Gezonde eik door vuurwerk geveld

moontan

VWC lid
Gezonde eik aan Oranjekanaal door vuurwerk geveld
vrijdag 30 oktober 16:30

EMMEN - Afgelopen weekend troffen medewerkers van de gemeente Emmen een zwaar beschadigde eik aan het Oranjekanaal aan. Het betrof een tweestammige eik, die in zijn stam tot op de grond was doorgescheurd. De gemeente Emmen sluit een natuurlijke oorzaak van de beschadiging uit. Gezien de schade aan de boom, bestaat het vermoeden dat er sprake is geweest van een vuurwerkbom. Inmiddels heeft de gemeente aangifte bij de
politie gedaan.
De kerngezonde boom is één van de grootste eiken langs het Oranjekanaal. Hoewel er meer grote bomen aan het Oranjekanaal staan, is natuurlijk ook deze boom waardevol. Daarom betreurt de gemeente het zeer dat de boom dusdanige schade heeft opgelopen dat hij verwijderd moet worden.

Omdat de stam van de eik volledig doorgescheurd was, kon hij ieder moment uit elkaar vallen. Als dat zou gebeuren, zou één deel in het kanaal vallen en het andere deel zou op het naastgelegen fietspad terechtkomen. Dit fietspad wordt
veel gebruikt en daarom zou het laten staan van deze eik tot een levensgevaarlijke situatie kunnen leiden. Voor het verwijderen van de eik is een zogenaamde ‘spoedkapprocedure’ aangevraagd.

De vergunning is inmiddels verleend en het bovenste deel van de eik is al verwijderd. Hiermee is de situatie voor fietsers en wandelaars weer veilig. Volgende week wordt de stam van de eik verwijderd en zullen de opruimwerkzaamheden plaatsvinden.

http://www.emmen.nu/index.php?n_id=118755&s_id=481&autostart=1

pff ik weet niet echt wat ik zeggen moet . ten eerste vind ik het wel erg jammer dat deze gezonde boom vernielt is .
wat ik raar vind is dat er meteen weer aan vuurwerk wordt gedacht .
ik kan het me eigelijk niet voor stellen wat dan was er eerder een hap uit die boom geweest dan gespleten .

Quercus, één van de sterktste, zo niet de mooiste van Nederland, bomen. Kunnen honderden jaren oud worden. Misselijkmakende actie om zo'n actie uit te voeren, aangezien dit een nogal oude Eik is geweest zal hij hoogswaarschijnlijk een monumentaal goed geweest zijn waardoor het echt zonde is.

Euhm nou, waar deze boom staat/stond kunnen geen auto's komen. :)Je hebt het oranje kanaal zegmaar met daarnaast een houten brug alleen voor fietsers en wandelaars.

Volgens mij ook verticaal gescheurd dus kan nooit door een auto gebeurd zijn. Dus vandalisme of rukwind.

Het verhaal laat het voordoen dat het een flinke boom was, door woorden als"een van de oudste" e.d. Wanneer dat het geval is,denk ik aan een boom van een jaar of 20 met een net zo'n dikke stam(in cm).In dat geval betwijfel ik het ten zeerste dat de schade door vuurwerk is veroorzaakt.
Het kan echter ook jonge aanplant zijn en dan toch nog "een van de oudste" zijn,met een stammetje van 4 cm doorsnee.
Hoe dan ook,ik snap de denkwijze van "slopers" en "opblazers" echt niet!
Waarom zou het leuk zijn om dingen van anderen (verkeersborden e.d) of in dit geval levende dingen op te blazen??? Het enigste effect is WEER een negatief vuurwerk bericht.:angry:

Een boom kan ook bezwijken onder zijn eigen gewicht. misschien is dit wat er gebeurt is.. En anders heeft iemand C4 aan de boom geplakt... hoe wil je hem anders opblazen..

dat lijkt me wel wat voor ons

tophout zijn wij

dus een beetje eiken hout daar kunnen we wat mee

vuurwerk doen we 1 maand per jaar dus 11 maanden hebben we hout nodig

doorgaan met bomen rooien

Eikenhout ken best wat opleveren ja.

Ben zelf hovenier, en Jawe werkt bij een beeldentuin.

We weten er allebei wat van:wink:
Heb gehoord dat eiken hout schaarser wordt.
Waardoor de prijs van openhaard hout hoger wordt.

Mwah...De wereld gaat er toch aan...Dus 1 boom minder is niet zo erg...Maar goed, alweer een voorspelbaar berichtje...Gedachten zonder het 100% zeker te weten...Vuurwerk moet altijd het slachtoffer zijn:S Damn vandalen...Of het weer.

Dat er een boom minder is kan jij misschien niet erg vinden. Maar het kan landschapsbepalend zijn. Een rij eiken (ik weet heel toevallig dat er in Emmen langs de Oranjelaan al eerder Eiken zijn verwijderd) kan heel mooi zijn. Zeker eiken die heel oud kunnen worden en buitengewoon mooi.

Dat er een boom minder is kan jij misschien niet erg vinden. Maar het kan landschapsbepalend zijn. Een rij eiken (ik weet heel toevallig dat er in Emmen langs de Oranjelaan al eerder Eiken zijn verwijderd) kan heel mooi zijn. Zeker eiken die heel oud kunnen worden en buitengewoon mooi.

Ah...Ik vind het wel enigzins belangrijk. Maar het nut om erover te gaan klagen of zeuren...Dat is nutteloos. Vroeger waren er miljarden meer bomen die steden prachtig maken. Nu worden die bomen omgekapt en niemand die er eigenlijk echt om geeft....

Dat zou inderdaad een goede optie zijn. Daardoor komt wel vaker een dwarse scheur door.

Iemand die in Emmen woont die toevallig een foto kan maken?

Back
Bovenaan