Go pro hero 12

shellfreak

VWC lid
Goedemiddag allemaal , ik heb momenteel een gopro hero 12 .
Nu ben ik 50 plus en alles wat er uitgelegd wordt op YouTube is in het Engels die combi gaat niet echt lekker als ik het goed wil snappen .
Maar het belangrijkste uiteraard voor het filmen van mijn vuurwerk of shows kom ik helemaal niks tegen .
Is het geluid al prima zat ? Ik heb ook een rode stereo video mic , ik zal dus ook een media mod aan moeten schaffen is het geluid hier trouwens ook goed van ?
Dan natuurlijk de instellingen , iemand die me uit kan leggen wat ik moet selecteren en evt hoe ?
de rode mic zal ook toegevoegd moeten worden ergens in het menu . Instellingen hiervan zijn dan -10 decibel ? En dan laag doorlaat filter ?
een hoop vragen , ik hoop dat iemand mij wat wegwijs kan maken.
ik zie dat ze in veel compilaties worden gebruikt tegenwoordig .
Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Ik heb je vraag even gesteld aan Chatgpt, die kan het toch wat simpeler verwoorden dan dat ik dat kan:

Om vuurwerk te filmen met een GoPro Hero 12, wil je de juiste instellingen gebruiken om de prachtige kleuren en bewegingen vast te leggen. Hier zijn enkele aanbevolen instellingen:
1. **Resolutie en Framesnelheid**:
- Resolutie: 4K
- Framesnelheid: 24 fps of 30 fps (voor een meer cinematische uitstraling)

2. **Beeldverhouding**:
- 16:9

3. **Bitrate**:
- Hoog

4. **Kleuren**:
- GoPro Color (of Protune voor meer nabewerking)

5. **ISO**:
- ISO Min: 100
- ISO Max: 800 (voor nachtelijke opnames, kun je dit verhogen naar 1600 als nodig, maar hoger kan ruis toevoegen)

6. **Sluitersnelheid**:
- Gebruik een sluitertijd van 1/48s of 1/60s bij respectievelijk 24 fps of 30 fps. Dit helpt om een natuurlijke bewegingsonscherpte te behouden.

7. **EV Compensatie**:
- -0.5 tot -1.0 (om te voorkomen dat de felle lichten overbelichten)

8. **Witbalans**:
- 4000K tot 5000K (of Auto als je niet zeker bent)

9. **Stabilisatie**:
- Hypersmooth: Aan (om schokken en trillingen te verminderen)

10. **Lenstype**:
- Lineair of Wide

11. **ProTune Audio**:
- Windruisvermindering: Aan

12. **Spotmeting**:
- Aan (zorgt ervoor dat de belichting op de vuurwerkexplosies is gericht)

13. **Intervalmodus**:
- Als je liever een timelapse wilt maken, stel de interval in op 1-2 seconden.

Qua geluid zou ik die Rode Stereo Mic erop zetten. Die is denk ik wel beter dan de Go Pro mic die op de mod zit. Volume zou je ter plekke moeten instellen. Ligt puur aan de afstand tot het vuurwerk. Ook bepaalt je stooklocatie uiteindelijk de juiste instelling voor je EV compensatie en de ISO. Wereld van verschil als je naast een verlichte flat staat midden in de woonwijk of ergens in de polder bent met nauwelijks omgevingslicht.

Veel plezier!

Bedankt voor de reactie pyropinoy
ik probeer het echt te snappen, maar dit is echt hokus pokus.
Wat er allemaal opgesomd wordt weet ik geeneens te vinden / in te stellen op het apparaat ,
wordt dat ook ergens uitgelegd visueel?
is er iemand die de camera ook daadwerkelijk in gebruik heeft en ervaring ?

Ow dat schiet niet op dan . Ja heb zelf de go pro 12 wel vaker gebruikt voor werk. De 12 heeft wel giga veel opties en alles mooi weggewerkt, dus snap dat het zoeken is. En inderdaad beetje kennis van cameras is wel nodig om het bovenstaande te begrijpen.
Al deze settings zijn ProTune settings (voor geavanceerd gebruik) en vind je onderaan het menu als je je preset gaat instellen. De presets zie je in dat balkje in het midden. Maaar... heb je de gebruiksaanwijzing al gedownload?

zo niet...

ga hier naar toe:

https://community.gopro.com/s/productmanuals?language=en_US

Kies Camera / Go Pro 12 / Nederlands en dan download je gebruiksaanwijzing.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Graag gedaan! En probeer gewoon eens wat uit. Experimenteer met wat instellingen. kijk de beelden terug en pas dan je settings aan. Wat ik je ook kan aanraden is Quik, de app van Go Pro.

Back
Bovenaan