Graag input op mijn brief over de vuurwerkdiscussie.

emieloss

VWC lid
Hey Freaks!

Ik heb een brief geschreven welke ik naar alle fracties van de tweede kamer wil sturen. Voordat ik deze verstuur laat ik 'm echter graag even door jullie controleren.

Eventuele type of schrijffouten hoor ik graag. Ook onwaarheden graag aanstippen. Aanvullingen zijn welkom, al wil ik de brief niet veel langer maken dan dit.

EDIT: Dit is 'm uiteindelijk geworden en wordt naar iedere politieke partij gestuurd:

Beste..,

Met grote verbazing las ik vandaag enkele nieuwsberichten. Ik hoop dat wat ik lees in de media m.b.t. een vuurwerkverbod dit jaar, niet klopt. Ik zal hieronder uitleggen waarom ik van mening ben dat een vuurwerkverbod een slecht idee is en probeer mij daarbij zo veel mogelijk te berusten op de feiten.

Ondanks dat ik zelf een groot vuurwerkliefhebber ben, wil ik vooropstellen dat ik, en alle vuurwerkimporteurs, winkeliers én liefhebbers die ik spreek met mij, een zo veilig mogelijk oud en nieuw willen met zo min mogelijk extra druk op zorg en hulpverleners. Wij willen niets anders dan een prachtig feest voor iedereen, zodat we dit moeilijke jaar op een goede manier mogen afsluiten en vol moed en goede hoop het nieuwe mogen starten.

- Hoe zit het nu met de druk op de zorg?

Het belangrijkste argument vóór een verbod, is de druk op de zorg. De vraag is echter of het effect ervan wel degelijk een mindere druk op de zorg bewerkstelligt. Laten we daarom eens kijken hoe groot het ‘vuurwerk probleem’ nou daadwerkelijk is. 
In 2019 was het laagste aantal slachtoffers dat de SEH bezocht tot nu toe, namelijk zo’n 385 personen. Dit is er ongeveer één per gemeente. Gemiddeld komen er landelijk zo’n 6300 personen per dag op de SEH terechtkomen. Als we het in perspectief zetten zien we dat het dus gelukkig erg meevalt.

Niet alle ongevallen worden veroorzaakt door legaal vuurwerk. Een verbod op het verkopen en afsteken van legaal vuurwerk zal logischerwijs geen effect hebben op de ongevallen die veroorzaakt worden door illegaal vuurwerk.

Ondanks dat de meeste ongevallen door legaal vuurwerk komen, is het letsel wel vaak veel minder heftig. Een vervelende brandwond staat in schril contrast wanneer je het vergelijkt met vingers die geamputeerd moeten worden als gevolg van illegaal vuurwerk.

Zoals u weet, is er dit jaar al een deelverbod! Er is gebleken dat de meeste slachtoffers van legaal vuurwerk werden veroorzaakt door bepaalde typen vuurwerk. Deze zijn per 1 december 2020 verboden. Het gaat om vuurpijlen, knalvuurwerk en enkelschotsmortieren. Als dit deelverbod gehandhaafd kan worden, is er dus al een grote afname van vuurwerkslachtoffers door legaal vuurwerk. De vuurwerkbranche zorgt er overigens voor dat iedereen een gratis vuurwerkbril bij zijn bestelling krijgt. Als meer mensen deze gaan dragen zal dit leiden tot nóg minder slachtoffers.

De coronacijfers nemen op dit moment (gelukkig) erg hard af. Hiermee is ook gelijk het grootste argument voor een vuurwerkverbod van tafel.

- Wat zijn de nadelen van een (tijdelijk) vuurwerkverbod?

Vele ondernemers zijn afhankelijk van hun vuurwerkhandel. Zij creëren niet genoeg omzet met hun reguliere winkel en dankzij het vuurwerkverkoop in de laatste dagen van het jaar, kunnen zij het hoofd boven water houden. Alle verplichte veiligheidsmaatregelen om vuurwerk te mogen verkopen zijn echter erg duur en ondernemers hebben vaak al voor tienduizenden euro’s aan vuurwerk ingekocht. Om te voorkomen dat deze ondernemers failliet gaan moeten er vele miljoenen vrijkomen om deze mensen schadeloos te stellen.

Je ontneemt mensen een uitlaatklep. Als ik voor mezelf spreek heb ik dat zeker nodig. Ik ben in de eerste golf, nog voor de intelligente lockdown van start ging, erg ziek geworden door covid-19. Ik heb hier tot op de dag van vandaag nog last van en ik kijk er ontzettend naar uit om dit moeilijke jaar af te sluiten en me te kunnen richten op de toekomst. Oud en nieuw is onze prachtige Nederlandse traditie van afsluiten, loslaten en vooruitkijken. Zonder vuurwerk is dit niet hetzelfde.

De handel in illegaal vuurwerk zal toenemen. Er is nu al een sterke stijging te zien in de hoeveelheid illegaal vuurwerk in Nederland. Wanneer er geen legaal vuurwerk verkrijgbaar zal zijn zal de vraag alleen maar groeien.

Het is de bedoeling dat we zo min mogelijk reizen. Met een vuurwerkverkoopverbod zal er echter een grote stroom naar onze buurlanden zijn aangezien daar wel vuurwerk verkocht mag worden. De winkels aan de grens worden massaal opgezocht en waar een mensenmassa is, gedijt het coronavirus.

Het is niet te handhaven. Je hoort nu op veel plaatsen al zware knallen van illegaal vuurwerk. Als dat al niet te handhaven is, hoeveel te meer zal dat wel niet op oudejaarsavond het geval zijn?

Verbieden zorgt voor onrust. Een hoop mensen gaan het niet pikken als deze traditie wordt afgepakt. De lontjes zijn al zo kort. De kans op rellen en onrust zullen bij een verbod alleen maar groter worden. Denk bijvoorbeeld aan de drooglegging in Amerika of recentelijker de vreugdevuren in Duindorp / Scheveningen. Onrust, en rellen is het laatste wat we willen in deze tijd. Dit zorgt juist voor de ongewenste druk op onze hulpverleners. Er moet altijd een alternatief geboden worden, en dat is er nu niet. Evenementen met vuurwerkshows kunnen immers niet gehouden worden aangezien dit grote risico’s met zich meebrengt m.b.t. het verspreiden van het coronavirus.

Als verbieden echt de oplossing was om de zorg te ontzien, dan waren er andere zaken die absoluut prioriteit zouden moeten hebben omdat zij een veel grotere impact hebben op onze zorg. Denk aan: Alcohol, tabak, fastfood, honden als huisdieren, autorijden, etc. Geen politieke partij hoor ik over het verbieden van deze zaken. Toch wordt er geschat dat er jaarlijks zo’n 150.000 mensen in Nederland worden gebeten door een hond! (Ik ben overigens niet per se voor het verbieden van deze zaken, ik haal dit alleen aan als voorbeeld om de vuurwerkdiscussie in perspectief te zetten).

Wanneer er geen vuurwerk thuis afgestoken mag worden, neemt het risico op illegale feesten/ samenkomsten en het aantal bezoekers daarvan toe! Om de verspreiding van corona te voorkomen is het goed als mensen thuis blijven. Wanneer mensen thuis met een vuurton, een hapje en een drankje van mooi siervuurwerk kunnen genieten, zal de behoefte om naar plaatsen te gaan waar de corona maatregelen niet worden nageleefd, kleiner zijn.

- Wat moet er wel gebeuren?

Nog meer en beter optreden tegen de handel in zwaar illegaal vuurwerk. Professioneel vuurwerk zou niet in handen mogen komen van consumenten, laat staan zware knallers zoals de Cobra 6 in handen van kinderen.

Het dragen van de vuurwerkbril moet gestimuleerd worden.

Het afsteken van vuurwerk onder invloed van drank en drugs moet strafbaar worden. Bij het autorijden mag je ook maar één of twee glazen drinken, afhankelijk van je rijbewijs.

Bij wangedrag moet een groep aansprakelijk gesteld kunnen worden. Helaas zien we een trend van geweld tegen onze hulpverleners. Er worden bijvoorbeeld stenen of stukken vuurwerk naar ze toe geworpen. Dit gedrag is walgelijk en moet absoluut stoppen. Pak de raddraaiers aan!

Betere voorlichting over veilig omgaan met vuurwerk en de mogelijke gevolgen wanneer dat niet gebeurd. Bewustwording creëren van de mogelijke gevaren, is een belangrijke sleutel in het verlagen van het aantal vuurwerkslachtoffers.

Er moet beter nagegaan worden door welk vuurwerk en onder welke omstandigheden het mis ging wanneer iemand zich meldt in het ziekenhuis. Mensen zijn soms te bang voor de gevolgen om toe te geven dat ze illegaal vuurwerk afstaken. Ook moet er gecontroleerd worden of de persoon in kwestie onder invloed was toen het ongeluk gebeurde. Zo kan er betrouwbaardere documentatie plaatsvinden.

- Van vuurwerk genieten kan absoluut veilig

Al jaren steek ik veilig en met veel plezier vuurwerk af. Veiligheid staat hierbij altijd voorop! Zo zorg ik ervoor dat ik weet wat een stuk vuurwerk doet, dat er genoeg afstand gehouden kan worden, dat ik en omstanders een vuurwerkbril dragen, dat het vuurwerk goed stevig en klem staat zodat het niet kan omvallen en dat ik het met gestrekte arm afsteek. Daarnaast drink ik niet meer dan 1 glas champagne totdat het vuurwerk op is. Gelukkig zie ik dat ik hier absoluut niet de enige in ben. Ik heb in mijn jaren als liefhebber heel, heel veel vuurwerk afgestoken en afgestoken zien worden. Gelukkig kan ik zeggen dat de kans op productiefouten in legaal Nederlands consumentenvuurwerk echt ontzettend klein is. Als de gebruiksaanwijzing in acht wordt genomen is de kans op ongelukken gewoon heel erg laag. Hoe beter mensen leren er mee om te gaan, hoe mooier de jaarwisseling kan worden. Zo kunnen we nog vele jaren genieten van deze prachtige traditie.

- Conclusie

Laat oud en nieuw gevierd worden volgens onze traditie! Met mooi en veilig vuurwerk in plaats van het overlast veroorzakende zware illegale vuurwerk.

Ik hoop dat ik u duidelijk heb kunnen maken waarom een vuurwerkverbod geen goed idee is en dat er absoluut goede alternatieven denkbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Emiel ..

Laatst bewerkt:
Goede brief en duidelijk verhaal.

Ik zag wel 1 klein foutje:
Zoals u weet, is er dit jaar al een deelverbod! Er is gebleken dat de meeste slachtoffers, die door legaal vuurwerk werden veroorzaakt, werden veroorzaakt door bepaalde typen vuurwerk. Deze zijn per 1 december 2002 verboden. Het gaat om vuurpijlen, knalvuurwerk en enkelschotsmortieren. Mits dit deelverbod gehandhaaft kan worden, zal er dus al een grote afname van vuurwerkslachtoffers door legaal vuurwerk te zien moeten zijn. De vuurwerkbranche zorgt er overigens voor dat iedereen een gratis vuurwerkbril bij zijn bestelling krijgt. Als meer mensen deze gaan dragen zal dit leiden tot nóg minder slachtoffers.

Lijkt mij dat dit 2020 moet zijn. :wink:

Eddy.

Emiel complimenten voor deze brief die super in elkaar is gezet. Ik zag 1 foutje en dat moet zijn 1 December 2020 wat betreft verbod F3 er staat nu 2002. Verder top gedaan!!

Verbieden zorgt voor onrust. Een hoop mensen gaan het niet pikken als deze traditie wordt afgepakt. De lontjes zijn al zo kort. De kans op rellen en onrust zullen bij een verbod alleen maar groter worden. Denk bijvoorbeeld aan de drooglegging in Amerika of recentelijker de vreugdevuren in Duindorp / Scheveningen. Onrust, en rellen is het laatste wat we willen in deze tijd. Dit zorgt juist voor de ongewenste druk op onze hulpverleners. Er moet altijd een alternatief geboden worden, en die is er nu niet. Evenementen met vuurwerkshows kunnen immers niet gehouden worden aangezien dit grote risico’s met zich meebrengt m.b.t. het verspreiden van het coronavirus. Heel veel mensen gaan het niet pikken als deze traditie wordt afgepakt. De lontjes zijn al zo kort!

De tweede en de laatste zin van deze alinea zijn vrijwel identiek, ik zou persoonlijk de laatste weglaten. Verder echt mijn complimenten voor de inhoud! duidelijk verhaal en goede vergelijkingen.

Beste..

,

Met grote verbazing las ik vandaag enkele nieuwsberichten. Ik hoop dat wat ik lees in de media m.b.t. een vuurwerkverbod dit jaar, niet klopt. Ik zal hieronder uitleggen waarom ik van mening ben dat een vuurwerkverbod een slecht idee is en probeer mij daarbij zo veel mogelijk te berusten op de feiten.

Ondanks dat ik zelf een groot vuurwerkliefhebber ben, wil ik vooropstellen dat ik, en alle vuurwerkimporteurs, winkeliers én liefhebbers die ik spreek met mij, een zo veilig mogelijk oud en nieuw willen met zo min mogelijk extra druk op zorg en hulpverleners. Wij willen niets anders dan een prachtig feest voor iedereen, zodat we dit moeilijke jaar op een goede manier mogen afsluiten en vol moed en goede hoop het nieuwe mogen starten.

Hoe zit het nou met de druk op de zorg?

Het belangrijkste argument vóór een verbod, is de druk op de zorg. De vraag is echter of het effect ervan wel degelijk een mindere druk op de zorg bewerkstelligt. Laten we daarom eens kijken hoe groot het ‘vuurwerk probleem’ nou daadwerkelijk is. 
In 2019 was het laagste aantal slachtoffers dat de SEH bezocht tot nu toe, namelijk zo’n 385 personen. Dit klinkt erg veel maar als we het in perspectief zetten zien we dat er gemiddeld al zo’n 6300 personen per dag op de SEH terechtkomen.

Niet alle ongevallen worden veroorzaakt door legaal vuurwerk. Een verbod op het verkopen en afsteken van legaal vuurwerk zal logischerwijs geen effect hebben op de ongevallen die veroorzaakt worden door illegaal vuurwerk.

Ondanks dat de meeste ongevallen door legaal vuurwerk komen, is het letsel wel vaak veel minder heftig. Een vervelende brandwond staat in schril contrast wanneer je het vergelijkt met vingers die geamputeerd moeten worden als gevolg van illegaal vuurwerk.

Zoals u weet, is er dit jaar al een deelverbod! Er is gebleken dat de meeste slachtoffers van legaal vuurwerk werden veroorzaakt door bepaalde typen vuurwerk. Deze zijn per 1 december 2020 verboden. Het gaat om vuurpijlen, knalvuurwerk en enkelschotsmortieren. Als dit deelverbod gehandhaafd kan worden is er dus al een grote afname van vuurwerkslachtoffers door legaal vuurwerk. De vuurwerkbranche zorgt er overigens voor dat iedereen een gratis vuurwerkbril bij zijn bestelling krijgt. Als meer mensen deze gaan dragen leidt dit tot nóg minder slachtoffers.

Wat zijn de nadelen van een (tijdelijk) vuurwerkverbod?

Vele ondernemers zijn afhankelijk van hun vuurwerkhandel. Zij creëren niet genoeg omzet met hun reguliere winkel en dankzij het vuurwerkverkoop in de laatste dagen van het jaar, kunnen zij het hoofd boven water houden. Alle verplichte veiligheidsmaatregelen om vuurwerk te mogen verkopen zijn echtererg duur en ondernemers hebben vaak al voor tienduizenden euro’s aan vuurwerk ingekocht. Om te voorkomen dat deze ondernemers failliet gaan moeten er vele miljoenen vrijkomen om deze mensen schadeloos te stellen.

Je ontneemt mensen een uitlaatklep. Als ik voor mezelf spreek heb ik dat zeker nodig. Ik ben in de eerste golf, nog voor de intelligente lockdown van start ging, erg ziek geworden door covid-19. Ik heb hier tot op de dag van vandaag nog last van en ik kijk er ontzettend naar uit om dit moeilijke jaar af te sluiten en me te kunnen richten op de toekomst. Oud en nieuw is onze prachtige Nederlandse traditie van afsluiten, loslaten en vooruitkijken. Zonder vuurwerk is dit niet hetzelfde.

De handel in illegaal vuurwerk zal toenemen. Er is nu al een sterke stijging te zien in de hoeveelheid illegaal vuurwerk in Nederland. Wanneer er geen legaal vuurwerk verkrijgbaar zal zijn zal de vraag alleen maar groeien.

Het is de bedoeling dat we zo min mogelijk reizen. Met een vuurwerkverkoopverbod zal er echter een grote stroom naar onze buurlanden zijn aangezien daar wel vuurwerk verkocht mag worden. De winkels aan de grens worden massaal opgezocht en waar een mensenmassa is, gedijt het coronavirus.

Het is niet te handhaven. Je hoort nu op veel plaatsen al zware knallen van gevaarlijk illegaal vuurwerk. Als dat al niet te handhaven is, hoeveel te meer zal dat wel niet op oudejaarsavond het geval zijn?

Bij een verkoop -en afsteekverbod, is het bezit niet verboden. Velen hebben vuurwerk van vorig jaar over door de heftige mist die over ons land trok. Zou dat persoonlijk weg laten.

Daarnaast is het mogelijk om naar buurlanden te reizen en vuurwerk te kopen. Zolang Nederlanders niet meer dan de toegestane hoeveelheid vervoeren, van vuurwerk wat volgens het RACT hier legaal is, kán er niet gehandhaafd worden op bezit. Als bezit niet strafbaar is, is handhaven op afsteken vrijwel onmogelijk.
Hele bovenstaande stuk is niet zo heel sterk zo. Geeft houvast om ook bezit strafbaar te maken namelijk...

Verbieden zorgt voor onrust. Een hoop mensen gaan het niet pikken als deze traditie wordt afgepakt. De lontjes zijn al zo kort. De kans op rellen en onrust zullen bij een verbod alleen maar groter worden. Denk bijvoorbeeld aan de drooglegging in Amerika of recentelijker de vreugdevuren in Duindorp / Scheveningen. Onrust, en rellen is het laatste wat we willen in deze tijd. Dit zorgt juist voor de ongewenste druk op onze hulpverleners. Er moet altijd een alternatief geboden worden, en dat is er nu niet. Evenementen met vuurwerkshows kunnen immers niet gehouden worden aangezien dit grote risico’s met zich meebrengt m.b.t. het verspreiden van het coronavirus. Heel veel mensen gaan het niet pikken als deze traditie wordt afgepakt. De lontjes zijn al zo kort!

Als verbieden echt de oplossing was om de zorg te ontzien, dan waren er andere zaken die absoluut prioriteit zouden moeten hebben omdat zij een veel grotere impact hebben op onze zorg. Denk aan: Alcohol, tabak, fastfood, honden als huisdieren, autorijden, etc. Geen politieke partij hoor ik over het verbieden van deze zaken. Toch wordt er geschat dat er jaarlijks zo’n 150.000 mensen in Nederland worden gebeten door een hond! (Ik ben overigens niet per se voor het verbieden van deze zaken, ik haal dit alleen aan als voorbeeld om de vuurwerkdiscussie in perspectief te zetten).

Wanneer er geen vuurwerk thuis afgestoken mag worden, neemt het risico op illegale feesten/ samenkomsten en het aantal bezoekers daarvan toe! Om de verspreiding van corona te voorkomen is het goed als mensen thuis blijven. Wanneer mensen thuis met een vuurton, een hapje en een drankje van mooi siervuurwerk kunnen genieten, zal de behoefte om naar plaatsen te gaan waar de corona maatregelen niet worden nageleefd, kleiner zijn.

Wat moet er wel gebeuren?

Nog meer en beter optreden tegen de handel in zwaar illegaal vuurwerk. Professioneel vuurwerk zou niet in handen mogen komen van consumenten, laat staan zware knallers zoals de Cobra 6 in handen van pubers.

Het dragen van een vuurwerkbril moet voor zowel de afstekers als toeschouwers worden verplicht. Het niet dragen zou moeten worden beboet. Het gebruiken van een vuurwerkbril is nu vrijblijvend, maar als deze niet wordt gedragen geven we vuurwerk de schuld. Waar is de logica? Bovendien worden vuurwerkbrillen GRATIS weggegeven door winkeliers! In de airsoft en paintball sport is een veiligheidsbril verplicht! Dit zou bij vuurwerk net zo moeten zijn.

Het afsteken van vuurwerk onder invloed van drank en drugs zou strafbaar moeten worden. Het is bewezen dat alcohol het reactievermogen verminderd. Het niet doorhebben dat een stuk vuurwerk al aanstaat kan gevaarlijk zijn. Om het voorbeeld van de auto aan te halen: Onder invloed deelnemen aan het verkeer is strafbaar. Onder invloed vuurwerk afsteken zou dit ook moeten zijn.

Bij wangedrag moet een groep aansprakelijk gesteld kunnen worden. Helaas zien we een trend van geweld tegen onze hulpverleners. Er worden bijvoorbeeld stenen of stukken vuurwerk naar ze toe geworpen. Dit gedrag is walgelijk en moet absoluut stoppen! Helaas is het vaak zo dat het lastig te handhaven is wanneer niet duidelijk is wie het deed. Daarom zou, wanneer niet duidelijk is wie het deed, de hele groep keihard aangepakt moeten worden.

Betere voorlichting over veilig omgaan met vuurwerk en de mogelijke gevolgen wanneer dat niet gebeurd. Vooral het goed vastzetten van een aantal soorten siervuurwerk wordt vaak vergeten. Landelijk een jaarlijkse minicursus organiseren hiervoor zou geweldig zijn! Bewustwording van de mogelijke gevaren creëren is een belangrijke sleutel in het verlagen van vuurwerkslachtoffers.

Er moet beter nagegaan worden door welk vuurwerk en onder welke omstandigheden het mis ging wanneer iemand zich meldt in het ziekenhuis. Mensen zijn soms te bang voor de gevolgen om toe te geven dat ze illegaal vuurwerk afstaken en zeggen hierdoor dat het door legaal vuurwerk kwam. Ook moet er gecontroleerd worden of de persoon in kwestie onder invloed was toen het ongeluk gebeurde. Zo kan er betrouwbaardere documentatie plaatsvinden zodat op basis daarvan een plan voor volgend jaar gemaakt kan worden.

Van vuurwerk genieten kan absoluut veilig

Al jaren steek ik veilig en met veel plezier vuurwerk af. Veiligheid staat hierbij altijd voorop! Zo zorg ik ervoor dat ik weet wat een stuk vuurwerk doet, dat er genoeg afstand gehouden kan worden, dat ik en omstanders een vuurwerkbril dragen, dat het vuurwerk goed stevig en klem staat zodat het niet kan omvallen en dat ik het met gestrekte arm afsteek. Daarnaast drink ik niet meer dan 1 glas champagne totdat het vuurwerk op is. Gelukkig zie ik dat ik hier absoluut niet de enige in ben en dat met name de liefhebbers en huisvaders er goed mee om kunnen gaan. Ik heb in mijn jaren als liefhebber heel, heel veel vuurwerk afgestoken en afgestoken zien worden. Gelukkig kan ik zeggen dat de kans op productiefouten in legaal Nederlands consumentenvuurwerk echt ontzettend klein is. Als de gebruiksaanwijzing in acht wordt genomen is de kans op ongelukken gewoon heel erg laag. Hoe beter mensen leren er mee om te gaan, hoe mooier de jaarwisseling kan worden. Zo kunnen we nog vele jaren genieten van deze prachtige traditie.

Conclusie

Laat oud en nieuw gevierd worden volgens onze traditie! Met mooi en veilig vuurwerk in plaats van het overlast veroorzakende zware illegale vuurwerk.

Ik hoop dat ik u duidelijk heb kunnen maken waarom een vuurwerkverbod geen goed idee is en dat er absoluut goede alternatieven denkbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Emiel

Prachtige brief Emiel, ik heb hierboven een aantal punten aangestipt die mij opvielen. Persoonlijk weet ik niet zeker of je zo erg moet focussen op de alternatieve maatregelen/oplossingen. Hoewel ik het met elk punt eens ben, is het een wat lange lijst. Persoonlijk zou ik de twee of drie beste er laten staan een de mindere weghalen of korter verwoorden en samenvoegen tot 1 alinea.

Doe met mijn commentaar wat je wilt, uiteindelijk is het jouw brief, en dat is hartstikke belangrijk, vertel het zoals jij het ervaart.

Graag zal ik ook wat input en meningen over mijn broef ontvangen, welke dan vandaag de deur nog uit gaat als deze klaar is.

Geachte heer of mevrouw,

Gezien de berichten in de Media en via persberichten, is het duidelijk dat het kabinet, waar u deel van uit maakt, zich momenteel bezig houd met de scenario’s omtrent de viering van de feestdagen, waaronder Oud en Nieuw.
Op zich vind ik dit een nobele gedachte, we hebben immers bijna een bijzonder jaar achter de rug, met pieken en dalen. Letterlijk en figuurlijk.
De viering van Oud en Nieuw gaat traditie getrouw samen met het afsteken van consumentenvuurwerk. Dit is een traditie die bij erg veel mensen heel diep zit, ook al is dat niet altijd duidelijk. Ik merk dat er vaak een vuurwerkvrijezone wordt afgekondigd bij bejaardenhuizen of zorgcentra. Toch zijn er erg veel mensen die daar wonen, welke heel graag het vuurwerk met de jaarwisseling zien, zo ken ik dan ook mensen die regelmatig aanvragen hebben gekregen om een kleine vuurwerkshow te maken tijdens Oud en Nieuw bij enkele bejaardenhuizen, waarbij de ouderen vanachter de ramen volop genieten van het siervuurwerk. Dit is nog maar een klein voorbeeld van hoe diep geworteld de traditie bij de mensen zit, terwijl enkele politieke partijen en media bedrijven ons anders willen laten geloven.

De besprekingen over het mogelijke (tijdelijke) verbod, worden op dit moment gevoerd vanwege de mogelijkheid om de zorg te ontlasten met de jaarwisseling. In theorie een mooie gedachten, de zorg heeft het op zich best druk nu, echter kan ik me niet voorstellen dat u van gedachten bent dat een vuurwerkverbod werkelijk de druk op de zorg zal verminderen. Ik weet dat u al heel veel schrijven heeft ontvangen van mensen die totaal geen heil zien in een vuurwerkverbod en met allerlei argumenten in die betogen. Ik probeer u te schrijven op basis van kennis, feiten, cijfers en psychologie en niet met emotie, ondanks dat ik het vuurwerk met de jaarwisseling wel erg kan waarderen.

Zoals eerder gemeld zitten we in een bewogen jaar en gaan we die over ongeveer anderhalve maand afsluiten en beginnen we een nieuw jaar op diezelfde, bewogen manier. Ik kan me ook niet voorstellen dat u niet het idee heeft dat er bij de gemiddelde persoon toch best wel wat druk op de ketel staat. Dit is bij een bepaalde groep (jongeren) mogelijk nog een stuk meer dan bij de wat oudere mensen. Deze groep heeft op dit moment vrijwel niets om die druk te laten ontsnappen en er mist op dit moment gewoon een overdrukventiel voor ze. De kans is gewoon zeer aanwezig dat deze groep zich bij een verbod gewoonweg zal misdragen, waardoor het verbod een compleet averechts effect zal hebben en dát is wat we koste wat kost moeten voorkomen, want meer drukte op de zorg vanwege vuurwerkslachtoffers, terwijl er een vuurwerkverbod van kracht is, dat is niet meer uit te leggen en ja, ik weet dat er partijen zullen zijn die zullen zeggen: “zie je wel, dat vuurwerk is echt gevaarlijk”, maar de “gewone” man wordt steeds meer wakker en ziet steeds meer dat zulke uitspraken gewoon kul zijn.

Allereerst is het waardevol om mee te nemen dat we jaarlijks met ruim 2 miljoen personen te maken hebben, die om welke reden dan ook, op de SEH belanden. Dagelijks komt dat neer op gemiddeld ongeveer 5500 personen op de SEH (dit aantal ligt in werkelijkheid waarschijnlijk een stuk hoger). Echter komen er niet per dag exact 5500 personen op de SEH. De ene dag is dit hoger, de andere dag lager, dus op sommige dagen is het al veel drukker op de SEH dan die 5500. In het geval dat de komende jaarwisseling op exact dezelfde manier zal worden gevierd als afgelopen jaarwisseling en met dezelfde regels, zouden er van die 5500 (of zelf meer bij een drukkere dag), ongeveer 385 zijn die door een ongeluk(je) met vuurwerk daar terecht komen. Daarvan konden vorige jaarwisseling 368 personen met een lichte behandeling weer naar huis en moesten slechts 17 personen worden opgenomen voor een langere behandeling. Deze behandelingen betroffen dan ook nog weer eens in de meeste gevallen zware verwondingen door ontploffend vuurwerk. Als u zelf een beetje verstand heeft van het verschil in kracht van legaal en illegaal vuurwerk, of anders goed advies in wint, zult u niet anders dan tot de conclusie kunnen komen dat illegaal vuurwerk de oorzaak is geweest van deze verwondingen, ondanks dat het rapport van VeiligheidNL bij dat soort behandelingen ook legaal vuurwerk als “schuldige” heeft gerapporteerd.

Als we dan toch uit gaan van de cijfers van VeiligheidNL en deze voor waar aannemen, want een behoorlijk deel zal wel degelijk kloppen, dan moeten we ook een aantal conclusies trekken.
- Ruim 249 slachtoffers van de 463 in het rapport genoemde slachtoffers, is gewond geraakt door vuurwerk wat per 01-12-2020 verboden is en/of vuurwerk dat al verboden was. Deze aantallen zijn een combinatie van slachtoffers op de SEH en HAP, dus al zou het 50/50 zijn, zullen er in theorie nog maar 107 personen op de SEH behandeld moeten worden. Dit is natuurlijk een nihil aantal vergeleken met een normale dag op de SEH.
- 84 van de 463 personen zijn gewond geraakt door gebruik van illegaal vuurwerk (dit aantal ligt in werkelijkheid hoogstwaarschijnlijk een stuk hoger). Dit betekend dat ruim 18% van bovengenoemde behandeling ontstaan is door gebruik van illegaal vuurwerk. Dat betekend dat er ongelofelijk veel illegaal vuurwerk in omloop is, gezien het percentage slachtoffers. Dit zijn dan ook gelijk de slachtoffers die de zwaarste verwondingen hebben en de druk op de zorg hoog houden met de jaarwisseling.
Er is vorig jaar een schatting geweest van de gemiddelde uitgave per persoon aan vuurwerk. Het gemiddelde komt ongeveer op 50 Euro uit, mogelijk zal dat dit jaar zelf hoger zijn, gezien het goedkope knalvuurwerk verdwijnt. Bij een omzet van 77 miljoen Euro aan vuurwerk en een gemiddelde van 50 Euro, zullen er rond de 1.5 miljoen mensen vuurwerk hebben gekocht afgelopen jaarwisseling. Gemiddeld staan er bij het afsteken van vuurwerk 6 omstanders omheen, dus hebben ruim 9 miljoen mensen actief deelgenomen aan het afsteken van vuurwerk. Daarvan hebben slechts 1300 mensen een verwonding opgelopen door vuurwerk, waarvan slechts 385 mensen die naar de SEH zijn gekomen en waarvan er slechts 17 dusdanige verwondingen hebben opgelopen, dat zij opgenomen moesten worden.

Dit bewogen jaar heeft heel goed uitvergroot welke mentaliteit we hebben. Veel mensen hebben hele korte lontjes (leuke woordspeling) en dat is dit jaar heel duidelijk geworden. Dit uit zich vooral in rebels gedrag, vernielingen, agressie, etc. Dit staat volledig los van de jaarwisseling en toch gebeurt het, zelfs het gehele jaar door, ik kan dan ook niet anders dan inzien dat dit niet het vuurwerk toe te schuiven is, maar puur het gedrag en de mentaliteit. Diegenen die normaal en legaal vuurwerk kopen, zullen daarin geen enkel probleem veroorzaken, al zullen er best wel wat zijn die juist rebels gaan worden als het daadwerkelijk tot een verbod gaat komen en dan zul je juist een averechts effect veroorzaken met een verbod, want het effect zou moeten zijn dat het een rustigere jaarwisseling zou worden. Echter denk ik zelf dat u kundig genoeg bent om te begrijpen dat de kans aanzienlijk groter is dat de jaarwisseling zeer onrustig gaat verlopen, juist door een verbod, dan dat het verbod er voor gaat zorgen dat alles rustiger verloopt. Dit is echter niet alleen van toepassing op een tijdelijk verbod, maar überhaupt op een vuurwerkverbod, maar daar kom ik in de conclusie op terug.

Enkele partijen die om een verbod hebben gevraagd, zoals de Politie (wat niet vanuit de agenten zelf komt, maar van hun meerderen), belichten het stukje handhaving als reden om het verbod in te voeren. Zij stellen dat het handhaven beter zal gaan met een verbod.
Wat ik niet begrijp is dat dit punt serieus wordt genomen. We kennen in principe het gehele jaar een verbod op afsteken van vuurwerk uit de categorieën F2 en F3 (waarvan F3 per december a.s. verboden is), maar toch is het zelfs nu al niet te handhaven, gezien er al behoorlijk wat afgestoken wordt. De terecht vraag die iedereen zichzelf dan moet gaan stellen: “Hoe is het dan met de jaarwisseling wel mogelijk, gezien er dan nog veel meer afgestoken gaat worden? Dit moet toch een compleet on-onderbouwd argument zijn?” Klopt, is ook volledig on-onderbouwd, maar zolang het maar vaak en hard genoeg geroepen wordt, zal men dat vanzelf gaan “geloven”.

Conclusie:
Het aantal slachtoffers zal dusdanig nihil zijn, dat de druk op de zorg daar (vrijwel) niets van merkt. We merken vanwege de crisis waar we nu in zitten al het gehele jaar door dat mensen een illegale manier vinden om iets te doen, wat voorheen legaal was, zoals feestjes, reizen, samenkomsten, etc. In de wandelgangen is al heel duidelijk een signaal te horen dat enorm veel mensen zich aan het illegale vuurwerk zullen vergrijpen, indien het werkelijk tot een vuurwerkverbod zal komen. Dat zou ook psychologisch een logisch gevolg zijn. Het legale alternatief verdwijnt, dus zal een groep blijven die dan het illegale alternatief zal opzoeken en dit jaar zou die groep dan groter zijn dan ooit.
We kunnen dan eigenlijk ook niet anders concluderen dat het meest waarschijnlijke scenario gaat zijn, dat verbod een averechts effect zal gaan hebben, zowel op de zorg, als op de handhaving en hulpverlening, een effect dat misschien niet eens te overzien is, waardoor de enige, goede manier die overblijft om de jaarwisseling gecontroleerd, zo veilig en plezierig mogelijk te laten verlopen is, om géén verbod af te kondigen en al helemaal niet nu, in dit bewogen jaar.

Met vriendelijke groet,
T

Laatst bewerkt:
Graag zal ik ook wat input en meningen over mijn broef ontvangen, welke dan vandaag de deur nog uit gaat als deze klaar is.

Geachte heer of mevrouw,

De vele pers- en mediaberichten maken duidelijk dat het kabinet, waar u deel van uitmaakt, momenteel bezig is met scenario's omtrent de viering van kerst en oud en nieuw.
Gezien de berichten in de Media en via persberichten, is het duidelijk dat het kabinet, waar u deel van uit maakt, zich momenteel bezig houd met de scenario’s omtrent de viering van de feestdagen, waaronder Oud en Nieuw. Dat is belangrijk, Op zich vind ik dit een nobele gedachte, we hebben immers bijna een bijzonder jaar achter de rug, met pieken en dalen. Letterlijk en figuurlijk.

De viering van Oud en Nieuw gaat traditie getrouw samen met het afsteken van consumentenvuurwerk. Dit is een traditie die bij erg veel mensen diepgeworteld is, hoewel je dat niet bij alle groepen mensen direct zou verwachtenook al is dat niet altijd duidelijk. Om een voorbeeld te noemen: Ik merk dat er vaak een vuurwerkvrijezone wordt afgekondigd bij bejaardenhuizen of zorgcentra. Toch zijn er erg veel mensen die daar wonenbewoners, welke heel graag het vuurwerk met de jaarwisseling zien. Zo ken ik dan ook mensen die regelmatig aanvragen hebben gekregen om een kleine vuurwerkshow te maken tijdens Oud en Nieuw bij enkele bejaardenhuizen, waarbij de ouderen vanachter de ramen volop genieten van het siervuurwerk. Dit is nog maar een klein voorbeeld van hoe diep geworteld de traditie bij de mensen zit, terwijl enkele politieke partijen en media bedrijven ons anders willen laten geloven.

De besprekingen over het mogelijke (tijdelijke) verbod, worden op dit moment gevoerd vanwege de mogelijkheid om de zorg te ontlasten met de jaarwisseling. In theorie een mooie gedachten, de zorg heeft het op zich best druk nu gigantisch druk, echter kan ik me niet voorstellen dat u van gedachten bent dat een vuurwerkverbod werkelijk de druk op de zorg zal verminderen. Ik weet dat u al heel veel schrijven heeft ontvangen van mensen die totaal geen heil zien in een vuurwerkverbod en met allerlei argumenten in die dat met zeer goede argumentenbetogen. Ook ik probeer u te schrijven op basis van kennis, feiten, cijfers en psychologie en niet met emotie, ondanks dat ik het vuurwerk met de jaarwisseling wel erg kan waarderen.

Zoals eerder gemeld zitten we in een bewogen jaar en gaan we die over ongeveer anderhalve maand afsluiten. We beginnen we dan een nieuw jaar wat opnieuw zeer bewogen zal zijnop diezelfde, bewogen manier. Ik kan me ook niet voorstellen dat u niet het idee heeft dat er bij de gemiddelde persoon toch best wel wat druk op de ketel staat. Dit is bij een bepaalde groep (jongeren) mogelijk nog een stuk meer dan bij de wat oudere mensen. Deze groep heeft op dit moment vrijwel niets om die druk te laten ontsnappen en er mist op dit moment gewoon een overdrukventiel voor ze. De kans is gewoon zeer aanwezig dat deze groep zich bij een verbod gewoonweg zal misdragen, waardoor het verbod een compleet averechts effect zal hebben krijgt en dát is wat we koste wat kost moeten voorkomen. , want m Meer drukte op de zorg vanwege vuurwerkslachtoffers, terwijl er een vuurwerkverbod van kracht is, dat is niet meer uit te leggen. Ja, ik weet dat er partijen zullen zijn die zullen zeggen: “zie je wel, dat vuurwerk is echt gevaarlijk”, maar de “gewone” man wordt steeds meer wakker en ziet steeds meer dat zulke uitspraken gewoon kulongegrond zijn.

Allereerst is het waardevol om mee te nemen dat we jaarlijks met ruim 2 miljoen personen te maken hebben, die om welke reden dan ook, op de SEH belanden. Dagelijks komt dat neer op gemiddeld ongeveer 5500 personen op de SEH (dit aantal ligt in werkelijkheid waarschijnlijk een stuk hoger). Echter komen er niet per dag exact 5500 personen op de SEH. De ene dag is dit hoger, de andere dag lager, dus op sommige dagen is het al veel drukker op de SEH dan die 5500. In het geval dat de komende jaarwisseling op exact dezelfde manier zal worden gevierd als afgelopen jaarwisseling en met dezelfde regels, zouden er van die 5500 (of zelf meer bij een drukkere dag), ongeveer 385 zijn die door een ongeluk(je) met vuurwerk daar terecht komen. Daarvan konden vorige jaarwisseling 368 personen met een lichte behandeling weer naar huis en moesten slechts 17 personen worden opgenomen voor een langere behandeling. Deze behandelingen betroffen dan ook nog weer eens in de meeste gevallen zware verwondingen door ontploffend vuurwerk. Als u zelf een beetje verstand heeft van het verschil in kracht van legaal en illegaal vuurwerk, of anders goed advies in wint, zult u niet anders dan tot de conclusie kunnen komen dat illegaal vuurwerk de oorzaak is geweest van deze verwondingen, ondanks dat het rapport van VeiligheidNL bij dat soort behandelingen ook legaal vuurwerk als “schuldige” heft gerapporteerd.

Als we dan toch uit gaan van de cijfers van VeiligheidNL en deze voor waar aannemen, want een behoorlijk deel zal wel degelijk kloppen, dan moeten we ook een aantal conclusies trekken.
- Ruim 249 slachtoffers van de 463 in het rapport genoemde slachtoffers, is gewond geraakt door vuurwerk wat per 01-12-2020 verboden is en/of vuurwerk dat al verboden was. Deze aantallen zijn een combinatie van slachtoffers op de SEH en HAP, dus al zou het 50/50 zijn, zullen er in theorie nog maar 107 personen op de SEH behandeld moeten worden. Dit is natuurlijk een nihil aantal vergeleken met een normale dag op de SEH.
- 84 van de 463 personen zijn gewond geraakt door gebruik van illegaal vuurwerk (dit aantal ligt in werkelijkheid hoogstwaarschijnlijk een stuk hoger). Dit betekend dat ruim 18% van bovengenoemde behandeling ontstaan is door gebruik van illegaal vuurwerk. Dat betekent dat er ongelofelijk veel illegaal vuurwerk in omloop is, gezien het percentage slachtoffers. Dit zijn dan ook gelijk de slachtoffers die de zwaarste verwondingen hebben en de druk op de zorg hoog houden met de jaarwisseling.
Er is vorig jaar een schatting geweest van de gemiddelde uitgave per persoon aan vuurwerk. Het gemiddelde komt ongeveer op 50 Euro uit, mogelijk zal dat dit jaar zelfs hoger zijn, gezien omdat het goedkope knalvuurwerk verdwijnt. Bij een omzet van 77 miljoen Euro aan vuurwerk en een gemiddelde van 50 Euro, zullen er rond de 1.5 miljoen mensen vuurwerk hebben gekocht afgelopen jaarwisseling. Gemiddeld staan er bij het afsteken van vuurwerk 6 omstanders omheenmensen mee te genieten, dus hebben ruim 9 miljoen mensen enorm veel plezier actief deelgenomen aan het afsteken van vuurwerk. Daarvan hebben slechts 1300 mensen een verwonding opgelopen door vuurwerk, waarvan slechts 385 mensen die naar de SEH zijn gekomen en waarvan er slechts 17 dusdanige verwondingen hebben opgelopen, dat zij opgenomen moesten worden.

Dit bewogen jaar heeft heel goed uitvergroot welke mentaliteit we hebben. Veel mensen hebben hele korte lontjes (leuke woordspeling) en dat is dit jaar heel duidelijk geworden. Dit uit zich vooral in rebels gedrag, vernielingen, agressie, etc. Dit staat volledig los van de jaarwisseling en toch gebeurt het, zelfs het gehele jaar door. Ik kan dan ook niet anders dan inzien dat dit niet aanhet vuurwerk toe te schuiven is, maar puur aanhet gedrag en de mentaliteit. Diegenen die normaal en legaal vuurwerk kopen, zullen daarin geen enkel probleem veroorzaken, al zullen er best wel wat zijn die juist rebels gaan worden als het daadwerkelijk tot een verbod gaat komen en dDan zul je juist een averechts effect veroorzaken met een verbod, want het effect zou moeten zijn dat het een rustigere jaarwisseling zou wordenwordt. Echter denk ik zelf dat u kundig genoeg bent om te begrijpen dat de kans aanzienlijk groter is dat de jaarwisseling zeer onrustig gaat verlopen. Juist door een verbod, danin plaats van dat het verbod er voor gaat zorgen dat alles rustiger verloopt. Dit is echter niet alleen van toepassing op een tijdelijk verbod, maar überhaupt op een vuurwerkverbod, maar Daar kom ik in de conclusie op terug.

Enkele partijen die om een verbod hebben gevraagd, zoals de Politie (wat niet vanuit de agenten zelf komt, maar van hun meerderen), belichten het stukje handhaving als reden om het verbod in te voeren. Zij stellen dat het handhaven beter zal gaan met een verbod.
Wat ik niet begrijp is dat dit punt serieus wordt genomen. We kennen in principe het gehele jaar een verbod op afsteken van vuurwerk uit de categorieën F2 en F3 (waarvan F3 per december a.s. verboden is), maar toch is het zelfs nu al niet te handhaven. Er wordtgezien er al behoorlijk wat afgestoken wordt. De terechte vraag die iedereen zichzelf dan moet gaan stellen: “Hoe is het dan met de jaarwisseling wel mogelijk, gezien er dan nog veel meer afgestoken gaat worden? Dit moet toch een compleet on-onderbouwd argument zijn?” Klopt, is ook volledig on-onderbouwd, maar zolang het maar vaak en hard genoeg geroepen wordt, zal men dat vanzelf gaan “geloven”.

Conclusie:
Het aantal slachtoffers zal dusdanig nihil zijn, dat de druk op de zorg daar (vrijwel) niets van merkt niet door vermindert. We merken vanwege de crisis waar we nu in zitten al het gehele jaar door dat mensen een illegale manier vinden om iets te doen, wat voorheen legaal was, zoals feestjes, reizen, samenkomsten, etc. In de wandelgangen is al heel duidelijk een signaal te horen dat enorm veel mensen zich aan het illegale vuurwerk zullen vergrijpen, indien het werkelijk tot een vuurwerkverbod zal komen komt. Dat zou ook psychologisch een logisch gevolg zijn. Het legale alternatief verdwijnt, dus zal een groep blijven die dan het illegale alternatief zal opzoeken en dit jaar zou die groep dan groter zijn dan ooit.
We kunnen dan eigenlijk ook niet anders concluderen dan dat het meest waarschijnlijke scenario gaat zijn, dat verbod een averechts effect zal gaan hebben, zowel op de zorg, als op de handhaving en hulpverlening, een effect dat misschien niet eens te overzien is, waardoor de enige, goede manier die overblijft om de jaarwisseling gecontroleerd, zo veilig en plezierig mogelijk te laten verlopen is, om géén verbod af te kondigen en al helemaal niet nu, in dit bewogen jaar.

Met vriendelijke groet,
T

Rood zou ik weglaten, dikgedrukt is toegevoegd naar mijn mening.

Verder een nette brief met goede argumenten. Prima om zo op te sturen. Wil je dat hij nog professioneler overkomt, lees dan je hele verhaal na op het woordje 'zal'. Het is een soort van passieve manier van schrijven. Presenteer zo veel mogelijk al 'gaat' in plaats van 'zal gaan'. Dat leest lekkerder.

Maar los daarvan, het komt vanuit een simpele burger, en is een prachtig stuk.

Hopelijk kan je er wat mee, en sowieso, bedankt voor de inzet! Echt fantastisch, zoveel leden die zich hardmaken voor dat waar we allemaal met zoveel passie mee bezig zijn.

Inhoudelijk best een goede brief. Wel erg lang, waarbij ik mij afvraag of ze 'm gaan lezen. Dus wellicht belangrijkste zinnen/conclusies met dikke letters aangeven?

Daarnaast wat spellings- en taalfouten, Aanvulling op Niels, niet zo netjes in oorspronkelijk tekst, zoek dus even zelf met ctrl+f:
bezig houd -> bezighoudt
uit maakt -> uitmaakt
traditie getrouw -> traditiegetrouw

Dit betekend dat ruim 18% van bovengenoemde behandeling ontstaan is door gebruik van illegaal vuurwerk. Dat betekend dat er ongelofelijk veel illegaal vuurwerk in omloop is, gezien het percentage slachtoffers. betekend -> betekent

heft -> heeft

Niels en San71, heel erg bedankt voor de input, hieronder de vernieuwde versie:

Geachte heer of mevrouw,

De vele pers- en mediaberichten maken duidelijk dat het kabinet, waar u deel van uitmaakt, momenteel bezig is met scenario's omtrent de viering van kerst en oud en nieuw.
Dat is belangrijk, we hebben immers bijna een bijzonder jaar achter de rug, met pieken en dalen. Letterlijk en figuurlijk.
De viering van Oud en Nieuw gaat traditiegetrouw samen met het afsteken van consumentenvuurwerk. Dit is een traditie die bij erg veel mensen heel diepgeworteld is, hoewel je dat niet bij alle groepen mensen direct zou verwachten. Om een voorbeeld te noemen: Ik merk dat er vaak een vuurwerkvrijezone wordt afgekondigd bij bejaardenhuizen of zorgcentra. Toch zijn er erg veel bewoners, welke heel graag het vuurwerk met de jaarwisseling zien. Zo ken ik dan ook mensen die regelmatig aanvragen hebben gekregen om een kleine vuurwerkshow te maken tijdens Oud en Nieuw bij enkele bejaardenhuizen, waarbij de ouderen vanachter de ramen volop genieten van het siervuurwerk. Dit is nog maar een klein voorbeeld van hoe diep geworteld de traditie bij de mensen zit, terwijl enkele politieke partijen en media bedrijven ons anders willen laten geloven.

De besprekingen over het mogelijke (tijdelijke) verbod, worden op dit moment gevoerd vanwege de mogelijkheid om de zorg te ontlasten met de jaarwisseling. In theorie een mooie gedachten, de zorg heeft het namelijk behoorlijk druk nu, echter kan ik me niet voorstellen dat u van gedachten bent dat een vuurwerkverbod werkelijk de druk op de zorg zal verminderen. Ik weet dat u al heel veel schrijven heeft ontvangen van mensen die totaal geen heil zien in een vuurwerkverbod en dat met zeer goede argumenten betogen. Ook ik probeer u te schrijven op basis van kennis, feiten, cijfers en psychologie en niet met emotie, ondanks dat ik het vuurwerk met de jaarwisseling wel erg kan waarderen.

Zoals eerder gemeld zitten we in een bewogen jaar en gaan we die over ongeveer anderhalve maand afsluiten. We beginnen dan een nieuw jaar wat opnieuw zeer bewogen gaat zijn. Ik kan me niet voorstellen dat u niet het idee heeft dat er bij de gemiddelde persoon toch best wel wat druk op de ketel staat. Dit is bij een bepaalde groep (jongeren) mogelijk nog een stuk meer dan bij de wat oudere mensen. Deze groep heeft op dit moment vrijwel niets om die druk te laten ontsnappen en er mist op dit moment een overdrukventiel voor ze. De kans is zeer aanwezig dat deze groep zich bij een verbod gewoonweg gaat misdragen, waardoor het verbod een compleet averechts effect krijgt en dát is wat we koste wat kost moeten voorkomen. Meer drukte op de zorg vanwege vuurwerkslachtoffers, terwijl er een vuurwerkverbod van kracht is, dat is niet meer uit te leggen en ja, ik weet dat er partijen zijn die zullen zeggen: “zie je wel, dat vuurwerk is echt gevaarlijk”, maar de “gewone” man wordt steeds meer wakker en ziet steeds meer dat zulke uitspraken gewoon ongegrond zijn.

Allereerst is het waardevol om mee te nemen dat we jaarlijks met ruim 2 miljoen personen te maken hebben, die om welke reden dan ook, op de SEH belanden. Dagelijks komt dat neer op gemiddeld ongeveer 5500 personen op de SEH (dit aantal ligt in werkelijkheid waarschijnlijk een stuk hoger). Echter komen er niet per dag exact 5500 personen op de SEH. De ene dag is dit hoger, de andere dag lager, op sommige dagen is het al veel drukker op de SEH dan die 5500. In het geval dat de komende jaarwisseling op exact dezelfde manier zal worden gevierd als afgelopen jaarwisseling en met dezelfde regels, zullen er van die 5500 (of zelfs meer bij een drukkere dag), ongeveer 385 zijn die door een ongeluk(je) met vuurwerk daar terecht komen. Daarvan konden vorige jaarwisseling 368 personen met een lichte behandeling weer naar huis en moesten slechts 17 personen worden opgenomen voor een langere behandeling. Deze behandelingen betroffen dan ook nog weer eens in de meeste gevallen zware verwondingen door ontploffend vuurwerk. Als u zelf een beetje verstand heeft van het verschil in kracht van legaal en illegaal vuurwerk, of anders goed advies in wint, kunt u niet anders dan tot de conclusie kunnen komen dat illegaal vuurwerk de oorzaak is geweest van deze verwondingen, ondanks dat het rapport van VeiligheidNL bij dat soort behandelingen ook legaal vuurwerk als “schuldige” heeft gerapporteerd.

- 84 van de 463 personen zijn gewond geraakt door gebruik van illegaal vuurwerk (dit aantal ligt in werkelijkheid hoogstwaarschijnlijk een stuk hoger). Dit betekent dat ruim 18% van bovengenoemde behandeling ontstaan is door gebruik van illegaal vuurwerk. We kunnen dus stellen dat er ongelofelijk veel illegaal vuurwerk in omloop is, gezien het percentage slachtoffers. Dit zijn dan ook gelijk de slachtoffers die de zwaarste verwondingen hebben en de druk op de zorg hoog houden met de jaarwisseling.
Er is vorig jaar een schatting geweest van de gemiddelde uitgave per persoon aan vuurwerk. Het gemiddelde komt ongeveer op 50 Euro uit, mogelijk zal dat dit jaar zelfs hoger is, omdat het goedkope knalvuurwerk verdwijnt. Bij een omzet van 77 miljoen Euro aan vuurwerk en een gemiddelde van 50 Euro, zullen er rond de 1.5 miljoen mensen vuurwerk hebben gekocht afgelopen jaarwisseling. Gemiddeld staan er bij het afsteken van vuurwerk 6 personen mee te genieten, dus hebben ruim 9 miljoen mensen enorm veel plezier gehad aan het afsteken van vuurwerk. Daarvan hebben slechts 1300 mensen een verwonding opgelopen door vuurwerk, waarvan slechts 385 mensen die naar de SEH zijn gekomen en waarvan er slechts 17 dusdanige verwondingen hebben opgelopen, dat zij opgenomen moesten worden.

Dit bewogen jaar heeft heel goed uitvergroot welke mentaliteit we hebben. Veel mensen hebben hele korte lontjes (leuke woordspeling) en dat is dit jaar heel duidelijk geworden. Dit uit zich vooral in rebels gedrag, vernielingen, agressie, etc. Dit staat volledig los van de jaarwisseling en toch gebeurt het, zelfs het gehele jaar door. Ik kan dan ook niet anders dan inzien dat dit niet aan het vuurwerk toe te schuiven is, maar puur aan het gedrag en de mentaliteit. Diegenen die normaal en legaal vuurwerk kopen, veroorzaken daarin geen enkel probleem, al is het aannemelijk dat er best wel wat personen zijn die juist rebels gaan worden als het daadwerkelijk tot een verbod komt. Dan krijg je juist een averechts effect met een verbod, terwijl het effect zou moeten zijn dat het een rustigere jaarwisseling wordt. Echter denk ik zelf dat u kundig genoeg bent om te begrijpen dat de kans zeer aanwezig is dat dan de jaarwisseling zeer onrustig gaat verlopen. Juist door een verbod, in plaats van dat het verbod er voor gaat zorgen dat alles rustiger verloopt. Dit is echter niet alleen van toepassing op een tijdelijk verbod, maar überhaupt op een vuurwerkverbod. Daar kom ik in de conclusie op terug.

Enkele partijen die om een verbod hebben gevraagd, zoals de Politie (wat niet vanuit de agenten zelf lijkt te komen, maar van hun meerderen), belichten het stukje handhaving als reden om het verbod in te voeren. Zij stellen dat het handhaven beter zal gaan met een verbod.
Wat ik niet begrijp is dat dit punt serieus wordt genomen. We kennen in principe het gehele jaar een verbod op afsteken van vuurwerk uit de categorieën F2 en F3 (waarvan F3 per december a.s. verboden is), maar toch is het zelfs nu al niet te handhaven. Er wordt namelijk al behoorlijk wat afgestoken. De terecht vraag die iedereen zichzelf dan moet stellen: “Hoe is het dan met de jaarwisseling wel mogelijk, gezien er dan nog veel meer afgestoken gaat worden? Dit moet toch een compleet on-onderbouwd argument zijn?” Klopt, dat is ook volledig on-onderbouwd, maar zolang het maar vaak en hard genoeg geroepen wordt, gaat men dat vanzelf “geloven”, terwijl dat geheel onterecht is.

Conclusie:
Het aantal slachtoffers gaat hoogstwaarschijnlijk dusdanig nihil zijn, dat de druk op de zorg daar (vrijwel) niet door verminderd. We merken vanwege de crisis waar we nu in zitten al het gehele jaar door dat mensen een illegale manier vinden om iets te doen, wat voorheen legaal was, zoals feestjes, reizen, samenkomsten, etc. In de wandelgangen is al heel duidelijk een signaal te horen dat enorm veel mensen zich aan het illegale vuurwerk zullen vergrijpen, indien het werkelijk tot een vuurwerkverbod komt. Dat zou ook psychologisch een logisch gevolg zijn. Het legale alternatief verdwijnt, dus gaat er een groep blijven die dan het illegale alternatief zal opzoeken en dit jaar wordt die groep waarschijnlijk groter dan ooit.
We kunnen dan eigenlijk ook niet anders concluderen dan dat het meest waarschijnlijke scenario gaat zijn dat verbod een averechts effect gaat hebben, zowel op de zorg, als op de handhaving en hulpverlening. Een negatief effect dat misschien niet eens te overzien is, waardoor de enige, goede manier die overblijft om de jaarwisseling gecontroleerd, zo veilig en plezierig mogelijk te laten verlopen is, om géén verbod af te kondigen en al helemaal niet nu, in dit bewogen jaar.

Met vriendelijke groet,
T

Mooi, ik zou zeggen, sturen! Heb hem niet helemaal gelezen maar aanpassingen zien er goed uit.

Deels eens met wat San71 zegt, het is een lange brief. Maar dat geeft wel aan dat er werk in zit, dat je er moeite voor hebt gedaan. En een snelle blik zien ze ook dat de brief verder goed in elkaar zit, dus grotere kans dat je serieus genomen wordt.

Mijn vrouw heeft van het weekend een heftig ongeluk gehad, dus terwijl ik net klaar was met de brief, krijg ik te horen dat we vanavond alle verzekeringswerk e.d. moeten gaan regelen.

Heeft iemand voor mij een lijstje met de meeste belangrijke email-adressen binnen het kabinet, waar ik het bericht naar toe kan sturen? Zo ben ik niet te lang bezig met alle email adressen (gezien deze brief enkel voor de leden van het kabinet is), want ik heb nu ineens bar weinig tijd, maar kan ik die brief wel vanavond nog de deur uit doen.

Heel erg bedankt alvast.

Mijn vrouw heeft van het weekend een heftig ongeluk gehad, dus terwijl ik net klaar was met de brief, krijg ik te horen dat we vanavond alle verzekeringswerk e.d. moeten gaan regelen.

Heeft iemand voor mij een lijstje met de meeste belangrijke email-adressen binnen het kabinet, waar ik het bericht naar toe kan sturen? Zo ben ik niet te lang bezig met alle email adressen (gezien deze brief enkel voor de leden van het kabinet is), want ik heb nu ineens bar weinig tijd, maar kan ik die brief wel vanavond nog de deur uit doen.

Heel erg bedankt alvast.
Heel veel sterkte gewenst! Ik hoop dat je vrouw goed en snel zal opknappen.

Back
Bovenaan