Geen vuurwerk te koop op oudejaarsdag.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
ARNHEM - Op oudjaarsdag mag dit jaar geen vuurwerk verkocht worden. Die dag valt namelijk op een zondag. Om ongelijke concurrentie te voorkomen, moeten alle verkooppunten sluiten. Wel mag de verkoop een dag eerder starten, vanaf 28 december drie dagen lang.

Het verbod geldt voor heel Nederland. De provincie Gelderland kondigt nu al extra controles aan voor oudejaarsdag.

Certificaten
Het is niet de enige controle die de provincie Gelderland gaat uitvoeren. De 241 Gelderse opslagpunten kunnen vanaf 1 oktober regelmatig bezoek krijgen van de omgevingsdiensten, politie en brandweer. De zeven leveranciers in Gelderland hebben een opslagruimte van tien ton. De overige loodsen mogen maximaal tien ton vuurwerk opslaan. ,,We controleren de eigenaren onder meer op hun certificaten die ze nodig hebben voor de brandveiligheid en de sprinklerinstallatie’’, zegt vuurwerkcoördinator Ludwig Caïro van de provincie Gelderland.

De meeste opslagplaatsen zullen pas gevuld worden als oudejaarsavond nadert. Dan zullen niet alleen de grote loodsen, maar ook de bufferopslagplaatsen en verkooppunten gecontroleerd worden.

De vuurwerkbranche informeert klanten door radiospotjes over de afwijkende verkoopdagen. Ook op de websites van bedrijven en in de folders komt duidelijk te staan dat zaterdag de laatste dag is om vuurwerk te kopen. ,,Je hebt mensen die standaard op het laatste moment kopen, en nu teleurgesteld zouden worden. Dat willen we voorkomen’’, zegt voorzitter Leo Groeneveld van branchevereniging Pyrotechniek Nederland. ,,Ook tuincentra die wel op zondag open zijn, mogen dan geen vuurwerk meegeven.’’

Voor de verkooppunten maakt het niet veel uit dat de verkoop een dag eerder begint en ophoudt, zegt Achterhoeker Groeneveld. Het kan wel zijn dat de klanten, nu ze hun vuurwerk eerder in huis hebben, dat ook eerder afsteken. Niet iedereen houdt zich aan de regel dat vuurwerk alleen tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur afgestoken mag worden. ,,Maar dat zijn er niet veel. Degenen die siervuurwerk hebben gekocht, wachten daar echt wel mee tot twaalf uur.’’

Buitenland
Vuurwerk in het buitenland kopen heeft geen zin. In Duitsland gelden dezelfde regels als in Nederland. Vuurwerk mag alleen de laatste drie dagen van het jaar verkocht worden, behalve als 31 december op een zondag valt. In België is het hele jaar door, dus ook op 31 december, vuurwerk te koop. Maar dat baat niet: vuurwerk mag alleen op de Nederlandse verkoopdagen worden ingevoerd.

https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/geen-vuurwerk-te-koop-op-oudejaarsdag~a545877b/

Het voordeel is dan wel dat ik eindelijk een keer het happy hour mee kan maken. Dat komt er normaal nooit van omdat ik dan al druk bezig ben met stoken

Even een citaat: "Maar dat baat niet: vuurwerk mag alleen op de Nederlandse verkoopdagen worden ingevoerd."

dus voor de mensen die naar Belgie of Duitsland willen gaan wat inkopen doen, het mag dus wel zoals ik al vermoedde.

Voor mij totaal niet relevant, echter kan ik mij voorstellen dat de gemiddelde consument hierdoor mis zal grijpen.

Volgende keer oud en nieuw op zondag is pas weer in 2023. 6 Jaar de tijd om deze achterhaalde wetgeving aan te passen

Wij gaan al jaren een van de laatse 3 dagen naar Baarle Nassau om even de sfeer te proeven en natuurlijk nemen we iets mee, het komt vaak voor dat er controles zijn van de politie ook al zijn het verkoopdagen in Nederland. Er zullen dit jaar dus veel Nederlanders op de 31e naar Bels gaan, waaronder ikzelf waarschijnlijk.

Back
Bovenaan