Gemeente zoekt naar oplossing vuurwerkoverlast.

ylke

VWC lid
Je zou bijna vermoeden dat baldadige lieden het hebben geweten. Een bijeenkomst over vuurwerkoverlast in het Cultuurhuis werd woensdagavond opgeluisterd door een aantal forse vuurwerkknallen die in de wijde omgeving werden gehoord. Het was gelijk een demonstratie van waar de bijeenkomst over ging. Want hoe kan deze vorm van overlast in de wijk worden teruggedrongen?

Veel vuurwerkklachten uit Stadshagen
Hierover braken de gemeente Zwolle, raadspartijen, bewoners, wijkstichting Stadshagen Totaal en jongerenwerkers hun hoofd tijdens de bijeenkomst. GroenLinks verzamelde het afgelopen jaar een aanzienlijk aantal vuurwerkklachten in Zwolle, waarvan een fors deel uit Stadshagen kwam. De gemeente deed daarop onderzoek in de wijk, als uitvloeisel van een motie namens GroenLinks, de ChristenUnie en PvdA eerder dit jaar.

Onderzoek
Uit het onderzoek van de gemeente blijkt dat veertig procent van de inwoners overlast ervaart. En dan met name over vuurwerkoverlast in de weken voorafgaan aan de jaarwisseling. Als oplossing ziet meer dan de helft van de ondervraagde Stadshagenaren dat de politie meer handhaaft. Maar dat is een best lastige taak over een lange periode in een grote wijk, zo blijkt uit de bijeenkomst.

Vuurwerkvrije zones niet de oplossing
Helpen vuurwerkvrije zones dan? Uit onderzoek blijkt dat ook dit weinig effect heeft. Deze zones kunnen alleen ingesteld worden tijdens het moment waarop vuurwerk legaal mag worden afgestoken. En juist in die uren ervaren Stadshagenaren het minste overlast. Het gaat hen met name om de harde knallen buiten de jaarwisseling om.

Wat voor effect hebben die harde knallen eigenlijk?
Tot echte oplossingen leidt de bijeenkomst niet, maar iedereen is het er wel over eens dat ouders en jongeren bereikt moeten worden met een campagne over de effecten van het harde vuurwerk. Want wat gebeurt er eigenlijk als je in een woonwijk keiharde knallen afsteekt? Bijvoorbeeld voor mensen die epilepsie hebben? Of hulpbehoevende ouderen, mensen met jonge kinderen die doodsbenauwd in hun bed liggen en huisdieren die compleet van slag zijn.

Help en denk mee
Er wordt dus ook na deze bijeenkomst gezocht naar creatieve manieren om de vuurwerkoverlast in de wijk in te dammen. Want rigoreuze maatregelen als sterke handhaving, vuurwerkverboden of vuurwerkvrije zones zijn op korte termijn niet te verwachten. Hebben jullie goede ideeën? Reageer en discussier mee!

Bron

Poe.. Sommige mensen hebben misschien 8 uur vuurwerkoverlast.. maar wij freaks hebben wel 2/3 maanden last van niet vuurwerkliefhebbers.

Wel irritant elk jaar weer zeg gatver.

Ben het niet met je eens!
Het gaat hier om de harde knallers voorafgaand de 3 verkoopdagen. En dan begrijp ik de mensen die hier overlast aan ervaren.
In sommige gevallen komt zo'n knal totaal onverwacht waardoor mensen echt keihard schrikken, sommige zijn bang, anderen hebben een oorlog mee gemaakt en ervaren een flashback...

Dat de mensen hier over klagen vind ik volkomen terecht! Zij ervaren immers overlast en wij als liefhebbers zullen dit op deze manier niet ervaren, wij hebben hier een passie voor. Onze hobby!

Ik vind dit artikel EINDELIJK een positief en in de goede richting. Eén van de weinige die verwijzen naar de harde knallers buiten de verkoopdagen. Het illegale vuurwerk dus. Niks te verwijten aan legaal Nederlands consumenten vuurwerk.

Een stap in de goede richting: Het behoud van de traditie! En een mogelijke toekomstige oplossing tegen het hard knallend vuurwerk voorafgaand de laatste 3 dagen van het jaar en de afsteek tijden.

Begrijp me niet verkeerd! Ik praat hier over het vuurwerk dat voorafgaand de laatste 3 dagen van het jaar wordt afgestoken. Niet het Nederlandse legale consumenten vuurwerk dat ook wel eens stiekem binnen de laatste 3 dagen wordt afgestoken, als het daar over gaat… Dat is de media die een bepaald beeld probeert te schetsen... Ook ik ben het zat als het daarover gaat!!

Wat betreft het gezeur in de laatste 3 dagen van het jaar, vind ik dat men er op moet rekenen dat er geknald gaat worden… Het is dan stiekem, maar goed.
En al helemaal wanneer het dan eindelijk mag (18:00-02:00 uur) moet men moet er op kunnen rekenen dat er geknald gaat worden. Ook al is het een bekende Cobra 6 of iets anders..
Overlast ervaren in deze periode en hier over zeuren... Dan ben je echt een mafk**s.

En heb je toch illegaal vuurwerk, steek het dan af wanneer de overlast minimaal is. Ofwel tussen 18:00 uur en 02:00 op 31dec.

Groet

Edit: Spelling

Laatst bewerkt:
tja god dit overlast probleem is en blijft lastig op te lossen .
dit kan een wijk agent helaas niet alleen af ik denk dat ouders ook kunnen mee helpen om hun kinderen eerst even na te gaan voor dat ze de straat op gaan .
oke ik begrijp dat je als ouder het prive leven van je zoon of dochter graag wilt sparen , maar ja uiteindelijk moet je ergens beginnen .
eigenlijk begint het probleem al als dit soort knallers het land in worden gesmokkeld .
wat ik wel eens denk is dat men ook eens een kijkje zou moeten rond recreatie terreinen rond de wijk .
want daar loop je het minste kans om gezien te worden als je zo n knaller wilt testen .

ik zal eens contact op nemen .
want ik als vuurwerk liefhebber word nu mooi die kans geboden om mee te denken .

hoog tijd om die kans eens grijpen .

Het is hopen dat de gelijktrekking van de regelgeving omtrend het vuurwerk binnen de eu-lidstaten in 2017 zijn vruchten af zal werpen. Want zolang er aanbod van die harde klappers blijft, zul je die problemen blijven houden.

ja of en ik zie het echt gebeuren dat ze zeggen we gaan het naar beneden aanpassen.

Dus alles wat in oa duitsland en nederland te koop is met de hoeveelheid kruit.

Dit probleem is alleen maar op Europees niveau te handhaven.Al zal dan nog het illegaal produceren van zwaar vuurwerk een probleem blijven, omdat er simpelweg veel geld mee valt te verdienen.

Ben het niet met je eens!
Het gaat hier om de harde knallers voorafgaand de 3 verkoopdagen. En dan begrijp ik de mensen die hier overlast aan ervaren.
In sommige gevallen komt zo'n knal totaal onverwacht waardoor mensen echt keihard schrikken, sommige zijn bang, anderen hebben een oorlog mee gemaakt en ervaren een flashback...

Dat de mensen hier over klagen vind ik volkomen terecht! Zij ervaren immers overlast en wij als liefhebbers zullen dit op deze manier niet ervaren, wij hebben hier een passie voor. Onze hobby!

Ik vind dit artikel EINDELIJK een positief en in de goede richting. Eén van de weinige die verwijzen naar de harde knallers buiten de verkoopdagen. Het illegale vuurwerk dus. Niks te verwijten aan legaal Nederlands consumenten vuurwerk.

Een stap in de goede richting: Het behoud van de traditie! En een mogelijke toekomstige oplossing tegen het hard knallend vuurwerk voorafgaand de laatste 3 dagen van het jaar en de afsteek tijden.

Begrijp me niet verkeerd! Ik praat hier over het vuurwerk dat voorafgaand de laatste 3 dagen van het jaar wordt afgestoken. Niet het Nederlandse legale consumenten vuurwerk dat ook wel eens stiekem binnen de laatste 3 dagen wordt afgestoken, als het daar over gaat… Dat is de media die een bepaald beeld probeert te schetsen... Ook ik ben het zat als het daarover gaat!!

Wat betreft het gezeur in de laatste 3 dagen van het jaar, vind ik dat men er op moet rekenen dat er geknald gaat worden… Het is dan stiekem, maar goed.
En al helemaal wanneer het dan eindelijk mag (18:00-02:00 uur) moet men moet er op kunnen rekenen dat er geknald gaat worden. Ook al is het een bekende Cobra 6 of iets anders..
Overlast ervaren in deze periode en hier over zeuren... Dan ben je echt een mafk**s.

En heb je toch illegaal vuurwerk, steek het dan af wanneer de overlast minimaal is. Ofwel tussen 18:00 uur en 02:00 op 31dec.

Groet

Edit: Spelling

Je hoef het ook niet met mij eens te zijn.. is je goed recht.

Soms komen mensen ook totaal onverwacht voor mijn auto waardoor ik een hart verzakking heb en me ook nog aanpas (rem) voor ze. Gebeurd het hele jaar door. Die mensen krijgen ook geen straat verbod o.i.d.. Misschien heb ik al eens eerder een ongeluk gehad, en kan ik hier maanden last van hebben. Nee hoor vaak krijg je de middelvinger..
Om zo maar wat te noemen.

Ik vind je behoorlijk naïef dat je denkt dat je het geknal voor de verkoopdagen een halt toe kunt roepen. Dat gaat never nooit niet lukken!

En daarnaast suggereer ik uit je opmerking dat je (men) nooit kan schrikken van legaal consumenten vuurwerk? 1 rotje kan genoeg zijn..

Ik snap je standpunten heel goed. Maar dat blijft dromen.

Vuurwerk is en blijft een leuk mikpunt. Legaal/ illegaal.. het maakt toch niet uit. Een babypijl is immers ook LEVENSGEVAARLIJK vuurwerk. In de ban er mee! Sjongejonge..
Wat dacht je van trek touwtjes.. knallen zo in je hand. Dat dit nog mag eigenlijk?

Nee nu doe ik flauw maar het is zoals het is.

Misschien is het een idee om naast Meldpunt- Vuurwerkoverlast ook een Meldpunt- Vuurwerkgenieters te openen.
Oké mensen zijn vaak alleen negatief (kijk naar product beoordelingen etc, daar wordt vaak alleen gereageerd als iemand niet tevreden is)
Maar toch.. zou je deze 2 mooi tegen het ligt kunnen houden. Ik weet van een stelling vorig jaar op tv dat 80% voor was en 20% tegen vuurwerk. En dat op een zender die bedoeld is voor Groen Links en SGP.

Precies hetzelfde als de zwartepieten discussie.. 1% vind het niet kunnen en ja, dan moet Nederland zich Coulant opstellen. Dat 5% van de Nederlanders moskeeën willen en 95% niet.. dat geeft niet.. bouw maar. Anders zijn we niet meer coulant en gaat Turkije of Verweggistan dreigen geen handel meer te willen drijven.
Waar zijn de verhoudingen. Wat had die TV poll van vorig jaar dan voor nut? Leven we nou in een democratie of een schijn-democratie ?

(Overigens absoluut niet racistisch bedoeld...)

Laatst bewerkt:
Je hoef het ook niet met mij eens te zijn.. is je goed recht.

Soms komen mensen ook totaal onverwacht voor mijn auto waardoor ik een hart verzakking heb en me ook nog aanpas (rem) voor ze. Gebeurd het hele jaar door. Die mensen krijgen ook geen straat verbod o.i.d.. Misschien heb ik al eens eerder een ongeluk gehad, en kan ik hier maanden last van hebben. Nee hoor vaak krijg je de middelvinger..
Om zo maar wat te noemen.

Ik vind je behoorlijk naïef dat je denkt dat je het geknal voor de verkoopdagen een halt toe kunt roepen. Dat gaat never nooit niet lukken!

En daarnaast suggereer ik uit je opmerking dat je (men) nooit kan schrikken van legaal consumenten vuurwerk? 1 rotje kan genoeg zijn..

Ik snap je standpunten heel goed. Maar dat blijft dromen.

Vuurwerk is en blijft een leuk mikpunt. Legaal/ illegaal.. het maakt toch niet uit. Een babypijl is immers ook LEVENSGEVAARLIJK vuurwerk. In de ban er mee! Sjongejonge..
Wat dacht je van trek touwtjes.. knallen zo in je hand. Dat dit nog mag eigenlijk?

Nee nu doe ik flauw maar het is zoals het is.

Misschien is het een idee om naast Meldpunt- Vuurwerkoverlast ook een Meldpunt- Vuurwerkgenieters te openen.
Oké mensen zijn vaak alleen negatief (kijk naar product beoordelingen etc, daar wordt vaak alleen gereageerd als iemand niet tevreden is)
Maar toch.. zou je deze 2 mooi tegen het ligt kunnen houden. Ik weet van een stelling vorig jaar op tv dat 80% voor was en 20% tegen vuurwerk. En dat op een zender die bedoeld is voor Groen Links en SGP.

Precies hetzelfde als de zwartepieten discussie.. 1% vind het niet kunnen en ja, dan moet Nederland zich Coulant opstellen. Dat 5% van de Nederlanders moskeeën willen en 95% niet.. dat geeft niet.. bouw maar. Anders zijn we niet meer coulant en gaat Turkije of Verweggistan dreigen geen handel meer te willen drijven.
Waar zijn de verhoudingen. Wat had die TV poll van vorig jaar dan voor nut? Leven we nou in een democratie of een schijn-democratie ?

(Overigens absoluut niet racistisch bedoeld...)

Bedankt voor je terugkoppeling!

Ik hou het even bij het vuurwerk, anders blijven we aan de gang want veel dingen kloppen niet en zijn niet altijd even terecht of eerlijk.

Wat betreft de babypijl, het onvoorspelbare pijltje is voor de één terecht uit de handel gehaald voor de ander onterecht. Dit zal je altijd blijven houden, met alles. Als liefhebber van vuurwerk blijf ik het natuurlijk onterecht vinden, maar ik kan mij goed vinden in de mensen die het een ‘’onvoorspelbaar vliegend projectiel’’ vinden.

Zoals ik eerder in mijn reactie heb aangegeven vind ik het stuk nieuws een stap in de goede richting. Er staat genoeg in als het gaat om klachten, maar een verband met legaal vuurwerk wordt niet genoemd. Minstens geen direct verband.

Het gaat met name om dit stuk:
''Helpen vuurwerkvrije zones dan? Uit onderzoek blijkt dat ook dit weinig effect heeft. Deze zones kunnen alleen ingesteld worden tijdens het moment waarop vuurwerk legaal mag worden afgestoken. En juist in die uren ervaren Stadshagenaren het minste overlast. Het gaat hen met name om de harde knallen buiten de jaarwisseling om.’’

Natuurlijk kan Nederland het geknal voorafgaand aan de laatste dag van het jaar niet volledig stoppen of zoals jij zegt een halt toe kan roepen. Natuurlijk gaat dit nooit volledig lukken! Wel ben ik van mening dat Nederland een doeltreffende campagne kan opzetten om het knallen voorafgaand de laatste dag van het jaar te verminderen.

Zoals in het stuk wordt aangegeven:
''Wat gebeurt er eigenlijk als je in een woonwijk keiharde knallen afsteekt? Bijvoorbeeld voor mensen die epilepsie hebben? Of hulpbehoevende ouderen, mensen met jonge kinderen die doodsbenauwd in hun bed liggen en huisdieren die compleet van slag zijn.’’

Ik ben van mening dat een dergelijke landelijke campagne, mits de juiste communicatie middelen worden ingezet onder de gewenste doelgroep wel degelijk een zichtbaar (in cijfers) resultaat zal opleveren, dit speelt uiteraard meer op lange termijn. (het jaar 2018 en later), maar daarvoor moet er vandaag de dag, ofwel zo snel mogelijk op worden ingespeeld.
En jammer genoeg zie ik dit niet snel gebeuren en komt het inderdaad in de groep ''dromen'' terecht.

Maar de kansen zijn er… Jammer genoeg hebben we een land dat alles wil verbieden en daar een sport van maakt. Dat is voor dit land de eerste oplossing. (En dat zijn jouw woorden, -> topic: Nieuwe regels vuurwerk België 2017, Post #34). En daar heb je jammer genoeg gelijk in, minstens daar lijkt het naartoe op weg te zijn.

En natuurlijk schrikken mensen ook van een rotje of zelfs als ze een grondbloem zien tollen. (Ja die zijn er ook). Jammer genoeg is dat zo. Dit blijven we houden. Dit gezeur, deze discussie, de media die er een andere draai aan geeft en alles in een verkeerd daglicht zet…(Ja ik scheer alles nu even onder één kam). Dat zal zo blijven.

Wel, ben ik teleurgesteld in de importeurs en dat moet ik even aangeven. Dat zij tot op heden zo weinig van zich laten horen over een dergelijk onderwerp als een eventueel verbod of campagne. Gewoon even een tegenwoord... Misschien weten zij iets anders, iets meer, maar ze moeten naar mijn mening ook laten zien dat ze er staan.

Groet

Volledig met je eens BurstDuo. Toen ik het artikel las, las ik een objectief artikel zonder haat maar op zoek naar oplossingen.

Back
Bovenaan