GroenLinks wil kortere verkoopperiode vuurwerk

ylke

VWC lid
NIEUWEGEIN - De fractie van GroenLinks Nieuwegein heeft woensdag het lokale vuurwerkrapport aangeboden aan burgemeester Backhuijs. Een belangrijke aanbeveling is het inperken van de verkooptijd van vuurwerk.

GroenLinks heeft een analyse gemaakt van de meldingen die bij het meldpunt voor vuurwerkoverlast van de partij vanuit Nieuwegein zijn gedaan. Op basis daarvan heeft de fractie diverse aanbevelingen gedaan om de overlast voor mens en dier te verminderen.

De meldingen van overlast stegen flink nadat de verkoop was gestart. Er kwamen vooral klachten van honden- en kattenbezitters en mensen met hart- en ademhalingsklachten. Sommige melders gaven aan op zich geen bezwaar te hebben tegen het afsteken van vuurwerk, maar dat dit echt alleen met de jaarwisseling zou moeten gebeuren.

Verder dringt GroenLinks aan op meer controle op naleving van de vuurwerkregels. 7 procent van de melders maakte opmerkingen over het niet zichtbaar zijn van handhavers tot aan klachten over het optreden van de politie zelf. 'Volgend jaar zouden we dan ook graag zien dat er een apart telefoonnummer komt om overlast te melden, ook omdat er ook klachten waren over de bereikbaarheid van de politie', aldus GroenLinks-fractievoorzitter Erna Kotkamp.

Wat de fractie betreurt is dat er ook de nodige meldingen waren van vuurwerkoverlast op plaatsen waar helemaal geen vuurwerk afgestoken mag worden zoals bij de dierenweides en verzorgingstehuizen. 'Het zou helpen als deze vuurwerkvrijzones veel duidelijker worden aangegeven. Veel mensen weten niet eens dat er op sommige plekken niets afgestoken mag worden', aldus Kotkamp.

Burgemeester Backhuijs liet na ontvangst van het rapport weten de uitkomsten te zullen bespreken met politie en Stadstoezicht in het veiligheidsoverleg. Ook zullen de aanbevelingen bij de voorbereiding voor de volgende jaarwisseling betrokken worden.

Bron

Snappen ze nou werkelijk waar niet dat de overlast in de weken voor oudjaar komt door het buitenlandse vuurwerk, en niet door het Nederlandse consumenten vuurwerk.
Af en toe lijkt het wel dat ons land bestuurd word door een stel mensen met het verstand van een oliebol. Sterker nog het is zo! Nou maar hopen dat ze in de tweede kamer wel slimmer zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap niet waarom dit ook op dit forum wordt geplaatst.
Alle leden worden moe van dit soort berichten, je krijgt gefrustreerde berichten.
Al begrijp ik wel dat jullie niet alleen maar positieve berichten willen posten. (zijn er uberhaupt wel positieve berichten over vuurwerk in het algemeen?)
GroenLinks wil zoveel, maar uiteindelijk komt er toch niets van terecht.
Deze partij is zo klein dat ze niet eens serieus meer worden genomen, en als je die kop van Arno Bonte ziet, snap ik dat wel.

Het blijft belangrijk om te weten wat de politieke partijen over vuurwerk denken. Hierdoor kunnnen wij en andere ook een reactie geven op de voorstellen die Groen Links doet. Vooralsnog proberen ze genoeg en bereiken ze niets.

What the F***ck Groenlinks is alleen nog maar met vuurwerk bezig.:wink:

Kritiek op verruimen koopzondagen

AMSTERDAM - De tegenstanders van het vrijgeven van het aantal koopzondagen hebben flinke kritiek op het voorstel van D66 en GroenLinks.

De initiatiefwet zou te weinig rekening houden met de belangen van werknemers. Dat bleek woensdag tijdens het debat over de koopzondagen in de Tweede Kamer.

Het zijn vooral de christelijke partijen en de SP die kritiek uitten op het voorstel, waarbij gemeenten voortaan zelf mogen beslissen of en hoe vaak de winkels op zondag open mogen.

Volgens Agnes Mulder (CDA) zijn werknemers en zzp'ers de dupe. Werknemers voelen zich 'gewoon gedwongen' om op zondag te werken terwijl er geen alternatieven zijn, zei ze.

ZZP'ers
Ook zzp'ers zouden zich verplicht voelen om de deuren op zondag te openen, terwijl ze dat niet willen. De initiatiefnemers van de wet gaan aan hun belangen voorbij, zei Mulder.

Volgens SP'er Sharon Gesthuizen schuiven de voorstanders alle verantwoordelijkheid af op de gemeenten. "U zegt onomwonden: het is niet onze zorg en leggen het bij gemeenten neer."

Verkwanseld
Ook de SGP en ChristenUnie zeiden dat de belangen van de werknemers worden verkwanseld. Kees Verhoeven (D66), die het voorstel donderdag verdedigt, was het niet met de critici eens.

Hij wees erop dat de wet niet gaat over de arbeidspositie van werknemers; die wordt in andere wetten geregeld. Gemeenten zijn verder prima in staat om op lokaal niveau te besluiten over het aantal koopzondagen.

Ook zou het om een kleine groep gaan die niet blij is met de verruiming. "Het gros van de werknemers vindt het prima om op zondag te werken."

Verhoeven hekelde juist de huidige wet, waarbij maximaal twaalf koopzondagen per jaar zijn toegestaan, tenzij er sprake is van toerisme. Dan mogen de winkels elke zondag open.

Vaag
Volgens Verhoeven is deze toerismebepaling een 'doorn in het oog van heel veel winkeliers', en bovendien een 'vage en rare' constructie. Een meerderheid van de Kamer staat overigens achter het voorstel om de koopzondagen voortaan over te laten aan gemeenten. VVD en PvdA lieten dinsdag al weten dat zij zullen instemmen met de wet.

De Kamer debatteerde al eerder over de initiatiefwet. Vorig jaar april werd de behandeling echter opgeschort, omdat er geen meerderheid voor bleek te zijn. De toenmalige gedoogcoalitie stemde destijds niet in met het voorstel, omdat het de gedoogsteun van de SGP nodig had.

"We hebben toen besloten om op betere tijden te wachten", zei Verhoeven daarover. "Die lijken nu aangebroken."

Verhagen
Minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) liet woensdag weten geen behoefte te hebben de huidige wet aan te passen.

"Ik ben ingehuurd om het regeerakkoord te borgen", zei hij. Verhagen deelde in dit opzicht een sneer uit naar de VVD, die nu wel voor verruiming is. Volgens de minister leidt de wetswijziging tot een 'forse wijziging' van de huidige regelgeving.

De bewindsman prees de huidige wet, waarin volgens hem waarborgen zijn opgenomen voor de belangen van kleine winkeliers en winkelpersoneel, leefbaarheid, veiligheid en openbare orde.

Regionaal
Detailhandel Nederland is voorstander van het wetsvoorstel. Volgens een zegsman zijn er voor- en tegenstanders van een verruiming, maar zijn die verschillen vooral regionaal.

"Dit voorstel regelt dat de afweging regionaal gemaakt kan worden en dat is juist goed. Wat ons betreft hoeven de winkels ook niet elke zondag open, maar het is mooi dat winkeliers vaker de deuren kunnen openen als daar behoefte aan is en dat het niet hoeft als ze dat niet willen."

Wel pleiten voor meer koopzondagen en dan nu aankomen met een vraag om minder verkoopdagen voor vuurwerk? Nogal hypocriet, lijkt mij.

Snappen ze nou werkelijk waar niet dat de overlast in de weken voor oudjaar komt door het buitenlandse vuurwerk, en niet door het Nederlandse consumenten vuurwerk.
Af en toe lijkt het wel dat ons land bestuurd word door een stel mensen met het verstand van een oliebol. Sterker nog het is zo! Nou maar hopen dat ze in de tweede kamer wel slimmer zijn.

Gelukkig wordt het land niet bestuurd door Groen-Links :)
De meeste andere partijen snappen gelukkig wel dat ze ten tijden van bezuinigingen niet op elke hoek van de straat, 3 dagen lang, een politieagent moeten zetten, die vervolgens in de gaten houdt of er een jochie te bekennen is die rotje afsteekt.

Heren,

Kunnen we misschien afspreken Groenlinks gerelateerde berichten niet meer te plaatsen. Er komt uiteindelijk niks van terecht en het zorgt alleen maar voor onnodige frustratie.

Ik bedenk me inderdaad vaak: aan de ene kant is het belangrijk om op de hoogte te blijven, maar dat blijf je toch wel. En aan die ergernissen heb je inderdaad totaal niks!

Heren,

Kunnen we misschien afspreken Groenlinks gerelateerde berichten niet meer te plaatsen. Er komt uiteindelijk niks van terecht en het zorgt alleen maar voor onnodige frustratie.

Ben ik helemaal met je eens!! Ik word zo moe van al dat gezeik en ze gaan maar door, laten ze zich s met wat anders bezighouden.

Heren,

En dan mensen de kans ontnemen zich te verenigen om een blok te vormen tegen Groen Links? Zoiets noemen ze: kop in het zand steken. Daar is niemand ooit iets mee opgeschoten geloof ik.

Daarnaast geef je met deze uitspraak een signaal af dat Groen Links jou psychisch de baas is.

Ik hoop dat dergelijke artikelen geplaatst kunnen blijven worden, zodat mensen tegengas kunnen blijven geven om dat verbod tegen te gaan. Als er mensen zijn die zich laten intimideren door Groen Links, dan hebben ze ook de keuzemogelijkheid om niet in de topics te kijken.

Laatst bewerkt:
Het blijft belangrijk om te weten wat de politieke partijen over vuurwerk denken. Hierdoor kunnnen wij en andere ook een reactie geven op de voorstellen die Groen Links doet. Vooralsnog proberen ze genoeg en bereiken ze niets.

Vind dit persoonlijk niet waar, hoe dan ook als de overheid wat wil dan voeren ze het uit. Je merkt nu ook keihard dat ze een verbod erin sluipen. Langzaam, en die gaat ook komen. Zelfde gebeurt in America met de wapenwet nu. Op basis van doodgeschoten kinderen willen ze mensen hun wapens afpakken. Zodat als de overheid corrupte dingen gaat doen , mensen niet meer zichzelf kunnen verdedigen. Natuurlijk klinkt dit allemaal heel raar , maar zo is het. Het draait om macht , en zelfs als 90% van de meerderheid tegen groen links zou zijn. Dan heeft het nog geen invloed, want groenlinks is 1 van de marionet poppen van de bankiers.

Het draait niet om veiligheid of zelfs om geld, maar om macht en controle over een grote hoeveelheid mensen. En door kleine dingen af te pakken , krijg je steeds meer controle. Hieronder valt dus vuurwerk afsteken.

Misschien denk je , deze gozer is gek. En zoekt te ver. Maar er zit veel meer achter dan een beetje vuurwerk afsteken. Bijna alle wetten en regels zijn bedacht met een reden.

In sommige landen mag je niet eens zonder vergunning limonade verkopen ! En de reden is dat je misschien mensen gaat vergiftigen. Bij de gemeente moet je dan een vergunning van weet ik het hoeveel geld kopen. Als je maar betaald , is het goed! (raar toch?) Dus betaald kan je wel mensen vergiftigen?
Het moet toch niet gekker worden ofwel ?!! Kortom, lekker niet stemmen. Misschien helpt het op korte termijn. Maar op lange termijn helpt het helemaal niets !!

Van 9-11 tot deze crisis, het draait allemaal om grondstoffen en macht. Weet je wel niet hoeveel olie, gas en andere rijke grondstoffen Griekenland heeft. Het word je aangepraat dat het land niks waard is , maar de olie word nu wel ff voor 80% minder opgekocht door america. En de cirkel is weer rond.

Kop in het zand heeft geen zin het keihard verbod gaat niet lukken voor gl door dit soort protesten maar ze gaan ons erg beperken naar mijn mening en dat gaat ze wel lukken.bv beperking verkoopdagen,beperking stookuren, gebieds beperking bv voorbeeld niet nabij bejaardenhuizen of scholen etc ,oftewel ze gaan beetje bij beetje vrijheden beperken en ons oud en nieuw feest uitkleden dat gaat ze naar mijn mening gewoon wel lukken.men moet dit soort topics gewoon blijven plaatsen zodat zij ons niet in slaap sussen en wij kunnen blijven protesteren hoe frustrerend dan ook.denken dat alles wel tot in eeuwigheid het zelfde zal blijven is wat mij betreft een beetje kortzichtig

Ach, laat GL toch lekker ze zijn al afgestraft met de laatste verkiezingen.. het is een partijtje die nog in de marge meespeelt.. maar daar heb je dan ook echt wel gehad. Door in de media te blijven komen met dit soort berichten hopen ze nog enige bekendheid te blijven houden. gisteren was er op radio 1 ook zo een geitenwollen sokken juppen figuur op de radio. Hij dacht geloof ik dat Gorenlinks de grootste partij van Nederland en Europa was.. Want volgens zijn stellige overtuigen zouden door hem ingediende wetsvoorstellen glansrijk de stemmingen passeren.. Typisch gevalletje van zelf overschatting en een enorm bord voor je kop.

Wat deze meneer wilde was dingen zoals: het verbieden van terras verwarmer (mag ik zelf bepalen of ik er warm bij wil zitten!?). Het zwaar belasten (tot 80% als het aan die figuur ligt!) van electronica wat volgens hun teveel stroom consumeert. Want meneer lade zelf zijn telefoon op dmv van zonne energie, gebruikte niet meer dan 200 wat energie voor heel zn huis per avond. En meer van dat geneuzel. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat de presentator van het programma moeite moest doen om nog serieus te blijven. kortom.. laat dat groenlinks lekker voor wat ze zijn, ze zijn echt op sterven na dood... Het zijn de laatste stuiptrekkingen van deze ten dode opgeschreven partij.

Back
Bovenaan