Ik geniet eigenlijk al vanaf de eerste verkoopdag in Nederland van het vuurwerk.
In onze omgeving zijn er dan altijd al een aardige hoeveelheid mensen die de verleiding niet kunnen weerstaan om het opgehaalde vuurwerk alvast uit te testen. Je merkt heel duidelijk een groot verschil wanneer de verkoop/ uitleverdagen zijn begonnen.
Vervolgens breekt dan oudjaarsdag aan en dan merk ik ook ieder jaar dat er nog steeds een hoeveelheid mensen de oude 10:00 uur traditie aanhoudt, dat geeft mij altijd een speciaal gevoel en een duidelijk startpunt dat het moment dat we echt weer allemaal gaan stoken snel gaat aanbreken.
Gedurende die laatste dag van het jaar merk je dat de spanning langzaam oploopt want je hoort steeds meer geknal van vuurwerk maar ook carbid dreunen galmen door de omgeving heen.
De schemer begint vervolgens aan te breken en her en der worden al siercakes afgestoken.
En dan breekt eindelijk de officiële afsteektijd aan. Op diverse plekken gaat om 18:00 al een aardige hoeveelheid siervuurwerk de lucht in en zie je dat er kleine showtjes in de buurten worden gegeven.
Na 18:00 bouwt de spanning zich verder op en zie ik vanaf steeds meer verschillende plekken vuurwerk ontstoken worden, langzaam aan vult de hele omgeving zich steeds meer met een verlichte hemel met allerlei kleuren tussen 1800 en 2300.
Dan tussen 2300 en 2400 wordt het meestal even wat rustiger omdat mensen dan vaak naar binnen gaan om zichzelf klaar te maken om samen het oud en nieuw moment te vieren. 0:00 breekt aan, de rillingen lopen over mijn rug want het schouwspel van het jaar breekt aan. Happy New Year van Abba spookt meestal al door mijn hoofd heen al dan niet op de televisie als nieuwjaarsmuziek.
Vervolgens staan we na enkele minuten buiten en de grootste enthousiastelingen zijn al begonnen mat de grote compounds. Voor een half uur is er een massaal gevulde lucht met siervuurwerk in de omgeving.
Om 00:30 neemt de climax weer langzaam af en dat is het moment dat ik mijn aandeel in onze omgeving lever met mijn ondernomen jaarlijkse studie om de zorgvuldig uitgekozen producten met vergaarde informatie 1 voor 1 met de hand te gaan afsteken. Nog even een buurt climax opbouwen om het nieuwe aangebroken jaar zelf een goede start te geven. Vaak hoor ik gejuich van onze buren welke om ons heen wonen tussen mijn afgestoken producten door
Het geeft mij een extra goed gevoel in deze speciale nacht en zorgt ervoor dat ik weer een jaar aan mijn hobby ga besteden om weer dat unieke gevoel van oud en nieuw in het volgend seizoen opnieuw te kunnen meemaken.