Goed doel

moontan

VWC lid
Goed doel

EDE De gemeenteraad van Ede heeft bij de behandeling van de Perspectiefnota 2010-2011 met unanieme stemmen een aangepaste versie aangenomen van de motie over een Goede doelenpot. De motie was ingediend door SGP, GroenLinks/PE, D66 en VVD. Het college wordt uitgenodigd om op verzoek van vertegenwoordigers van de Rode Kruisafdeling met hen te overleggen op welke wijze de goede doelenpot voor de aanstaande jaarwisseling gerealiseerd kan worden en om dit initiatief ook communicatief te ondersteunen. Er wordt jaarlijks veel geld besteed aan de aankoop van vuurwerk. Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken bij het afsteken van vuurwerk, met veel letsel als gevolg. Het geld, dat aan vuurwerk wordt uitgegeven, kan beter worden gebruikt om noden van medemensen te lenigen. Het Rode Kruis wil helpen bij het organiseren van een goede doelenpot Burgers kunnen hun vuurwerkbudget stoppen in collectebussen op bijvoorbeeld markt, gemeentehuis, vuurwerkverkooppunten, buurt- en clubhuizen ,sportkantines of religieuze instellingen.

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2009/juli/15/goed_doel

Vind het een zeer goed initiatief,Maar denk niet dat veel van onze vuurwerkliefhebbende Nederlanders hun geld zullen weggeven en zelf stil op de bank zullen gaan zitten.

Alle respect voor de initiatiefnemers,Maar vind het ook wel een beetje hypocriet.
Voor het rode kruis wordt het helejaar door geld opgehaald en zij vangen ook nog eens subsidie.

Mijn geld zal dan ook gewoon de lucht in gaan met o&n,Maar bij de collecte zal ik nog gewoon doneren hoor.

grtz
Pyromaniac 1975

Dat geld vangen bij vuurwerkverkooppunten kunnen ze sowieso afschrijven. Gaat ze echt niet lukken natuurlijk. ieder verkoopunt wil zoveel mogelijk winst maken.

Haha moet niet gekker worden hee.
Dat is hetzelfde als je zuur verdiende geld bedoeld voor de vakantie inleveren aan een goed doel.
Mogen we dan helemaal geen plezier meer hebben?
Tuurlijk beslist iedereen zelf of hij er wat in stopt of niet maar dit is toch van de gekken!

Hmmm mun budget afgeven aan sommige gekken die stunten met vuurwerk..?
Sommige kunnen hier niks aan doen maar de meeste wel..:S

Laatst bewerkt:
Hou toch op, wat een onzin, dan kan iedereen zeker ál het geld van álle hobbies en leukigheden aan een goed doel schenken en een ***leven zonder lol gaan leiden zeker?
Ieders uitgaans/drinkbudget ook maar in een goede doelenpot gooien zeker (waarmee veel ergere dingen gebeuren dan vuurwerk).

Niks tegen goede doelen, en het is goed dat ze er zijn, maar die oproepen om geen lol meer in het leven te mogen hebben en al je geld wat je niet nodig hebt om te overleven maar aan een goed doel schenken is belachelijk.

Ik ga toch Zekker niet mijn zuur verdiende geld uitgeven aan een goed doel. Doe al vrijwillegers werk vind het zel best zo.

Waarom willen sommige mensen het toch niet begrijpen dat het vuurwerk afsteken primair een recreatieve en feestelijke bezigheid is?

Goede doelen daar geef ik al voldoende aan. Dat zie ik compleet gescheiden van het geld dat ik gebruik voor vuurwerk, een feestje of bijvoorbeeld vakantie. Als je de insteek van deze motie doortrekt kun je er ook andere vormen van recreatie onder scharen:
- kroegenbezoek (ook veel letsel, schade en ziekenhuisopnames)
- diverse (winter-)sporten (idem)
- kermis- of pretparkbezoek (idem)

Anders gesteld: Als we nu alle leuke, maar niet noodzakelijk ingredienten van ons leven tegen het licht gaan houden en heel ideeel stellen dat we dat geld in het vervolg beter aan een goed doel kunnen schenken, zijn we in zeker opzicht erg nobel bezig. De kwaliteit van ons leven bestaat daarna echter alleen nog uit werken, plichtplegingen en noodzakelijke uitgaven. Tenzij je een monnik of non bent, kan ik mij niet voorstellen dat iemand gelukkig wordt van zo'n instelling.

Ik zie zelf geen meerwaarde in deze motie, ook al is de intentie zuiver en goed bedoelt. Maar eens kijken wat hier uit komt na de jaarwisseling.

Nick

Ik snap al niet hoe je op het idee komt. Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen hun geld geven aan een goed doel inplaats voor vuurwerk.(hun geld voor vuurwerk bedoel ik) Zoiets kan toch nooit werken?! Je koopt vuurwerk of je koopt het niet, dus als je het koopt wil je graag vuurwerk, en dan wil je het niet uitgeven aan een of ander doel.

Puur en alleen commerciele praat. En dan moet je net rode kruis hebben daar zou ik al helemaal niks meer aan geven.
Twee jaar geleden bij de serious request actie geld gedoneerd wat dus uiteindelijk terecht gekomen is bij het rode kruis. Bellen ze me een half jaar later op of ik toevallig ook niet even lid wilde worden voor weet ik niet hoeveel per maand. Ja ze belde me namelijk eventjes omdat ik al eerder geld gegeven had. Achterlijke schooiers :p

Ja, dat is inderdaad een ergerlijke eigenschap van veel goede doelen, JeKo. Ik heb datzelfde gehad met het Alzheimerfonds, de hartstichting en nog enkele andere instellingen. Zelfs als je jaarlijks een bepaald bedrag geeft, proberen ze (soms heel sneaky) nog meer geld van je af te troggelen. Soms bellen ze, soms sturen ze een acceptgiro, waardoor je (als je geen strakke administratie hebt) denkt dat het de jaarlijkse is, welke dus vaak al betaald is. De ergste variant die ik heb meegemaakt was het ongevraagd toesturen van een "kado" waarvoor je blijkens een begeleidende brief wel even 41 euro moest betalen als minimale donatie. Die ging direct retour afzender.

Als een fonds dit herhaaldelijk flikt, ook nadat ik ze gebeld heb met een klacht, schrap ik ze geheel van mijn lijstje.

O ja, de goede doelen studentjes op straat negeer ik structureel. Het principe dat zij voor hun werk jouw eerste jaardonatie vangen strookt niet met mijn idee van een goed doel. Daarom benader ik de doelen altijd zelf, als ik dat passend vind.

Maar goed, ik ga offtopic. Terug naar het Rode Kruis dat goede dingen gaat doen met "vuurwerkgeld".

Nick

Sorry dat ik het zeg, maar WAT EEN ONZIN!

Ik geef al veel geld uit aan goede doelen, en ik werk me helemaal kapot, elk week, met een deel van dat geld koop ik vuurwerk omdat dat mijn hobby is, meer dan dat zelfs, mijn grote passie!

Waarom zouden ze dit dan in vuurwerkwinkels zetten? Dan kunnen ze het net zo goed bij voetbal wedstrijden doen, of bij schaakwedstrijden, of bij het paardrij clubje van hun dochtertje!

Elk mens heeft zijn hobby, zijn passie, alleen word er bij vuurwerk altijd net gedaan of het een grote vernietiger is. Vuurwerk word in bijvoorbeeld amerika gezien als kunst, ik vind het zelf ook kunst! Hoe mooi is het wel niet om een man te zien huilen van geluk als hij het wereldrecord breekt voor meeste meerslagen shells gemaakt? (PGI :D oei, ik dwaal af)

Goede doelen is altijd goed, maar waarom dan weer specifiek bij ons? Net alsof vuurwerk iets slechts is...

Enne, waarom stoppen ze dan niet gewoon met die achterlijk hoge belastingen over die hoop klei, karton, en die gram kruit, die je in NL koopt? Of geef het geld in plaats van die belastingen aan goede doelen!

Iegenlijk heel hypocriet dit van ze, als je bedenkt dat al dat extra geld wat ze hier voor vuurwerk vragen lekker uitgegeven word, terwijl die arme chineesjes er maar heel weinig aan verdienen... en dan wel om goede doelen vragen :bonk:

We geven trouwens al geld aan goede doelen door vuurwerk te kopen, de regering geeft een gedeelte van het belasting-geld aan o.a. ontwikkelingshulp (ons geld dus). +we steunen inderdaad chinezen die anders geen werk hebben.
Als ze echt willen dat we meer gaan geven aan goede doelen zullen ze de belastingen omlaag moeten gooien zodat we wat meer geld overhouden. Ik ga echt niet minder kopen, gooi de prijzen maar omlaag als het zo nodig moet.

Laatst bewerkt:
Hoezo wij geven toch al geld aan een goed doel!!??
Door vuurwerk te komen zorgen wij voor werkgelegenheid in China, zo kunnen de Chinzen weer eten en spullen kopen, hiermee stimuleren we zo de economie van het land. China is mede door dit van een 3de wereldland naar een 2de wereldland gegaan...

jongens luister we weten allemaal waar dit idee vandaan komt .
en we weten allemaal wat slag mensen dit zijn .
dus maak er nou niet al teveel worden over vuil
altans ik weet beter

Back
Bovenaan