Geluksballonnen in de ban

oerendhard

VWC lid
ENSCHEDE - Het afsteken van Thaise geluksballonnen moet worden verboden. De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) werkt aan zo'n advies, stelt Anton de Wit, tweede man bij de regionale brandweer Twente.
Het is daarna aan gemeenten of ze zo'n advies van de NVBR willen volgen. Sinds mei geldt een verbod in de Duitse deelstaat Nedersaksen.

De Wit steunt een negatief advies tegen de papieren 'vliegers' die worden aangedreven door brandertjes. "Als brandweerman vind ik dat niet zulke handige dingen. De ballonnen zijn niet te sturen."
Hij erkent dat een eventueel verbod en de handhaving lastig zijn. De eigen verantwoordelijkheid van de gebruikers telt. Wie na drie weken droogte een ballon oplaat op de Sallandse Heuvelrug, kan snappen dat hij problemen kan veroorzaken, zegt hij. Wellicht is goede voorlichting effectiever dan een verbod.
De Wit wijst op de handleiding bij de ballonnen. "Op een A4'tje staat dat de gebruiker bij de brandweer of de gemeente moet controleren of ze zijn toegestaan, volgens mij zo uit het Thais vertaald."

Christel Rouwhof merkte onlangs wat de risico's zijn. "We zagen 's avonds laat ineens vuur aan de overkant van ons huis", vertelt de bewoonster van de Enschedese wijk Stroinkslanden. Een brandende ballon landde in de bosjes naast een huis dat al langer leeg staat. ,,We probeerden het vuur uit te krijgen. Pas toen we water haalden lukte dat. Onze kennismaking met Thaise geluksballon was er een van ongeloof. Dat zoiets zomaar mag."

In de lucht zijn zet best mooi, zegt Rouwhof. "Maar de ballon die hier landde, had grote schade kunnen aanrichten als wij al in bed hadden gelegen. Verbieden was onze eerste gedachte. Het zijn ongeleide projectielen."

bron, tubantia.nl

ik zou er echt niet rouwig om zijn als deze dingen verboden worden.
of je moet strenger veiligheids maatregelingen treffen of aanpassing doen waar door de ballon niet meer weg kan vliegen of zo .

Blijkbaar kun je die dingen beter oplaten als het een poos geregend heeft en de boel goed nat is. Dan zal er niet zo snel brand uit breken, dan wanneer het kurkdroog is.
Er geldt immers niet voor niets een stookverbod met droogte, zelfs barbequeën is dan op veel plaatsen verboden.

Ik vind het mierenneukerij van de NVBR......

Net als een luchtballon stijgt het omhoog en gaat het met de wind mee. Als het windkracht 5 is dan ben je beetje dom om zo`n ding op te laten.
Ik heb er een aantal gezien en tegen de tijd dat zo`n ding de lucht in gaat ben je bijna 1 minuut verder. Dan vliegt zo`n ballon de lucht in en dat duurt een klein minuutje. Daarna is het goedje dus op en daalt de ballon. Als je zo dom bent om zo`n ding op te laten met dikke bomen in de buurt dan is de kans groot dat een boom in de hens vliegt bij goede droogte. Wat ik dus wil zeggen is dat gezond verstand een hoop doet en dat zo`n ballon dan echt niet gevaarlijk is.

Dus beetje anticiperen is wel gepast. maar afschaffen is dikke onzin!!!

Back
Bovenaan