Geniet je meer van het vuurwerk voor 00.00 of tijdens/na

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik geniet eigenlijk al vanaf de eerste verkoopdag in Nederland van het vuurwerk.
In onze omgeving zijn er dan altijd al een aardige hoeveelheid mensen die de verleiding niet kunnen weerstaan om het opgehaalde vuurwerk alvast uit te testen. Je merkt heel duidelijk een groot verschil wanneer de verkoop/ uitleverdagen zijn begonnen.
Vervolgens breekt dan oudjaarsdag aan en dan merk ik ook ieder jaar dat er nog steeds een hoeveelheid mensen de oude 10:00 uur traditie aanhoudt, dat geeft mij altijd een speciaal gevoel en een duidelijk startpunt dat het moment dat we echt weer allemaal gaan stoken snel gaat aanbreken.
Gedurende die laatste dag van het jaar merk je dat de spanning langzaam oploopt want je hoort steeds meer geknal van vuurwerk maar ook carbid dreunen galmen door de omgeving heen.
De schemer begint vervolgens aan te breken en her en der worden al siercakes afgestoken.
En dan breekt eindelijk de officiële afsteektijd aan. Op diverse plekken gaat om 18:00 al een aardige hoeveelheid siervuurwerk de lucht in en zie je dat er kleine showtjes in de buurten worden gegeven.
Na 18:00 bouwt de spanning zich verder op en zie ik vanaf steeds meer verschillende plekken vuurwerk ontstoken worden, langzaam aan vult de hele omgeving zich steeds meer met een verlichte hemel met allerlei kleuren tussen 1800 en 2300.
Dan tussen 2300 en 2400 wordt het meestal even wat rustiger omdat mensen dan vaak naar binnen gaan om zichzelf klaar te maken om samen het oud en nieuw moment te vieren. 0:00 breekt aan, de rillingen lopen over mijn rug want het schouwspel van het jaar breekt aan. Happy New Year van Abba spookt meestal al door mijn hoofd heen al dan niet op de televisie als nieuwjaarsmuziek.
Vervolgens staan we na enkele minuten buiten en de grootste enthousiastelingen zijn al begonnen mat de grote compounds. Voor een half uur is er een massaal gevulde lucht met siervuurwerk in de omgeving.
Om 00:30 neemt de climax weer langzaam af en dat is het moment dat ik mijn aandeel in onze omgeving lever met mijn ondernomen jaarlijkse studie om de zorgvuldig uitgekozen producten met vergaarde informatie 1 voor 1 met de hand te gaan afsteken. Nog even een buurt climax opbouwen om het nieuwe aangebroken jaar zelf een goede start te geven. Vaak hoor ik gejuich van onze buren welke om ons heen wonen tussen mijn afgestoken producten door
Het geeft mij een extra goed gevoel in deze speciale nacht en zorgt ervoor dat ik weer een jaar aan mijn hobby ga besteden om weer dat unieke gevoel van oud en nieuw in het volgend seizoen opnieuw te kunnen meemaken.
Niets aan toe te voegen, herken me helemaal in je verhaal.

Ik sluit me helemaal aan bij chac.

Afgelopen jaren was het voor mij iets anders, omdat ik of moest werken of uit moest slapen vanwege werk de nacht ervoor, maar dit jaar zal het gevoel waarschijnlijk nog extremer worden. De 31e ben ik als licht en geluidstechnicus aan het werk op een carbidschietfestival. Ruim 50 bussen, waaronder een paar enorme kanonnen.
Rond een uur of half 9 savonds zal er dan een vuurwerkshowtje worden gegeven en rond een uur of 10 ben ik klaar. Het mooie aan dat evenement is, is dat mijn opdrachtgever zelf ook een vervend vuurwerkliefhebber is. Na de klus gaan we dan ook naar zijn huis, waar tegenover een veld zit dat als stooklocatie zal worden gebruikt.

Ik heb dus de gehele dag carbid en vuurwerk om me heen en die gedachte maakt me erg gelukkig.

Elk moment heeft zo z’n charme. 18:00 even een chaos momentje om te laten weten dat we weer zijn begonnen. De avond genieten van sierlijke effecten. 00:00 genieten van de omgeving. Daarna de omgeving laten genieten van wat er allemaal bij ons in de straat de lucht in gaat.

Ik denk toch wel voor 00:00 uur, en dan voornamelijk tussen 17:00 en 20:00 uur. Het is dan relatief rustig zodat je de tijd kan nemen en beter kan genieten. Voor mijn gevoel duren de laatste uurtjes naar aanloop van de jaarwisseling altijd maar kort, voor je het weet sta je samen af te tellen.

Mijn sfeerbeleving gaat in na de afsluiting van de Tilburgse kermis met vele jaren mooie vuurwerk shows. Dan gaan we vaker inloggen op het forum en begin ik met filmpjes kijken etc. Oud en nieuw zelf geniet ik van elk moment, nu nog meer als vroeger omdat ik nu zelf kinderen heb die net zo gek zijn als papa met vuurwerk. Moet zeggen dat mijn collectie elk jaar kleiner wordt en van de kinderen groter 😉 om 00u kijk ik altijd even rond en zorg dat het afsteken veilig gebeurd met de kinderen.

Voor allebei de momenten is wat te zeggen. Het moment na 0:00 is magisch, dan komt die adrenaline kick en is niks meer te gek. Dan moet het gas erop en wordt het chaos gegarandeerd. Het vuurwerk ervoor is meer om van te genieten, wat meer rust. Fonteinen, losse boxen, speciale effecten.

Nu ik 3 jaar op 7 hoog woon, geniet ik meer voor 00:00 dan er na, kijk over meerdere woonwijken heen en er is zoveel te zien:)

Toch weer het meest genoten van het vuurwerk na 00:00 uur. Het blijft het moment van ongestoord stoken en je ziet iedereen genieten. voor 00:00 uur heb je toch steeds mensen met een hond die langs lopen of een buurvrouw die vraagt of je wil stoppen. Aan de ene kant boeit het je niks, maar toch doet het iets met je beleving.

Vroeger was dit altijd 00:00 EXACT, wanneer de buurman buiten stond met 1 vuurpijl. De buurvrouw de lichten flikkerde om precies 00:00 en DE pijl van buurman Henk de lucht in ging.

Dat magische geluid van het opstijgen gevolgd door een lucht vol goud.

Daarna ging hij naar binnen en ging hij in zijn stoel zitten voor het raam om de rest van het vuurwerk te bekijken.

Ik zal het nooit vergeten.

RIP buurman Henk.

Ik geniet na 0.00 van de hele ambiance, maar minder van mijn eigen vuurwerk...
Maar om nou zonder te gaan staan is ook niks

En tog wil ik er dit jaar eens voor gaan. Alles weg stoken voor 00:00. Heb het al heel wat jaren in mn hoofd zitten. Het 00:00 is magisch, maar het is ook te gehaast ofzo. Er gaat zo ontzettend veel de lucht in hier, dus je wil daarvan ook zoveel mee krijgen. Maar ook de drang om zelf los te gaan is dan zeer sterk. Lastige keus, maar ga het dit jaar eens doen. Lekker genieten in alle rust van mn eigen spullen en om 00:00 genieten van de chaos in de wijk.

En tog wil ik er dit jaar eens voor gaan. Alles weg stoken voor 00:00. Heb het al heel wat jaren in mn hoofd zitten. Het 00:00 is magisch, maar het is ook te gehaast ofzo. Er gaat zo ontzettend veel de lucht in hier, dus je wil daarvan ook zoveel mee krijgen. Maar ook de drang om zelf los te gaan is dan zeer sterk. Lastige keus, maar ga het dit jaar eens doen. Lekker genieten in alle rust van mn eigen spullen en om 00:00 genieten van de chaos in de wijk.
Dat wordt even afkicken voor de hele buurt dan na afgelopen jaar haha.

Dit jaar veel om 18:00 gestookt samen met @Bl!tZ

Stuk of 5 compounds, 20cakes en een aantal mooie fonteinen. Samen met liefhebbers genieten en gelijk de boel te analyseren is toch wel het mooiste 😃

Ik heb dat dit jaar voor het eerst gedaan ivm de toenemende wind aan de kust. Had 3 dozen bewaard voor na 00.00 uur.. Full Assault, Tycoon en de ICB.. daarna maximaal genoten van de wijk. Samen met de buurman een kleine wandeling gemaakt door de wijk. Ben zelf net verhuisd en volgens hem hadden ze op de hoek allemaal illegaal spul maar wel prachtig. Eenmaal aangekomen zag ik de 'loodgieters' zoals hij ze noemde de illegale ;) dozen op straat zetten.. Gorilla, Lions, Panthers.. zo'n beetje het hele assortiment compounds van CR. Dik half uur genieten was het en vooral een prettige ervaring dat ik 0x heb lopen haasten gedurende het afsteken.

Dit jaar veel om 18:00 gestookt samen met @Bl!tZ

Stuk of 5 compounds, 20cakes en een aantal mooie fonteinen. Samen met liefhebbers genieten en gelijk de boel te analyseren is toch wel het mooiste 😃
Moet zeggen dat het eerder afsteken mij goed is bevallen. Samen met liefhebbers stoken blijft het leukst! En dat de kinderen het kunnen aanschouwen is natuurlijk ook mooi! En je vuurwerk komt eerder op de avond veel beter tot zijn recht. Denk dat ik komend jaar niks meer om 00:00 uur afsteekt maar pas na 00:30 weer ga weer beginnen.

Ik geniet van al het vuurwerk. Wel geniet ik na 00:00 eerst even van al het vuurwerk van anderen, voordat ik met de mooiste compounds begin en de laatste cakes die ik dan nog over heb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan