Gesnapt bij grenscontrole

Ojah sorry voor dubelpost maar vraag altijd gewoon aan de verkopers of er controle is.
Die kunnen je dat meestal goed vertellen.offtopic:
Ook hoorden we een keer dat er controle was en toen zijn we omdat een man die op politie leek allemaal keek waar we naartoe liepen met zon boekje in zijn hand.
Zijn we maar een cafe binnen gestapt mar dat cafe had geen licht, alleen maar kaarsen met 2dozen vuurwerk darin:p:p

Stel het eens zo:
"als je bijvoorbeeld 6kg cocaïne koopt is dat dan net zo strafbaar dan als je bijv. 300 kg bij hebt?"

Wat denk je zelf? Het antwoord is dan ook: nee, dat zal resulteren in een andere strafmaat.

Goedemorgen allemaal,

Stel dat ik maar 1 of 2 doosjes Mammoth haal, en ik wordt dan toevallig gecontroleerd, wat zou daar het gevolg dan van kunnen zijn? Is zoiets alleen een (hoge?) geldboete? Of komt zoiets ook op je strafblad te staan ofzo? Of kun je er zelfs voor moeten zitten??

Bedankt alvast voor je reactie.

Als je naar belgie gaat voor vuurwerk weet je van te voren dat je een risico hebt dat je gepakt word. Deze moet je aanvaarden of je moet niet naar belgie gaan.

Goedemorgen allemaal,

Stel dat ik maar 1 of 2 doosjes Mammoth haal, en ik wordt dan toevallig gecontroleerd, wat zou daar het gevolg dan van kunnen zijn? Is zoiets alleen een (hoge?) geldboete? Of komt zoiets ook op je strafblad te staan ofzo? Of kun je er zelfs voor moeten zitten??

Bedankt alvast voor je reactie.

Dan ligt het aan je leeftijd en of je met je ouders gaat.

Stel je gaat met de fiets en je word gepakt, dan krijg je zelf de boete en volgens mij ook een halt toewijzing als je onder de 18 bent.

Als je met een meerderjarige in een auto gaat en jij bent niet de eigenaar van deze auto. Dan heb jij geen problemen als je zegt dat je niet wist dat het in de auto lag en krijgt de eigenaar van de auto ( die hem bestuurd ) alle schuld tenzij hij kan bewijzen dat het niet zijn vuurwerk is maar dat van jou. Wat erg moeilijk is om te bewijzen. Natuurlijk is het het eerlijkst als je gewoon toegeeft dat het jouw vuurwerk is.

Groeten. :bye:

In de eerste plaats ben ik meerderjarig, en ga ik met mijn eigen auto.

Het gaat me er dus eigenlijk om, als ik maar 1 of 2 doosjes Mammoth haal (totaalbedrag van ongeveer 15 euro dus erg weinig), en ik wordt dan toevallig gecontroleerd, wat zou daar het gevolg dan van kunnen zijn? Is zoiets alleen een (hoge?) geldboete? Of komt zoiets ook op je strafblad te staan ofzo? Of kun je er zelfs voor moeten zitten??

Kijk, als jij twee pilletjes XTC hebt, ben je ook illegaal bezig met harddrugs. Daarover zijn de wetten heel streng. Maar een politieagent heeft ook zoiets van "voor die twee pilletjes heb ik geen zin me in te spannen".
Dan kan ook best gelden voor twee doosjes Mammoths. Dat een agent het inneemt en je nog een fijne dag wenst. Maar een andere diender maakt er wél proces verbaal voor op. Dan kom je in een papiermolen terecht waar je soms nooit meer iets van hoort. Soms hoor je een jaar later iets, soms krijg je snelrecht, soms hoor je na twee jaar iets... Maar geloof me: voor twee doosjes knallertjes hoef je heus de bak niet in. Dat wordt afgedaan met een schikkingsvoorstel in het ergste geval. Dat betekent dus geen strafblad. Schikkingsvoorstel zou op kunnen lopen tot 400 euro ofzo, afhankelijk hoe de pet van de officier van justitie staat. Waarschijnlijker is 200 euro.

Als vuurwerk en boetes een makkelijk te begrijpen en verklaren onderwerp was, had het wel gedetailleerder besproken geweest hier op VWC.

(Ik snap trouwens niet dat je voor twee doosjes Mammoth het risico wilt lopen en de tijd erin wilt steken, maar dat is aan jezelf. Als je illegaal vuurwerk wilt, moet je ook voor de consequenties instaan.)

Dank voor je reactie!

Het is zo dat ik binnenkort toevallig in Belgie kom.
En voor oud en nieuw wil ik gewoon een paar snoeiharde knallers. Een stuk of 5 a 10 is al genoeg.

Nou ja, ik denk er nog even over na :)

Vaak kun je met vuurwerk de volgende straffen verwachten:
- boete (zijn altijd erg hoog wat het is ook een economisch delict)
- taakstraf/halt (indien onder 18) omdat je de maatschappij er schade mee toe zou brengen
- strafblad: ligt echt aan de hoeveelheid vuurwerk en de agent die je treft. Verjaard meestal wel na 5 jaar.
- Gevangenisstraf: vrijwel nooit, er is nog nooit iemand tot een gevangenisstraf veroordeeld in Nederland puur voor het handelen in vuurwerk. Wat je wel vaak ziet is dat iemand toch de gevangenis in draait omdat hij deel uit zou maken van een criminele organisatie, mensen afperst, geweldsmisdrijven toe te schrijven aan vuurwerkhandel. Of puur omdat hij de boete niet kan betalen. Die boetes kunnen namelijk soms erg hoog zijn: 1 lawinepijl in bezit is 230 euro boete (x aantal pijlen), 1 cobra/explod etc (250 euro x aantal), salute: prijs staat niet vast en is ook afhankelijk van het kaliber.

"Die boetes kunnen namelijk soms erg hoog zijn: 1 lawinepijl in bezit is 230 euro boete (x aantal pijlen), 1 cobra/explod etc (250 euro x aantal), salute: prijs staat niet vast en is ook afhankelijk van het kaliber."

Ik zat me laatst te vervelen en toen heb ik op de site van de overheid een beetje gekeken naar straffen die je krijgt als je gepakt word met (illegaal) vuurwerk. Nu is het zo dat alles is ingedeeld in aparte klasses. Ik heb het tabel (en die klasses) er niet zo bij, maar uit mijn hoofd was het zo: t/m 2" shells krijg je vaak alleen een boete. Explod's, Lawinepijlen en shells groter dan 3" inch dan krijg je per stuk een boete van 900,- euro en indien je meer dan 1 stuk hebt, dan draai je de gevangenis in. Ik denk dat dit de maximale straffen zijn, maar dat betekent wel dat wanneer je een lawinepijl hebt je wel een kans hebt dat je de bak in draait (voor een paar dagen of voor een paar maanden). Dus wat jij zegt dat kan wel zo zijn, maar volgens de wet zijn de straffen nog veel hoger.

Als ik het tabel kan vinden dan plaats ik die wel even. Is best interessant om eens door te lezen.

Ik had al een raar gevoel en nu kijk ik op controles en zie ik staan dat er bij Maaseik vandaag controles zijn. Is er dan kans dat er morgen ook controles zijn?

die kans is er wel, je weet het nooit, maar als er vandaag al controles zijn is de kans niet zo groot denk ik, maar hij is er wel!!

Als je met een meerderjarige in een auto gaat en jij bent niet de eigenaar van deze auto. Dan heb jij geen problemen als je zegt dat je niet wist dat het in de auto lag en krijgt de eigenaar van de auto ( die hem bestuurd ) alle schuld tenzij hij kan bewijzen dat het niet zijn vuurwerk is maar dat van jou. Wat erg moeilijk is om te bewijzen.

Haha Glashard ontkennen en mooi je pa de bak in laten draaien... :devil:

Deze week wil ik naar Belgie gaan. Het doel is voor ongeveer 200/300 euro vuurwerk te gaan halen.
Als ik gepakt wordt kan ik dan een strafblad krijgen? Ik neem aan van niet maar wil het toch even vragen. Als ik alleen een boete kan krijgen dan wil ik het risico wel nemen maar als je echt een strafblad kan krijgen dan vind ik het risico te groot voor wat vuurwerk.

Ben overigens nog nooit met de politie in aanraking gekomen. De meest bekende winkels bevinden zich in Baarle-Hertog maar loont het de moeite om wat verder door te rijden of maakt het niks uit.

Wat een muggenzifters ook. als je het in België doet mag het wel en dan steek je het ook gewoon af en is het even gevaarlijk als in Nederland. Laat ze toch lekker boeven vangen ofzo

haha helemaal mee eens, we leven niet voor niets in nederland!
Pas las ik hier ook een topic over dat een nitraat afsteken een celstraf van 12 jaar op stond, weet niet meer waar, maar dat is waarschijnlijk keiharde bluf v.d. overheid :)

dat is dus echt dikke bluf met die 12 jaar celstraf
als je een moord pleegt zit je soms nog niet eens 10 jaar in de cel
en als je dan een doosje nitraten afsteekt van 20 stuks dan zit je levenslang in de cel:p

Laatst bewerkt:
Heeft het ook nog effect in wat voor auto je bijvoorbeeld rijd?
Want ik ga met een vriend mee en zijn vader is huisdokter en heeft een grote dure Honda SUV.
Heb je dan bijvoorbeeld minder kans dat ze je eruit pikken dan als je bijvoorbeeld in een Suzuki Swift met Pools kenteken rijd?:p

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan