Fors minder illegaal vuurwerk opgespoord

FireDragon

VWC lid
NIJMEGEN - De politie heeft dit jaar tot nu toe beduidend minder illegaal vuurwerk opgespoord en in beslag kunnen nemen dan vorig jaar.
Tot en met 31 oktober is 13.627 kilo knalwerk in beslag genomen. Vorig jaar stond de teller rond deze tijd op 55.000 kilo. Dat blijkt uit de zogenaamde vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie. Cees Meijer, woordvoerder van de Taskforce Opsporing Bommenmakers, zegt 'niet blij' te zijn met de verminderde vangst. Maar volgens hem staat niet vast dat de politie dit jaar uiteindelijk minder illegaal vuurwerk weet op te sporen.

Hij wijst erop dat nu juist de periode is aangebroken dat er veel vuurwerkbommen opduiken. "In een paar weken tijd kan het aantal aangetroffen partijen enorm toenemen. Het vuurwerk dat de politie tot nu toe heeft opgespoord is bovendien aanzienlijk zwaarder dan andere jaren. Het gaat om knalwerk dat vergelijkbaar is met handgranaten."

BRON

Waarom moeten ze een mooi bericht, veel minder illegaal vuurwerk opgespoord en in beslag genomen, nou in dat zelfde bericht meteen weer negatief trekken...

"In een paar weken tijd kan het aantal aangetroffen partijen enorm toenemen." Tja...het kàn morgen misschien ook wel gaan sneeuwen...Z.U.C.H.T.

Handgranaten, potverdorie volgens mij zit hier veel kennis van vuurwerk, maar wie weet om welke stukken oorlogsmateriaal dit gaat.

Als je de nieuwsberichten van de laatste maand doorleest zie je dat het veelal om kleine vangsten gaat met knallers met een hoog kruitgewicht. Het lijkt er op dat ze zich daar nu meer op focussen. Dan is het dus niet gek dat er minder vuurwerk gevonden wordt.
Ik vind het wel een goede zaak dat ze achter dat zware spul aan zitten. Die dingen zorgen immers voor een slechter imago van vuurwerk. Dan kan je roepen dat ze liefhebbers pesten met het afpakken van die dingen. Echter weet de politie niet van te voren of jij dingen sloopt e.d. Ook de knallen die eraf komen zorgen gewoon voor te veel overlast. Persoonlijk vind ik het ook asociaal om die dingen in steden en dorpen af te steken.
Laat ze die zware troep dus maar lekker van de straat halen en laat de buurman met zijn flowerbedje of Europees consumentenvuurwerk met rust.

Cees Meijer, woordvoerder van de Taskforce Opsporing Bommenmakers, zegt 'niet blij' te zijn met de verminderde vangst.
Och gossie, vreest 'ie voor z'n baan of dat 'ie de verplichte/verwachte quota niet haalt?

Het vuurwerk dat de politie tot nu toe heeft opgespoord is bovendien aanzienlijk zwaarder dan andere jaren. Het gaat om knalwerk dat vergelijkbaar is met handgranaten."
Verrek, dat zegt 'ie elk jaar!

Wat ik gek vind: hij is toch van de Opsporing van Bommenmakers? Da's toch heel iets anders dan kant en klaar zwaar vuurwerk opsporen? :bonk:

Laat ze die zware troep dus maar lekker van de straat halen en laat de buurman met zijn flowerbedje of Europees consumentenvuurwerk met rust.

AMEN

wat ik me afvraag is kunnen mensen zich niet gewaarschuwd voelen ?
maar goed het draait hier kennelijk alleen weer om de cijfertjes .
hoe minder gevaarlijke dingen in de omloop = des te minder gewonden, dus hebben we een gezellig feest waar we allemaal nog over na kunnen praten
tel dat eens op :)

wat ik me afvraag is kunnen mensen zich niet gewaarschuwd voelen ?
maar goed het draait hier kennelijk alleen weer om de cijfertjes .
hoe minder gevaarlijke dingen in de omloop = des te minder gewonden, dus hebben we een gezellig feest waar we allemaal nog over na kunnen praten
tel dat eens op :)

Inderdaad en als we ze dat nu eens in Den Haag aan het verstand kunnen peuteren wordt het oud en nieuw voor iedereen weer een stuk leuker en gezelliger :)

aah, daar zijn de handgranaten weer !
wat een bullshit, sorry hoor maar de zwaardere knallers hebben misschien de zelfde kracht als een handgranaat maar niet het zelfde effect,
als je handgranaten afsteekt met oud en nieuw heb je toch een ander doel in zicht dan wanneer je een cobra 6 afsteekt of zie ik dat verkeerd. slaat weer helemaal nergens op.

en de meeste handgranaten zijn niet zozeer gevaarlijk vanwege de knal, maar door de vrijkomende scherven of gassen.

Er was ooit een keer een onderzoek naar de kracht van handgranaten gedaan. Granaten werden vergeleken met vuurwerk en de kracht van sommige vuurwerkstukken was groter als die van handgranaten. Echter heeft shockzz het punt waar de meeste vergelijkingen stuk op gaan, een granaat heeft een vorm van scherfwerking. Maar geef toe, de kracht van een handgranaat, dat klinkt toch wel stoer voor de media!

Back
Bovenaan