GroenLinks pleit voor modernisering vuurwerktraditie

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
UTRECHT – Met het initiatiefvoorstel ‘hervorming vuurwerktraditie’ wil GroenLinks de Utrechtse vuurwerktraditie moderniseren. Het initiatief raadsvoorstel roept het college op om vuurwerkvrije zones in Utrecht aan te wijzen: parken, dierenweiden en het buitengebied van Utrecht. Dit meldt De Stad Utrecht.

GroenLinks-raadslid Steven de Vries: “Minder dan de helft van de Nederlanders is voorstander van het door consumenten afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling, en bijna driekwart van de Nederlanders vindt het tijd voor het instellen van vuurwerkvrij zones. Met dit voorstel maken we de jaarwisseling voor grotere groepen inwoners een feest en beperken we de maatschappelijke kosten die jaarlijks gepaard gaan met de wijze waarop onze jaarwisseling tot nu toe gevierd wordt.”

Ontlasten

GroenLinks wil dat scholen, ouderen en zieken niet langer last hebben van vuurwerk. De Vries stelt voor om met elkaar af te spreken dat op schoolpleinen geen vuurwerk meer wordt afgestoken. “Daarnaast zouden zorginstellingen moeten kunnen aangeven dat hun patiënten of bewoners te veel last hebben van vuurwerk en kunnen buurtbewoners – indien sprake is van een meerderheid – zich melden als ze hun straten graag vuurwerkvrij willen hebben.”

Alternatief

Als het aan GroenLinks ligt, krijgt Utrecht binnen nu en een paar jaar een mooie vuurwerkshow. “Wat is er leuker dan met een glas in je hand samen naar een prachtige show kijken, en dan met z’n allen aftellen: 3, 2, 1: Gelukkig Nieuwjaar! Wereldsteden als New York en Sydney gingen ons voor. Utrecht past mooi in dat rijtje.”

Bron: deStadUtrecht.nl

Altijd weer sydney en new york er bij halen maar in werkelijkheid krijg je een consumentenshow van nog geen 3 tientjes. :`)

UTRECHT – Met het initiatiefvoorstel ‘hervorming vuurwerktraditie’ wil GroenLinks de Utrechtse vuurwerktraditie moderniseren. Het initiatief raadsvoorstel roept het college op om vuurwerkvrije zones in Utrecht aan te wijzen: parken, dierenweiden en het buitengebied van Utrecht. Dit meldt De Stad Utrecht.

GroenLinks-raadslid Steven de Vries: “Minder dan de helft van de Nederlanders is voorstander van het door consumenten afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling, en bijna driekwart van de Nederlanders vindt het tijd voor het instellen van vuurwerkvrij zones. Met dit voorstel maken we de jaarwisseling voor grotere groepen inwoners een feest en beperken we de maatschappelijke kosten die jaarlijks gepaard gaan met de wijze waarop onze jaarwisseling tot nu toe gevierd wordt.”

Ontlasten

GroenLinks wil dat scholen, ouderen en zieken niet langer last hebben van vuurwerk. De Vries stelt voor om met elkaar af te spreken dat op schoolpleinen geen vuurwerk meer wordt afgestoken. “Daarnaast zouden zorginstellingen moeten kunnen aangeven dat hun patiënten of bewoners te veel last hebben van vuurwerk en kunnen buurtbewoners – indien sprake is van een meerderheid – zich melden als ze hun straten graag vuurwerkvrij willen hebben.”

Alternatief

Als het aan GroenLinks ligt, krijgt Utrecht binnen nu en een paar jaar een mooie vuurwerkshow. “Wat is er leuker dan met een glas in je hand samen naar een prachtige show kijken, en dan met z’n allen aftellen: 3, 2, 1: Gelukkig Nieuwjaar! Wereldsteden als New York en Sydney gingen ons voor. Utrecht past mooi in dat rijtje.”

Ze zeggen het zelf, Wereldsteden. Utrecht zal dat nooit of te nimmer zijn helaas :)

Ouderen hebben vaak juist heel veel deugd van vuurwerk tijdens de jaarwisseling, dan gebeurd er tenminste nog eens wat.

En ik heb een bloedhekel aan grote evenementen en kudde gedrag, voor mij is er niks aan om met een glas over straat te lopen.

Dat Groenlinks spoort echt niet.. Maar het begint nu wel heel vervelend te worden de hetze van Groenlinks, het vervelende is dat ze maar blijven roepen in de media en zij maar aandacht blijven krijgen.

Zouden ze uit de vuurwerkbranche (of andere vuurwerkliefhebbers) niet iets kunnen bedenken om Groenlinks volledig te kakken te zetten? Want het moet toch een keer stoppen, dat gezeik en gedram van ze.

Net zoals de cake met 'be-roertjes', geniaal bedacht.

**"Scholen ontlasten en afspreken dat op schoolpleinen geen vuurwerk meer wordt afgestoken."**

Eehrrmmm wat about kerstvakantie? Er is geen kip op school in die periode lijkt me....

Achteraf met z'n allen in beschonken toestand naar huis rijden :frusty:

Wat er leuker is dan met een glas in je hand naar vuurwerk te kijken. Nou groen links ik zal jullie zeggen wat mooier is. Dat is het zelf afsteken van vuurwerk, dat is namelijk al jaren een traditie in nederland. Zoals het voor groen links een traditie geworden is om vuurwerk in een kwaad daglicht te zetten. Want verschil tussen legaal en illegaal kennen jullie niet.

Volgens mij is er geen enkele school open op 31 december van 18:00 tot en met 1 januari 02:00 uur.:bye:

Daarom die gasten zijn echt niet goed snik.Hun zien alleen maar de positieve kanten maar in de praktijk zal het nog wel tegenvallen zoveel mensen bij elkaar.Daarbij wil ik het gewoon gezellig thuis vieren dus ze kunnen het wel vergeten. :p

Zouden ze uit de vuurwerkbranche (of andere vuurwerkliefhebbers) niet iets kunnen bedenken om Groenlinks volledig te kakken te zetten? Want het moet toch een keer stoppen, dat gezeik en gedram van ze.

Dat initiatief is vorig jaar al op poten gezet; Een groep mede liefhebbers heeft toen een hele shitload aan vrije tijd gestoken in het blootleggen van de onbetrouwbaarheid van het meldpunt vuurwerkoverlast. Mainstream media en politici hebben dat toen zelfs opgepikt.

Daarnaast is de traditie door BCN op de nationale inventaris van het cultureel en immaterieel erfgoed gezet, in de hoop een extra stok achter de deur te hebben tegen een totaalverbod. Op de website van BCN worden de onzinnigheid en onhaalbaarheid van de door o.a. Groen Links voorgedragen oplossingen keurig uiteen gezet. Echter blijken feiten en cijfers niet sensationeel genoeg voor de meeste media om op in te haken, dus je kan zelf wel raden wat een daverend succes dat teweegbracht.

Om over de uitblijvende massale steun uit de eigen achterban nog maar te zwijgen..

(Diegenen die ons wel steunen, waarvoor onze grote dank, daar gelaten uiteraard :wink:)

Dat Groenlinks spoort echt niet.. Maar het begint nu wel heel vervelend te worden de hetze van Groenlinks, het vervelende is dat ze maar blijven roepen in de media en zij maar aandacht blijven krijgen.

ze moeten wat vaker met hun bakkes op tv komen....doen de groenlinksen ook namelijk.
ik bedoel in de branche zitten toch ook hoge heren die wel hun babbel klaar hebben?
en dan krijg je misschien geen aandacht van rtl4 maar die zend zoiezo alleen maar negatieve berichten uit.
maar begin eens bij de regionale zenders...daar kijken ook heleboel mensen die nu klakkeloos GroenLinks geloven omdat er geen ander geluid is.

He getverdemme niet weer he. Het komt me zo langzamerhand de strot uit.:bonk:

Hoi Happiness,

Ik *snap* dit gevoel! Maar toch moeten wij als liefhebbers hier een soort 'modus' bedenken waardoor we toch het plezier van vuurwerk behouden, en tegelijk ook niet onze kop in het zand steken als er dit soort negatieve berichten verschijnen. De vuurwerkliefhebbers moeten echt vaker van zich laten horen, en niet de andere kant op kijken. Want de klagers, de vuurwerkhaters, klimmen heel snel in de pen, tikken zich suf. Ze hitsen elkaar op en klagen werkt voor hun als een drug. Tolerantie en verdraagzaamheid bestaat voor dit soort mensen niet meer. ...

Hoe dan ook, ik hoop dat je snapt dat dit in het algemeen bedoeld is naar iedereen op dit forum.

Laat van je horen. Laat iedereen weten hoezeer je voorstander van de vuurwerktraditie bent.

Laatst bewerkt:
Wat HocusPocus.Pyro zegt klopt helemaal. Ik zie onder de nieuws artikelen zelden berichten in die benadrukken hoe veel plezier/vreugde/verbroedering/verwondering/gezelligheid etc. mensen beleven aan het vieren van de traditie.Verreweg de meeste berichten geven af op de tegenstanders/Groen Links/vuurwerkvrije zone's etc. Maar een louter positief geluid hoor/lees je eigenlijk nauwelijks.

Ik ben onlangs begonnen met het, waar mogelijk, achterlaten van het BCN geluid in de commentsecties van nieuwsberichten. Daarmee hopen we de naamsbekendheid van BCN, en de bewustwording omtrent de feitelijke knelpunten rondom de jaarwisseling te vergroten. Het zou heel veel schelen als anderen daarnaast een louter positief beeld van de traditie willen neer te zetten.

Ik weet niet of het bij jullie ook een beetje doorgedrongen is, maar volgend jaar maart zijn er weer 2e kamer verkiezingen. Mocht de zetelverdeling te veel naar links verschuiven, (en ja, Groen Links staat op aardige groei sinds Jesse Klaver), dan heb je best eens kans dat de traditie inzet word van een smerig onderling compromis om een kabinetsvorming te kunnen realiseren. Alle reden dus om zoveel mogelijk een positief geluid te laten horen, waar je de kans ook maar krijgt.

Het kon wel eens 5 voor 12 zijn. En nee, niet die 5 voor 12 waar wij allen zo naar uitkijken.

Back
Bovenaan