Geen vuurwerk in eindejaarsperiode

Torrr

VWC lid
EDEGEM - Omdat het eindejaarsvuurwerk de voorbije jaren iets te vaak voor problemen zorgde in Edegem, is het vanaf dit jaar voor particulieren verboden om vuurwerk in de lucht te schieten. Ook vuurtjes maken, lampionnen met vuur oplaten of voetzoekers afsteken is niet langer toegestaan. Enkel als je een professionele vuurwerkfirma inhuurt, mag je het vuurwerk laten knetteren. En ook dat enkel mits toestemming van het college van burgemeester en schepenen.

Bron

Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 zijn er veel machtswissels gebeurd in de lokale politiek, waaronder ook Edegem.

Veel colleges van burgemeester en schepenen konden maar eens aantreden op 31 december 2012 of 1 januari 2013, hierdoor hebben velen maar eens dit jaar de "wetgeving" aangepast.

Zo slecht hebben wij Nederlanders het dus niet, hier probeert 1 partij er een verbod op te krijgen wat amper gaat lukken. Daar word het dus meteen verboden na wat problemen.

Wij mogen dus niet eens klagen als ik dit topic zo lees

Ja, vorig jaar ook al stukken zitten lezen dat mensen uit horeca branche voor een verbod zijn. Kunnen ze lekker extra verdienen aan het verkopen van alcohol. Je moet er niet gek van op kijken dat er allerlei lobbyclubs zitten te etteren achter de schermen om de eigen branche te stimuleren.

Toch slaat dit langzaam maar zeker over naar Nederland ben ik bang :(

Langzaam en stapje voor stapje, als we als voorstanders moe worden van het strijden pas dan krijgen we de doodsteek.hun tactiek is een constante stroom van plaagstoten door middel van een marionet als arno b krijgen ze dan nagenoeg geen weerstand meer dan voeren ze het in.

Wat veel kranten wel vergeten te schrijven dat is dat in de gemeenten waar het verboden is, het afsteken van vuurwerk evenwel gedogen wordt.

Het is maar wanneer het uit de hand loopt dat de politie zal in grijpen. Het louter afsteken van vuurwerk zal niet zo snel iemand boetes bezorgen. Ze willen eigenlijk een stok achter de deur hebben.

België heeft geen vuurwerkcultuur zoals jullie Nederlanders, mocht vuurwerk vandaag uitgevonden worden dan zou het al lang verboden zijn geweest in België.

Wat veel kranten wel vergeten te schrijven dat is dat in de gemeenten waar het verboden is, het afsteken van vuurwerk evenwel gedogen wordt.

Het is maar wanneer het uit de hand loopt dat de politie zal in grijpen. Het louter afsteken van vuurwerk zal niet zo snel iemand boetes bezorgen. Ze willen eigenlijk een stok achter de deur hebben.

België heeft geen vuurwerkcultuur zoals jullie Nederlanders, mocht vuurwerk vandaag uitgevonden worden dan zou het al lang verboden zijn geweest in België.

Dat er in België bijna geen vuurwerkcultuur is komt waarschijnlijk doordat het daar het hele jaar wordt verkocht. Verder wordt daar in de media minder ophef over gemaakt en minder "geheimzinnig" over gedaan. De Belgische media meldt meestal feiten en voorlichting over vuurwerk, dan mensen "bang te maken" doormiddel van onjuistheden en overdrijvingen.
België is vooral in het verleden altijd al makkelijker geweest met de verkoop van vuurwerk en het afsteken doormiddel van een vergunning aanvraag het hele jaar door (alleen mag er dan weer minder pyrotechnische SAS worden gekocht dan in Nederland).
Ook wordt er in België veel minder moeilijk gedaan over het bezit van consumentenvuurwerk; in Nederland mag je buiten 29 december t/m 1 januari geen (consumenten/feest)vuurwerk bezitten en wordt je als een crimineel gezien, in België mag je het hele jaar door vuurwerk bezitten.

Hoe meer er "geheimzinnig" en verbiedend wordt gewezen naar vuurwerk, hoe interessanter de "verboden vrucht" wordt. Dat is mede de reden waarom vooral Nederlanders (maar ook Duitsers) het met flash gevulde knalvuurwerk uit België kopen. Vooral in Nederland mag er niks inzitten, slechts 2,5 gram buskruit, wat te vergelijken is met ongeveer 0,1 gram flashkruit (indien goede kwaliteit buskruit en opsluiting, maar dat is er bij ons bijna niet).
In België mogen tot 4 juli 2017 knallers 2 gram hoogwaardig flash bevatten (250 gram per mat), en na 2017 nog altijd 0,5 gram hoogwaardig flashkruit (25 gram per mat) en 6 gram buskruit (100 gram per mat).

Daarbij komt nu ook dat er in België de CE-eisen voor categorie 1 en 2 worden gevolgd (behalve voor knallers, die zijn vanaf 2017). In Nederland worden alleen de cakes en de romeinse kaarsen volgens de maximumeisen voor categorie 2 toegelaten, de rest zit hier onder omdat onze overheid te betuttelend is op dat gebied. Hierdoor neemt het vuurwerktoerisme naar België (maar ook naar Duitsland, die hanteren dezelfde eisen, alleen zonder flashknallers) zeker tot 2017 nog verder toe.

Het is hetzelfde als het cannabisbeleid bij ons, slechts een minderheid van de samenleving blowt en er zijn er maar weinig die er naar omkijken.

Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat de overheid hier in nederland ook fors verdiend op de verkoop van vuurwerk. daarom denk ik niet dat het zo 1,2,3 zal worden verboden.

Dat geld maakt ze niet uit gaat maar om een paar miljoen. Die douwen ze wel door onze strot met belasting verhogingen op je inkomen zorg. Tabak benzine e.d.

Bij ons leeft de traditie wel meer dan bij de Belgen,dus verbieden moeten ze vooral doen leg ik me in ieder geval niet bij neer.Als ik 1 ding zat ben is het wel dat betuttelende gedrag van die linkse partijen.:bonk:

Bij ons leeft de traditie wel meer dan bij de Belgen,dus verbieden moeten ze vooral doen leg ik me in ieder geval niet bij neer.Als ik 1 ding zat ben is het wel dat betuttelende gedrag van die linkse partijen.:bonk:

Onzin. Zowel links als rechts betuttelen. Net zoals het zelf uitkomt.
Allebei bagger dus! :wink:

Daar zou ik me maar niet te druk om maken. Opstelten en de Tweede Kamer hebben meerdere keren gediscussieerd en blijven bij hun standpunt: vuurwerk wordt niet verboden.

hmm raar als je dan hoort dat er binnenkort op mn stage een hedkandi feest is ,waar ze binnen "Vuurwerk gaan schieten. Zal niet veel voorstellen maar haastnog de horeca afdeling was het er heel erg mee eens, het hoofd zei zelfs "Dan gaan de mensen in iedergeval niet weg om naar het vuurwerk te kijken, maar blijven ze binnen en kopen ze bij ons de champagne." Dus er zijn ook een boel bedrijven die er het heel fijn vinden. En als jullie het leuk vinden om te lezen wil ik ook wel bij wat cafetaria langs gaan en vragen wat zei ervan vinden.

En wat zou je willen doen dan als er een verbod komt, de Nederlandse cultuur kennende blazen ze altijd hoog van toren maar als het echt moet dan laten ze het gelaten gebeuren ( ik doel trouwens niet op jou maar op mijn ervaring in de praktijk )

Dat geld maakt ze niet uit gaat maar om een paar miljoen. Die douwen ze wel door onze strot met belasting verhogingen op je inkomen zorg. Tabak benzine e.d.

Inderdaad, het zijn maar een paar miljoenen en die zijn zeker niet de reden om het niet af te schaffen.

Back
Bovenaan