Gezin terecht uit huis gezet na vuurwerkvondst, rechter geeft Winterswijk gelijk

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De woning in Winterswijk waar eind oktober een grote partij illegaal vuurwerk werd gevonden, is maandagochtend verzegeld. Dat gebeurde direct nadat de rechter de gemeente in het gelijk had gesteld.
De bewoners mogen tot en met 3 januari niet in de woning komen op straffe van 2 jaar gevangenisstraf of een geldboete van 21.750 euro. Het gezin met twee kinderen had zondagavond het huis al verlaten en was maandagochtend niet bij de verzegeling aanwezig. Waar het gezin de komende weken verblijft, is niet bekend.

Een medewerker van Kevin Wevers, de advocaat van het gezin, antwoordt desgevraagd dat er van zijn kant geen reactie komt. "Bel maar met de burgemeester van Winterswijk, die heeft vast wel wat moois te vertellen."

Mortieren en nitraatbommen
De partij illegaal vuurwerk werd eind oktober ontdekt in een schuurtje bij het huis aan de Scholtenenk. Volgens een woordvoerder van de gemeente lagen er mortieren en nitraatbommen opgeslagen. In totaal ging het om 260 kilo.

Burgemeester Joris Bengevoord van Winterswijk ging na de vondst van het illegale vuurwerk over tot de draconische maatregel om het gezin tijdens de feestdagen uit hun woning te zetten. De bewoner spande daarop een kort geding aan tegen de gemeente. Volgens zijn jurist lag het vuurwerk namelijk veilig opgeslagen.

De politie kwam na onderzoek tot een andere conclusie: ontsteking van het vuurwerk had in de wijk een rampzalige explosie kunnen veroorzaken.

Burgemeester Bengevoord spreekt in een reactie van een 'zware maatregel', "maar dit gaat om veiligheid en openbare orde en ik ben blij dat de rechter er ook zo in staat. Ik wil niet de verantwoordelijkheid dragen dat er schade ontstaat aan 1400 woningen."

https://www.omroepgelderland.nl/nie...urwerkvondst-rechter-geeft-Winterswijk-gelijk

Blijft echt bizar dit. Enschede met 177 ton heeft 200 huizen gekost + 1500 beschadigd.
En dan moeten we geloven dat 250 kg bijna het zelfde kan doen?!

Blijft echt bizar dit. Enschede met 177 ton heeft 200 huizen gekost + 1500 beschadigd.
En dan moeten we geloven dat 250 kg bijna het zelfde kan doen?!

Overdrijven is inderdaad een vak en dient bestreden te worden. Laten we in zekere zin nuchter blijven, ik zou immers ook niet blij zijn met een buurman die 260 kilo illegaal vuurwerk op slaat waaronder shells. Of de straf buiten proportioneel is of niet laat ik maar even buiten beschouwing.

Overdrijven is inderdaad een vak en dient bestreden te worden. Laten we in zekere zin nuchter blijven, ik zou immers ook niet blij zijn met een buurman die 260 kilo illegaal vuurwerk op slaat waaronder shells. Of de straf buiten proportioneel is of niet laat ik maar even buiten beschouwing.
Ja ik ben het eigenlijk wel met je eens dat ik het ook niet graag bij de buren heb liggen. Maar in vind het gewoon zo storend dat Politie onzin loopt te verkondigen en dat zelfs de rechter daar nog in mee gaat. Kinderen op straat zetten in deze tijd is wel echt een heel extreme maatregel.

Bovendien zijn er wel meer dingen die kunnen exploderen en je wel gewoon mag hebben liggen.

Of gewoon een gek die een gasexplosie veroorzaakt: deze deed bij mij op 1.5 km afstand de vloer trillen:
https://www.youtube.com/watch?v=gCZaDw6OMbI

Back
Bovenaan