Geen landelijke vuurwerkcontroles aan de grens

Geen landelijke vuurwerkcontroles aan de grens

Justitie is gestopt met omvangrijke vuurwerkcontroles aan de grens met België. In plaats daarvan richt het Openbaar Ministerie (OM) zich op de aanpak van grote handelaren in illegaal vuurwerk.

Dat heeft een woordvoerster van het functioneel parket vrijdag gezegd naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf. Het OM houdt geen landelijk georganiseerde grenscontroles meer, maar politiekorpsen in het zuiden des lands controleren particulieren nog wel op de invoer van illegaal vuurwerk.

nu.nl

artikel op @HOME.nl

DEN HAAG (ANP) - Justitie is gestopt met omvangrijke vuurwerkcontroles aan de grens met België. In plaats daarvan richt het Openbaar Ministerie ( OM) zich op de aanpak van grote handelaren in illegaal vuurwerk.

Dat heeft een woordvoerster van het functioneel parket vrijdag gezegd naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf. Het OM houdt geen landelijk georganiseerde grenscontroles meer, maar politiekorpsen in het zuiden des lands controleren particulieren nog wel op de invoer van illegaal vuurwerk.

Justitie heeft haar aandacht verlegd naar de grote handelaren in de veronderstelling dat die aanpak effectiever is. Zij zijn verantwoordelijk voor de verspreiding van grote hoeveelheden vuurwerk in Nederland, aldus het functioneel parket.

Kentekens

In het verleden werden vuurwerkwinkels net over de grens met België in de gaten gehouden door Nederlandse opsporingsambtenaren in burger. Zij gaven de kentekens van Nederlanders die vuurwerk in hun auto's laadden door aan collega's in Nederland. De auto's werden vervolgens van de weg gehaald zodra ze de Nederlandse grens passeerden.

Die methode was volgens het OM te intensief en leverde relatief weinig op. Daarom kiest justitie sinds vorig jaar voor een andere aanpak.

------------------------------------

Toch wel Gerwin, bij Alpeco is het al meer dan een jaar erg rustig kwa controles op kentekens. Dat is ook zo, want ze mogen niet eens de Starrenhoflaan in aangezien ze een x aantal 100 meters bij Edruco & Alpeco vandaan moesten blijven.

Ze deden dit echter niet altijd. Met idiote en gevaarlijke capriolen als gevolg. Zo hebben ze een keer via de buren (die aluminium fabriek) geprobeerd om over de dikke heg te spioneren op kentekens.

Dit werd direct gezien door een medewerker van Alpeco die dus meteen naar de buren rende. Daar trof hij de in zwaar overtreding zijn de nederlandse dienders aan (zonder belgische collega, illegaal verkerend op privé terrein, te dicht bij een vuurwerk winkel, enz). Deze dienders waren zo brutaal bezig dat ze er niet voor terug deinsde destijds om deze medewerker dus om ver te rijden en er als een bange hond er vandoor te gaan.

Van dit ( bewezen) feit is overigens aangifte gedaan. Het is verder ook altijd zo geweest dat als er een controle gemeld werd bij Alpeco of Edruco dat medewerkers direct op pad gingen om te kijken of er daadwerkelijk een controle was.. Een busje voor de dienders zetten om hun het zicht te ontnemen is dan ook zo gebeurd, en overigens volstrekt legaal hahaha.

klanten in de winkel werden dan ook direct op de hoogte gesteld dat ze in gevaar waren als er controle was.

Dit is gewoon een vrijbrief aan alle Nederlanders om naar Belgie te reizen voor vuurwerk...

lijkt er wel op!
goed nieuw voor mij en iedereen die naar bels wilt.
Degene die naar bels gaan hebben in principe veel minder zwaar vuurwerk dan de handelaren hier in nederland, toch:shocked:

lijkt er wel op!
goed nieuw voor mij en iedereen die naar bels wilt.
Degene die naar bels gaan hebben in principe veel minder zwaar vuurwerk dan de handelaren hier in nederland, toch:shocked:

Dat is waar. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik ken iemand die verkoopt alleen legaal vuurwerk, waarom? Zou het niet weten. Maar over het algemeen ja. Handelaren verkopen al snel de lawinepijlen en supervlinders. Dus dat is het grotere vuurwerk vergeleken met dat in Belgie.

Over dat vrijuit spreken van de Nederlandse toerist in Belgie. Ik heb zo nog mijn twijfels. Wij 'vuurwerkgerelateerd' zijn alleen de mensen die dit lezen, en dat zal ook ongetwijveld de doelgroep zijn maar zo kunnen ze ons ook overhalen en dan staan ze er ineens wel, zou zo kunnen gebeuren. Grenscontrolle's houd je altijd, ookal gaat het niet speciaal om vuurwerk ze zullen het toch wel merken als jij met 100KG aan vuurwerk de grens overgaat en ze de achterklep opendoen zoeken naar drugs.

Ik vind dit maar een zeer verdacht bericht. Waarom zouden ze zoiets nou publiceren? Lijkt mij eerder handig om dit gewoon geheim te houden.
Meer een stimulans om effe illegaal vuurwerk te gaan halen, niet?
Ik zal nog steeds uiterst uit mijn doppen kijken als ik vuurwerk ga halen hoor, ik vertrouw het niet.
:bye:

Over dat vrijuit spreken van de Nederlandse toerist in Belgie. Ik heb zo nog mijn twijfels. Wij 'vuurwerkgerelateerd' zijn alleen de mensen die dit lezen, en dat zal ook ongetwijveld de doelgroep zijn maar zo kunnen ze ons ook overhalen en dan staan ze er ineens wel, zou zo kunnen gebeuren. Grenscontrolle's houd je altijd, ookal gaat het niet speciaal om vuurwerk ze zullen het toch wel merken als jij met 100KG aan vuurwerk de grens overgaat en ze de achterklep opendoen zoeken naar drugs.

uitlokken is toch niet legaal in nederland ? :devil:

Het was net op RTL4 te zijn bij Editie NL. Daar was Marc (verslaggever) te zien bij Zena binnen. Ook daar melde men dat de controles toch echt wel drastisch zijn terug geschroeft. Die politie woordvoerder vertelde het ook als een lachende boer met kiespijn hehehehehe

Whahah,
net op omroep brabant, ging ook over zena.
onze lieve gijs deed de interview!
de meest relaxte gozer!!!:bye::bye:
Nu eis ik een handtekeing van hem, want wie op tv komt is beroemd!

Geen grote vuurwerkcontroles meer aan de grens

Geen grote vuurwerkcontroles meer aan de grens

Geen grote vuurwerkcontroles meer aan grens

Justitie gaat voortaan minder grote vuurwerkcontroles aan de grens houden. Het Openbaar Ministerie gaat in plaats daarvan meer tijd besteden aan het aanpakken van illegale vuurwerkhandelaren. Dat zegt woordvoerder Gustaaf Biezeveld van het functioneel parket.

vuurwerk.jpg

Tot dit jaar hielden Nederlandse rechercheurs de vuurwerkwinkels in Belgie in de gaten. Nederlanders die vuurwerk gingen kopen, werden dan aan de grens aangehouden. De grenscontroles waren te arbeidsintensief en leverden in verhouding te weinig op. Daarom wil justitie nu de echte grote handelaren opsporen die grote hoeveelheden illegaal vuurwerk verkopen. De woordvoerder van het functioneel parket benadrukt dat de vuurwerkcontroles aan de grens blijven bestaan, maar dan wel minder intensief.

http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_1871516#

Bron: L1

Als je op de link naar het artikel klikt en dan onder tussen het printerlogo en het microfoontje op het beeldschermpje klikt krijg je een interessant filmpje te zien!

Erg interessant filmpje feuerwerk!
LAat toch beide kanten van het verhaal zien zo en tenminste ook mensen aan het woord die weten waar ze het over hebben!
Alleen die sukkel die die pot laat vallen die moeten ze wel opsluiten zeg :shocked: :p

Vind het wel leuk klinken maar weet niet of er echt nou veel minder controles zijn..

Op avp stond net een bericht dat er strenger gecontroleerd zou worden bij baarle-hertog dus vind het een beetje vaag :rolleyes:

Ja inderdaad dat vallen van die pot dat was niet de slimste actie :wink:

Ik vind het goed dat ze de plannen veranderd hebben naar de Big Bosses of business want deze mannen verdienen handen vol geld aan deze business. En of ze dat allemaal verantwoord doen? Zeker niet.

1) Het rondrijden met volle auto's waar normaal gesproken ADR gekeurde voertuigen voor nodig zijn en zelfs politie beveiliging
2)de verkoop aan mensen die totaal niet weten hoe over weg te kunnen met deze zaken
3)de grote winstmarges die zwart worden verdiend hieraan.
4)opslag "lik mijn vestje" (zie alle nieuwsberichten)

Nee ik vind dit een goede actie en zo kan de politie zich ook meer richten op andere criminaliteit die hoge prioriteit heeft want er is geen overschot maar eerder een tekort bij deze mannen!

Back
Bovenaan