Grens controles

moontan

VWC lid
Veel discussies gaan over grenscontroles Belgie en Duitsland.
Het onderstaande artikel is oud, maar misschien wel interessant om hier nog even te vermelden.

Geen landelijke vuurwerkcontroles aan de grens

30 November, 2007
Justitie is gestopt met omvangrijke vuurwerkcontroles aan de grens met België. In plaats daarvan richt het Openbaar Ministerie (OM) zich op de aanpak van grote handelaren in illegaal vuurwerk.

Dat heeft een woordvoerster van het functioneel parket vrijdag gezegd naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf. Het OM houdt geen landelijk georganiseerde grenscontroles meer, maar politiekorpsen in het zuiden des lands controleren particulieren nog wel op de invoer van illegaal vuurwerk.

Justitie heeft haar aandacht verlegd naar de grote handelaren in de veronderstelling dat die aanpak effectiever is. Zij zijn verantwoordelijk voor de verspreiding van grote hoeveelheden vuurwerk in Nederland, aldus het functioneel parket.

Kentekens

In het verleden werden vuurwerkwinkels net over de grens met België in de gaten gehouden door Nederlandse opsporingsambtenaren in burger. Zij gaven de kentekens van Nederlanders die vuurwerk in hun auto’s laadden door aan collega’s in Nederland. De auto’s werden vervolgens van de weg gehaald zodra ze de Nederlandse grens passeerden.

Die methode was volgens het OM te intensief en leverde relatief weinig op. Daarom kiest justitie sinds vorig jaar voor een andere aanpak.

In plaats daarvan richt het Openbaar Ministerie (OM) zich op de aanpak van grote handelaren in illegaal vuurwerk.

het effect van dit beleid is dit jaar al merkbaar, ze hebben al een paar grote klappers gemaakt. En je ziet het er zijn dit jaar amper BSC's op de markt of imitatie lawinepijlen oid, en dat zijn toch de dingen waarmee veel is gesloopt vorig jaar dus ik voorspel zeker wel een vermindering van vernielingen dit jaar.

Ik vind het goed dat ze de NL'er die een leuk rolletje en een paar knallers koopt in Belgie niet meer als een stuk vee wordt opgejaagd. :)

Toch hoor je dat in Baarle Nassau de laatste weken tientallen Nederlandse jongens zijn aangehouden door de Nederlandse politie.
Hoe valt dat dan te rijmen met het beleid waarover in bovengenoemd artikel wordt gesproken?

Ik denk dat vooral komt door tips uit het openbaar vervoer.
Als de politie met een rondje langs de bushaltes 10 jongeren kunnen pakken,zullen ze dat niet laten.

hoe zit het met de controle aan de andere kant van belgie en dan bedoel ik kappellen,zeeuwsvlaanderen.. dat is dichtbij vanaf hier...

Ik denk dat vooral komt door tips uit het openbaar vervoer.
Als de politie met een rondje langs de bushaltes 10 jongeren kunnen pakken,zullen ze dat niet laten.

En er wordt breed gemeld op AVP, dat men op die datum en met welk vervoersmiddel ze naar Baarle gaan.
Dan is het voor de politie gewoon prijs schieten.

Ik las wel dat er twee freaks gepakt waren op de grens bij Duitsland.
Maar ja, die zagen de politie en ze gingen kei hard wegfietsen.
En dan ga je ook een trip report maken.
http://forum.arjanuitman.com/forum/showthread.php?t=13891

ben dit jaar 4 keer bij alpeco en endruco geweest in september en oktober en alle keren geen politie/controle gezien.

maarja, je weet het nooit

Grenscontroles op illegaal vuurwerk 20-12-2008 10:46:55
De politie Twente vergroot de jacht op illegaal vuurwerk. De komende dagen worden samen met Duitse collega's grenscontroles gehouden.

Verder gaat het team dat actief zoekt naar opgeslagen illegaal vuurwerk ook 's avonds op pad. Eerste controles hebben tot nu toe zeshonderd kilo illegaal vuurwerk blootgelegd. Illegaal vuurwerkbezit wordt direct bestraft met een boete van 25 euro per kilo.

Bron:
http://rtvoost.nl/nieuws/?nid=91509&cat=1

Controle op vuurwerk:
Het vuurwerkteam van de Drentse politie heeft zaterdag een vuurwerkcontrole gehouden in de omgeving van Schoonebeek en Coevorden. In de omgeving van de grensovergang werden vijf verdachten aangehouden en bekeurd. Een verdachte uit Hoogeveen voor het in zijn bezit hebben van honderd strijkers, een verdachte uit Zwolle voor honderd knalpatronen, een verdachte uit Steenwijk voor knalpatronen en munitie, een verdachte uit Giethoorn voor munitie en knalpatronen, een verdachte uit Emmen voor een vuurwerkpistool en munitie en knalpatronen.

http://www.blikopnieuws.nl/extern_bericht/367617

Waarschijnlijk zal er naarmate oud en nieuw dichterbij komt ook steeds meer blauw alert zijn op vuurwerk, en zullen er ook speciaal voor het vuurwerk meer agenten dienst hebben.. :angel:

Heb zelf de 22e niks gezien bij de grens nederland/belgie. Het is vooral bangmakerij denk ik, maar toch blijft het oppassen.

Het beste is gewoon ruim van tevoren flink inslaan. Mij zie je in September niet meer in Baarle hoor! Dan heb ik alles al.

Back
Bovenaan