Gezelligheids vuur tijdens oud en nieuw?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oude olieton op de kop tikken. Bovenkant er af slijpen, gat in de onderkant slijpen, en branden met die hap ... :p

Een olieton is ideaal, echter moet je hier wel flink wat hout hebben. Als die eenmaal fikt dan gaat het als een malle. Zoals heho aangeeft, wel zorgen voor wat gaten in de onderkant. Maar een vuurkorf is ook erg sfeervol hoor.

Als je een gat in de bodem maakt zorg er dan wel voor dat je ton van de grond staat. Het beste kan je laag aan de zijkant van je ton rondom wat gaten boren.

Het 1e jaar had ik alleen gaten geboord aan de onderkant, maar dat trok toen niet genoeg. Toen heb ik er een “luikje” in geslepen en dat helpt. Eventueel kun je nog wat gaas voor het gat maken zodat er niet zoveel uitvalt.

Ga dit jaar eens kijken of ik de zweedse fakkels in het groot kan gaan maken. Het zou namelijk niet zo moeilijk hoeven zijn. Als je een groot rond stuk hout hebt en je zaagt hem met de ketting zaag van boven 3 keer in en van onder 3 keer, en je doet er aanmaakblokjes in. Zou het ook moeten branden. Je moet het alleen wel met redelijk vers hout doen anders heb je kans dat het hout snel splijt.
IMG-20211002-WA0001.jpg dit is een deel van de fakkels met essenhout. Heb er afgelopen week ook nog met berkenhout gemaakt. Berken schijnt beter te branden. Nou moeten ze alleen nog drogen:D

Die zijn gaaf zeg, wat een leuk idee. Wij hebben ook altijd wel een vuurkorfje staan. Gezellig met zijn allen rond het vuur met eten en drinken. Dat is gezelligheid, goed stoken tussen door. Dat is wel oud en nieuw.

Vuur kan ook zonder ton :). Ketstbomen en lege compounds/cakes branden behoorlijk. Zo gaat het elk jaar hier

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan