Geen vuurwerk, wel interessant. De media zélf besproken.

Geen vuurwerk, wel interessant. De media zélf besproken.

Peter Vasterman was niet verrast dat er vrijdagavond rellen uitbraken in Haren. Dat zei de mediasocioloog aan de Universiteit van Amsterdam zaterdag tegen het ANP.

'Zolang een bericht over een Facebook-feest alleen op internet en de sociale media rondzweeft, is er doorgaans niet zoveel aan de hand', aldus Vasterman. 'Traditionele media maken een onderwerp pas echt belangrijk.'

Het feestje in Haren bleef volgens Vasterman lang buiten de media. 'Pas vanaf woensdag is het echt opgepakt. En er is toen ook ongelooflijk veel werk van gemaakt en eindeloos over bericht. Je moet niet verbaasd zijn over het escalerende effect dat daar vanuit kan gaan.'

Vasterman verwijst naar de rellen in Londen in 2011. 'Veel daders gaven toen later aan 'geïnspireerd' te zijn door de berichtgeving in de media en de beelden die ze zagen. Dat gaf ze een extra duwtje.'

'Het gaat er niet om of media ergens wel of niet over berichten', zegt de mediasocioloog verder. 'Het gaat er vooral om in welke mate je dat doet. Het is een kwestie van proporties. Media doen vaak net of ze geen rol spelen en ze zijn niet zo sterk in reflecteren. Maar media spelen natuurlijk wel een grote rol, dat hebben we ook bij de verkiezingen gezien.'

bron

Eindelijk een expert die zegt wat wij al jaren roepen over de berichtgeving in de media omtrent vuurwerk!

Inderdaad. Deze zelfde manier van handelen van de media en berichten opblazen geldt ook voor vuurwerk. Als de media er geen of nauwelijks aandacht aan besteedt is er veel minder angst en anti-vuurwerk geprevel onder burgers en gemeentes.
De media stookten "project X" in Haren alleen maar op, waardoor er juist veel meer man heenging.
Over vuurwerk stookt de media ook de boel op en zetten ze vuurwerk het liefst weg als nucleaire explosieven, en dan met name buitenlands vuurwerk.

De media moeten zich achter de oren krabben, dit geldt voor zowel voor het slagveld in Haren als voor vuurwerk, en zullen er nog zat andere onderwerpen zijn waar media-aandacht alleen maar zorgt voor worstscenario's..

Sterker nog. De media zorgen voor alle negatieve berichtgeving over vuurwerk. Hoe dichter Oud en Nieuw nadert hoe vaker vuurwerk in negatief daglicht wordt gezet.

Ze zouden de persvrijheid van mij wel een stukje mogen inperken. Nieuws mag er van mij zijn als het op feiten berust en niet overdreven word. Hypen voor kijkers(lees inkomsten)etc. dus precies wat er gebeurd is met het Haren-item. Dat mogen ze van mij verbieden.
Ik kijk meestal voor het werk naar het nieuws. Je zou voor de gein eens om 6:30 's ochtends het NOS journaal moeten kijken en daarna om 6:45 het RTL nieuws.
Sowieso krijg je dan verschillende items dat is logisch.
RTL googled wat langer door op nieuwsitems met dezelfde onderwerpen als het nieuws dat eerder die week met een andere "ernstigheidgraad" vertelt werd. Zo krijg je dus af en toe 3 aardbevingen per week, 4 vulkaan uitbarstingen en 6 vliegtuigongelukken per maand.
De andere nieuwsbulletins nemen het daarna over want die kunnen natuurlijk niet achter de "feiten" aanlopen. Ook zie je dat het RTL nieuws veel Amerikaanser vertelt. Dus sensatie gerichter. Dat mag er van mij uit.
Er zou veel leed voorkomen kunnen worden als de media zich af en toe wat in zou houden i.p.v. altijd maar het hypen op bepaalde onderwerpen voor de centen.

Weten we nog, het zwartmaken van de SP en PVV voor de verkiezingen, en daarna het aansturen op VVD vs PvdA? Dat is net zoiets. Zonder die berichtgeving was de uitslag totaal anders geweest. Media hebben een ontzettend grote invloed op het volk, en ik verdenk de grote media er ook enorm van expres een bepaald type berichtgeving te hanteren, wat samen is afgesproken, zodat de mening van het volk precies zo verbogen kan worden naar hoe het de "bedoeling" is. Ik denk dat dat ook samenhangt met het gebruik van zogenoemde "onzin", waar we hier zoveel last van hebben. Als je wil dat mensen een mening aannemen die ze normaal niet zouden aannemen, is onzin erg handig. Je kunt er mensen heel erg bang mee maken, en bange mensen zijn makkelijk een mening in te manipuleren, omdat ze in eerste instatie bang zijn voor datgene wat "in ieder geval nìet" moet gebeuren, en niet zozeer bezig zijn met wat er dan wel moet gebeuren, en wat er allemaal wel goede ideeën zijn. Deze complottheorie is niet gebaseerd op bewijzen, maar wel op vele aanleidingen. Daarom krijgen media van mij het nadeel van de twijfel.

Weten we nog, het zwartmaken van de SP en PVV voor de verkiezingen, en daarna het aansturen op VVD vs PvdA? Dat is net zoiets. Zonder die berichtgeving was de uitslag totaal anders geweest. Media hebben een ontzettend grote invloed op het volk, en ik verdenk de grote media er ook enorm van expres een bepaald type berichtgeving te hanteren, wat samen is afgesproken, zodat de mening van het volk precies zo verbogen kan worden naar hoe het de "bedoeling" is. Ik denk dat dat ook samenhangt met het gebruik van zogenoemde "onzin", waar we hier zoveel last van hebben. Als je wil dat mensen een mening aannemen die ze normaal niet zouden aannemen, is onzin erg handig. Je kunt er mensen heel erg bang mee maken, en bange mensen zijn makkelijk een mening in te manipuleren, omdat ze in eerste instatie bang zijn voor datgene wat "in ieder geval nìet" moet gebeuren, en niet zozeer bezig zijn met wat er dan wel moet gebeuren, en wat er allemaal wel goede ideeën zijn. Deze complottheorie is niet gebaseerd op bewijzen, maar wel op vele aanleidingen. Daarom krijgen media van mij het nadeel van de twijfel.

Nou ik verwacht niet dat de media expres proberen meningen te beïnvloeden.Die bepaalde berichtgeving wordt gebruikt, omdat de gemiddelde lezer daar behoefte aan blijkt te hebben. Dus dat sensatiezucht waar genius het al over had. Wel leuk dat de media het nu proberen af te schuiven op de gemeente en politie:p Al is het wel goed om dat inderdaad te onderzoeken, zouden ze ook even bij zichzelf moeten kijken.

Back
Bovenaan