Geen vuuwerkverbod, wel kijken naar alternatieven.

ylke

VWC lid
Sommige mensen verheugen zich erop terwijl anderen niet kunnen wachten tot het weer voorbij is: het traditioneel vuurwerk afsteken met oud-en-nieuw. D66 Alphen aan den Rijn pleit niet voor een vuurwerkverbod maar wel voor het actief door de gemeente aanbieden van alternatieven.

In de samenleving zijn steeds meer geluiden te horen over de maatschappelijke kosten van het particulier afsteken van vuurwerk. Zo leidt het tot veel gewonden, angst bij mens en dier, schade en (milieu)vervuiling. Naar aanleiding hiervan wordt steeds vaker gesproken over een vuurwerkverbod in combinatie met het aanbieden van een vuurwerkshow door de gemeente. D66 erkent de problemen die gepaard gaan met vuurwerk maar snapt ook dat veel mensen het eenmaal per jaar afsteken van vuurwerk ontzettend leuk vinden en het deel is van onze Nederlandse traditie.

D66 Alphen vindt het daarom te vroeg voor een vuurwerkverbod maar wil wel mensen een veilig en schoon alternatief aanbieden. Zij roept de gemeente dan ook op om een vuurwerkshow niet alleen als kostenpost te zien maar juist als (commerciële) kans. Organiseer samen met ondernemers een groot feest met vuurwerk en horeca en biedt zo de inwoners een mooi alternatief voor het zelf afsteken van vuurwerk en zorg tegelijkertijd voor een kans voor de Alphense ondernemers. De gemeente speelt op dit gebied niet voldoende in op de maatschappelijke trends en dreigt zo achter de muziek aan te lopen.

Bron

Ze halen alles door elkaar,ja het is een Nederlandse traditie,het gene waar de mensen last van hebben heeft niks met de traditie te maken,het te vroeg afsteken en te harden klappen.
Het milieu verhaal is de grootste klets want je krijgt alleen maar meer vervuiling, de mensen die daar naar komen kijken geven zelf toch al niks uit aan vuurwerk dus de hele show is extra vervuiling en kosten, heb ik het nog niet over het gevaar met al die mensen bij elkaar en de mongolen die er rond lopen te gooien met het zware spul.

Als ze dan wat willen doen steek dan dat geld in extra mensen die de rotte appels oppakken die het voor een ander verpesten.

tja ieder jaar weer de zelfde verhalen en ieder jaar weer de zelfde reacties/gedachtes .
kans om een poot aan de grond te krijgen om het tij te keren lukt ons toch niet .
laatst had ik een collega die vertelde die met veel plezier met een cobra zes een prullenbak had op geblazen .
ik probeerde hem toch uit te leggen wat de uiteindelijke gevolgen waren .
maar helaas je verhaal word niet serieus genomen en blijft in het haha wat grappig .
erg jammer maar goed zo lang het nog kan vier ik nog gewoon feest .

ook al is het misschien moeilijk om het voor ons zelf een beetje los te laten, maar he zijn er dan geen andere dingen waar we ons druk over kunnen maken ?

Langzaam aan worden de bedoelingen zichtbaar van wat men in de toekomst wil met de dag der dagen. Ze schaffen hem het liefst af. Door de strot duwen van iets wat wij niet willen.:rolleyes:

tja ieder jaar weer de zelfde verhalen en ieder jaar weer de zelfde reacties/gedachtes .
kans om een poot aan de grond te krijgen om het tij te keren lukt ons toch niet .
laatst had ik een collega die vertelde die met veel plezier met een cobra zes een prullenbak had op geblazen .
ik probeerde hem toch uit te leggen wat de uiteindelijke gevolgen waren .
maar helaas je verhaal word niet serieus genomen en blijft in het haha wat grappig .
erg jammer maar goed zo lang het nog kan vier ik nog gewoon feest .

ook al is het misschien moeilijk om het voor ons zelf een beetje los te laten, maar he zijn er dan geen andere dingen waar we ons druk over kunnen maken ?

Het ergste van alles is dat, bij een vuurwerk verbod, hij zijn Cobra kan blijven kopen op elke hoek van de straat. En wij geen legaal vuurwerk meer kunnen krijgen. Zo worden de verkeerde mensen gestraft.

Wanneer er een totaalverbod zal komen krijg je een algehele burgerlijke ongehoorzaamheid. Dan ben ik toch een van de mensen die de opgelegde regeltjes zal negeren en gewoon zal stoken. Zeg nu zelf, heb jij ooit een contract met de regering getekend waarin je hun het mandaat gaf over jou te beslissen?

Een door de gemeenten georganiseerde vuurwerkshow is absoluut niet hetzelfde als zelf afsteken.
Als het ooit komt tot een totaalverbod en slechts georganiseerde vuurwerkshows, denk ik dat het gros van de liefhebbers thuis zal blijven.

Wij zijn trouwens een handelsland en houden van geld genereren. Ik geloof daarom ook niet dat het zal komen tot een totaalverbod. Veel dealers zouden enorme schade leiden en de staat zou voor je het weet talloze schadeclaims aan de broek krijgen.

Aan de andere kant zie ik de politiek er wel weer voor in om die claims maar gewoon te slikken en van belastinggeld uit te betalen.

Trouwens... het zijn vooral hondenbezitters die klagen (m.u.v. een beperkt groepje :P) en alleenstaanden.

1.) Hondenoverlast is er 99% het gehele jaar door. Ze laten honden gewoon in parken scheiten waar kleine kinderen graag op een mooie dag zouden willen spelen.
Zag hier nog zo'n figuur in de winter langskomen; liet zijn hond een dikke drol draaien en schepte daar vervolgens met zijn voet een flinke schep sneeuw bovenop, bah. En maar klagen over vuurwerk.
2.) Alleenstaanden hebben niks te doen dan op anderen afgeven en zeiken.

Trouwens... het zijn vooral hondenbezitters die klagen.
Hondenoverlast is er 99% het gehele jaar door. Ze laten honden gewoon in parken scheiten waar kleine kinderen graag op een mooie dag zouden willen spelen.
Zag hier nog zo'n figuur in de winter langskomen; liet zijn hond een dikke drol draaien en schepte daar vervolgens met zijn voet een flinke schep sneeuw bovenop, bah. En maar klagen over vuurwerk.

Ik zeg: een verbod op honden. :idea:

Wat ik mij dan vaak afvraag, nu is de koning in China om ook de handelsbetrekkingen aan te trekken.

Als Nederland dus geen vuurwerk meer toelaat dan zou het kunnen zijn dat China zou kunnen zeggen.

Minder inkomsten van Nederland zetten we ook een stap terug, minder export dan minder import.

Dat ze nou nog steeds niet snappen of willen snappen dat het niet gaat om het gooien van een rotje maar gaat om een totaal beleving van oud en nieuw.het in en uit lopen van huis met vrienden en familie onderbroken door het afsteken van vuurwerk ect bolletje met suiker etc.dat kan je nooit vervangen door een vuurwerkshow bijeen gepakt als schapen in de wei .

Ik zeg: een verbod op honden. :idea:

Hahahaah ben ik niet helemaal mee eens :) Ik heb een hond en die heb ik getraind dat hij niet bang hoeft te zijn voor de knallen. Mijn hond slaap er heerlijk doorheen of kijkt even op uit zijn mand.

We zijn een handelsland wat gek is op geld verdienen en vanuit dat oogpunt verwacht ik niet dat er een volledig verbod komt.....

21% van 65 miljoen vuurwerk omzet is BTW.
Alle transporten leveren accijns op.
Import van vuurwerk levert invoerrechten op.
Werkgelegenheid.
Etc, etc.

Al met al levert de vuurwerkhandel de regering minimaal 15 miljoen op en 95% van alle schade wordt niet door gemeentes vergoed maar de verzekeringsmaatschappijen.

Als gemeentes dit gaan organiseren moeten er in 400 stad/ dorpskernen shows geschoten worden op kosten van de gemeenten. Kosten minimaal 400 x 5000 = 2 miljoen. Dan hebben we het nog geeneens over de hoeveelheid pyrotechnicus die hiervoor nodig zijn.....

Back
Bovenaan