Handhavingsdocument Vuurwerk 2008

moontan

VWC lid
Het OM heeft een 'Handhavingsdocument Vuurwerk 2008' uitgebracht met een overzicht van alle wettelijke regelingen rond vuurwerk. Achterin staan foto's van consumentenvuurwerk die niet ingevoerd, laat staan verkocht mogen worden.

De wetgeving over vuurwerk wordt in 2009 gewijzigd op grond van een Europese richtlijn voor pyrotechnische artikelen (2007, nr.23), de wijziging moet uiterlijk 4 januari 2010 zijn ingevoerd in alle Europese landen. Men maakt dan een onderverdeling in vier categorieen vuurwerk, waaronder het zgn. professioneel vuurwerk (berucht van de ramp in Enschede 2000). Er is verder ook een categorie theatervuurwerk.

In het handhavingsdocument vindt je ook uitleg over hoe het OM en opsporingsdiensten omgaan met overtredingen van de vuurwerkwetgeving.

Het handhavingsdocument telt 419 !!! bladzijden en bevat interessante leesvoer.

http://www.om.nl/publish/pages/98487/handhavingsdocument_vuurwerk_20081.pdf

419 bladzijden is niet niks ik heb het net gedown laod
ik zal het binnen kort eens gaan printen als men computer het bestand ondersteund

Ik heb het document ook gelezen/bekeken (alle 419 blz lezen is nogal wat!), op zich een aardig document, maar er staan toch een aantal dingen in die niet kloppen met de werkelijkheid. En dan met name de hoeveelheden flash in bijv. lawinepijlen klopt niet met wat daar staat. Bijv. in de cracking rocket nr245 en de super lawinepijl zit geen 19,1 en 22,0 gram flash in, maar 26,5 resp 29,5 gram flash en in de Devil zit geen 18,6 gram maar 20,0 gram.
Maar goed dat doet er niet toe, ik snap alleen niet wat dit met de Europeze regelgeving te maken heeft. Het komt er op neer dat de instanties in Nederland willen dat in alle EU-landen hetzelfde vuurwerk op de markt komt al in Nederland, om zo de illegale handel uit te bannen. Nou ik dacht het dus niet, ik geloof nooit dat in alle EU-landen alle flash-knaller verboden worden en in plaats daarvan alleen maar zwart kruit, zodat het knalvuurwerk dan overal van die kikkerscheetjes worden. Het enige dat gebeuren zal, denk ik, is dat je nu classificaties krijgt qua vuurwerk (iets wat ook in het document aan bod komt) dat je dan categorie 1. is fop en scherts vuurwerk voor kinderen van 12 jaar, categorie 2 voor personen v.a. 16 jaar, wat licht knalwerk en kleine cakes, categorie 3, het zwaarste vuurwerk voor de consument, dus alle grote cakes (500gram bijv.) en het wat zware knalwerk (max 2 gram flash, niet in Nederland(?), maar wel in de rest van Europa) en categorie 4, al het professionele vuurwerk, dus mortierbommen (lawinepijlen??), grote flowerbeds, en grote kaarsen e.d.

Flash knallers zijn niet uit te bannen, als dat wel gebeurt krijg je dat mensen zelf vuurwerk gaan maken om toch aan zulke harde knallers te komen met alle gevolgen van dien. Bovendien wat komt er dan wel niet allemaal illegaal Europa binnen.

Ik hoop dat met de Europeze regelgeving het vuurwerk hier in Nederland er ook beter op mag worden. Het siervuurwerk is al een stuk verbeterd, nu het knalvuurwerk en de matten nog.
Ik denk dat dat een hele hoop zal schelen wat de illegale handel betreft.

Je kan dit document ook als boek aanvragen, moet je even op de website kijken voor contacten en even e-mailen.
Een collega van mij heeft het voorgaande exemplaar van 2005 meen ik, in boekvorm.

Ik weet alleen niet zeker of er kosten aan verbonden zijn, volgens mij niet maar dat weet ik niet zeker.

Bespaart je in ieder geval een hoop inkt en blaadjes:p

:bye:

Je kan dit document ook als boek aanvragen, moet je even op de website kijken voor contacten en even e-mailen.
Een collega van mij heeft het voorgaande exemplaar van 2005 meen ik, in boekvorm.

Ik weet alleen niet zeker of er kosten aan verbonden zijn, volgens mij niet maar dat weet ik niet zeker.

Bespaart je in ieder geval een hoop inkt en blaadjes:p

:bye:

ja maar dan betaal je ook het loon van de drukker :wink:

ja maar dan betaal je ook het loon van de drukker :wink:

Zoals gezegd ik weet het niet zeker, daar zou je even voor moeten informeren.

Maar mocht het zo zijn dat het inderdaad geld kost zal je nog goedkoper uitzijn om gewoon het boek te bestellen, want inktcartridges zijn nou niet de goedkoopste producten:)

Zoals gezegd ik weet het niet zeker, daar zou je even voor moeten informeren.

Maar mocht het zo zijn dat het inderdaad geld kost zal je nog goedkoper uitzijn om gewoon het boek te bestellen, want inktcartridges zijn nou niet de goedkoopste producten:)

Klopt! Inktcardtridges zijn inderdaad niet goedkoop, daarom hervul ik mijn cardtridges altijd en ben je zo toch nog goedkoop uit.
Dus ipv dat je zo'n 80 euro kwijt bent aan cardtridges ben ik zo maar een paar euro kwijt aan inkt. De inkt is heel goedkoop te krijgen op de markt, als je zegt wel merk en type printer je hebt. Een potje inkt van 100ml kost op de markt nog geen 5 euro en je kunt je cardtridge er wel zeker 10 keer mee vullen.

Back
Bovenaan