Geen spektakelvuurwerk meer voor Nederland (!)

Ruben

VWC lid
Vanaf morgen is het voor de meeste Nederlanders niet meer mogelijk om zwaar vuurwerk in België te kopen. Uitzondering zijn professionele importeurs met een opslagvergunning.

Tot nu toe was het voor iedereen die in het bezit is van een nummer van de Kamer van Koophandel mogelijk om in België vuurwerk te kopen dat in Nederland illegaal is.

Elk jaar komt er zo duizend ton illegaal vuurwerk Nederland binnen. Dit jaar nam de Inlichtingen en Opsporingsdienst ruim driehonderd ton in beslag.

Gezichtshoogte
Ook consumentenvuurwerk dat legaal kan worden verkregen is niet altijd veilig. Dertig procent voldoet niet aan de eisen. Zo valt het snel om of ontbrandt het op gezichtshoogte, terwijl dat pas op dertig meter afstand zou moeten zijn.

Er wordt gewerkt aan een keurmerk voor consumentenvuurwerk

China
Eerder deze week liet het ministerie van VROM weten dat veel illegaal vuurwerk door officiële groothandelaren naar ons land wordt gehaald. Ze kopen het vuurwerk in China en brengen het samen met legale spullen via oude NAVO-bunkers in Duitsland naar Nederland.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/12/18/181208_vuurwerk.html

Nogal boeiend hoef dat spulk zoiezo niet en de echte handelaren krijgen dat spul toch wel :p met of zonder vegunning.

Nogal boeiend hoef dat spulk zoiezo niet en de echte handelaren krijgen dat spul toch wel :p met of zonder vegunning.

Helemaal gelijk in Gerwin.
Alpeco stelt de laatst jaren niks meer voor.
Populaire artikelen zijn constant uitverkocht. (En worden jaren later illegaal aan handelaren verkocht...)
Personeel is niet vriendelijk.
Enz.
enz.

Zag trouwens dit ?

Voor de Belgiese markt ? zoja dan zou dat dus ook kunnen betekenen dat het consumenten spul uit belgie goed wordt bevonden voor de Nederlandse markt ? of denk ik nu zo vreemd ?

Zag trouwens dit ?

Voor de Belgiese markt ? zoja dan zou dat dus ook kunnen betekenen dat het consumenten spul uit belgie goed wordt bevonden voor de Nederlandse markt ? of denk ik nu zo vreemd ?

Ik hoop het :)

Dat ze nu eindelijk eens één gelijke vuurwerkmarkt gaan maken in Europa.
Telkens het vechten tegen het kleine illegale vuurwerk en de jacht op de particulieren met een karton 19shots potjes. De producten moeten toch ook goedkoper kunnen met een grotere (gelijke) markt.

Europa is een leuk idee maar probleem is dat landen teveel mogelijkheden krijgen om aan hun eigen beleid vast te houden.

Ik als belgie ganger ben helemaal niet blij met dit nieuws:angry:
Natuurlijk is alpeco niet meer wat het geweest is maar het 1.4G spektakel vuurwerk was toch altijd iets leuker dan het nederlandese vuurwerk vooral wat betreft prijs verhoudingen.
Nu dit dus voorbij is moet de nederlandse vuurwerk handel niet denken dat ik die dure 500 grams potten hier ga halen.
Dan maar feestvuurwerk en doorlonten of een reisje naar polen.

Dat keurmerk waar over gesproken wordt zal toch zeker het CE keurmerk zijn? Geldend voor NL cons. vuurwerk, waarvan dus eenderde van slechte kwaliteit blijkt te zijn, maar ook toegepast op het vuurwerk in heel Europa vanaf 2010

Lijkt me wel raar, is toch een inkomsten bron voor belgie? Waarom zou belgie dat dan verbieden. Zeker omdat het in nederland wordt afgestoken. Misschien gewoon bang makerij , om de mensen af te schrikken om naar alpeco te gaan.

hahahahahaha. Achja ons softdrugs beleid is er ook om er op toe te zien dat het niet verkeerd gaat. Geen chemische troep etc.

Dus laat belgie maar een vuurwerk beleid gaan volgen:)

hahahahahaha. Achja ons softdrugs beleid is er ook om er op toe te zien dat het niet verkeerd gaat. Geen chemische troep etc.

Dus laat belgie maar een vuurwerk beleid gaan volgen:)

Theoretisch kan alles, maar uitvoeren is iets anders. En daar is het NL drugsbeleid een mooi voorbeeld van dat regelgeving soms hypocriet kan zijn.

Nu gaan ze in Belgie illegale producten in de winkels bevoorraden en legaal verkopen, zoalng ze maar niet te veel in huis hebben. Net als de coffeeshops hier.

Toch vind ik het wel jammer waarom het opeens niet meer mag. Ik haal zelf nooit profblokken omdat ik voor 1 pot 100+euro teveel vind.

Vroege 1 april grap, of een groene reporter?
Mis namelijk onderbouwende info en kan nergens anders er wat over vinden.

Kan iedereen nog even wachten met het bedenken van allerlij geruchten en doem scenarios?

áls er al iets gebeurd. Dan moet men bij Alpeco bijvoorbeeld de vergunningen per direct intrekken. En daar is in juridische zin volgens de belgische wetgeving nog steeds geen sprake van. Daarvoor zal de wet voor moeten worden aangepast. Of er zou aanleiding voor moeten zijn dat Alpeco volgens haar vegunningen grof in overtreding is met bijvoorbeeld verkoop van zwaar spektakelvuurwerk zoals 1.3G goederen zoals shells.

Daar is tot op heden geen spraken van! Laten we dus nog even geduldig afwachten op nadere berichtgevingen!

Paniekzaaierij is het naar mijn mening. Hoe kunnen ze hier in NL nu iets aan een Belg verbieden die in eigen land volgens de wet legaal opereerd. Gaa t de NL overheid de belgische bedrijven compenseren ofzo? ow wat is Europa toch een geweldig land met te veel tegenstellingen en conflicten binnen de eigen "staten".

Zoals ik al zei laten we eerst rustig afwachten. Als Alpeco een direct verbod wordt opgelegt dan hangen daar veel juridische, en economische gevolgen aan vast.

Back
Bovenaan