𝔾𝔼𝕃𝕌𝕂𝕂𝕀𝔾 ℕ𝕀𝔼𝕌𝕎𝕁𝔸𝔸ℝ
𝐄𝐞𝐧 𝐩𝐨𝐭𝐣𝐞 𝐠𝐞𝐥𝐮𝐤
(PERSOONLIJKE OPINIE)
Ik ben opgegroeid met oud en nieuw in de straat.
Niet groots, niet perfect, maar samen.
Als kind stond ik met koude handen buiten, heksenkringen maken, babypijlen in de sneeuwpop, door het dorp struinen. De hele wijk was er! Iemand had oliebollen, iemand anders wat te drinken, en weer iemand anders verzorgde de muziek. Ouderen keken van achter de gordijnen naar buiten, hun kleinkinderen met sterretjes in de hand. Even geen haast, geen agenda’s — alleen samen.
Nu, jaren later sta ik (waarschijnlijk) voor de laatste keer in mijn vuurwerkwinkel. En ik zie precies datzelfde gevoel terug. Gezinnen die samen iets uitzoeken. Opa’s met kleinkinderen. Een oud verliefd stel dat, nu het nog 1x mag, toch nog wat vuurwerk wil kopen en een gratis frietje mee pakt. Vrienden die lachen, plannen maken, anderen willen laten meegenieten. Niet omdat het moet, maar omdat het iets betekent.
Voor mij is vuurwerk nooit alleen vuurwerk geweest.
Het is delen.
Het is overdragen.
Het is samen afsluiten en samen beginnen.
En juist dat doet pijn nu het niet meer mag.
Wat verdwijnt, is niet alleen een knal of een lichtflits. Het is het laagdrempelige moment waarop iedereen even buiten staat. De straat die leeft. De wijk die elkaar ziet. Gewoon thuis - geen tickets of gecontroleerde shows, maar in je eigen wijk!
Ik snap de zorgen. Veiligheid is belangrijk. Regels zijn nodig. Maar wat ik mis in het gesprek, is erkenning voor wat dit voor zoveel mensen was — en nog steeds is. Voor ouderen. Voor gezinnen. Voor alleenstaanden. Voor iedereen voor wie oud en nieuw juist dichtbij huis betekenis had.
Als winkelier voel ik trots. Trots op de traditie. Trots op de mensen die hier met zorg, plezier en respect mee omgaan. En ook verdriet, omdat iets moois zo makkelijk wordt weggezet.
Ik hoop dat we ooit weer ruimte krijgen voor nuance. Voor redelijkheid. Voor vertrouwen in mensen. Voor een vorm waarin veiligheid en samenhorigheid naast elkaar kunnen bestaan.
Want oud en nieuw was nooit bedoeld om afstand te creëren.
Het was bedoeld om elkaar even te vinden.
Gelukkig nieuwjaar jongens.
Hopelijk gebeurt er een wonder en mogen we jullie volgend jaar wederom verwelkomen voor een mooie
sierpotje geluk 
EN ALS HET MAG, UITERAARD OOK WEER MET DE BESTE AANBIEDINGEN!