Grapperhaus: Bezit illegaal vuurwerk wordt dure grap

De mensen die heilig doen zijn meestal ook geen schatjes. Misschien ook wel iets wat me heel erg irriteert. Ik vind dat je dat recht alleen hebt als je zelf alles 100% volgens de regels doet. En niet met van die onzin verhalen komen "ja.. dit kan eigenlijk wel is een onzin regel..". Regels zijn regels!

Scheer jij nou alles over 1 kam onder de noemer 'regels zijn regels'? Dus het maakt voor jou geen verschil of je 3 legale cakeboxen a 50kg thuis hebt liggen op 31 dec (zie je vorige post) of een karton 5" shells?
Als je werkelijk geen enkele regel overtreedt heb je immers pas recht van spreken. Enige nuance is volgens mij erg welkom hier (en zo zal het ook in de rechtspraak gaan, als dit uberhaupt al wordt uitgevoerd, want voor mijn gevoel is het een mooi voorbeeldje roeptoeteren in de decembermaand).

Duitse funke blokjes?

Ga dat maar uitleggen....

Doorlonten en ook nog eens 25 kg plus?

Ja meneer dit is nu f4.

Scheer jij nou alles over 1 kam onder de noemer 'regels zijn regels'? Dus het maakt voor jou geen verschil of je 3 legale cakeboxen a 50kg thuis hebt liggen op 31 dec (zie je vorige post) of een karton 5" shells?
Als je werkelijk geen enkele regel overtreedt heb je immers pas recht van spreken. Enige nuance is volgens mij erg welkom hier (en zo zal het ook in de rechtspraak gaan, als dit uberhaupt al wordt uitgevoerd, want voor mijn gevoel is het een mooi voorbeeldje roeptoeteren in de decembermaand).

Nuance bij vuurwerkzaken kan je vergeten anno 2019. De rechter volgt in bijna alle gevallen de richtlijnen na die zijn gesteld m.b.t. vuurwerk zaken. Karton 5" vergelijken met legaal vuurwerk is natuurlijk een hele slechte vergelijking en maakt je punt daarmee dus al helemaal niet sterk. Het gaat er namelijk om dat je niemand hoeft te veroordelen als je jezelf ook niet aan de regels houdt, daar gaat het mij om. Het deugt allemaal voor geen kant de vuurwerkwetgeving. En de strafrichtlijnen erover al helemaal niet.

Overigens, niks verkeerds bedoeld ik vind die 25KG ook onzin. Nog wel meer overigens.

Laatst bewerkt:
terroristen? praat godverdomme normaal! wat een gek is hij ook. niet normaal dat hij vuurwerk met terror/terrorisme/terrorist vergelijkt. echt waar...

Wat een overdreven reacties hier. Alsof zo'n een rechter het verschil niet weet tussen een babyfluitpijltje en een shell. Daarbij ga je in dit land met een redelijke advocaat gewoon vrijuit als je gepakt wordt met een grootkaliber flowerbed. Als je dat tenminste alleen voorhanden hebt voor eigen gebruik en je gaat verder niet door het leven als een tokkie.

De straffen zijn vooral voor de handelaartjes in flash bangers en shells. Maar dat komt omdat die rechters berichten lezen over te lang vastgehouden knallers. En jaarlijks schijnt er ook altijd iemand uit de doelgroep die shells afneemt, in de mortier te moeten kijken. Vandaar.

25kg is zeker gezien de verhouding karton/kruit natuurlijk compleet debiel. Maargoed.. Gelukkig wordt dit nog enigszins gedoogd. Doorverbinden is in mijn ogen ook iets anders dan daadwerkelijk knutselen aan de tubes zelf maar dat zal bij de rechter wel onder hetzelfde kopje vallen.. In mijn ogen is doorverbonden F2 tot 2kg namelijk nog steeds F2 1.4G.. Maar de grens moet ergens getrokken worden natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Het is helemaal niet overdreven. Ik heb voor bezit duitse vuurpijlen €200-, boete gekregen. Omdat er geen Nederlandse beschrijving op stond... het is helemaal niet zo overdreven. Onze rechtspraak is overdreven.

WAarom dat. Als je 20x 500gr cakes met een lontje aan mekaar verbindt wordt het niet opeens massa-explosief van.

Klopt ben ik het helemaal mee eens.

Alleen zou -als dit was toegestaan- het volgens de compound regels boven de 2kg wel weer F3 worden en boven 4kg F4.

Zoals gezegd moeten ze ergens de grens trekken en die is helaas voor ons niet heel ruim.

Het is helemaal niet overdreven. Ik heb voor bezit duitse vuurpijlen €200-, boete gekregen. Omdat er geen Nederlandse beschrijving op stond... het is helemaal niet zo overdreven. Onze rechtspraak is overdreven.

Wat een fopstraf van het OM. Je had wel dood kunnen zijn en denk eens aan het milieu joh!

Wat een overdreven reacties hier. Alsof zo'n een rechter het verschil niet weet tussen een babyfluitpijltje en een shell. Daarbij ga je in dit land met een redelijke advocaat gewoon vrijuit als je gepakt wordt met een grootkaliber flowerbed. Als je dat tenminste alleen voorhanden hebt voor eigen gebruik en je gaat verder niet door het leven als een tokkie.

De straffen zijn vooral voor de handelaartjes in flash bangers en shells. Maar dat komt omdat die rechters berichten lezen over te lang vastgehouden knallers. En jaarlijks schijnt er ook altijd iemand uit de doelgroep die shells afneemt, in de mortier te moeten kijken. Vandaar.

Nee wat de wet is de wet. En er is hier toch een member die voor vele blokjes veel geld moest betalen... Dus ook die kleine overtredingen pakken ze hard aan

Nuance bij vuurwerkzaken kan je vergeten anno 2019. De rechter volgt in bijna alle gevallen de richtlijnen na die zijn gesteld m.b.t. vuurwerk zaken. Karton 5" vergelijken met legaal vuurwerk is natuurlijk een hele slechte vergelijking en maakt je punt daarmee dus al helemaal niet sterk. Het gaat er namelijk om dat je niemand hoeft te veroordelen als je jezelf ook niet aan de regels houdt, daar gaat het mij om. Het deugt allemaal voor geen kant de vuurwerkwetgeving. En de strafrichtlijnen erover al helemaal niet.

Overigens, niks verkeerds bedoeld ik vind die 25KG ook onzin. Nog wel meer overigens.

Ok, ik probeer je te begrijpen: dus als persoon A 50kg legaal vuurwerk thuis heeft liggen mag hij persoon B, die 1000kg shells, cobra’s, etc in zijn bezit heeft, niet veroordelen omdat beiden zich niet aan de regels houden (en de rechtspraak anno 2019 tussen beide delicten geen onderscheid meer maakt)?

Zo ja, dan gaan we het nooit eens worden, wat ook dikke prima is.

Ok, ik probeer je te begrijpen: dus als persoon A 50kg legaal vuurwerk thuis heeft liggen mag hij persoon B, die 1000kg shells, cobra’s, etc in zijn bezit heeft, niet veroordelen omdat beiden zich niet aan de regels houden (en de rechtspraak anno 2019 tussen beide delicten geen onderscheid meer maakt)?

Zo ja, dan gaan we het nooit eens worden, wat ook dikke prima is.

Jij bent echt heel slecht in vergelijkingen maken begin ik het idee te krijgen :bonk:. Maar, het gaat erom. Er is geen coulance en je krijgt gewoon de straf die in de richtlijn staat in bijna alle gevallen. Er zitten ook echt wel wat idioten tussen dat ontken ik niet en logisch dat die hoge straffen krijgen. Met grote handelaars enz heb ik ook geen medelijden.. risico van het vak. Maar er zitten ook genoeg kwestie's tussen die veel te zwaar worden bestraft en dan denk ik, uh waar gaat dit nu eigenlijk over?

Als je zelf niet perfect bent gewoon mond houden (vind ik). Dat siert de mens. Altijd dat vingertje wijzen van mensen is gewoon irritant en echt behoorlijk kinderachtig. Veel mensen die nu vingertje wijzen naar mensen die nu iets doen met illegaal vuurwerk, staken vroeger ook illegaal af. Dus dat maakt het extra cru. Is mijn persoonlijke mening, hoef je het niet mee eens te zijn. ;) Je hoeft het ook niet te begrijpen.

Als je zelf niet perfect bent gewoon mond houden (vind ik). Dat siert de mens. Altijd dat vingertje wijzen van mensen is gewoon irritant en echt behoorlijk kinderachtig. Veel mensen die nu vingertje wijzen naar mensen die nu iets doen met illegaal vuurwerk, staken vroeger ook illegaal af. Dus dat maakt het extra cru. Is mijn persoonlijke mening, hoef je het niet mee eens te zijn. ;) Je hoeft het ook niet te begrijpen.

Maar je wijst zelf ook een vingertje, namelijk het vingertje naar de mensen die vroeger mogelijk ook iets fout hebben gedaan en die nu niks van jouw mogen zeggen....

volgens mij mogen we gedrag wat nou niet bepaald meehelpt aan de traditie gewoon benoemen. Daar valt iemand die 100kg legaal heeft wat neerkomt op een handjevol boxen niet echt bij naar mijn mening. Veroorzaakt namelijk geen extra overlast in de zin van extreme knallen en gevaarzetting blijft zon beetje hetzelfde als met 25kg. Het enige gevolg is dat iemand dan wat langer door kan stoken. Daarmee wordt niet echt de traditie onder druk gezet.

bij prof vuurwerk is de overlast groter want hardere knallen en gevaarzetting is ook groter. Iemand die zijn shelletjes op een weilandje afvuurt en niet in zijn slaapkamer of garage grote hoeveelheden bewaart zal niemand snel tot last zijn maar dat soort gevallen zijn zeldzaam.

Ik roep al jaren dat ze harder moeten handhaven en beboeten in plaats van verbieden.

Als een huis in rook opgaat verbied men toch ook niet per direct de lucifer?

Gewoon lik op stuk beleid en niet dat zachte gedoe welke ze nu doen.
Een verbod is gewoon een pleister op de wond maar daar dicht je de wond niet mee, opvoeding en straffen waar nodig wel.

Ik ben het trouwens wel eens met Laurence hierboven, als je 5 of 6 boxen hebt zit je tegenwoordig met gemak aan de niet legale 25kg...dat maakt het in mijn ogen niet illegaal. Mag het volgens de wet nee, doe je wat verkeerd...mmm in mijn ogen niet.
Er zal ergens een grens moeten zijn maar 25kg is in deze tijd is een beetje karig.

He he, ze gaan de straffen omhoog gooien. Nu de pakkans nog. Iedereen hier mag me er voor veroordelen, maar ik vind het een prima stap.

Hiermee wordt de risk/reward afweging voor de handelaar echt anders en neem je een deel prutspul uit de markt. De mensen die zelf in het buitenland gaan shoppen en bijvoorbeeld nitraten meenemen, mag je van mij ook best hieronder schuiven.

De mensen die hier meteen gaan roepen dat doorlonten ook niet mag en dat we een 25 kg regel hebben die wel collectief overtreden. Eens. Maar doorlonten heeft nooit gemogen, en is best een risicofactortje. Pak ook maar aan. We hebben immers compounds, dus waarom zouden we nog zelf knopen?

Back
Bovenaan