Gisteravond ben ik ook langs Breda gegaan om wat op te halen. Ik ga graag weer terugkomen bij deze winkel, maar ik heb er wel een vreemde bijsmaak aan overgehouden.
De kernwoorden bij deze winkel waren
chaos, ongestructureerd, niet goed aangestuurd. Maar ook zeer vriendelijk, sfeervol, volledig en behulpzaam.
Ik kwam een uur te vroeg om twee bestellingen op te halen (eentje van mijzelf, eentje van een stookmaat). In plaats van de opgegeven 22:30 uur (zaterdagavond, gekke tijd, voor mij ideaal, leek me een rustig moment) was ik er 21:30 uur. Dat had te maken omdat ik eerder weg kon gaan bij de vuurwerkwinkel waar ik zelf werk. Te vroeg komen is natuurlijk mijn eigen fout. Maar ik had geen haast en ik wilde geen uur thuis lopen duimendraaien voordat ik naar Breda toe zou gaan.
Hoewel ik een uur te vroeg kwam, was het redelijk rustig op de zaak. Misschien drie mensen die op een losse verkoop bestelling wachtten. En een groepje mannen die een losse bestelling ging plaatsen. Meerdere personeelsleden waren aan het keuvelen met elkaar en waren duidelijk niet druk.
De chaos ontstond al direct bij mijn simpele vraag waar ik moest zijn om mijn voorbestelling op te halen. Dat leek mij een makkelijke vraag na al twee verkoopdagen te hebben gedraaid! Het werd nóg ongewikkelder toen ik de twee gratis cakejes van de freakmiddag op kwam halen. Mijn tegoedbon daarvoor werd door drie mensen gelezen en niemand leek te weten wat ze er mee aan moesten. Uiteindelijk de cakes wel gekregen hoor

Na een omweg uiteindelijk te horen gekregen waar ik mijn bonnen af moest geven voor het ophalen van een freakbestelling. De eerste bestelling was iets kleiner, en stond al direct helemaal 100% volledig klaar achter de balie!

perfect! De andere bestelling was groter, en leverde al direct onduidelijkheid op. "Het wordt nu voor je verzameld, je kunt straks je auto naar het magazijn aan de achterkant rijden" kreeg ik te horen. Ok, prima. Drankje gedronken, even op de barkruk gezeten, in de showroom rondgekeken. Allemaal prima.
Half uurtje later ga ik achterom. Er wordt weer met verschillende mensen overlegd waar mijn order blijft. "We moeten het nog pakken!" krijg ik te horen!

Euh, hallo, ik geef een half uur geleden mijn afhaalbon aan die dame bij de balie! Wat heb je dan lopen doen?! Ik zie zo drie, vier man personeel niksen, dus zet ze aan het werk als er een klant komt!
Dus ik de showroom weer in...even een kwartier gewacht. Toen te horen gekregen dat er een paar cakejes niet waren. Kleine dingen, niks essentieels. Prima opgelost met vervangers; ik had een cake twv 48 euro besteld en 25 euro voor betaald. Ik mocht nu twv 48 euro uit de showroom wat kiezen. Niks op aan te merken!
Uiteindelijk circa een uur na het arriveren in de winkel, kwam mijn bestelling dan werkelijk achterom gereden. Samen gecontroleerd en het bleek 100% te kloppen!

Heel fijn.
Met een goed gevoel weggereden, want iedereen was zeer vriendelijk en we hadden vrijwel alles compleet geleverd gekregen. Het wachten van een uur vind ik nog niet eens het probleem. Het ging mij erom dat het zo onzettend chaotisch was, zelfs terwijl het super rustig was. Ik werk zelf al tien jaar in vuurwerkwinkels (drie verschillende al), dus ik snap echt dondersgoed hoe de logistiek van vuurwerkwinkels in elkaar zit. Met enkele hele simpele handelingen is deze chaos super snel op te lossen bij Cees vd Horst.
- Stel een floormanager aan
- Verplaats personeel van een rustige afdeling naar de plekken waar de piekdrukte zit
- Instrueer je personeel hoe de afhandeling voor klanten werkt