Grapperhaus: Bezit illegaal vuurwerk wordt dure grap

lbanoa

VWC lid
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/grapperhaus-bezit-illegaal-vuurwerk-wordt-dure-grap~a52929bf/

NIJMEGEN/ DEN HAAG - Het bezit van illegaal vuurwerk wordt straks een dure grap. Als het aan minister Grapperhaus ligt worden de kosten voor het in beslag nemen en het onschadelijk maken van illegaal knalvuurwerk verhaald op de dader.

Voor Kamerlid Van Dam gaat dat niet ver genoeg. Vuurwerkterroristen horen met oud en nieuw in de cel.

De minister van Justitie en Veiligheid komt binnenkort met een wetsvoorstel. Het zal de daders ‘een enorme kostenpost gaan opleveren’, voorspelt Grapperhaus. De politie zet volgens Grapperhaus zwaar in op de aanpak van illegaal vuurwerk: dit jaar is 38.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen.

Bommen
Een vuurwerk*ter*ro*rist hoeft wat mij betreft niet achter zijn voordeur te zitten op oudjaars*dag, maar achter de celdeur.

Chris van Dam
De wetsaankondiging is een reactie op vragen van CDA-Kamerlid Chris van Dam. Van Dam kaartte dinsdag in de kamer de problemen met illegaal vuurwerk aan op basis van berichtgeving in De Gelderlander.

Daaruit bleek hoe simpel het is om via sociale media illegaal vuurwerk te kopen. Het verboden zware Cobra 6-knalvuurwerk was in mum van tijd gekocht via de anonieme chatapp Telegram.

Van Dam ergerde zich onder meer aan de lichte straffen die het Openbaar Ministerie (OM) volgens de eigen richtlijnen oplegt bij bezit van een aanzienlijke hoeveelheid van ‘zulke bommen’. Volgens Van Dam legt het OM een werkstraf op wanneer iemand ‘ongeveer honderd van die dingen op zak heeft’, in plaats van een gevangenisstraf.

,,Als je één vuurwapen op zak hebt - waarvan de vraag is of die gevaarlijker is dan zo’n bom die alle kanten op ontploft - zit je al zes maanden in de gevangenis, is de eis.’’

‘Dat is een forse douw’
Van Dam wil zwaardere straffen: ,,Een vuurwerkterrorist hoeft wat mij betreft niet achter zijn voordeur te zitten op oudjaarsdag, maar achter de celdeur.’’ Grapperhaus deed geen toezeggingen. Naar eigen zeggen is het niet aan hem om de strafmaat van het OM te bepalen.

De minister gaf aan ‘komende week met het OM in gesprek te gaan’. Hij wil weten hoe het OM tegen de hoogtes van straffen aankijkt. Bij recidive, als heb je maar 1 stuks op zak, dreigt een gevangenisstraf van 3 tot 6 maanden. ,,Dat is een forse douw.”

Naast de ‘verhaalwet’ werkt Grapperhaus samen met minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) aan een wet die ziet op een taakstrafverbod bij de veroordeling van mensen die terecht staan voor geweld tegen hulpverleners. Het is daarmee een uitbreiding van het bestaande taakstrafverbod dat voornamelijk betrekking heeft op daders van ernstige zeden- en geweldsmisdrijven.

En een flut taakstrafje als je hulpverleners aanvalt,die zouden ze juist 3 tot 6 maand moeten opsluiten minimaal..

Hulpverleners aanvallen, dingen slopen, anderen expres verwonden, bezit van illegaal vuurwerk.

Kap met die mietjes straffen falende rechters, justitie en politie, doe jullie werk!

Minstens jaren de cel in met eventueel tbs behandeling erbij.

Alleen dan zal het "probleem" opgelost worden, niet met dreigende media berichten, verboden, zones of all die bullshit.

Prima toch pak maar aan die gasten. Verpesten het voor zo velen. Wie in een safaripark van de paden loopt die vraagt om moeilijkheden.

Ben benieuwd waar van dam op doelt. Op het echte zware werk zoals cobra,s en shelss of ook belgisch en duits vuurwerk? Als dat zo is dan vind ik het persoonlijk te ver gaan. Ook veel forumleden gaan naar duitsland en belgië. Ben het wel eens met geweld tegen hulpverleners. Die straffen moeten omhoog.

Van harte eens met zo'n taakstrafverbod bij geweld tegen hulpverleners. Die idioten moeten gewoon zitten. Ik weet niet of het politiek haalbaar of wenselijk is dat de wetgevende macht minimumstraffen vastlegt. Maar als ik de voorbeelden zie van rechters die van die kinderachtige strafjes opleggen, dan kan minister Grapperhaus mij niet snel genoeg zo'n wet schrijven.

Vuurwerkterroristen

what the fuck? :p hebben ze weer een nieuw woord?

Ik heb liever dat ze wat gaan doen aan die narcoterroristen die samenwerken met die boeven uit mexico, oh wacht daar is groenlinks al mee bezig, dat willen ze gewoon gaan legaliseren :p

Dit vind ik zo ziekelijk, en nog ernstiger dat forumleden dit steunen.
Beseft men wel waartoe hier wordt opgeroepen? Iedereen die een flowerbedje, een romeinse kaars of een belgisch nitraatje of zelfs een doorlontbox bezit, bezit ook illegaal vuurwerk. Maar dat zijn vaak mensen die niks fout doen.
Waarom wil men hier dat deze mensen ook aangepakt worden?
Ik vind zwaardere straffen alleen van toepassing op mensen die: slopen, vuurwerk naar mens of die gooien of andere vormen van vandalisme met vuurwerk veroorzaken.

Van Dam, stop met snuiven. Bezitters van illegaal vuurwerk zijn voor 95% doodnormale mensen die geen vlieg kwaad doen. Hen allen terrorist noemen is te ziek voor woorden, ga je diep schamen.

So hallo een vuurwapen vergelijken met illegaal vuurwerk dan spoor je ook echt niet.
Wie een vuurwapen bezit is van plan iemand te bedreigen/ overvallen of kapot schieten.
Dat kun je toch niet vergelijken met iemand die van zwaar vuurwerk houd of toevallig gepakt wordt met doorgelonte cake etc etc

Dit vind ik zo ziekelijk, en nog ernstiger dat forumleden dit steunen.
Beseft men wel waartoe hier wordt opgeroepen? Iedereen die een flowerbedje, een romeinse kaars of een belgisch nitraatje of zelfs een doorlontbox bezit, bezit ook illegaal vuurwerk. Maar dat zijn vaak mensen die niks fout doen.
Waarom wil men hier dat deze mensen ook aangepakt worden?
Ik vind zwaardere straffen alleen van toepassing op mensen die: slopen, vuurwerk naar mens of die gooien of andere vormen van vandalisme met vuurwerk veroorzaken.

Van Dam, stop met snuiven. Bezitters van illegaal vuurwerk zijn voor 95% doodnormale mensen die geen vlieg kwaad doen. Hen allen terrorist noemen is te ziek voor woorden, ga je diep schamen.

de meeste vergeten zelf het stuk ook dat sommige hier ook illegaal bezig zijn :)
maar ze veroordelen met plezier andere zo te zien in de comments.

je hebt wel een punt

De straffen zijn al extreem, als je het vergelijkt met andere delicten. De straffen zijn zelfs volstrekt idioot te noemen. Rij een gezin dood en je krijgt 6 maanden rijontzegging en 80 uur taakstraf. Heb 12 shells op zak en je krijgt 120 uur taakstraf of zelfs een celstraf van minimaal 3-6 maanden. Nee, de richtlijnen zijn volstrekt idioot.

En de mensen die roepen dat dit allemaal oke is. Ok! 25KG en niet meer hé. Anders krijg je een boete. Regels zijn regels ;)

De straffen zijn al extreem, als je het vergelijkt met andere delicten. De straffen zijn zelfs volstrekt idioot te noemen. Rij een gezin dood en je krijgt 6 maanden rijontzegging en 80 uur taakstraf. Heb 12 shells op zak en je krijgt 120 uur taakstraf of zelfs een celstraf van minimaal 3-6 maanden. Nee, de richtlijnen zijn volstrekt idioot.

En de mensen die roepen dat dit allemaal oke is. Ok! 25KG en niet meer hé. Anders krijg je een boete. Regels zijn regels ;)

Dat het niet in verhouding is beaam ik direct. Maar volgens mij worden die andere delicten eerder te licht gestraft in plaats van illegaal vuurwerk te zwaar. En ja, het is kansloos om een Romeinse kaars over 1 kam te scheren met een cobra8. Verwacht ook niet dat dat in praktijk gebeurt.

Je kan beter een anabolen lab of pillen lab hebben kom je er beter af . Vraag jezelf af welke meer schade en ellende in de samen leving aanricht...

Populistische gelul, vuurwerkterrroristen wtf.
De straffen op shells en zware knallers zijn bizar hoog

Of jij 100% legaal bezig bent....:angel:

De mensen die heilig doen zijn meestal ook geen schatjes. Misschien ook wel iets wat me heel erg irriteert. Ik vind dat je dat recht alleen hebt als je zelf alles 100% volgens de regels doet. En niet met van die onzin verhalen komen "ja.. dit kan eigenlijk wel is een onzin regel..". Regels zijn regels!

Back
Bovenaan