Flitspaalbom

Jammer dat de moderatoren op vuurwerk sites zo weinig kennis van zaken hebben om hiervoor niet te waarschuwen

Er zijn zelfs knallers waar op staat dat je moet schudden voor gebruik omdat de stoffen van de flash compositie er apart in zijn gedaan.

Composities met kaliumpermanganaat en german dark zijn schokgevoelig alleen deze worden daarom niet voor niets gemeden in de commerciele vuurwerkwereld.

Veel mensen denken dat er maar 1 compositie is voor flash powder maar er zijn er heel veel en meestal vind je in vuurwerk redelijk veilige composities.

Maarja, we kunnen wel blijven gissen naar wat de oorzaak was van die ongeluk maar ik denk dat we daar nooit achter komen zolang we geen volledige berichten krijgen van de media.

Het is vrij simple gentle men: hoogwaardig flashpowder heeft maar weinig nodig om tot ontbranding te komen. Dat zit o.a. in Europese knallers zoals Delova Rana en de Cobra6.

Hypothese 1:
De pijp is van metaal. Metaal geleidt elektriciteit.

Statisch elektriciteit + een metalen omhulsel + (hoogwaardig) flashpoeder = ontbranding.

Dat de ontsteking (lont) verwijderd was speelt dus eigenlijk geen rol.

Hypothese 2
De EOD'er had het tuig in zijn hand en misschien heeft hij wrijving veroorzaakt en dat heeft desastreuze gehad.

Opm.: dat gedoe wat ik regelmatig lees op vuurwerk sites over het schudden van m.n. Cobra's om een betere menging van het poeder te krijgen vind ik enigszins beangstigend om te lezen. Een kleine 'vervuiling' binnen het kokertje gaat minstens een hand kosten en wellicht een gehoor beschadiging.

Jammer dat de moderatoren op vuurwerk sites zo weinig kennis van zaken hebben om hiervoor niet te waarschuwen

Jammer dat je denkt dat je er veel vanaf weet, maar wat jij blijkbaar niet weet is dat die composities die in cobra's zitten hoogwaardig zijn. Wat betekent dat er ten eerste al geen verontreinigingen inzitten en ten tweede dat het de veiligste compositie is die er is, bij wijze van laat je er een bulldozer op vallen dan nog knalt het niet.
Hoop het even opgeklaard te hebben, want met zulke mensen kom je niet verder. en het ergste vind ik dan de laatste zin, jij bent degene die er niks vanaf weet... Van zulke mensen maken die dingen juist!

Het niveau van de leden die bovenstaande berichten posten is teleurstellend en ik vraag mij af wat de leeftijd en scholing is van die personen.

Ga toch op deze site discussiëren over de kleur en lengte van het lontje van een Cobra en daarna ga jullie verder met discussiëren over de kleur van de plastic dop. Oh ja en daarna gaat de discussie verder welke Cobra hardederrerrer knalt, de super of de 2nd. Voor je het weet is het O & N.

Jammer dat je denkt dat je er veel vanaf weet, maar wat jij blijkbaar niet weet is dat die composities die in cobra's zitten hoogwaardig zijn. Wat betekent dat er ten eerste al geen verontreinigingen inzitten en ten tweede dat het de veiligste compositie is die er is, bij wijze van laat je er een bulldozer op vallen dan nog knalt het niet.
Hoop het even opgeklaard te hebben, want met zulke mensen kom je niet verder. en het ergste vind ik dan de laatste zin, jij bent degene die er niks vanaf weet... Van zulke mensen maken die dingen juist!

geen vervuiling? dus die knallers worden gemaakt met chemicaliën die 100.00% zuiver zijn? :bye: ik denk 't niet.

Zoals jij hoogstwaarschijnlijk zelf ook wel weet, bij wrijving wordt een deel van de energie die de wrijving veroorzaakt omgezet in warmte. Met genoeg wrijving, en dus genoeg warmte, kun je dus wel degelijk een flash-compositie ontbranden, ongeacht de stabiliteit tussen de onderlinge bestanddelen.

Ik kan me herinneren dat vorig jaar twee tieners gewond zijn geraakt toen zij een koperen leiding hadden gevuld met de compositie uit grondbloemen. Toen zij deze met een hamer af wilden sluiten ging de bom af. Gevolg was ziekenhuisopname.

Over de exacte oorzaak van het tragische ongeval ga ik niet speculeren, maar scenario's die Kapotte Stofzuiger beschrijft zijn zeker niet ondenkbaar.

Toen zij deze met een hamer af wilden sluiten ging de bom af

Ik heb het idee het gevaar van flash toch redelijk onderschat wordt door sommige mensen.

Op Malta lopen een aantal mensen, of nouja ''lopen'', die na dat ze flash poeder gemaakt hadden even hun voeten gingen afstampen, met als gevolg dat het flash, wat zo fijn gezeefd was dat het airflow geworden was en daardoor op hun lichaam terecht was gekomen, afging en een voet afgerukt werd.

Nou weet ik niet of het flash wat in cobra's e.d. zit ook dezelfde verhoudingen heeft, ik weet daar weinig van verder, op Malta hebben ze altijd over ''100% pure flashpowder''

Maar die opmerkingen van ''je kan er mee gooien en schudden'' of weet ik veel wat, als ik de kracht van 10 gram flash zie, ik gooi er liever niet mee....

:bye:

Laatst bewerkt:
Het niveau van de leden die bovenstaande berichten posten is teleurstellend en ik vraag mij af wat de leeftijd en scholing is van die personen.

Ga toch op deze site discussiëren over de kleur en lengte van het lontje van een Cobra en daarna ga jullie verder met discussiëren over de kleur van de plastic dop. Oh ja en daarna gaat de discussie verder welke Cobra hardederrerrer knalt, de super of de 2nd. Voor je het weet is het O & N.

Ik wil niet whinen ofzo, maar zoiets loopt toch nergens op, waarschijnlijk komt het erop neer dat jij VWO hebt gedaan en dalijk zeg ik dat ik HAVO heb gedaan en dan win jij de discussie.
Ik lees op meerdere fora's mee en ik weet zeker wel wat er in flash zit. Het grootste probleem is dat jij dat niet weet.
In die Italiaanse knallers zit een Perchloraat en aluminium. Wat een zeer stabiele vorm is de stabielste vorm van flash.
Daar kun je vrij veel mee doen en een beetje schudden of wat dan ook maakt niks uit, vooral niet in een ijzeren buis omdat de korrels doorrollen wat geen wrijving veroorzaakt wat dus betekend dat jouw beredenering fout is.
En daarbij wat zoek je op dit forum als de discussies jou niet aanstaan.
Dit is het laatste wat ik hierover zeg als je hier nog op in wilt gaan kun je me PM'en maar ga zeker niet dit topic vervuilen.
Daarbij zal ik nu even een PM sturen naar een modje dat dit topic opgeschoont word. Graag gedaan!

Daarbij is dit geen discussieforum over hoe je knallers moet maken en hoe deze zijn opgebouwd. Dit topic wordt meer en meer een discussie voor het zelfmaakforum zoals het pyroforum. Dit willen wij hier niet zien.

Graag gewoon ontopic of reageer niet.

Back
Bovenaan