'Gooien vuurwerk naar hulpverleners geldt als poging tot doodslag'

ylke

VWC lid
xxl.jpg
Politie en brandweer oefenden vorige week in Alphen aan den Rijn voor de komende jaarwisseling. Daarbij werd door 'relschoppers' ook met vuurwerk naar de politie gegooid ANP

Mensen die tijdens de jaarwisseling vuurwerk gooien naar agenten of andere hulpverleners worden vervolgd voor poging tot doodslag, schrijft het AD. Daarover zijn afspraken gemaakt tussen de politie en het Openbaar Ministerie in Oost-Nederland.

De politie pleit naast een algeheel verbod op knalvuurwerk er al langer voor om het gooien van vuurwerk structureel te zien als poging tot doodslag. Iedere jaarwisseling worden agenten, brandweermensen of ambulancepersoneel ergens wel bestookt met vuurwerk.
Vooral het illegaal vuurwerk, zoals cobra's, wordt gezien als levensgevaarlijk. Politiechef Oscar Dros van Oost-Nederland zegt in de krant dat sommig vuurwerk te vergelijken valt met een aanvalsgranaat. "Een Cobra 80 heeft drie tot vier keer de kracht van een echte handgranaat", zegt Dros. "Dan hebben we het niet meer over knalvuurwerk, maar over explosieven. Daar past een andere straf bij."

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) bestempelde Oud en Nieuw onlangs nog tot het gevaarlijkste moment van het jaar. Jaarlijks belanden zo'n 500 mensen op de eerste hulp en zijn er zo'n 11.000 incidenten. De OVV pleitte ook voor een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk.

Bron

In principe goed nieuws. Maar ik heb NOS en AD op regelrechte leugens betrapt in het verleden om het gedrag van burgers te proberen te sturen.

Het originele propaganda artikel van AD meldt bijvoorbeeld geen bron en komt enkel met zijdelings rakende quotes van Dros van politie Oost-Nederland. Dat leidt ook naar de regel "Dat hebben politie en Openbaar Ministerie in Oost-Nederland afgesproken." Het zou dus enkel in OOST-NL zijn dat het afgesproken is. "Afgesproken"? Dus van OM mag politie (beiden overheidsorganen) zeggen bij arrestatie dat de persoon voor poging tot doodslag aangeklaagd wordt. Dat zegt nog helemaal niks.
Want dan; OM kan daar wel zoiets gaan eisen als politie iemand gearresteerd heeft, er komt nog altijd een rechter aan te pas om het te staven aan landelijke geldende jusitiele wetgeving. En die heeft daar dus helemaal niks over besloten, niet blijkens welk stukje of bron dan ook.

Potje fake news dus, gedragssturing, beginnend bij weer het AD en geil overgekalkt door NOS.

dit zal opzich goed nieuws zijn maar helaas wordt het zwaarder voorgedaan dan het is.
maar we weten allemaal dat de straffen in nederland en het rechtsysteem van geen kant kloppen.
oki vuurwerk wordt dan wel als zeer zware daad gezien maar als we kijken naar de zaak anne faber ben ik bang dat al deze jongens dalijk taakstraf een voorwaardelijke celstraf of een boete zullen krijgen.
iemand wellis meldkamer gezien op tv ik vindt het gewoon zielig voor die agenten.
opsommingen een inbraak allemaal politie autos opzettelijk inrijden ongelukken veroorzaken helicopter in de lucht schade aan voertuigen.
inbreker wordt gepakt en jahoor taakstraf en voorwaardelijk.
als we dan kijken naar rechtzitting kosten inzet schade etc is het eigelijk te bizar voor worden.
dus ben bang dat dit een wasse neus is

in nederland moeten straffen straffen worden.
nu als de politie ingerijpt is de politie de dader en wordt de dader beschermt en op handen gedragen.

Afhankelijk van het soort vuurwerk natuurlijk. Daarnaast betreft dit niet alleen het gooien naar hulpverleners maar iedereen, zowel mens als dier. Maar de intentie is al te absurt voor woorden.

eigenlijk niks met vuurwerk te maken, als er geen vuurwerk zou zijn dan verzinnen deze mongolen wel wat anders.
het gaat om het asociale gedrag van sommige mensen en DAT zou nog wel eens de hoofd oorzaak kunnen worden van een verbod.

mongolen die met vuurwerk naar hulpverleners/mensen/dieren gooien
mongolen die met Cobra's lopen te smijten in een stadion
mongolen die van alles slopen (tijdens oud en nieuw)

Dat soort lui verpesten de hobby en die zouden ze een hele dikke boete moeten geven en 10 jaar een verbod om buiten te komen met oud en nieuw ( zijn zat oplossingen voor )

In principe goed nieuws. Maar ik heb NOS en AD op regelrechte leugens betrapt in het verleden om het gedrag van burgers te proberen te sturen.

Het originele propaganda artikel van AD meldt bijvoorbeeld geen bron en komt enkel met zijdelings rakende quotes van Dros van politie Oost-Nederland. Dat leidt ook naar de regel "Dat hebben politie en Openbaar Ministerie in Oost-Nederland afgesproken." Het zou dus enkel in OOST-NL zijn dat het afgesproken is. "Afgesproken"? Dus van OM mag politie (beiden overheidsorganen) zeggen bij arrestatie dat de persoon voor poging tot doodslag aangeklaagd wordt. Dat zegt nog helemaal niks.
Want dan; OM kan daar wel zoiets gaan eisen als politie iemand gearresteerd heeft, er komt nog altijd een rechter aan te pas om het te staven aan landelijke geldende jusitiele wetgeving. En die heeft daar dus helemaal niks over besloten, niet blijkens welk stukje of bron dan ook.

Potje fake news dus, gedragssturing, beginnend bij weer het AD en geil overgekalkt door NOS.

Dit is de bron: https://www.gelderlander.nl/binnenl...t-is-gelijk-aan-poging-tot-doodslag~a65a1c23/

AD en de Gelderlander behoren beide tot de Persgroep, ze wisselen onderling kopij uit.

Niet om schijnheilig te doen, ik heb ook wel eens een cobra afgestoken, maar gooien naar hulpverleners? Never, geen hercencel van mij die dat zou bedenken, zelfs nog niet met een knetterbal. Goede zaak als dat kei- en keihard wordt aangepakt

mocht een keer tijd worden dat dit zwaar bestraft wordt!
ik vraag mij wel af of relschoppers die bij voetbal wedstrijden met stenen lopen te gooien, of hun OOK poging tot doodslag ten laste wordt gelegt...

Eindelijk, dit mocht ook wel een keer. Goed om te zien dat ze dit zo zwaar willen gaan bestraffen.

Of het nou wel of niet mogelijke is om iemand aan te klagen voor poging tot doodslag ,je hebt gewoon met je poten van alle hulp verleners af te blijven .
Ik zie het expres gooien van vuurwerk naar agenten al lang al aan voor een misdrijf .
Dit hadden ze veel eerder moeten instellen .

Ik hoop dat dit goed af gaat schrikken .

Back
Bovenaan