Fictie vuurwerkverhalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Elk jaar is het een grote hit om verhalen te gaan schrijven die gaan over de jaarwisseling. Een verhaal bestaand uit eigen ervaringen, en een stukje fictie (niet echt gebeurd).

Heb jij zelf een verhaal geschreven en durf jij het te plaatsen? Of lees je lekker mee?

Ja SniperX je moet weer aan de bak.
Word tijd dat je weer een leuk verhaal gaat schrijven.

Echte verhalen kan ik begrijpen, maar fictieve verhalen? Ik denk dat als het zover komt je toch even naar de huisarts moet. Tenzij het zulke hoge entertainment waarde heeft dat het leuk is, maar wat wil je schrijven dan? En toen stak ik product X af en product Y...

Echte verhalen kan ik begrijpen, maar fictieve verhalen? Ik denk dat als het zover komt je toch even naar de huisarts moet. Tenzij het zulke hoge entertainment waarde heeft dat het leuk is, maar wat wil je schrijven dan? En toen stak ik product X af en product Y...

Jij hebt dus duidelijk nooit de verhalen van sniperx gelezen:shocked:.

Dan heb je idd zoals jorisman hierboven mij al schrijft dat nog nooit gelezen.
Sorry maar een vooroordeel zonder dat je hier wat vanaf weet zou ik achterwege laten.

Dan heb je idd zoals jorisman hierboven mij al schrijft dat nog nooit gelezen.
Sorry maar een vooroordeel zonder dat je hier wat vanaf weet zou ik achterwege laten.

Ik heb er wel in de afgelopen jaren een paar gelezen, maar eerlijk gezegd word ik er niet echt warm of koud van. Het idee dat het fictief is zal hier waarschijnlijk een grote rol in spelen. Dat speelt namelijk in je achterhoofd toch mee.

Een ieder zijn eigen mening natuurlijk.
De 1 vind het geweldig de ander niets, dat kan.
Mijn gratis tip, vind je dit niets, sla dit topic over:wink:.

Hallo allemaal,

Ik wil graag wat over hoe ik de vuurwerkperiode beleef.

Ik ben pas sinds twee jaar bezig met vuurwerk, daarvoor was ik er zelfs bang voor en durfde niet naar buiten om 00:00. Twee jaar geleden besloot ik eens een rotje aan te steken, ik begon het leuk te vinden. Een jaar later (2012) googelde ik op vuurwerk en kwam FPM tegen, ik besloot een account te maken en toen begon het echt. Ik besloot voor het eerst mijn eigen vuurwerk te kopen, ik heb toen voor 85 euro deze collectie gehaald:

Ik hielp mee bij FreakTV (nu TV Zonder Naam), daar vroegen ze of ik een reportage wou maken, ik kwam meteen met het idee vuurwerk. Ik ben 30 december langs verschillende winkels gereden en Robin Hood was toevallig open, ik heb daarbinnen gevraagd of ik mocht filmen, het antwoord was ja. Ik heb daar de showroom even gefilmd en ben vervolgens naar huis gegaan om de opnames te bekijken.
Op 31 december ben ik om 09:00 opgestaan om vervolgens om 10:00 gelijk te kunnen beginnen, eerst een paar rotjes en Black Spanish crackers afgestoken en daarna even gaan eten. Na het eten ging ik gelijk weer verder. Vervolgens om 12:00 heb ik met vrienden afgesproken en ben tot 15:00 doorgegaan, toen hebben we even Call of Duty en FIFA 13 gespeeld. Daarna hebben we nog even wat gefilmd en afgestoken.
De reportage voor FreakTV van die 2 dagen is hier te bekijken:

’S avonds gingen we naar familie, daar heb ik de hele avond vuurwerk afgestoken.
Het was een geweldige dag met mooi vuurwerk.
Op 2 januari maakte ik een account op VWC.

Dit seizoen is voor mij grootser dan ooit, ik ben voor het eerst in september al met vuurwerk bezig, ik heb ook gelijk een account op AVP gemaakt.

Plannen voor dit seizoen:
- Shows in de omgeving van Apeldoorn bekijken.
- Tijdens de voorverkoop alle showrooms langsgaan om te gaan kijken.
- Weer met vrienden afspreken en de hele dag vuurwerk afsteken
- Filmen

Bedankt voor het lezen.

Zow, Eens een stukje geprobeerd te schrijven. Dit is mijn eerste verhaaltje wat ik ooit heb geschreven. Als jullie het wat vinden schrijf ik wel een vervolg. De Ik persoon in dit verhaal heet Jaap en hij is 9 jaar.

Het was 29 December, 9 uur 's ochtends 2013
Bert en Henk waren buiten rotjes aan het afsteken, Ik kwam eens kijken.
Ik zei tegen hun: Stop alsjeblieft met dat vuurwerk, Ik kan niet tegen knallen.
''Acht, Hou toch op man. Steek eens een rotje af en zeg dan wat je voelt!,,
Ok dacht ik, Maar eens proberen. Ik pakte het rotje en Henk zijn aansteeklont.
Toen kwam het moment dat ik nooit meer zou vergeten... Het eerste rotje wat ik afstak.
Ik voelde me geweldig, Zo'n gevoel van binnen dat je denkt dat je de hele wereld aan kan.
''Mag ik nog een rotje,, Vroeg ik aan Bert ''Ok,, Zij hij.
Ik pakte het andere rotje aan, Stak hem af en het zelfde gevoel kwam weer.
Ik gaf de aansteeklont terug aan Henk en ik zei ''Dat voelde geweldig...,,
''Ja he! Je moet zelf ook wat rotjes kopen! Het is nog maar de 29ste over 2 dagen is het pas nieuwsjaardag!,,
''Ok, Ik ga nu snel naar huis en vraag papa en mama om een pak rotjes!,, zei ik.
Ik rende naar huis, Toen ik einderlijk thuis was vroeg ik ''Mama, Papa mag ik een pakje rotjes hebben?,,
''Je hield toch niet van vuurwerk dacht ik?,, Zei papa.
''Met nadruk op hield,, Zei ik.
''Ok, Je mag best een pakje rotjes hebben, Loop je mee? Dan gaan we met zijn 3tjes naar de vuurwerkwinkel,, Zei mama.
''Ok, Jullie zijn de beste ouders die er zijn,, Zij ik.

Leuke topic, maar o zo stil.

Hier mijn poging tot vermaak.

29 december ’s avonds rond de klok van 8 uur. Ik zit op de bank en kijk naar buiten. Het is rustig en stil op een paar knallen, meer pofjes in de verte, na. Mijn vriendin zit voor de televisie naar een of ander vrouwen programma te kijken. Ze vraagt of ik zin in koffie heb. Ja, zeg ik en ze gaat staan om naar de keuken te lopen en koffie te zetten. Ik pak de afstandsbediening en begin te zappen. Op een gegeven moment kom ik op één van de regionale televisiezenders. Het regionale nieuws is er voor. Één van de headlines is dat er al klachten zijn binnengekomen bij de politie qua vuurwerkoverlast. Ik denk, daar gaan weer. Altijd het negatieve in het nieuws en nooit het positieve. Nooit eens hoe mooi en leuk vuurwerk wel niet kan zijn. Maar ik blijf kijken, ik wil wel weten wat voor klachten er dan zijn binnengekomen. Ondertussen komt mijn vriendin binnen met de koffie en begint direct weer te zeuren dat ze wat anders aan het kijken was. Ik zeg tegen haar dat ze weer mag gaan kijken en dat ik eerst even het nieuws wil kijken. Na twee onzinnig nieuws items over een hertenkamp en over een seniorenflat waar de verwarming niet werkt verschijnt er een agent in beeld met restanten van vuurwerk in de hand. Hij staat in een portiek van een flat met op de achtergrond de brievenbussen. Hij verteld dat vandalen vuurwerk in één van de brievenbussen heeft gedaan. Vervolgens wordt er in gezoomd op een van de brievenbussen. Het deurtje van de brievenbus helemaal ontzet en bungelt aan nog een van de scharnieren. Ik denk illegaal vuurwerk, kan niet anders. De agent verteld dat ze deze brievenbus hebben op geblazen met vuurwerk en laat de resten van het vuurwerk duidelijk in beeld zien. Ik schiet in de lach en denk dat kan helemaal niet. Er wordt ingezoomd op de restanten van een Thundershock XL van Schuurmans. Je blaast daar zeker een brievenbus mee op? Man denk na, zeg ik luid op tegen mijn vriendin. Ze kijkt mij niet begrijpend aan. Ik ga staan en loop naar de hal en kom terug met een Thundershock XL. Deze die ik vanochtend had gehaald. En laat het haar zien. Ik zeg tegen haar kom mee naar buiten dan laat ik je de uitwerking zien. Een maal buiten plaats ik het mortiertje op de grond en steek hem aan. Het mortiertje schiet met een knetterende staart de lucht in gevolgd door een knal met een knetterboeketje. Mijn vriendin kijkt mij lachend aan en zegt dat ze ook niet geloofd dat daar een brievenbus mee opgeblazen is.

De volgende dag, 30 december half 10 in de ochtend. Ik loop door de kringloopwinkel op zoek naar een brievenbus of iets wat er op lijkt, want ik wil het toch zeker weten. Na een tijdje rond kijken vind ik een brievenbus, zo’n groene waar je de klep boven open moet doen. Ik loop er mee naar de kassa en vraag wat het moet kosten. De verkoper zegt dat hij er twee euro voor wil. Ik geef hem twee euro en ga naar huis. Thuis gekomen laat ik mijn vriendin de brievenbus zien. Ze zegt dat deze van plastic is en die van de televisie was van metaal. Ik dat weet ik wel, maar dit is zwakker dus dat het wel schade moet oplopen. Ik pak een Thundershock XL en 5 centimeter visco, wil wel zeker zijn dat ik vergenoeg weg ben. Ik zet de brieven neer in het uiterste hoekje van de tuin. Ik neem het mortiertje en tape met schilderstape het stukje visco er aan vast. Leg de Thundershock op zijn zij in de brievenbus en steek hem aan en loop snel weg. Loop snel naar binnen naar mijn vriendin die van achter het raam naar de brievenbus staat te kijken. Samen kijken we naar de brievenbus waar wat rook uit komt. Drie seconden later hoor we een knal en zien veel rook. Ik loop weer naar buiten om te kijken wat de schade is. Ik pak de brievenbus op en zie direct al dat alleen de deksel openstaat. Verder zie ik geen schade alleen dat de brieven helemaal zwart is van binnen. Ik loop met de brievenbus naar mijn vriendin en laat het zien. Ze lacht. Zie je wel, je hebt er toch wel iets anders voor nodig.

VWC leden en gasten die deze site bezoeken. Bovenstaande is fictie en is niet echt gebeurd. Doe dit zelf niet. Laat andermans spullen heel. Hou de vuurwerktraditie ten ere en maak er een leuk feest van.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Ik zie het wel aan de reacties.

Dan bij deze, mijn verhaal. Over mijn beleving van ou&nieuw door de jaren heen.

Het begon allemaal jaren geleden. Nog in de vorige eeuw. Als klein jochie was het allemaal zo spannend. De doffe dreunen, Felle effecten, en het feest wat er bij kwam kijken. En niet geheel onbelangerijk, een van de weinige dagen dat je zo lang wakker mocht blijven van moeders.

Een jaar later zat ik al aan de raam gekluisterd tijdens de verkoop dagen. Om ook maar elk te vroeg afgestoken beetje vuurwerk mee te pakken. En zodra ik wat zag of hoorde vloog ik van de bank om aan de raam te gaan kijken. Tot ergernis van mijn ouders, die enkel rustig tv wouden kijken.

We springen weer een jaar verder, en niet zomaar een jaar. Maar het begin van een nieuw millenium. Welke we groots mochten vieren bij kennissen, die ter gelegenheid van een nieuw bedrijfspand een groot feest hielden. Naast het entertainment, de drank en hapjes, Stond de avond vooral in het teken van het grote moment om 00:00. En wat een avond werdt het. Een prachtig heldere hemel maakte het zien van vuurwerk in de weide omgeving mogelijk. Welke half zo interessant was als het geweld waarmee de zakenmannen aankwamen. Lange matten, grote pijlen, en bergen cakes. Met de stropdas losjes en een sigaar in mond knalden de heren er vrolijk op los. Een spektakel waar de nodige 'Oohs' en 'Aaahs' bij kwamen kijken. Een memorabele avond, dat was het zeker. Een die zonder twijfel de doorslag gaf om me te gaan interesseren in vuurwerk.

De jaren daar op volgend werd de fanatisme alsmaar groter. Zodra de vuurwerkkrantjes op de mat vielen werd deze grondig bestudeerd. En met een beperkt budget van zakgeld was elke cent goud waard. Elk product werd afgewogen, en berekeningen werden elke dag opnieuw gemaakt. Om toch zoveel mogelijk te krijgen voor die paar tientjes. En zodra de eerste verkoopdag werkelijkheid was geworden sleepte ik mijn moeder zo vroeg als kon naar het verkooppunt. Trots met mijn rugzakje overhandigde ik mijn lijstje om zo het vuurwerk in ontvangst te mogen nemen.
Eenmaal thuis werd alles netjes verdeeld, uitgepakt en duizend keer bekeken. Fantaserend over hoe de grote dag zou verlopen. Helaas was die nog 2 slapeloze nachten verwijderd.

Maar zodra de grote dag aangebroken was, stond ik al ruimschoots op tijd klaar. Samen met mijn vriendjes, wachtend tot de lokale kerkklok 10 zou slaan. Om verder de hele dag al knallend door het dorp te trekken. Tegen de avond, als mijn rugzak leeg was, mijn voeten steenkoud en mijn duim kapot van het veelvuldig gebruik maken van de aansteker. Was het tijd om lekker te eten, en met open gordijnen de nacht in te staren. Gretig afwachtend op de jaarswisseling.

/nostalgie.

Lekker verhaal MiniV echt zo als het vroeger bij mij ging.. heerlijk om dit zo te lezen van dit soort verhalen lees ik zo een avond weg ,zonder ook maar enig besef te hebben van de tijd.. genieten

logo.png

Het is inmiddels weer december, heerlijke maand. Ik ga deze maand een aantal keer schrijven over een rondje langs alle winkels, ook zal ik straks na 31 december nog wat plaatsen over ‘de dag’.

Op 1 december heb ik gelijk de eerste showroom bezocht, Vuurwerkgigant Apeldoorn. Hier stond een hele mooie showroom opgebouwd. Dit jaar is er voor het eerst ook een demo van de Vuurwerkgigant (18 december, Americahal Apeldoorn). Na de showroom te hebben bekeken heb ik een folder gevraagd en ging ik weer richting huis. Eenmaal thuis aangekomen kwam ik erachter dat ik was vergeten foto’s te maken, misschien dat ik die op een later moment nog ga maken.

Op 4 december ben ik naar de tweede winkel gegaan, Meijerink Vuurwerk. Hier stond een grote tent achter waar de showroom is gebouwd. Hier stond ook een mooie showroom.
Hier heb ik wel foto’s gemaakt:
pmev.jpg

7tmu.jpg

umob.jpg

jrzo.jpg

do7d.jpg

b6q2.jpg

In de winkels waar ik ben geweest heb ik een folder meegenomen en ik heb er deze week ook al een aantal thuis gehad:
njxl.jpg

Kerstlogo.png

We zitten alweer 13 dagen in december en het is weer koud buiten. Voorlopig lijkt de sneeuw nog ver weg.

Deze week ben ik weer langs twee vuurwerkwinkels geweest, HMK Vuurwerk en nogmaals langs de Vuurwerkgigant. HMK Vuurwerk is een vuurwerkwinkel aan de 1e Wormenseweg in Apeldoorn-zuid. Ze hebben een kleine maar sfeervolle winkel. De showroom staat opgesteld in een aantal vitrines. HMK Vuurwerk verkoopt Cafferata.
Foto’s:
bthc.jpg

iuuu.jpg

sk79.jpg

f77x.jpg

djkw.jpg

bpkn.jpg

En dan gaan we nu verder met de volgende winkel, de Vuurwerkgigant. Bij de Vuurwerkgigant ben ik de vorige keer vergeten foto’s te maken. Vuurwerkgigant is een grote winkel aan de Molenmakershoek in Apeldoorn.
Hier zijn de foto’s:
nwpe.jpg

6mh3.jpg

uyek.jpg

7dkw.jpg

qcmg.jpg

f6l8.jpg

91es.jpg

zumk.jpg

9r1u.jpg

Ook lagen er weer twee folders in de bus:
89v9.jpg

Dan bij deze, mijn verhaal. Over mijn beleving van ou&nieuw door de jaren heen.

Het begon allemaal jaren geleden. Nog in de vorige eeuw. Als klein jochie was het allemaal zo spannend. De doffe dreunen, Felle effecten, en het feest wat er bij kwam kijken. En niet geheel onbelangerijk, een van de weinige dagen dat je zo lang wakker mocht blijven van moeders.

Een jaar later zat ik al aan de raam gekluisterd tijdens de verkoop dagen. Om ook maar elk te vroeg afgestoken beetje vuurwerk mee te pakken. En zodra ik wat zag of hoorde vloog ik van de bank om aan de raam te gaan kijken. Tot ergernis van mijn ouders, die enkel rustig tv wouden kijken.

We springen weer een jaar verder, en niet zomaar een jaar. Maar het begin van een nieuw millenium. Welke we groots mochten vieren bij kennissen, die ter gelegenheid van een nieuw bedrijfspand een groot feest hielden. Naast het entertainment, de drank en hapjes, Stond de avond vooral in het teken van het grote moment om 00:00. En wat een avond werdt het. Een prachtig heldere hemel maakte het zien van vuurwerk in de weide omgeving mogelijk. Welke half zo interessant was als het geweld waarmee de zakenmannen aankwamen. Lange matten, grote pijlen, en bergen cakes. Met de stropdas losjes en een sigaar in mond knalden de heren er vrolijk op los. Een spektakel waar de nodige 'Oohs' en 'Aaahs' bij kwamen kijken. Een memorabele avond, dat was het zeker. Een die zonder twijfel de doorslag gaf om me te gaan interesseren in vuurwerk.

De jaren daar op volgend werd de fanatisme alsmaar groter. Zodra de vuurwerkkrantjes op de mat vielen werd deze grondig bestudeerd. En met een beperkt budget van zakgeld was elke cent goud waard. Elk product werd afgewogen, en berekeningen werden elke dag opnieuw gemaakt. Om toch zoveel mogelijk te krijgen voor die paar tientjes. En zodra de eerste verkoopdag werkelijkheid was geworden sleepte ik mijn moeder zo vroeg als kon naar het verkooppunt. Trots met mijn rugzakje overhandigde ik mijn lijstje om zo het vuurwerk in ontvangst te mogen nemen.
Eenmaal thuis werd alles netjes verdeeld, uitgepakt en duizend keer bekeken. Fantaserend over hoe de grote dag zou verlopen. Helaas was die nog 2 slapeloze nachten verwijderd.

Maar zodra de grote dag aangebroken was, stond ik al ruimschoots op tijd klaar. Samen met mijn vriendjes, wachtend tot de lokale kerkklok 10 zou slaan. Om verder de hele dag al knallend door het dorp te trekken. Tegen de avond, als mijn rugzak leeg was, mijn voeten steenkoud en mijn duim kapot van het veelvuldig gebruik maken van de aansteker. Was het tijd om lekker te eten, en met open gordijnen gaat de nacht in te staren. Gretig afwachtend op de jaarswisseling.

/nostalgie.

Toevallig staat skyradio christmas aan hier. Maar in combinatie met dit verhaal kropen de rillingen toch wel even over me rug heen. Sfeer verhogend verhaal dit! Top!:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan