Geërgerde Woerdenaren willen definitief vuurwerkverbod: ‘het was helemaal geen rustig

Guusje

VWC lid
Geërgerde Woerdenaren willen definitief vuurwerkverbod: ‘het was helemaal geen rustig

Geërgerde Woerdenaren willen definitief vuurwerkverbod: ‘het was helemaal geen rustige jaarwisseling’
Door Kirsten Bliekendaal 31 januari 2021

Wen maar alvast aan de sterretjes en knalerwten. Als het aan de werkgroep achter het Meldpunt vuurwerkoverlast ligt, wordt er nooit meer, door een consument, een vuurpijl de lucht in geschoten tijdens de jaarwisseling in Woerden. Ondanks de ‘rustige’ jaarwisseling kreegt het meldpunt bijna 200 klachten van boze Woerdenaren.

Een algeheel vuurwerkverbod op consumenten vuurwerk is de toekomst als het aan de werkgroep Woerden van de Partij voor de Dieren ligt. Hun speciaal ingestelde meldpunt-vuurwerkoverlast werd rondom de afgelopen jaarwisseling 182 gebeld met klachten over vuurwerk.

“De gemeente Woerden liet weten een rustige jaarwisseling achter de rug te hebben. Van een rustige jaarwisseling en de aanloop ernaartoe willen wij beslist niet spreken”, reageert Marie Claire Gerritsen van de werkgroep. Een groot deel van de 182 meldingen kwam van bewoners van de wijk Molenvliet. “Bij de melders was onbegrip en ergernis over het feit dat er ondanks het verbod toch vuurwerk werd afgestoken, vaak al ruim voor oud en nieuw.” Daarbij ging het niet om simpele knallen. Volgens de werkgroep gingen de klachten zeer vaak over vuurwerkbommen. “Het vuurwerk hield mensen uit de slaap, maakte huisdieren ernstig van streek en verstoorde in het wild levende dieren.”

Verbod
De werkgroep roept de gemeente Woerden naar aanleiding van de klachten op tot een definitief algeheel vuurwerkverbod. “Daarnaast moeten gemeente en handhaving meer samenwerken en inspelen op de actualiteit. samengewerkt en ingespeeld wordt op de actualiteit en de probleemgebieden rondom illegaal vuurwerk. Een specifiek meldpunt vanuit de gemeente voor vuurwerkoverlast is een goed hulpmiddel hierbij.” De gemeente Woerden heeft nog niet gereageerd op hun oproep.

https://indebuurt.nl/woerden/oud-en-nieuw/geergerde-woerdenaren-willen-definitief-vuurwerkverbod-het-was-helemaal-geen-rustige-jaarwisseling~107582/

Nooit meer een vuurpijl in Woerden? is daar een nieuw verbod voor nodig?

De klachten gaan over illegale knallen in de maanden voor oud en nieuw en wat stelt de PvdD voor? juist een verbod op siervuurwerk met oudejaarsnacht..

En aan zo'n slecht stuk erger ik mij dan weer. Geen vuurpijlen meer? Die mogen al niet meer. Ze zeggen zelf al dat de meeste overlast voor de 31ste is en dat het alleen maar zware knallen zijn. Wat willen ze met een verbod bereiken?

Dus het gaat om 182 klachten (geen incidenten) rondom de afgelopen jaarwisseling.
Welk tijdsbestek is dit dan, 1 week, 2 weken, of langer?
En dat denken ze op te lossen door een vuurwerkverbod in te stellen op 31-12-2021 van 18:00 t/m 02:00!
Beetje kort door de (Woerdenaarse) bocht lijkt mij.

Euh, het was die dagen al verboden, pijlen waren al verboden, al die zware knallen waren altijd al verboden en illegaal, en dat willen ze oplossen door legaal siervuurwerk ook nog te verbieden. De logica is zoek.

Dus het gaat om 182 klachten (geen incidenten) rondom de afgelopen jaarwisseling.
Welk tijdsbestek is dit dan, 1 week, 2 weken, of langer?
En dat denken ze op te lossen door een vuurwerkverbod in te stellen op 31-12-2021 van 18:00 t/m 02:00!
Beetje kort door de (Woerdenaarse) bocht lijkt mij.

De PvdD wil gewoon van al het vuurwerk af, zielig voor de dieren en milieu enzo.
Er is geen bocht, men heeft maar 1 doel en wil daar op af, argumenten zijn bijzaak.
Zowel in de gemeenten waar het rustiger is geweest of juist meer schade was: hun standpunt stond al vast, dus gebruiken en verdraaien ze omstandigheden naar eigen smaak.
Heeft ook geen enkele zin deze lui met argumenten te overtuigen.
Zoals blijkt uit die opmerking over vuurpijlen, ze weten niet eens waarover ze praten.
Daarom werkt mijn inziens de aanpak van HVLV (tegenstanders overtuigen met argumenten) niet, hoe sympathiek ook.
Het is vooral noodzaak de grote groep Nederlands die relatief neutraal zijn wel goed te informeren zodat er een democratische meerderheid pro vuurwerk blijft.

Daarom werkt mijn inziens de aanpak van HVLV (tegenstanders overtuigen met argumenten) niet, hoe sympathiek ook.
Het is vooral noodzaak de grote groep Nederlands die relatief neutraal zijn wel goed te informeren zodat er een democratische meerderheid pro vuurwerk blijft.

Volgens mij heb je dan nog niet helemaal door waar HVLV mee bezig is en wat hun doel is. Ze steken echt niet in op de vastgeroeste tegenstanders. Ze willen juist de grote groep Nederlanders bereiken! En daar zijn ze goed mee bezig, ze stomen aardig vooruit moet ik zeggen!

Volgens mij heb je dan nog niet helemaal door waar HVLV mee bezig is en wat hun doel is. Ze steken echt niet in op de vastgeroeste tegenstanders. Ze willen juist de grote groep Nederlanders bereiken! En daar zijn ze goed mee bezig, ze stomen aardig vooruit moet ik zeggen!

Nou dat is 1 ding wat zeker is betreft HVLV. Ze bereiken een hoop en krijgen ook een hoop steun. Ze stomen zeker aardig op weg de goede kant op.

Ach, de domheid ook. Wat zeggen ze nu eigenlijk?
Afgelopen jaarwisseling was het onrustig ondanks een vuurwerkverbod en daarom willen we nu een vuurwerkverbod. Dan ben je niets aan het oplossen, dan ben je aan het drammen.

Het was een onrustige jaarwisseling door een vuurwerkverbod,.

En nu willen ze een vuurwerkverbod omdat er zoveel vuurwerk werd afgestoken tijdens een vuurwerkverbod? :bonk: :confused:

Back
Bovenaan