zeggen dat, aangezien ik nu buiten werk, ik het koude weer toch wel wat minder fijn vind, maar het is wel veel sfeervoller. En liever een paar graden vorst, en daarmee vaak overdag zonnig weer, dan regen of iets..

Erg jammer om te lezen dat de kansen op sneeuw weer een stuk kleiner zijn geworden. Zou tog geweldig zijn als we weer eens een flink pak sneeuw krijgen.

Goed nieuws, de kansen zijn weer aardig wat gestegen. :)
Ik durf nu zelfs voorzichtig te zeggen dat het aannemelijk is dat er in een redelijk deel van het land zondag (natte-)sneeuw gaat vallen. En zoals ik in mijn eerdere post zei is de kans het grootst richting het noordoosten.
Zo zie je maar dat er binnen een paar dagen best wat verandering mogelijk is.

Overigens is er ook nog altijd de kans dat er her en der ijzel, ijsregen of simpelweg regen gaat vallen. (kans op regen het grootst in het zuidwesten)

Eddy.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan