Geweld tegen politie ruim verdubbeld tijdens Oud en Nieuw

Richardus

VWC lid
Het aantal incidenten met geweld tegen de politie in de nieuwjaarsnacht is meer dan verdubbeld, heeft plaatsvervangend korpschef Henk van Essen bekendgemaakt. Vorig jaar was er sprake van 27 gewelddaden tegen agenten, dit jaar gaat het om 59 incidenten. Het merendeel daarvan had met vuurwerk te maken.

"Bijna zestig keer is er een incident geweest waarin geweld tegen politieambtenaren is gebruikt. Voor mij volledig onacceptabel", aldus Van Essen. "We zijn het spuugzat."

Ook moesten hulpdiensten vaker uitrijden dan vorig jaar: het aantal ritten steeg met 9 procent. Ambulancemedewerkers en brandweerlieden kregen dit jaar juist minder vaak te maken met agressie.

De politie spreekt van een "grillige en drukke start" van het nieuwe jaar. Het aantal vuurwerkincidenten steeg met 12 procent, en ook waren er meer meldingen van bedreiging of mishandeling (+12 procent) en vernieling (+8,5 procent).

Het aantal vechtpartijen en verstoringen van de openbare orde viel een kwart lager uit dan een jaar geleden.

Tegelijkertijd werden minder mensen opgepakt dan in de vorige nieuwjaarsnacht, een daling met 41 naar 328 aanhoudingen. Er zijn wel meer mensen aangehouden in verband met brand of ontploffingen en vuurwerk.

Van de totale groep arrestanten heeft de politie er 250 aangeleverd bij het Openbaar Ministerie. Het gaat in vrijwel alle gevallen om geweldpleging; 61 keer was dat gericht tegen agenten of hulpverleners.

Net als eerder vallen de straffen voor misdrijven in de nieuwjaarsnacht 75 procent zwaarder uit dan in de rest van het jaar. Voor geweld tegen agenten en hulpverleners geldt dit jaar een strafverzwaring van 200 procent.

Minister van Justitie Grapperhaus noemt het in een tweet treurig dat agenten en hulpverleners opnieuw zijn lastiggevallen of bedreigd. Hij heeft een wetsvoorstel ingediend om het hinderen van hulpverleners zwaarder te straffen.

In aanloop naar Oud en Nieuw hadden Grapperhaus en ook premier Rutte nog een oproep gedaan om geweld tegen hulpverleners tegen te gaan.

"Ik vind het onacceptabel dat sommige idioten ervoor zorgen dat ze hun werk niet in veiligheid kunnen doen," zei Rutte in De Telegraaf.

Ook was de politie een campagne gestart om aandacht te vragen voor de veiligheid van hulpverleners tijdens de jaarwisseling. Die campagne moest bijdragen aan een veiliger jaarwisseling voor hulpverleners.

https://nos.nl/artikel/2265825-geweld-tegen-politie-ruim-verdubbeld-tijdens-oud-en-nieuw.html

De mens wordt steeds dommer....
Wat een mongolen die dat doen.

Waarom wordt er niet gewoon hard opgetreden?

Als dit in andere landen gebeurt, wordt er met scherp geschoten.

Hier in NL zijn ze veel te soft.
Liever eerst even thee drinken en wat praten met dat schorem, werkt niet, het wordt steeds erger...

Bij ons werd de brandweer belagen toen ze een uit de handgelopen vredesvuur wilden uitmaken. Werd ook niets tegen gedaan door de politie. Ik zeg oppakken die zooi en 3 dagen de cel in.

Bij ons werd de brandweer belagen toen ze een uit de handgelopen vredesvuur wilden uitmaken. Werd ook niets tegen gedaan door de politie. Ik zeg oppakken die zooi en 3 dagen de cel in.

En dat bedoel ik dus,die strafmaat die ze eisen en wat breed uitgemeten wordt( 150-200% verhoging) voeren ze niet uit,taakstrafje that's it.
Pak ze aan de mensen die dit doen,zet ze desnoods paar dagen in de cel van 28 December tot 2 Januari wat Reverser ook al aangeeft,ontoelaatbaar gedrag is het!

Heb het idee dat er helemaal niets tegen wordt gedaan...
Leuk die hoge straf eis, maar moet je ze wel eerst oppakken.
Het hele jaar wordt er geroepen dat agenten sneller een wapen moeten trekken in situaties die uit de hand lopen, maar nu doen ze niets, 1 van die idioten in z'n voet schieten en denken de volgende keer wel 2e na...

Dat is het em juist..
De politie is ook te bang om te schieten, want zij worden zelf het slachtoffer als ze iemand raken of dood schieten.

Er komen allerlei onderzoeken die veel te veel kosten met zich meebrengen.
En uiteindelijk wordt de dader, of de familie van de overleden dader over het bolletje gestreken door de rechter en jij als politieagent bent dan de dader, wordt op non-actief gezet, of verliest zelfs je baan, erger nog, je komt zelf vast te zitten...

Achterlijk gedoe hier in het land....

Tja in en in triest, en als er dan een agent verrot geschopt wordt zijn er geen getuigen omdat iedereen dronken was en dus niet als heldere kan getuigen.

Wat er in sommige mensen om gaat weet ik ook niet hoor.
Maar het is en het blijft erg jammer .

ik zou wel eens willen weten hoeveel geweld er in een reguliere stapavond gebruikt wordt tegen agenten over heel nederland.
ieder incident is te veel natuurlijk, maar 59 is verdomd weinig.
ik denk, hoe triest het ook is, dat dit getal wel ieder weekend is namelijk.

Zolang het O.M. geen daad durft te stellen, zijn deze berichten hier over 10 jaar nog te lezen!
Agenten dragen tegenwoordig toch camera's met zich mee op hun kleding? Op iedere hoek van de straat hangt toch een camera? YouTube beelden? Dumpert? Iedereen heeft toch een mobiel bij zich tegenwoordig om te filmen? Enzovoorts enzovoorts.
Maar als je geen daad durft te stellen en deze imbecielen, met 120 uur taakstraf naar huis stuurt, doen ze het volgend jaar weer! Net als de hooligans van iedere voetbalclub.
Pak ze nou eens keihard aan!!! Laat ze opdraaien voor de schade die ze veroorzaakt hebben, alle schade betalen uit eigen zak. Zet ze vast tijdens de volgende jaarwisseling en geef ze een boete van minimaal een paar duizend euro. Wedden dat ze het dat wel uit hun kop laten om hulpverleners te bekogelen en dwars te zitten tijdens hun werkzaamheden?
In dit land zijn we veels te soft. En het wordt alleen maar erger met zogenaamde "verwarde personen". Maar als je de wet niet aanpast en maar in de media blijft verkondigen dat raddraaiers tijdens de jaarwisseling zogenaamd harder worden bestraft en het vervolgens niet doet, verandert er geen ene moer in dit land.

De 1e alinea. Het merendeel had met vuurwerk te maken, een belachelijke opmerking. Het zijn die mongolen die het doen, niet het vuurwerk!!

Ook wanneer vuurwerk verboden wordt zal dit nooit over gaan, mensen gaan loco met oud en nieuw, overschrijden alle grenzen.

Ook wanneer vuurwerk verboden wordt zal dit nooit over gaan, mensen gaan loco met oud en nieuw, overschrijden alle grenzen.
En dat geeft precies aan dat het echte probleem dieper zit dan vuurwerk alleen.
Vuurwerk, en dan met name het allang verboden/illegale spul, wordt gewoon gebruikt/misbruikt om rotzooi mee te trappen, maar gezien alle andere meldingen wordt er ook zonder vuurwerk wel rotzooi getrapt, gesloopt, gevochten, gezopen, gesnoven, etc. Bepaalde groepen gaan met Oudjaar helemaal los, anarchistisch bijna, met of zonder vuurwerk. Veel meer een sociaal-maatschappelijk probleem dus.

Politie moet in deze gevallen veel meer mogelijkheden hebben, dat vragen ze ook zelf ieder jaar. Ze zijn met te weinig mensen, te weinig middelen, te weinig bevoegdheden... tja, dan kan het tuig z'n gang wel blijven gaan ja, want die stoere boys zijn vaak met een hele groep. Sla je d'r 1 in de boeien, krijg je er 5 in je nek. En trekken ze dan hun dienstwapen dan staan zij de volgende dag in de krant en krijgen ze er van langs, "asociale wouten ditdat, zomaar wapens trekken, onverantwoord, overtrokken, etc". Ja daag, ze hebben groot gelijk!
Sterker nog, in de probleemwijken e.d. zou ik vanaf nu een peleton ME achter de hand houden en gelijk inzetten indien nodig, dan maar met grof geschut ertegenin. Behandel ze als hooligans, insluiten en stuk voor stuk vastzetten. En/of een groep reservisten inzetten desnoods, hard tegen hard. Want tot nu toe blijkt wel; de huidige aanpak werkt van geen kant! En consumentenvuurwerk is daar zometeen (lees: binnen een jaar of 5 maximaal) de dupe van.

Je hebt ook natuurlijk provocerende agentjes he ......

Verder keur ik het geweld wel af hoor ondanks dat ik sons een verkeersboete krijg en er van baal.

Je hebt ook natuurlijk provocerende agentjes he ......
Dat heb je altijd, maar meestal zijn het een stel raddraaiers die het verpesten, zeker met O&N.
En niet alleen t.o.v. agenten, ook tegen bijv brandweerlui die een uit de hand gelopen vreugdevuur willen controleren/blussen... als er een bezopen groep bij staat, reken dan maar dat die brandweermannen het lastig zullen krijgen, terwijl zij er uiteindelijk echt alleen maar voor onze veiligheid zijn. Gasten die hen storen tijdens werkzaamheden mag je van mij de komende 10 jaar meldplicht geven op Oudjaarsdag. Even 24 uurtjes van straat, bye bye, eigen schuld.

Back
Bovenaan