Forse werkstraffen voor illegaal vuurwerk

ghoost

VWC lid
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...rse-werkstraffen-voor-illegaal-vuurwerk.dhtml

Een Alphenaar en twee mannen uit Brabant zijn vandaag in de Haagse rechtbank veroordeeld tot forse werkstraffen vanwege illegaal vuurwerk. Het drietal werd betrapt op een parkeerplaats in Bodegraven.
Levensgevaarlijk

Je schiet niet zomaar even met een pijpje dit soort bommen de lucht in
Rechter
,,In Alphen had een mini-Enschede kunnen ontstaan,'' zei de politierechter vandaag tegen Alphenaar Michel van V. (36 jaar), verwijzend naar de vuurwerkramp in 2000. ,,Achteraf begrijp ik dat,'' reageerde Van V.

Termen als 'levensgevaarlijk', 'hoge straffen' en 'gruwelijke gevolgen' vielen meermaals tijdens de rechtszaak tegen hem. Samen met Lesley van A. (26, uit Roosendaal) en William G. (32, Zevenbergen) luisterde de Alphenaar bedeesd toen de rechter streng repte over verscherpte regelgeving rond vuurwerk.
Mortierbommen

Voor mij geen vuurwerk meer
Lesley van A.
De officier van justitie voegde dreigend toe dat de mannen zich bezighielden met de 'big five', verwijzend naar de gevaarlijkste vijf illegale vuurwerksoorten. Daaronder vallen ook de mortierbommen die de politie vorig jaar december aantrof in de auto van de Alphenaar. Op een parkeerplaats aan de Goudseweg in Bodegraven lagen 144 stuk klaar voor de twee Brabanders.

Bovendien bleek Van V. ook nog drie dozen met 'bommen' in huis te hebben. Bij elkaar ging het om bijna 60 kilo illegaal vuurwerk. De Alphenaar zat bijna drie weken in voorarrest en bracht daarom de afgelopen jaarwisseling door in de cel. ,,Je schiet niet zomaar even met een pijpje dit soort bommen de lucht in,'' zei de rechter streng. ,,U wilt niet weten hoe gruwelijk de gevolgen kunnen zijn. Dat moeten professionals doen en daarom zijn we hier heel erg streng op.''

Werkstraf

,,Als ik dit achteraf allemaal had geweten dan was ik er nooit aan begonnen,'' zei koper Lesley. ,,Voor mij geen vuurwerk meer.'' De officier van justitie eiste naar eigen zeggen 'forse straffen': naast het voorarrest ook een voorwaardelijke gevangenisstraf van 90 dagen tegen leverancier Michel, met een extra lange proeftijd van 3 jaar als stok achter de deur en ook een werkstraf van 150 uur.

De kopers Lesley en William zaten maar een dag in voorarrest en hoorden allebei drie maanden voorwaardelijke celstraf eisen, met een even lange proeftijd en 180 uur werkstraf. De politierechter nam deze eis over.

3 weken voorarrest voor 5 karton shells. moet er niet aan denken. ik heb zelf maar 3 dagen in voorarrest gezeten met 160 kilo shells... wat een verschil!

Ja, 144 shells op een parkeerplaats zorgen voor een mini-Enschede. Puik werk mannen! Ik zeg lintje.

als je ziet waar ze tegenwoordig mee dreigen als je met de BIG five gepakt wordt dan vallen mij de straffen heel erg mee.
Denk dat rechters toch meer realistische wezens zijn dan diegene die de richtlijnen voor straffen schrijven

ik word echt scheit ziek van het woord bommen in elk bericht..
doe anders eerst ff research over wat bommen zijn..

Oke dus waar schijnlijk 2 karton 3 inch shell's knap gedaan meneer de agent een derde wereld oorlog is hiermee voorkomen.

Ja hoor gelijk Enschede erbij halen. Alsof Enschede ramp door vuurwerk was gecreëerd. Daar zat meer dan alleen vuurwerk.

Back
Bovenaan