gemeentelijke verordening

broodjekaas

VWC lid
Beste freaks,

Net als jullie vind ik het *** dat we niet meer mogen afsteken vanaf 10:00, maar niet alleen is het ***, het gaat ook niet werken en er zitten vele nadelen aan.

Dus ik heb het idee om bij mij in de gemeente een burgerinitiatief in te sturen, met een hoop ondertekeningen. Daarin vragen wij dan om het instellen van een gemeentelijke verordening die zegt dat we tussen 10:00 en 18:00 gewoon vuurwerk mogen afsteken.
Ik vraag me alleen af of ze dit wettelijk mogen doen?

reageer aub alleen on-topic en zeg geen dingen als "ja ik ga me er toch niet aan houden" en "straks komt er een totaalverbod" etc.

Kort maar krachtig: haalt juridisch niets uit.

We weten natuurlijk nog niet hoe het nieuwe artikel in het Vuurwerkbesluit wordt geformuleerd, maar het zal dezelfde strekking hebben als het huidige artikel:

Artikel 2.3.6

Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen op een ander tijdstip dan tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur van het daarop volgende jaar
.

Het gaat hier om een zeer imperatief geformuleerd artikel die geen ruimte laat aan de gemeente, discretionaire bevoegdheid, hier zelf aanpassingen in aan te brengen --> let op het dwingende karakter van het artikel: 'het is verboden anders dan....10.00/02.00.'

Je kunt met een gemeentelijke verordening niet zomaar een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB, het Vuurwerkbesluit) opzij zetten.
Wanneer er iets niet is geregeld binnen een AMvB, dan zou je dat met een gemeentelijke verordening kunnen invullen, maar hier is hetgeen wel geregeld; de afsteektijden.

Kort maar krachtig: haalt juridisch niets uit.

We weten natuurlijk nog niet hoe het nieuwe artikel in het Vuurwerkbesluit wordt geformuleerd, maar het zal dezelfde strekking hebben als het huidige artikel:

Artikel 2.3.6

Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen op een ander tijdstip dan tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur van het daarop volgende jaar
.

Het gaat hier om een zeer imperatief geformuleerd artikel die geen ruimte laat aan de gemeente, discretionaire bevoegdheid, hier zelf aanpassingen in aan te brengen --> let op het dwingende karakter van het artikel: 'het is verboden anders dan....10.00/02.00.'

Je kunt met een gemeentelijke verordening niet zomaar een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB, het Vuurwerkbesluit) opzij zetten.
Wanneer er iets niet is geregeld binnen een AMvB, dan zou je dat met een gemeentelijke verordening kunnen invullen, maar hier is hetgeen wel geregeld; de afsteektijden.

En je kan ook niet zorgen dat de gemeente de politie opdracht geeft niet te controleren?

Want ik weet wel dat er ook gemeentes zijn die schijt hebben aan de nieuwe alcohol regels, zij zeiden dat ze gewoon niet zouden controleren op de verkoop van alcohol aan mensen onder de 18, wat is het verschil?

En je kan ook niet zorgen dat de gemeente de politie opdracht geeft niet te controleren?

Want ik weet wel dat er ook gemeentes zijn die schijt hebben aan de nieuwe alcohol regels, zij zeiden dat ze gewoon niet zouden controleren op de verkoop van alcohol aan mensen onder de 18, wat is het verschil?

De burgemeester is krachtens de Gemeentewet in de gemeente belast met de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Daaronder kun je de afsteekbeperking onderbrengen. De burgemeester kan, om de openbare orde te handhaven, zich doen laten bijstaan door de politie (aldus de Gemeentewet). Ofwel, de burgemeester stuurt de (gemeentelijke) politie aan.

De vraag is in hoeverre een burgemeester zal zeggen dat de politie niet moet optreden. Immers zijn de regels op landelijk niveau vastgesteld en het kan natuurlijk niet zo zijn dat in de ene gemeente iets wel mag en in de andere iets niet.

Back
Bovenaan