Flexibiliteit vuurwerkwinkels

kaboem

VWC lid
Hoe staat het eigenlijk gesteld met de flexibiliteit van vuurwerkwinkels?

Het gaat mij vooral om de internet bestellingen, als je iets wilt wisselen doen ze vaak moeilijk van het kan niet, toch raar eigenlijk want je hebt je bestelling nog niet gehad.

Bij een bol of een 1dayfly bijvoorbeeld kun je wel een bestelling annuleren of wijzigen of terug sturen maar in vuurwerkland is het nu van je hebt het besteld en klaar.

Wat is jullie ervaring of mening over dit punt?

Op zich kan ik het begrijpen dat ze 'moeilijk' doen.
waarschijnlijk werken ze met automatische systemen dat als jij product a besteld en betaald er van product A 1 uit het assortiment gaat.

daarbij komt dat vuurwerk een seizoensproduct is, stel dat jij voor 500 euro besteld en annuleert vervolgens op 30 december. dan blijven zei misschien wel met de producten zitten. dit is bij een bol.com niet zo die verkopen het hele jaar door waardoor het niet uit maakt of je iets annuleert of niet.

ik denk daarom dat winkeliers zo 'moeilijk' doen.

op zich inderdaad wel logisch dat ze niet willen ruilen. In de praktijk zie je het echter nog wel gebeuren dat winkels coulant zijn en het toestaan. Helemaal als er dingen zijn waar je zelf niet echt wat aan kon doen.
Het enige dat ik mij afvraag is of de regel dat je niet mag ruilen of annuleren wel strookt met de nederlandse regelgeving met betrekking tot de consument. Volgens mij heb je als consument ergens het recht om te ruilen of te annuleren. Ik weet dat dit met niet vuurwerk zo is, maar hoe dit zit met vuurwerk weet ik eigenlijk niet. Is er hier iemand die rechten studeert of heeft gestudeerd en dit weet? of een willekeurig ander persoon natuurlijk?
greetzz

Het enige dat ik mij afvraag is of de regel dat je niet mag ruilen of annuleren wel strookt met de nederlandse regelgeving met betrekking tot de consument. Volgens mij heb je als consument ergens het recht om te ruilen of te annuleren. Ik weet dat dit met niet vuurwerk zo is, maar hoe dit zit met vuurwerk weet ik eigenlijk niet. Is er hier iemand die rechten studeert of heeft gestudeerd en dit weet? of een willekeurig ander persoon natuurlijk?
greetzz

Dat is meer mijn punt,hoe zit dat kwa regelgeving?

Ik heb zelf een fout gemaakt met mijn eigen bestelling, wie weet komt er een oplossing maar ik vergeleek het gewoon met andere verkoop webshop als bol of een Wehkamp, en bij vuurwerk is het vaak van nee dat kan niet.

Bij een online aankoop heb je, na ontvangst, het recht om binnen 7 dagen het product terug te mogen sturen, bedenktijd. Echter bestellen wij veel eerder dan dat we alles krijgen. Weet dus niet hoe dit precies werkt.

Zelf ook wel eens het probleem gehad, een karton van iets besteld en op een demo viel het tegen. Helaas mocht ik het niet omruilen. Ik vind dat wanneer een product op een filmpje (bijvoorbeeld samples geschoten) niet overeen komt met wat je daadwerkelijk in je straat krijgt dat je je geld terug moet krijgen. Dit risico ligt niet bij de consument, maar bij de winkelier of importeur.

Al heb ik er wel van geleerd dat je geen kartonnen of dure producten meer moet kopen zonder dat je ze zelf hebt gezien. Echter vind ik het achterlijk dat het zo werk. Bij sommige productfilmpjes lijkt het wel prof spul, dan voel je je echt opgelicht als je in de straat de uiteindelijke versie afsteekt.

ik denk echt dat dit per winkelier verschillend is en hangt ook van zijn voorraad af.
wettelijk gezien lijkt mij dat de normale rechten gelden voor de koopovereenkomst.

Vorig jaar heb ik het hier ook twee keer kort over gehad. Het bestellen vooraf via de webshop heeft een groot voordeel voor ons als consument. Door te bestellen via een webshop (en ook te betalen) doe je een 'aankoop op afstand'. Daarover is specifieke wetgeving, waaraan elke winkelier (dus ook een vuurwerkwinkel) zich heeft te houden.

Indien je een product hebt besteld via een webwinkel, heb je een aankoop op afstand gedaan. Bij het 'kopen op afstand' gelden wettelijke regels, zoals het zonder opgaaf van reden ruilen of annuleren bij ophalen van de producten in de winkel. Ik raad dus iedereen aan die niet tevreden is met zijn bestelde artikelen om bij de winkel zijn geld terug te vragen of mogelijkheid tot omruilen aan te vragen. De winkels zijn daar misschien niet blij mee, maar als consument sta je dan in je recht. Als een winkelier dit weigert, raad ik je aan om te volharden en de winkelier te wijzen op de wetgeving kopen op afstand.

Je zou zelfs op 1 of 2 januari terug kunnen keren naar de winkel met je niet-afgestoken vuurwerk, om vervolgens je geld terug te vragen (zonder opgaaf van reden). Ook dan is de winkel wettelijk verplicht om je geld terug te geven. Dit geldt echter niet voor artikelen die met de losse verkoop zijn aangeschaft, omdat je dan geen koop op afstand hebt gedaan.
(Dit geeft wel het praktische bezwaar dat je op 1 of 2 januari niet over straat mag met vuurwerk, maar dat terzijde.)

Vorig jaar heb ik het hier ook twee keer kort over gehad. Het bestellen vooraf via de webshop heeft een groot voordeel voor ons als consument. Door te bestellen via een webshop (en ook te betalen) doe je een 'aankoop op afstand'. Daarover is specifieke wetgeving, waaraan elke winkelier (dus ook een vuurwerkwinkel) zich heeft te houden.

Indien je een product hebt besteld via een webwinkel, heb je een aankoop op afstand gedaan. Bij het 'kopen op afstand' gelden wettelijke regels, zoals het zonder opgaaf van reden ruilen of annuleren bij ophalen van de producten in de winkel. Ik raad dus iedereen aan die niet tevreden is met zijn bestelde artikelen om bij de winkel zijn geld terug te vragen of mogelijkheid tot omruilen aan te vragen. De winkels zijn daar misschien niet blij mee, maar als consument sta je dan in je recht. Als een winkelier dit weigert, raad ik je aan om te volharden en de winkelier te wijzen op de wetgeving kopen op afstand.

Je zou zelfs op 1 of 2 januari terug kunnen keren naar de winkel met je niet-afgestoken vuurwerk, om vervolgens je geld terug te vragen (zonder opgaaf van reden). Ook dan is de winkel wettelijk verplicht om je geld terug te geven. Dit geldt echter niet voor artikelen die met de losse verkoop zijn aangeschaft, omdat je dan geen koop op afstand hebt gedaan.
(Dit geeft wel het praktische bezwaar dat je op 1 of 2 januari niet over straat mag met vuurwerk, maar dat terzijde.)

Ik ken persoonlijk niks van het Nederlandse consumentenrecht, maar ik zie het nog wel gebeuren dat er voor zoiets als vuurwerk uitzonderingsbepalingen voorzien zijn in de wetgeving. Vuurwerk is uiteindelijk een verbruiksgoed dat bij verbruik verloren gaat.

Los daarvan is mijn ervaring ook dat veel verkopers creatief omgaan met de consumentenregelgeving. Ik kocht een paar jaar geleden een ladder in een tuincentrum, ik mocht die ladder dan ook terugbrengen maar kreeg alleen maar mijn geld terug als die nog in de originele verpakking zat.. Beetje moeilijk als gans die ladder overtrokken was met strakke plastiek.

Back
Bovenaan