Het grote Day After foto topic!

De Day After vind ik een van de ergste dagen van het jaar. Geen video of foto kan weergeven hoe het echt was....Je kijkt naar buiten en je ziet een stapel verregende kartonnen dozen, zwart geblakerd en zielloos liggen. Een triest overblijfsel van wat eens een glorieus leven was, afgedankt en zo met een schep de vuilniszak in en even later naar de milieustraat....Als het nou nog eens sneeuwde zoals vroeger en het begon te vriezen...Dan had ik althans nog iets anders om echt naar uit te kijken: schaatsen en genieten van de winterkou. Maar dat is er tegenwoordig niet meer bij.....
Dus Day After? Voor mij is het de Weeks After....Dan kan ik het nog eens aanzien.

De droevige dag er na, wanneer je de asresten kan opruimen. Weer semiverplicht naar allerlei familieleden moet, die je met kerst nog gezien hebt. Weer 364 of 365 dagen wachten (schrikkeljaar of niet). Weer 31 dagen in de meest deprimerende stratusmaand; januari moet leven. En je volledige vermogen een avond eerder opnieuw de lucht is gegaan.
Altijd fijn om op nieuwjaarsdag in leven te zijn hahaha.

Wat ik me van de medio jaren tachtig als tiener herinner: de kou vaak, die jaargang van 85 op 86 was wit en die van 78/79 ook, die van ik denk 80/81,die van 81/82...maar goed dat herinner ik me niet goed meer (te jong). Maar 85/86. Dan hadden we alleen maar een doos met 100 groene strijkers. 20 gulden. Mooier was er niet. Sier interesseerde me nul punt niks. Na oud en nieuw stappen met vrienden, de stad in naar de cafe's en daar de dames ontmoeten (waar ik ook verliefd op was, ook al fijn!).
IK herinner me dat nog goed....door de sneeuw die op Walcheren de 13 cm had aangetikt de dag ervoor. Helder vriezend na een nacht met -12 C. Overdag toenemend bewolkt en grijs bij -4 C...Krakende sneeuw onder de voeten...de wind (die voor strijkers natuurlijk niks uitmaakt) die je adem als rook wegvoerde....Eigenlijk zoals in het onderstaande filmpje dus.
Dan draaide men het beste nummer ever voor nieuwjaarsdag. U2 was tot en met 86 echt een geweldige band vond ik. Unforgettable fire, Pride, Sunday Bloody Sunday maar vooral dus deze.....All is quiet, on New Years Day...A world in white, gets under way. I want to be with you be with you night and day....Nohing changes....on New Years Day..etc..

De clip ook...al wel zijn dat ik een winterliefhebber ben maar wat een zalige beelden en Bono was een heel charismatische persoon zo te zien.

Back
Bovenaan