Gekneuzel en misbruik van Consumenten vuurwerk door grote YouTubers

PyroFox

VWC lid
Ik breng het hier toch ter spraken, en ik hoop dat dit balletje een beetje gaat rollen.
dus ik vraag, laat een eerlijke mening achter als je die hebt.

Het gaat om het misbruiken en stunten met consumenten vuurwerk door o.a Grote kanalen als Favocrew, Pyroboy ZB enzovoort.

Gasten van o.a deze kanalen noemen zich "professioneel" en roepen alsmaar normaal om te gaan met vuurwerk en niet te stunten en noem het maar op.

Maar ondertussen schieten ze potten weg onder de voet, of single shots. of ze schieten ze gewoon over een plein etc...

Een goed voorbeeld is de vuurwerk compilatie van Favocrew dit jaar:
https://youtu.be/W50bAlbarJQ?t=274 [4:34]

Dit zijn nu dus echt van die Nep-vuurwerkliefhebbers die als influencer het helemaal niks kan schelen wie wat na doet, maar wel als eerste gaan lopen jankballen als er een verbod komt op een product [single shots is een goed voorbeeld] of misschien wel een totaal verbod.

Wordt het niet eens tijd dat wij als echte vuurwerk liefhebbers hier iets aan gaan doen zodat - hopelijk - in de toekomst dit soort content niet meer ge-upload wordt of dit gewoon helemaal niet meer voorkomt in de vuurwerkwereld!

Ik breng het hier toch ter spraken, en ik hoop dat dit balletje een beetje gaat rollen.

Het gaat om het misbruiken en stunten met consumenten vuurwerk door o.a Grote kanalen als Favocrew, Pyroboy ZB enzovoort.

Gasten van o.a deze kanalen noemen zich "professioneel" en roepen alsmaar normaal om te gaan met vuurwerk en niet te stunten en noem het maar op.

Maar ondertussen schieten ze potten weg onder de voet, of single shots. of ze schieten ze gewoon over een plein etc...

Dit zijn nu dus echt van die Nep-vuurwerkliefhebbers die als influencer het helemaal niks kan schelen wie wat na doet, maar wel als eerste gaan lopen jankballen als er een verbod komt op een product [single shots is een goed voorbeeld] of misschien wel een totaal verbod.

Wordt het niet eens tijd dat wij als echte vuurwerk liefhebbers hier iets aan gaan doen zodat - hopelijk - in de toekomst dit soort content niet meer ge-upload wordt of dit gewoon helemaal niet meer voorkomt in de vuurwerkwereld!

Nee, ik leef niet in Noord Korea, ik begrijp je frustratie maar dit soort video's zorgen niet voor het verbod.
De anti vuurwerk lobby is zo groot, die hou je niet tegen door te buigen uiteindelijk zal er een wazig stikstof rapportje ons toch wel de das om doen.

Heel simpel. Tegen stoeprand, en 3 keien omheen. klaar! Heb je geen keien, leen wat afgeschoten potjes van je buurman. heb je die ook niet, op een plank lijmen, lukt dat niet: haal geen kleine potjes, dan voorkom je het meest!

hoezo kan iemand daar niet op komen.. er zijn zo veel mogelijkheden!!!!

Verklaar dan eens, waarom grote singleshots er uit zijn gegaan? Precies: Misbruik van het product. {het was te gevaarlijk] En wat deze video's uitbeelden is PRECIES die reden!

Heb er ook een gemengd gevoel bij. Kijk er zijn momenten dat ze vuurwerk niet goed gebruiken dat is duidelijk. Maar wat wel zorgelijk is zijn die Polenvlogs van sommige YouTubers van kijk is wat hier ligt jongens. Die polenvlogs dat hoeft van mij niet mag wel weg. Ook het stunten mee eens velen doen het na wat wel degelijk naar een verbod kan leiden is gewoon levensgevaarlijk je zou er maar lopen en je verwacht het dan niet.

Maar als je vuurwerkfilmpjes maak wat sommige doen of een leuke compilatie is het niet zo erg of productbeoordeling is er niet veel aan de hand.

Maar als je vuurwerkfilmpjes maak wat sommige doen of een leuke compilatie is het niet zo erg of productbeoordeling is er niet veel aan de hand.

En dit - het normaal gebruik op een veilige en verantwoordelijke manier - is he-le-maal prima. Daar teken ik voor, ik hou gewoon te veel van deze hobby en traditie dat het me treurt het langzaam te zien instorten.

Verklaar dan eens, waarom grote singleshots er uit zijn gegaan? Precies: Misbruik van het product. {het was te gevaarlijk] En wat deze video's uitbeelden is PRECIES die reden!

Kerel je reageert vanuit je onderbuik gevoel, maar denk je nou echt dat ze in Den Haag naar die filmpjes kijken.
De rattenbanden zijn er ook niet uit gegaan omdat die massaal naar de hulpdiensten werden gegooid, maar omdat ze geofferd werden samen met het knal vuurwerk.
Nogmaals ik begrijp je frustratie wel, maar als iemand iets fout doet is het niet aan ons om te roepen dat soort video's te verbieden.

We zijn allemaal jong geweest en hebben allemaal met vuurwerk gestunt. Die paar youtubers die wat minder slimme dingen doen op een filmpje zorgen echt niet voor een verbod hoor. Daar zorgen de mensen de denken dat alles kan en mag (rellen, auto's in de fik steken, hulpverleners aanvallen en ga zo maar door) op o&n wel voor.

We zijn allemaal jong geweest en hebben allemaal met vuurwerk gestunt. Die paar youtubers die wat minder slimme dingen doen op een filmpje zorgen echt niet voor een verbod hoor. Daar zorgen de mensen de denken dat alles kan en mag (rellen, auto's in de fik steken, hulpverleners aanvallen en ga zo maar door) op o&n wel voor.

En door de mensen die denken dat alles verbieden de enige oplossing is

Ik denk dat de topicstarter een gevoelig maar heel terecht punt aanstipt. Even analyserend: Wij allen hier zijn sowieso al een andere slag dan de gemiddelde kijker van die kanalen. Wij zijn vuurwerkliefhebbers die veel en soms het hele jaar met vuurwerk bezig zijn. Grosso modo zijn we ook allemaal volwassen en wijs genoeg om af te kunnen wegen of een bepaalde manier van afsteken op zo’n moment kan - noem het maar risicoinschatting.

De gemiddelde kijker/abonnee van een dergelijk YouTube kanaal is dat vaak allemaal niet. Ja, ze zijn gek op vuurwerk maar er niet zo hobbymatig mee bezig. Ze zijn ook vaak niet volwassen. De gemiddelde kijkersleeftijd ligt schrikbarend laag, 12-14 jaar. Dat is niet de groep die bekend staat om het kunnen maken van een goeie inschatting van risico’s, verantwoordelijkheidsgevoel, etc. Het de leeftijdsgroep die over het algemeen ontdekt, experimenteert en stoer doen is daar een onderdeel van. Ze kijken op tegen ideaalbeelden en YouTubers en de kans dat zij gedrag kopiëren is daarmee ook heel erg groot.

Dus ja, wanneer zij dit doen - denk ook even aan die gekke TikTok Challenge van het stampen op vuurwerk - is er een heel grote kans op letsel en overlast. Op asociaal gedrag zelfs, al is dit wellicht helemaal niet de intentie. En daarmee zijn we exact aanbeland bij de punten waarop verboden worden gestoeld. Dus ja, dit draagt bij aan een verbod en ja dit moet worden ontmoedigd.

Heel simpel. Tegen stoeprand, en 3 keien omheen. klaar! Heb je geen keien, leen wat afgeschoten potjes van je buurman. heb je die ook niet, op een plank lijmen, lukt dat niet: haal geen kleine potjes, dan voorkom je het meest!

hoezo kan iemand daar niet op komen.. er zijn zo veel mogelijkheden!!!!

Veels te emotioneel om hier een rationele discussie mee aan te gaan sorry

Elk jaar weer verbaas ik mij over de hetze tegen vuurwerk en vuurwerkafstekers. Mijn grootste verbazing hierover is altijd na het 00 uur moment, dat altijd goed gaat en waarbij iedereen buiten staat te genieten, waar hebben we het over denk ik dan.

Jammer genoeg speelt die hetze tegen vuurwerkafstekers ook grotendeels binnen de vuurwerkcommunity, omdat een groot deel liefhebbers denkt het alleenrecht te hebben op vuurwerk en hoe dit te beleven.

Nee. Ik denk niet dat dit bijdraagt aan een verbod, ik vind het ook een hypocriete vraag als ik hier alle lijsten zie. Mensen die niet van vuurwerk houden dragen bij aan een verbod.

Ik snap de reacties, maar toch kan ik me niet voorstellen dat dit soort beelden helemaal niet bijdragen aan een verbod. Iedereen heeft wel eens geklooid met vuurwerk, maar om aan de ene kant nou te roepen dat je niet moet stunten en aan de andere kant een pijl over een openbare weg wegschiet terwijl er gewoon auto's rijden...

Als je ziet wat er allemaal voor idiote dingen voor bij ziet komen op youtube/tiktok/snapchat... het is echt van de zotte! Een brandende cake achter op je fiets binden en dan maar rondjes gaan fietsen. Ladycrackers IN een rijdende auto afsteken. En de omstanders maar lachen want het is leuk.

Ook de grotere youtubers die staan te knutselen met cat1, onverantwoord met cakes en pijlen omgaan het draagt zeker niet bij aan een positievere beeldvorming. Het kan 100 keer goed gaan maar die ene keer dat het fout gaat en iemand serieus gewond raakt. Dan staat meneer Faber weer te verkondigen dat het weer 1 groot drama is.

Misschien eens aanmelden bij HVLV ;). Die zijn al even bezig om dit de kop in te drukken, ondanks alle commentaar van stuurlui die aan wal staan.

Als je ziet wat er allemaal voor idiote dingen voor bij ziet komen op youtube/tiktok/snapchat... het is echt van de zotte! Een brandende cake achter op je fiets binden en dan maar rondjes gaan fietsen. Ladycrackers IN een rijdende auto afsteken. En de omstanders maar lachen want het is leuk.

Ook de grotere youtubers die staan te knutselen met cat1, onverantwoord met cakes en pijlen omgaan het draagt zeker niet bij aan een positievere beeldvorming. Het kan 100 keer goed gaan maar die ene keer dat het fout gaat en iemand serieus gewond raakt. Dan staat meneer Faber weer te verkondigen dat het weer 1 groot drama is.

Ook al zijn er geen gewonden dan nog staat mr Faber op 1 januari te blaren dat het een "Horror nacht" was, des noods prikt ie zelf z'n vinger in z'n oog.
Ze roepen dat er net zo veel gewonden zijn als voor de corona maar dat is helemaal niet gek.
Wij weten allemaal dat het verbod op "knal vuurwerk" niets aan die cijfers zou veranderen want de rotjes en de pruttelbandjes droegen al helemaal niet bij aan die cijfers en de singleshots zijn er eerder gevaarlijker door geworden.
Bizar dat importeurs het hardst riepen dat dit verboden moest worden om vervolgens met een maas in de wet de zakken vullen met het zelfde, iets wat aangepaste product.

Dat er na al die jaren niet gewoon een duidelijk besluit komt betekend niets meer en niets minder dat ze het volk steeds meer willen laten wennen dat in de toekomst consumenten vuurwerk verboden gaat worden.
Wat je dan vaak ziet is dat denken door "offers te brengen" het misschien nog te redden valt, maar alles wat je opgeeft krijg je nooit meer terug.
Als we Youtube filmpjes willen verbieden gaan we daar zelf aan bijdragen, dan gaan we het zelfde doen als de importeurs die het knal vuurwerk offerden terwijl we al weten dat dat niet het probleem is.
Niet dat ik het opneem voor de ééndagsvliegen die vuurwerk misbruiken maar omdat de linkse lobby leugenachtige, onbetrouwbare, drammende engnekken zijn.

tegenwoordig is dit steeds meer. iedereen gaat zijn eigen regels hanteren. want de regels die er zijn. zijn achterhaald/niet voor hun/wij zijn anders/wij weten het beter.

en bij veel YouTube kanalen kan je er weinig aan veranderen. importeurs maken vaak zelfs promotie via hun (Sven en koen) (enzo knol) want het levert geld op. zonde van de hobby. maar als de importeurs er niks tegen doen. stopt het al snel.

Ook al zijn er geen gewonden dan nog staat mr Faber op 1 januari te blaren dat het een "Horror nacht" was, des noods prikt ie zelf z'n vinger in z'n oog.
Ze roepen dat er net zo veel gewonden zijn als voor de corona maar dat is helemaal niet gek.
Wij weten allemaal dat het verbod op "knal vuurwerk" niets aan die cijfers zou veranderen want de rotjes en de pruttelbandjes droegen al helemaal niet bij aan die cijfers en de singleshots zijn er eerder gevaarlijker door geworden.
Bizar dat importeurs het hardst riepen dat dit verboden moest worden om vervolgens met een maas in de wet de zakken vullen met het zelfde, iets wat aangepaste product.

Dat er na al die jaren niet gewoon een duidelijk besluit komt betekend niets meer en niets minder dat ze het volk steeds meer willen laten wennen dat in de toekomst consumenten vuurwerk verboden gaat worden.
Wat je dan vaak ziet is dat denken door "offers te brengen" het misschien nog te redden valt, maar alles wat je opgeeft krijg je nooit meer terug.
Als we Youtube filmpjes willen verbieden gaan we daar zelf aan bijdragen, dan gaan we het zelfde doen als de importeurs die het knal vuurwerk offerden terwijl we al weten dat dat niet het probleem is.
Niet dat ik het opneem voor de ééndagsvliegen die vuurwerk misbruiken maar omdat de linkse lobby leugenachtige, onbetrouwbare, drammende engnekken zijn.

Het verbieden van filmpjes heeft ook geen zin ben ik volledig met je eens. Maar ik denk dat we in het geval van youtubers wel kunnen aangeven dat dit gedrag niet ok is en dat dit wordt nagedaan met allegevolgen vandien

Back
Bovenaan