Geen Knalfeest: circa 22.000 euro schade

moontan

VWC lid
Geen Knalfeest: circa 22.000 euro schade
leerdam
Er komt definitief geen knalfeest voor de Leerdamse jeugd. Het schadebedrag is nog niet exact bekend, maar de vernielingen tussen medio november en 3 januari kosten de gemeente ongeveer 22.000 euro.

Dat maakte burgemeester Victor Molkenboer donderdagavond bekend. Overigens is de gemeente van plan volgend jaar opnieuw een knalfeest mogelijk te maken. De schade in Leerdam liep rond Oud en Nieuw snel op door een paar forse kostenposten. Zo kostte de vernieling van een verkeersbord in Schoonrewoerd alleen al 5.000 euro. “En dat tikt aan.” Ondanks de forse schade verliep de jaarwisseling in Leerdam erg rustig. Molkenboer: “De veiligheid was geen moment in het geding. Door gesprekken met groepen en via brieven aan ouders is daar veel in geïnvesteerd. Dat heeft blijkbaar gewerkt. Dat doet deugd.” Desondanks is het knalfeest van de baan. De burgemeester ‘baalt’ ervan dat een minderheid het voor een grote groep goedwillenden heeft verknald. “We gaan analyseren hoe die schade tot stand is gekomen. Aan de hand daarvan kunnen we volgend jaar misschien nog beter sturen.” Molkenboer is van plan de jeugd volgend jaar hetzelfde aanbod te doen: knalschade of knalfeest.

SGP-er Arie Keppel - fel gekant tegen deze aanpak, omdat er volgens hem een verkeerde signaalwerking van uit gaat - betwijfelde of herhaling van het experiment wel zin heeft. “Juist wel”, betoogde Molkenboer. “Jongeren zijn er vatbaar voor. Groepen die in het verleden schade veroorzaakten, drongen er nu bij anderen op aan dat niet te doen. Het werkt dus wel. Wij wilden goed gedrag belonen. Jammer dat een kleine groep dat verprutst heeft.” Namens de CU stelde Dijo van der Hek voor komend jaar via internet ook een meldpunt voor burgers die schade hebben geleden in het leven te roepen. Die suggestie werd overgenomen.

Om het feest te ‘verdienen’, mocht de jeugd in de Glasstad niet meer dan 10.000 euro aan schade aan gemeentelijke eigendommen toebrengen. Vorig jaar slaagden de Leerdamse beleidsbepalers er wel in met een feest in het vooruitzicht de jongeren in te tomen. Toen kwam de schade door vuurwerk en vandalisme rond Oud en Nieuw uit op 11.500 euro, beduidend lager dan het gemiddelde van 20.000 euro uit voorgaande jaren. Dit jaar legde het college de lat wat hoger. De schadelimiet werd op 10.000 euro gesteld. Als die eis werd gehaald, zou het jongerenwerk 5.000 euro krijgen om een knalfuif te organiseren.

http://www.hetkontakt.nl/nieuws/34187/geen-knalfeest-circa-22000-euro-schade.html

Deze poging om op positieve wijze iets te doen aan te vernielingen is naar mijn mening alleen maar te prijzen. De effectiviteit hangt af van de manier waarop iedereen zich inspant het einddoel te bereiken. Belangrijkste keerzijde is de manier waarop enkelingen of zelfs 1 individu het feest potentieel om zeep kan helpen. Daarbij denk ik dat de notoire slopers sowieso al niet erg sociaal aangelegd zijn en zich dus niet veel aan zullen trekken van "een feest voor iedereen" dat niet doorgaat omwille van hun gedrag.

Cameo

Deze poging om op positieve wijze iets te doen aan te vernielingen is naar mijn mening alleen maar te prijzen. De effectiviteit hangt af van de manier waarop iedereen zich inspant het einddoel te bereiken. Belangrijkste keerzijde is de manier waarop enkelingen of zelfs 1 individu het feest potentieel om zeep kan helpen. Daarbij denk ik dat de notoire slopers sowieso al niet erg sociaal aangelegd zijn en zich dus niet veel aan zullen trekken van "een feest voor iedereen" dat niet doorgaat omwille van hun gedrag.

Cameo

Inderdaad dit gebeurd door enkele malooten die het voor de rest verzieken.
Maar wat is er aan te doen?
Heb van het jaar 'savonds geen een, maar dan ook geen een politie auto gezien.(misschien stilles, maar dat weet ik niet).

Ik vind het een goed initiatief, ik denk dat ze hier willen sturen op niet alleen ingrijpen van de politie maar ook van de rest van de inwoners die zich wel kunne gedragen en een feest willen.

Hetzij door de vernielers aan te geven of door ze meteen aan te spreken.

Goed initiatief maar vraag me af hoe 1 verkeersbord 5000 euro kan kosten...
Op die manier is het knalfeest natuurlijk wel erg snel van de baan..

En nee, ik ben zelf niet van het slopen en vind ook dat er 0,0 gesloopt moet worden. Maar je heb altijd kansloze buitenstaanders erbij. Met 2 van die sneue honden heb je 2 verkeersborden en zit je al op de 10.000....

Goed initiatief maar vraag me af hoe 1 verkeersbord 5000 euro kan kosten...
Op die manier is het knalfeest natuurlijk wel erg snel van de baan..

En nee, ik ben zelf niet van het slopen en vind ook dat er 0,0 gesloopt moet worden. Maar je heb altijd kansloze buitenstaanders erbij. Met 2 van die sneue honden heb je 2 verkeersborden en zit je al op de 10.000....

Ja en dat is nog niet eens in leerdam zelf gebeurd met dat verkeersbord van €5000,-
Is in een dorp wat dan wel weer onder de gemeente leerdam valt gebeurd.:bonk:

Knalfeest blijft
leerdam
• Leerdammer burgemeester Victor Molkenboer is buitengewoon teleurgesteld dat de schadepost rond de jaarwisseling door het gebruik van illegaal vuurwerk 30.000 euro bedraagt.

In de twee weken voor de jaarwisseling zijn er verspreid over de gemeenten lantaarnpalen, abri’s en matrixborden vernield. Hoewel Leerdam sterk had ingezet op preventie en inwoners had opgeroepen om de politie te bellen bij het zien van onheil, zijn er bijna geen meldingen gemaakt via 112. “Toch vreemd. Het kost tijd om vuurwerk aan een lantaarnpaal vast te binden, dat moeten mensen toch gezien hebben? Waarom melden ze dat niet?”, vraagt Molkenboer zich af.

Illegaal vuurwerk

Hij geeft aan dat het slechts om een kleine ‘harde kern’ gaat die de vernielingen met illegaal vuurwerk heeft aangericht. “Via social media zagen we dat een grote groep jongeren het dit jaar juist wat rustiger aan heeft gedaan. Slechts een kleine groep heeft met voorbedachte rade illegaal vuurwerk gekocht om een zo groot mogelijk knal mee te maken en zoveel mogelijk vernieling mee aan te richten.”

Aangifte

De gemeente heeft aangifte gedaan van de vernielingen en roept getuigen die dat nog niet hebben gedaan op om zich alsnog te melden bij de politie. Voor de jaarwisseling van 2011/2012 wordt nu onderzocht hoe de ‘harde kern’ in bedwang gehouden kan worden en welk beleid de gemeente gaat voeren.

Knalfeest

Het knalfeest-systeem wil Leerdam in ere houden. Ook voor de komende jaarwisseling zal gelden: blijft de schade onder een vooraf vastgesteld bedrag, dan krijgt de jeugd 5.000 euro voor een feest. Dit jaar was de schadelimiet op 10.000 euro vastgesteld. Met 30.000 euro schade werd daar fors overheen gegaan en dus is er geen geld beschikbaar gesteld voor een feest.

http://www.hetkontakt.nl/nieuws/34941/knalfeest-blijft.html

Haha, er mag maximaal 10.000 euro aan schade worden aangericht :bonk:
In wat voor een maatschappij leven we toch eigenlijk, er zou helemaal geen schade aangericht mogen worden...

Maargoed, het initiatief en de gedachte erachter is te prijzen natuurlijk! Liever dit dan het volledig verbieden van vuurwerk met Oud en Nieuw (woon trouwens zelf vlakbij Leerdam :) ).

Nou wat ik zo opmerkelijk aan het bericht vind (nr 9), is dat er gesproken wordt over illegaal vuurwerk dat de schade veroorzaakt heeft.

Eindelijk zien ze nu dus ook wel in dat het niet veroorzaakt wordt door het vuurwerk (waar wij zelf veel plezier aanbeleven)wat we dus hier legaal kunnen kopen.

Back
Bovenaan